Citat:
Ursprungligen postat av Jackie
Jag har tittat lite på ett av dina största innehav, Addtech. Tycker prospektet är intressant och synnerligen lönsamt. Har du någon analys man kan ta del av? Från någon institution såväl egen går bra.
Vi har gott om teknikhandelsföretag noterade i Sverige, förmodligen mer grossister än vad vi har verkstadsbolag - hehe. Nåväl, hur tycker du Addtech står mot dess konkurrenter? Här ser jag också vissa svårigheter som jag ser inom spel&dobbel-branschen; jag gillar industrin i sin helhet men det är för mig svårt att utskilja vilken den starkaste aktören är.
Hur motiverar du att AQ är ditt största innehav? Har de något gömt i bakfickan?
Den analys av Addtech som placera.nu kom med 8 månader sen sammanfattar läget relativt bra:
https://www.avanza.se/aza/press/press_article.jsp?article=111543
Det finns många spelare i branschen, det stämmer bra. Det jag tycker är extra intressant med Addtech är vinsttillväxten och räntabiliteten på eget kapital. Den aktör som ligger i närheten är Indutrade, vilket är aktien jag skulle äga om jag inte ägde addtech. Såväl indutrade som Addtech lever mycket på sin förmåga att hitta intressanta förvärv och det har man lyckats med hittills. Samtidigt har Indutrade starkare huvudägare och det gör nog att jag lutar åt att Indutrade är det bättre företaget. Bägge bolagen har börjat förvärva nu och det kommer addera resultat och omsättning. Det viktiga, som vi kommer se i rapporterna, är ifall förvärven gjordes till rimliga priser eller inte.
Jag ska dock granska såväl Indutrade som Addtech i sömmarna inom en snar framtid och det är möjligt att jag säljer av Addtech till förmån för Indutrade, om jag finner dem mer intressanta. Tack för att du ställde frågan, för jag har inte granskat Indutrade så mycket som jag borde gjort.
Mitt största innehav är AQ för ett antal orsaker: bolaget är ett kvalitetsbolag, värderingen är låg och ledningen tror jag på, i en värld som ibland inte riktigt vet vad den vill.
Här har du siffrorna som visar att det är ett kvalitetsbolag:
http://www.borsdata.com/smallcap/aros
Man använder inte belåning för att höja sin vinst, utan man kan navigera genom såväl goda som mindre goda tider med bravur. Eftersom de har litet skulder är de inte beroende av kreditinstitut, utan de kan förvärva billiga bolag när det passar och Aros har en vana att förvärva konkursmässiga bolag, för att sedan få dessa på fötter och därmed realisera stora värden åt sina aktieägare. Senaste förvärvet var ett och ett halvt år sedan och jag skulle inte bli förvånad om ett nytt förvärv presenteras snart. Räntebärande skulderna är samtidigt låga och det gör att jag ser Aros som ett "säkert" innehav. När många verkstadsbolag gick back under 2009, sjönk AQ's vinst med endast 30 %. Jämfört med konkurrenterna Note och Partnertech, som bägge gick back under 2009, framstår AQ som mest välskött.
P/E-värderingen är ensiffrig skulle jag tippa på.
Att ledningen är stabil kan man konstatera genom att titta på historiken. Utan en bra ledning hade vinsttillväxten och omsättningsökningen inte varit så bra som den varit.
Edit: Hittade en intressant jämförande analys av industrigrossisterna:
http://www.handelsbanken.se/res/a/lBVsMDE5Z0OOBX62RjhuPQ==.aspx