2020-06-16, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Datura.Naturans
Jag vill hävda att orsak och verkan gäller vid agens.

Om så, hur är din definition av fri vilja, om den samtidigt lyder under orsak och verkan?
Citera
2020-06-16, 13:08
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Argumentationsfelet du gör kallas för halmgubbe. Du försöker göra det gällande att jag säger gud finns och styr, och sedan attackerar du det. Du attackerar din egen utsaga.

(Hade jag någonstans hävdat, eller ens antytt, att gud finns och bestämmer, så hade jag haft bevisbördan för det ja.)
Du hävdar att naturlagarna bestämmer vår tankeverksamhet.
Jag hävdar då att naturlagar som förmår tänka i normalt språkbruk benämns ”gud”.

Det är inte en halmgubbe utan ett förtydligande av din teologiska retorik.

Några giltiga argument för din ståndpunkt har du heller inte presenterat..
Senast redigerad av Datura.Naturans 2020-06-16 kl. 13:13.
Citera
2020-06-16, 13:11
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Om så, hur är din definition av fri vilja, om den samtidigt lyder under orsak och verkan?
Jag menar att hjärnan har förmåga att fatta beslut.
Hjärnans verksamhet kan så att säga utgöra causa sui.

Om du önskar goda definitioner på fri vilja och modeller för den samt den adekvata kausaliteten föreslår jag sidan http://www.informationphilosopher.com
Citera
2020-06-16, 13:15
Bannlyst
Citat:
Jag hävdar då att naturlagar som förmår tänka i normalt språkbruk benämns ”gud”.

Det är inte en halmgubbe utan ett förtydligande av din teologiska retorik.

Några giltiga argument för din ståndpunkt har du heller inte presenterat..

Tankar är de elektrokemiska impulserna i fettklumpen på 1,4 kg som man kallar hjärna. Precis som alla andra elektrokemiska processer lyder de naturlagarna.

Jag gillar att du låtsas vara högintelligent när du inte ens vet att universa är plural.
Citera
2020-06-16, 13:17
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Precis. Determinism ger inte utrymme för fri vilja. Indeterminism ger inte heller utrymme för fri vilja. Så var är agenten? Man måste blanda in sådant som själar för att det ens ska vara det minsta trovärdigt.
Där är den där falska dikotomin determinism/indeterminism nu igen..

Varför kan inte agenten utgöras av den fysiska hjärnan?!

Om du vill hävda att all tankeverksamhet styrs av naturlagar får du härleda naturlagen som bestämmer att jag tycker bättre om Bach än Vivaldi innan jag tar sådan icke-falsifierbar smörja på allvar.
Citera
2020-06-16, 13:19
Bannlyst
Citat:

Om du vill hävda att all tankeverksamhet styrs av naturlagar får du härleda naturlagen som bestämmer att jag tycker bättre om Bach än Vivaldi innan jag tar sådan icke-falsifierbar smörja på allvar.

Den fysiska hjärnan är ingen agent, eftersom den till 100% lyder naturlagarna! Den är lika lite agent som en bil eller en dator.

(Varför skjuter jag upp städningen av köket för att förnedra mig med att bemöta halvt efterblivna lögner? )
Citera
2020-06-16, 14:08
Medlem
Citat:

Ja, det är grundtanken.

Vad skulle annars styra våran tankeverksamhet?
Citera
2020-06-16, 14:11
Medlem
Citat:

Fast om du nu gör påstående att hjärnan/tankar inte följer naturlagarna, så är det väl du som behöver visa belägg för det påståendet?

Så vitt vi vet, inkl vetenskapen, så följer allting i universum naturlagarna, så vad menar du egentligen?
Citera
2020-06-16, 14:13
Medlem
edit: felpost.
Senast redigerad av FlamRed 2020-06-16 kl. 14:19.
Citera
2020-06-16, 14:19
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Tankar är de elektrokemiska impulserna i fettklumpen på 1,4 kg som man kallar hjärna. Precis som alla andra elektrokemiska processer lyder de naturlagarna.
Jo, men då vi inte alls vet hur denna naturlagarnas mekanism ser ut, är det fortfarande endast dina religiösa övertygelser och imbecilla tvärsäkerhet som utesluter möjligheten till handlingsfrihet.
Citat:
Jag gillar att du låtsas vara högintelligent när du inte ens vet att universa är plural.
Det är också underhållande att du tror att kunskap är synonymt med intelligens..
Jag är iaf så pass intelligent att jag erkänner och förklarar mina fel.
Du har rätt i detta, det är bara jag som på ett felaktigt sätt vill uttrycka möjligheten att vårt universum inte är det ”världsallt” som ordet ’universum’ ofta definieras som utan lila gärna kan vara ett i en mängd universa.
Citera
2020-06-16, 14:24
Medlem
Citat:
Jo, men då vi inte alls vet hur denna naturlagarnas mekanism ser ut, är det fortfarande endast dina religiösa övertygelser och imbecilla tvärsäkerhet som utesluter möjligheten till handlingsfrihet..

Nej, det är ju människans sammanlagda förståelse för vetenskapen och verkligheten, som inte ger utrymme för en agent med handlingsfrihet frikopplad från verkan/slump.

Människan känner inte till något fenomen, ens teoritetskt/logiskt/konceptuellt, som skulle kunna ge upphov till en separat agents handlingsfrihet.
Citera
2020-06-16, 14:28
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Ja, det är grundtanken.
Kan du då definiera dessa naturlagar och därifrån deducera framtida tankar?
Eller är det endast en obevisad oteoretiserad och icke-falsifierbar övertygelse du grundar denna föreställning på?
Citat:
Vad skulle annars styra våran tankeverksamhet?
Hjärnan, genom våra påverkbara intentioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in