2020-06-15, 22:20
Medlem
liksom-fbs avatar
https://omniekonomi.se/storbanken-corona-blaser-over-snabbare-an-andra-kriser/a/2GQ7V4
Den globala ekonomin slog i botten i april och det som väntar är en v-formad återhämtning. Den skriver Morgan Stanley i sina halvårsvisa investeringsutsikter, rapporterar Direkt.

”Globala produktionsnivåer når nivåerna som rådde innan covid-19 det fjärde kvartalet 2020”, heter det.

Helt tillbaka Q4 då. Om det stämmer har ju börsen haft rätt.

Ingen munter läsning för alarmisterna.
Citera
2020-06-16, 08:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Fast den har inte kraschat.

Näe marknaden har inte kraschat. Svenskarnas framtid har bara blivit än mer dyster istället. Det är inte ett bra land detta. Allting, allt från syrgas till hela den nationella kulturen t o m, får gärna försvinna. All energi att sugas bort från allting så att tillgångspriserna inte, aldrig, kraschar.

Vad spelar det för roll om den här lägenheten jag köpt tappat 10-15% sedan jag köpte den? Än sen? Varför inte 30% ned? Det gäller ju inte bara min lilla lya utan allt blir billigare. Det är inte bara jag och du. Det finns ett helt folk där ute som vinner på billigare priser istället för att allt bara fortsätter att vara dyrt.
Senast redigerad av Mertillen 2020-06-16 kl. 08:35.
Citera
2020-06-16, 08:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av xlxerox
Ok vi kör punkt för punkt.

3. Nej, kronkursen har gått upp mer än 8% mot dollarn.

4. Nej, kronan har stigit i värde.

Intresseklubben antecknar eller, sedan när då?

https://www.xe.com/sv/currencycharts/?from=USD&to=SEK&view=5Y

På 5 år har kronan mot dollarn tappat 22%. Kul.

15% ned mot Euro, de 5 senaste åren.
Citera
2020-06-16, 09:05
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
1-2 vuxna som skall arbeta hemma och INTE störa varandras möten. => olika rum.
Och det måste gå att isolera sig från gapiga ungar. => Bakom stängd dörr => eget rum.
Proper arbetsplats. => Tar en del yta => eget rum. (Eller möjligen del i stort sovrum)
Avgränsad del av bostaden => eget rum. (Relevant ifall man vill ha skatteavdrag).

Hur tänkte du när du gick igenom detta tidigare och INTE kom fram till 1-2 arbetsrum?
Och vad kom du fram till?
Du skrev inte det men du måste väl ha kommit fram till något.
När jag sitter på kontoret så är det öppen planlösning och jag har folk runt omkring mig. Nu när jag sitter hemma så är vi bara två i ett rum. Ur störningssynpunk är det ingen fara. Det är snarare folk som bor själva utan störningsmoment som klättrar på väggarna.

Jag hade redan ett dator rum för datorer där det var riggat för dataspel. Stort sett alla killar på mitt jobb har en bra gaming hörna. Jag har haft en sådan sedan jag flyttade hemifrån. De flesta jag känner prioriterar liknande riggning.

Barnen har gått i skola större delen och nu när det är lov så klarar de sig. Snarare är det fördel att man inte behöver ordna passning under lovet vilket brukar vara knepigt.

Skatteavdrag för arbetsrum är tvärkört senast jag tittade på regelverket. Det behöver vara yta som inte kan nyttjas privat. Vilket skiter sig fullständigt eftersom gaming rummet används flitigt även utanför arbetstid.
Citera
2020-06-16, 09:26
Medlem
Citat:
När jag lyssnar på kollegor så vill de tillbaka. Så någon stor strävan att jobba hemifrån reguljärt verkar inte finnas.

Människor är olika.
Men jag kan tänka mig att den sociala biten kanske är den största anledningen till varför en del inte vill jobba på distans.
Och detta får var och en balansera mot pendlingstid, vilket kanske är den största anledningen till att vissa vill jobba på distans.
Kanske räcker det med att gå till jobbet 1-2 dagar i veckan för att få den sociala biten tillfredsställd ?

Citat:
1-2 vuxna som skall arbeta hemma och INTE störa varandras möten. => olika rum.
Och det måste gå att isolera sig från gapiga ungar. => Bakom stängd dörr => eget rum.
Proper arbetsplats. => Tar en del yta => eget rum. (Eller möjligen del i stort sovrum)
Avgränsad del av bostaden => eget rum. (Relevant ifall man vill ha skatteavdrag).

