Citat:
Ursprungligen postat av
Dr.Unk-Ard
En kollega som jobbade hemifrån och blev angiven till sitt företag för att han inte hade en godtagbar arbetsmiljö hemma ?
Låter otroligt, men i Sverige är inget omöjligt.
Angiven kanske inte är rätta ordet. Men det kom fram till ansvariga chefer. Som sedan gjorde ett besök.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dr.Unk-Ard
När du skrev om ditt arbetsrum hemma som skulle passera en inspektion så antog jag att du jobbade hemifrån ibland, men det behöver naturligtvis inte vara fallet.
Jag brukar inte jobba hemifrån. Med det finns inga hinder att göra det undantagsfall. Att göra det reguljärt har inte varit möjligt de senaste åren. Iaf inte utan omständig process där hemarbetsplatsen skall godkännas.
När jag lyssnar på kollegor så vill de tillbaka. Så någon stor strävan att jobba hemifrån reguljärt verkar inte finnas.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dr.Unk-Ard
Är det verkligen ett krav i Sverige att människor skall ha 1-2 arbetsrum hemma för att kunna jobba på distans (och nu pratar vi inte om möjliga skatteavdrag) ?
Låter ju ännu mer otroligt.
Har du någon källa på det ?
Hur ska du annars lösa det??
1-2 vuxna som skall arbeta hemma och INTE störa varandras möten. => olika rum.
Och det måste gå att isolera sig från gapiga ungar. => Bakom stängd dörr => eget rum.
Proper arbetsplats. => Tar en del yta => eget rum. (Eller möjligen del i stort sovrum)
Avgränsad del av bostaden => eget rum. (Relevant ifall man vill ha skatteavdrag).
Hur tänkte du när du gick igenom detta tidigare och INTE kom fram till 1-2 arbetsrum?
Och vad kom du fram till?
Du skrev inte det men du måste väl ha kommit fram till något.