Citat:
Ursprungligen postat av
FluffyNotFat
Intressant med B&P MS 2xL, 25% B&P MS. Vad har fått dig att välja dem? Lyckas inte hitta mycket som talas för att deras Hedge lyckas särskilt bra. Däremot Elementa verkar ju lyckas rejält bra, inte dags att öka i den och minska i Brummer? Är själv lite intresserad av Elementa, någon som vet något mer?
För när jag valde dem hade de varit helt ok, precis som Elementa är nu. Men uppenbarligen klarade de sig inte lika bra sen och detsamma kan ju gälla Elementa med.
Jämför du M-S med Alcur så har de klarat sig rätt lika, så är det något man vill ha kan man ju kanske köra på båda för att minska riskspridningen. Dock förstår jag ju inte vad jag köper, säg att de kör någon slags optionssetup som normalt avkastar lite grann bara p.g.a. tiden utan att vare sig tappa eller stiga särskilt mycket med börsen men så i något speciellt fall kan gå helt åt helvete bara att det inte har skett ännu och dessutom betala massa procent avkastning för att få den setupen som kanske är jättelätt att fixa annars .. Överhuvudtaget är det ju antagligen efterblivet med hedgefonder men exempelvis Elementa är ju iaf mycket billigare än Brummers med.
Alcur Select verkar ju intressant sett till utvecklingen men jag vet inte om jag vill ha en som är nettolång en massa .. Samma sak där: Betalar en jävla massa avgifter.
Jag är rätt säker på att det fanns någon typ 120/80 eller något hedgefond som hade gått rätt bra innan ett tag men jag minns inte vad den hette och nu kanske den inte finns längre och det kan man ju ta som att det kanske gick åt helvete som det brukar ...
Gladiator har ju haft en bra utveckling med men den äger jag ju tyvärr inte och den går inte att köpa längre:
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/20995/gladiator
Brummer & Partner har jag nog velat ta bort rätt länge .. tror egentligen de kändes rätt hopplösa typ 2013, än mer när Futuris och Nektar togs bort. Liksom jag väl egentligen ville köpa aktier igen för rätt länge sedan med men lät bli mest för att det blev så jobbigt innan och mor min tyckte jag skulle låta bli och typ som ett sätt att vara henne tillags =P
Jag var ju väldigt intresserad av att lägga ett grafikkort (typ 4000 kr) på AMD när de kostade drygt $2, det hade ju inte varit pengar som hade gjort så mycket att förlora och läget kändes ju bra då och med facit i hand hade det ju varit fantastiskt dock är väl risken rätt stor att jag hade tagit vinsten på $15 eller så istället.
En del förespåkar ju att köpa det man förstår sig på och att man bara behöver lyckas några få gånger sådär och just där är ju ett område jag har mer koll.. Nu har jag Intrum aktier liksom. Jag vet inte ett skit om Intrum. Eller varför Millicom är ner så mycket. Vad AMD producerar vet jag ju .. =P
2xL har ju typ inte avkastat mer än obelånade just nu, enda den har gjort är att svänga mycket mer och generera dubbla intäkterna till Brummer & Partner. Känns inte alls värt. Ångrade innan att jag sålde av på den belånade för att köpa Elementa då det ger samma pengar men mindre exponering men med tanke på hur jävla dåligt det går och risken så känns det ju dumt att ligga kvar med belåningen istället kan jag tycka.
Kunde kört 1/3 M-S, 1/3 Elementa, 1/3 Alcur Select, eller 1/4 av varje och en andel Alcur. Eller skitit i alltsammans såklart, en portfölj med massa guld har också haft mycket mindre svängningar och fortfarande avkastat bra. börsen + massa guld (+ även med facit i hand långa obligationer) hade ju spöat M-S rejält. Då slipper man ju avgifterna och vet vad man köper.