2020-06-16, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
FUP på 900+ sidor, 9 (?) rättegångsdagar, dom på under 24h

Nja, förhåller mig skeptisk.
Själva domen tar ett par-tre veckor att formulera och skriva, och det ska ju vara klart när domen meddelas och domen kan lämnas ut i skriftlig form i samma stund.. Men ofta vet rätten vad utslaget blir samtidigt som förhandlingen avslutas. Idag ville de tydligen ha lite betänketid, och det gör mig nervös.
Citera
2020-06-16, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Tack! Kanske borde åkl ha betonat denna överväldigande mängd avtryck som svar på försvarets kritik att ett eller två avtryck inte kunnat säkerställas.
Vet du var de icke-identifierade avtrycken satt?
Om jag läser rätt så på skikt A och C?
Citera
2020-06-16, 19:10
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Jag svarade PRECIS fel - alltså jag svarade A och C och det var just dessa foliebitar som det fanns OKÄNDA fingeravtryck på SAMT fingeravtryck av T.

Bra att du visade alla skikt och vilka fingeravtryck som de har hittat!
Ok och då fick jag också svar på var de oidentifierade satt.
Citera
2020-06-16, 19:13
Medlem
Citat:
Men finns det någon objektiv kritik mot hans utlåtanden?
Felaktigheter, överdrifter etc?
.
Objektivt sett...? Nej, det verkar inte så. Inga överdrifter förutom när han påstod att huvudskadorna kunde bero på fallskada. Då kände t o m jag att han var lite väl subjektiv.
Citera
2020-06-16, 19:15
Medlem
thoughtfuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Objektivt sett...? Nej, det verkar inte så. Inga överdrifter förutom när han påstod att huvudskadorna kunde bero på fallskada. Då kände t o m jag att han var lite väl subjektiv.

Hela försvaret känns subjektiva. Objektivt sett är det svårt att ifrågasätta skuldfrågan.
Senast redigerad av thoughtful 2020-06-16 kl. 19:17. Anledning: Felstavning
Citera
2020-06-16, 19:16
Medlem
Citat:
Själva domen tar ett par-tre veckor att formulera och skriva, och det ska ju vara klart när domen meddelas och domen kan lämnas ut i skriftlig form i samma stund.. Men ofta vet rätten vad utslaget blir samtidigt som förhandlingen avslutas. Idag ville de tydligen ha lite betänketid, och det gör mig nervös.
Vi vet ju inte om de haft överläggning om häktningen efter förhandlingens slut idag eller om de har det imorgon förmiddag.
Citera
2020-06-16, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thoughtful
Jag tänker att han bidrar till en förlegat bild av vårt rättssystem. Fast då är ju jag av åsikten att indiciemål är nog så bra som mål som är ställda utom allt rimligt tvivel. Anser att bevisbördan inte bör ligga på åklagaren som den gör idag. Däremot bör den åtalade kunna redogöra för skuldfrågan, vilket de tillsynes verkar mer eller mindre befriade från idag. Särskilt när det gäller så här grova och makabra brott.

Att lägga bevisbördan på TT står i direkt motsatsförhållande till allt en funktionell rättsstat ska representera, för att inte nämna att det står i strid med de mänskliga rättigheterna.

Nej.

Citat:

Nja, så fungerar det väl inte. I vart fall inte officiellt.
Naturligtvis förekommer det både att lagmannen och nämndemännen har en bestämd uppfattning om skuldfrågan redan vid avslutad huvudförhandling men att de skulle ge uttryck för denna åsikt utan att motivera den i en dom är otänkbart.

"Vi kommer döma honom men vi vet inte riktigt hur vi ska motivera det än"

Nej.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Vi vet ju inte om de haft överläggning om häktningen efter förhandlingens slut idag eller om de har det imorgon förmiddag.
Du har rätt. Men lik förbannat är jag orolig...
Citera
Medlem
Citat:

Så kritiken i denna tråd grundar sig alltså i att han säger sånt folk inte vill höra..?
Citera
2020-06-16, 19:18
Medlem
Citat:
Att lägga bevisbördan på TT står i direkt motsatsförhållande till allt en funktionell rättsstat ska representera, för att inte nämna att det står i strid med de mänskliga rättigheterna.

Nej.

Nja, så fungerar det väl inte. I vart fall inte officiellt.
Naturligtvis förekommer det både att lagmannen och nämndemännen har en bestämd uppfattning om skuldfrågan redan vid avslutad huvudförhandling men att de skulle ge uttryck för denna åsikt utan att motivera den i en dom är otänkbart.

"Vi kommer döma honom men vi vet inte riktigt hur vi ska motivera det än"

Nej.
Det hände i Billy-målet.
Citera
2020-06-16, 19:19
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Jag har samma obehagliga känsla. Har aldrig hört talas om att rätten fattar beslut dagen efter.

I morgon kommer de berätta om T ska vara fortsatt häktad i väntan på dom.
Citera
2020-06-16, 19:19
Medlem
Citat:
Så kritiken i denna tråd grundar sig alltså i att han säger sånt folk inte vill höra..?
Hahaha!!! Typ så. Men så är det härinne. Två läger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in