2012-02-15, 11:04
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Fortfarande fel. Vänligen läs på och återkom. Jag har inte lust att upprepa mig i denna tråd.

Så du påstår att avdunstning och förångning är, fysikaliskt sett, helt identiska processer?

Det räcker att du kort svarar ja eller nej.
Citera
2012-02-15, 20:51
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Så du påstår att avdunstning och förångning är, fysikaliskt sett, helt identiska processer?

Det räcker att du kort svarar ja eller nej.
Vad tror du att jag skulle svara på den frågan efter vad jag skrivit i ovanstående? Ledtråd: Jag har inte ångrat mig sedan igår.
Citera
2012-03-01, 23:41
Medlem
Kolla på desertec.org. Dom har nåt projekt med solkraftverk som får destillerat vatten som restprodukt
Citera
2012-03-02, 01:03
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superpie
Kolla på desertec.org. Dom har nåt projekt med solkraftverk som får destillerat vatten som restprodukt
Vanlig hederlig destillation fast de tänker sig att värmen ska komma från solen. Inget nytt under solen direkt om uttrycket ursäktas.
Citera
2020-06-16, 13:05
Medlem
JustZlatans avatar
Varför görs inte destillerat vatten från havsvatten?

På många platser i världen är det brist på rent vatten. Men Jordens yta täcks av 70% havsvatten. Varför gör man då inte destillerat vatten av havsvatten så att alla får tillgång till rent vatten? Detta vatten kan man tvätta kläder i, ha i simbassänger, i dusch och allt möjligt. Istället införs det bevattningsförbud för att sötvattenlagren står tomma.

Destillerat vatten från havsvatten kan göras jättebilligt om det sker i stor skala och det är hur lätt som helst.
Citera
2020-06-16, 13:10
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Var ska man deponera saltet?
Blir kopiösa mängder nämligen.
Citera
2020-06-16, 13:14
Medlem
Riddarhusets avatar
Varför gör man inte vatten av luft?
Så slipper du transporten.
Och saltet.
Samtidigt som du renar luften.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/LAdqo9/ny-svensk-uppfinning-kan-forvandla-luft-till-vatten
Citera
2020-06-16, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
På många platser i världen är det brist på rent vatten. Men Jordens yta täcks av 70% havsvatten. Varför gör man då inte destillerat vatten av havsvatten så att alla får tillgång till rent vatten? Detta vatten kan man tvätta kläder i, ha i simbassänger, i dusch och allt möjligt. Istället införs det bevattningsförbud för att sötvattenlagren står tomma.

Destillerat vatten från havsvatten kan göras jättebilligt om det sker i stor skala och det är hur lätt som helst.

Det görs redan men är energikrävande, det effektivaste sättet att av salta vatten är dock inte destillering utan filtrering, det görs även i Sverige på Öland och gottland.
Saltlaken hälls tillbaka i havet där det späds ut.

Samma processer finns i liten skala i fritidsbåtar, omvänd osmosis.
Citera
2020-06-16, 13:15
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Varför gör man då inte destillerat vatten av havsvatten så att alla får tillgång till rent vatten?

Därför att restprodukten är ett miljöproblem i sig själv. Det är liksom inte rent salt man får kvar utan restprodukten är direkt giftig. Därutöver så är det en energikrävande process.
Citera
2020-06-16, 13:18
Medlem
Det görs i stor skala redan! Tex på Öland och Gotland.
Tekniken kallas omvänd osmos. Dyr teknik än så länge.
Det görs även i mindre skala, vissa lyxyahter har egna avsaltare.
Israel är bland de världsledande.
Senast redigerad av rantaplan 2020-06-16 kl. 13:20.
Citera
2020-06-16, 13:19
Medlem
Magnituds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Var ska man deponera saltet?
Blir kopiösa mängder nämligen.
Tillbaks ner i havet
Citera
2020-06-16, 13:21
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Det görs i stor skala redan! Tex på Öland och Gotland.
Tekniken kallas omvänd osmos. Dyr teknik än så länge.
Det görs även i mindre skala, vissa lyxyahter har egna avsaltare.

Nästan alla kryssningsfartyg har det också. Men då för hygienvatten, inte matlagning/dricksvatten. Helt enkelt för att man inte behöver vara riktigt lika ren då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in