Hur tänkte du när du gick igenom detta tidigare och INTE kom fram till 1-2 arbetsrum?
Och vad kom du fram till?
Du skrev inte det men du måste väl ha kommit fram till något.

"1-2 vuxna som skall arbeta hemma och INTE störa varandras möten"
Det krävs väl att båda vuxna skall jobba hemifrån om de skall kunna störa varandras möten ?

Men om man tror att en familj på 4+ boende i lägenhet med skrikiga barn där båda föräldrarna jobbar hemifrån är representativ för den största gruppen framtida distansarbetare förstår jag hur man kan dra slutsatsen att en ökad bostadsyta kommer krävas.
Citera
2020-06-16, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Intresseklubben antecknar eller, sedan när då?

https://www.xe.com/sv/currencycharts/?from=USD&to=SEK&view=5Y

På 5 år har kronan mot dollarn tappat 22%. Kul.

15% ned mot Euro, de 5 senaste åren.

Corona har varat i 6 månader hittills. Det är det vi diskuterar i tråden.
Citera
2020-06-16, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Swe.
Nu börjar marknaden vända, länder öppna upp och industrier dra igång banden

Vad jag undrar, och frågat flera gånger - när kommer halveringen? Sitter ju här och väntar på att slå till? Alla experter som lovade halveringen - när kommer den?????

Fråga Trillske, han vet. Eller nej, han har gjort bort sig åtskilliga gånger i den här tråden med sina domedagsprofetior. Det blir ingen krasch på grund av Corona som fattiglappen Trillske hoppades på. Egna önskningar och vad som faktiskt händer är helt skilda saker.
Senast redigerad av joeykiller 2020-06-16 kl. 10:49.
Citera
2020-06-16, 10:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av joeykiller
Corona har varat i 6 månader hittills. Det är det vi diskuterar i tråden.

Då kan vi ju konstatera att Corona har drabbat globalt fast drabbat Sverige ganska illa jämfört med grannländerna Danmark, Norge och Finland.

När/om den svenska kronan inte tappar mot Euron eller danska kronan är det tecken på att övriga länder drabbats hårt de också, ekonomiskt om inte annat. Följden blir för svensk del ökade förmögenhetsklyftor, en gång till, samt inte en chans för näringslivet att stärkas mot grannländernas dito.
Citera
2020-06-16, 11:55
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Swe.
Nu börjar marknaden vända, länder öppna upp och industrier dra igång banden

Vad jag undrar, och frågat flera gånger - när kommer halveringen? Sitter ju här och väntar på att slå till? Alla experter som lovade halveringen - när kommer den?????
Inom 6 månader till ett år brukar svaret vara enligt min uppfattning.

Det borde gå att samla ihop professionerna den 10 år gamla tråden "Bostadsbubbla i Sverige" och få ett snitt.

Det kraschade inte under it bubblan eller finanskrisen så corona krisen är 3e gången gillt....
Citera
2020-06-16, 13:54
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joeykiller
Fråga Trillske, han vet. Eller nej, han har gjort bort sig åtskilliga gånger i den här tråden med sina domedagsprofetior. Det blir ingen krasch på grund av Corona som fattiglappen Trillske hoppades på. Egna önskningar och vad som faktiskt händer är helt skilda saker.

Haha ja brukar så vara. Vissa gör vad som helst för uppmärksamhet
Citera
2020-06-16, 13:55
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Inom 6 månader till ett år brukar svaret vara enligt min uppfattning.

Det borde gå att samla ihop professionerna den 10 år gamla tråden "Bostadsbubbla i Sverige" och få ett snitt.

Det kraschade inte under it bubblan eller finanskrisen så corona krisen är 3e gången gillt....

Helt ok. Har redan väntat 6 månader från att Corona kom, kan gladeligen vänta 6 månader till för att ges chansen att dumförklara någon apokalypsprofet
Citera
2020-06-16, 14:02
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Då kan vi ju konstatera att Corona har drabbat globalt fast drabbat Sverige ganska illa jämfört med grannländerna Danmark, Norge och Finland.

När/om den svenska kronan inte tappar mot Euron eller danska kronan är det tecken på att övriga länder drabbats hårt de också, ekonomiskt om inte annat. Följden blir för svensk del ökade förmögenhetsklyftor, en gång till, samt inte en chans för näringslivet att stärkas mot grannländernas dito.
Beror på vad vi mäter.

Ekonomiskt så har Norge drabbats dubbelt genom genom fallande oljepriser. Trots att de klarat hantera smittan bättre än många andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in