2020-06-16, 19:19
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle19
Absolut. Bra jobbat. Och jag begriper också att det är svårt för en hund att markera över huvudet.

Det jag undrar över. Varför markerar inte hunden i badrummet?!
Eller i vardagsrummet?
Eller i köket?
Eller..eller eller eller.
Det är det här jag menar. Det ställer egentligen bara till det. Hunden har faktiskt inte sagt mer än vad NFC kunde påvisa. Däremot har det uppkommit desto fler frågor.

Men whatever. Rättegången är över och jag hoppas innerligt att åklagarna har övertygat rätten om Tishkovs skuld i både mord och griftefridsbrott.
De släpper inte in hunden hejvilt på egen hand. Föraren visar hunden vilket område som ska avsökas, t ex vilket rum. De går systematiskt tillväga. De frågar specifikt och hunden svarar exakt.
Citera
Medlem
thoughtfuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Att lägga bevisbördan på TT står i direkt motsatsförhållande till allt en funktionell rättsstat ska representera, för att inte nämna att det står i strid med de mänskliga rättigheterna.

Nej.

Nja, så fungerar det väl inte. I vart fall inte officiellt.
Naturligtvis förekommer det både att lagmannen och nämndemännen har en bestämd uppfattning om skuldfrågan redan vid avslutad huvudförhandling men att de skulle ge uttryck för denna åsikt utan att motivera den i en dom är otänkbart.

"Vi kommer döma honom men vi vet inte riktigt hur vi ska motivera det än"

Nej.

Mänskliga rättigheter? Jävligt tradigt att det anses vara en mänsklig rättighet att döda ett barn som du dessutom har en nära relation med. Men jag hör dig. Inte sagt att jag håller med dig.
Citera
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Men finns det någon objektiv kritik mot hans utlåtanden?
Felaktigheter, överdrifter etc?

Verkar dock som att någon i tråden missförstått vad de hörde på radion, tycks som att häkningsbeslut kommer i morgon men att datum för domen ännu är okänt.

Det är anmärkningsvärt att man tar ett häkningsbeslut dagen efter i ett mål av den här digniteten. Jag kan inne minnas att man gjort det i modern tid.
Som jag ser det har rätten lämnat en öppning här. Jag är inne på din linje att han frias från mordåtalet, trots att det finns liknande mål där man inte kunnat fastslå dödsorsaken till 100%, vilket man sällan kan annat om det handlar om ett skott i huvudet bland gängkriminella.
Kan tillägga att fällande dom har avkunnats även i fall där både lik, mordvapen och brottsplats saknats, men där har det funnits ett erkännande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det hände i Billy-målet.

Inte tillräckligt insatt i de specifika omständigheterna i det målet (även om jag vet vilket det är).
Men ställer mig ytterst skeptisk till att rätten meddelade beslut innan de meddelade dom...
Citera
2020-06-16, 19:21
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av askungen
Tolkade det också som att man ska lämna besked om han ska fortsätta vara häktad fram tills en dom kommer.
Men domen kan komma redan imorgon, kanske mindre troligt dock.

P4 väst skriver såhär:
"När kommer domen? Vi vet inte det än! Det kan komma besked i den frågan i morgon klockan 14. Då ska de i alla fall berätta om han ska fortsätta sitta häktad eller släppas, och om han ska genomgå en rättspsykiatrisk undersökning eller inte."
Rätten överlägger och är de helt eniga om att ogilla åtalet så släpps han så snart det bara går. Annars sitter han kvar tills de fått fram en dom.
Citera
2020-06-16, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thoughtful
Mänskliga rättigheter? Jävligt tradigt att det anses vara en mänsklig rättighet att döda ett barn som du dessutom har en nära relation med. Men jag hör dig. Inte sagt att jag håller med dig.

Suck, vissa av oss klarar av att tugga tuggummi och gå samtidigt. Andra inte.
Det finns generella principer för rättsstaten, detta för att skydda de mänskliga rättigheterna och den enskilde individen.

Fungerade systemet som du beskriver kan staten plocka in valfri individ och säga "du står åtalad för terroristbrott, bevisa motsatsen annars blir det livstid i fängelse".

Ser du problemet?
Citera
2020-06-16, 19:22
Medlem
Citat:
Inte tillräckligt insatt i de specifika omständigheterna i det målet (även om jag vet vilket det är).
Men ställer mig ytterst skeptisk till att rätten meddelade beslut innan de meddelade dom...
De befann honom skyldig till mord efter ett par timmars överläggning. Dom skulle meddelas efter utlåtande av RPUn som han skickades till efter förhandlingen. Tro mig. Kanske inte vanligt men det skedde.
Senast redigerad av Picasso2 2020-06-16 kl. 19:25.
Citera
2020-06-16, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
De befann honom skyldig till mord efter ett par timmars överläggnung. Dom skulle meddelas efter utlåtande av RPUn som han skickades till efter förhandlingen. Tro mig. Kanske inte vanligt men det skedde.

Förhåller mig skeptisk, skulle snarare säga att beslut om påföljd i så fall skulle invänta utredning.
Nu var det många år sedan jag sysslade med processrätt men känner mig likväl övertygad om att det finns processuella regler för hur dom får meddelas (inte minst för när den vinner rättskraft).
Citera
2020-06-16, 19:25
Medlem
thoughtfuls avatar
Citat:
Suck, vissa av oss klarar av att tugga tuggummi och gå samtidigt. Andra inte.
Det finns generella principer för rättsstaten, detta för att skydda de mänskliga rättigheterna och den enskilde individen.

Fungerade systemet som du beskriver kan staten plocka in valfri individ och säga "du står åtalad för terroristbrott, bevisa motsatsen annars blir det livstid i fängelse".

Ser du problemet?

Visst ser jag problemet. Men det här målet är fullt av indicier som jag anser bör kunna leda till en fällande dom. Motiv, uppsåt osv. Tugga tuggummi, hur gör en det?
Citera
2020-06-16, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Rätten överlägger och är de helt eniga om att ogilla åtalet så släpps han så snart det bara går. Annars sitter han kvar tills de fått fram en dom.

Att han frias för brott mot griftefriden är nog helt uteslutet så det är inte givet att han släpps även om han frias för mord men dock troligt, på samma sätt som M4ts 4lm.
Citera
2020-06-16, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thoughtful
Visst ser jag problemet. Men det här målet är fullt av indicier som jag anser bör kunna leda till en fällande dom. Motiv, uppsåt osv. Tugga tuggummi, hur gör en det?

Jaha..?
Så det är bara i detta mål som oskuldspresumtionen ska frångås?

Det fungerar inte så, på goda grunder.
Citera
2020-06-16, 19:27
Medlem
Citat:
Förhåller mig skeptisk, skulle snarare säga att beslut om påföljd i så fall skulle invänta utredning.
Nu var det många år sedan jag sysslade med processrätt men känner mig likväl övertygad om att det finns processuella regler för hur dom får meddelas (inte minst för när den vinner rättskraft).
Påföljd meddelades inte pga RPUn. Men vi avslutar detta. OT för detta fall. Jag återkommer i PM om jag får fatt på relevans, men torde inte vara omöjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in