Det görs i stor skala redan! Tex på Öland och Gotland.
Tekniken kallas omvänd osmos. Dyr teknik än så länge.
Det görs även i mindre skala, vissa lyxyahter har egna avsaltare.
Israel är bland de världsledande.
Jepp, i Israel finns gigantiska anläggningar för detta. Blir ok, smakar ungefär som mineralvatten.
Som andra skriver, man gör detta redan, och det är dyrt.
Andra smarta metoder är att hitta växter som klarar av salt vatten och odla i havsvatten.
Att gå omvägen via naturen är ofta väldigt billigt.
Jepp, i Israel finns gigantiska anläggningar för detta. Blir ok, smakar ungefär som mineralvatten.
När jag var på kanarieöarna så fanns det dricksvatten i dunkar som kom från en avsaltningsanläggning. Om jag hörde rätt så har den varit i drift sedan 1964. Det är alltså ingen ny idé som har dykt upp på senaste tiden.
Evaporatorer har använts i fartyg i säkert 100 år och används fortfarande för att göra färskvatten som självklart används som dricksvatten. I fartyg har man gratis värme från motorernas kylvatten. På landbacken är det kostsamt att producera den värme som behövs.
När jag var på kanarieöarna så fanns det dricksvatten i dunkar som kom från en avsaltningsanläggning. Om jag hörde rätt så har den varit i drift sedan 1964. Det är alltså ingen ny idé som har dykt upp på senaste tiden.
Så är det, avsaltat har man gjort länge. Men som jag fick det förklarat så har Israelerna uppfunnit nyare & mer effektiva industriella metoder de senaste decenniet.