2020-06-15, 19:40
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Största krisen sedan andra världskriget och bostadspriserna ÖKAR?

Någon som kan förklara? För det här är bara absurt.
Liten nyproduktion. Bostäderna ökar långsammare än efterfrågan. Då stiger priset.

Men det är inte klart än. Det kan ju komma en dip längre fram.
Citera
2020-06-15, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Vad du berättar så ordnar din arbetsgivare detta genom att ta in underskrifter. Då har dom skyddat sig. Och det räcker kanske där du bor.

(Jag har faktiskt haft en kollega en gång som fick jobba hemifrån. Någon som besökte honom tipsade företaget att saker inte stod rätt till. Varvid företaget gjorde en arbetsmiljöinspektion. Och den var så katastrofal att vederbörande fick inställa sig på kontoret kl 8 nästa dag).

Hur i all världen tänkte du nu???
Jag arbetar i ett kontor och har en arbetsplats där. Och det har gjorts arbetsmiljöronder där.
Varför skulle arbetsmiljöronden göras där jag inte arbetar? Det behöver du förklara.

Då har du inte läst innantill.
Det som bromsar där är de två skäl jag nämnde när jag skrev det.

Ingen av de kollegor jag känner till har en vettig arbetsmiljö hemma nu. Och det gör ju att de vill tillbaka. Worst case jag hört är en som sitter på sängen och jobbar. Och nu har gjort det i 3 mån.
Du tror väl inte på allvar att folk har 1-2 arbetsrum hemma?

En kollega som jobbade hemifrån och blev angiven till sitt företag för att han inte hade en godtagbar arbetsmiljö hemma ?
Låter otroligt, men i Sverige är inget omöjligt.

När du skrev om ditt arbetsrum hemma som skulle passera en inspektion så antog jag att du jobbade hemifrån ibland, men det behöver naturligtvis inte vara fallet.

Är det verkligen ett krav i Sverige att människor skall ha 1-2 arbetsrum hemma för att kunna jobba på distans (och nu pratar vi inte om möjliga skatteavdrag) ?
Låter ju ännu mer otroligt.

Har du någon källa på det ?
Citera
2020-06-15, 20:00
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Största krisen sedan andra världskriget och bostadspriserna ÖKAR?

Någon som kan förklara? För det här är bara absurt.

Flera i dessa trådar har skrivit att de ska köpa nu när priserna faller, tänker fler så pressas förstås priserna upp. De som ha köpkraft att vara spekulanter bedömer väl heller inte att de kommer förlora jobbet, behöver kanske t.o.m. mer boyta om man ska jobba hemifrån oftare.
Citera
2020-06-15, 20:09
Medlem
Citat:
1. Att bostadspriserna faller vid BNP-fall går att se historiskt.
Dock kan fallen ibland bli så korta att de försvinner om man mäter på årsbasis. T ex steg bostadspriserna 2007-2008-2009. Den lilla dippen som fanns var så smal att den syns inte över året.
Däremot föll det tillbaka 2012. Den dippen var bredare. Men inte så djup.

2. SCB beräknar. Men tråden handlar om framtiden. Då är vi hänvisade till prognoser. KI sammanställer dessa.
Då BNP fallet i Sverige blivit mindre än befarat så uppjusterar prognosinstituten sina prognoser. Så påverkan på Sverige minskar. Senaste prognosen ger ett aggregerat BNP-tapp på 1% 2020-2021.

3. Även om prognoserna sprider så är de inte så avvikande. Avvikelserna handlar ofta om hur illa man räknar med att det går i omvärlden.
När omvärlden står och hugger sig i benet så påverkar det vår export negativt.
Men prognoserna blir bättre och bättre för varje månad som går. Mer mätdata har vi för 2020.

Det hade varit intressanta att göra en statistisk analys av prognosernas mot verkliga värdet och se hur bra de korrelerar. Kanske får tummen ur röven och gör det någon dag, man kan säkert göra bättre prognoser med tiden det håller jag dock med om, matematiska modeller kräver ju en del data innan dem blir effektiva.
Citera
2020-06-15, 20:34
Medlem
Inkommers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Det är ju dyrt om du jämför med en hydda i Uganda, men i Sverige är det vad de lägst stående arbetarna köper. Dels för att våra lägsta löner är relativt höga (eller höga löner relativt låga), dels för att vi har gjort det till en sport att trycka ned räntan, dels för att vi har en statlig bank som går i frontlinjen för att öka belåningsgrader (vilket gör att konkurrensen måste följa med).

Alla som överhuvudtaget har anledning att bry sig om en sån här tråd bryr sig specifikt om Stockholm, med kanske något måttligt intresse av centrala Göteborg. Om priserna så kraschar 50% är det inte jordens undergång för dig, för du har inte tappat mer än ett par årslöner, för du har ett ganska billigt boende. Lite annan situation Stockholm.

Om en massa människor i ditt läge skulle tappa någon årslön i nettotillgångar är det klart att även det skulle ha påverkan på ekonomin, men det är ju inte jämförbart.

Ovanstående är anledning 1 att inte bry sig om din ort. Anledning 2 är som sagt det jag gick igenom tidigare, som du såklart inte orkade läsa. OM bostadsmarknaden kommer gå ned i dina områden pga corona så kommer det inte ske under den här fasen, utan stegvis tack vare minskad ekonomisk aktivitet (mätt i sjunkande BNP osv). Det är liksom självklart.
Haha du snackar bara skit 😂
Citera
2020-06-15, 20:47
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Unk-Ard
Har du själv haft någon som utfört denna arbetsmiljörond hemma hos dig ?
Jag arbetar i ett kontor och har en arbetsplats där. Och det har gjorts arbetsmiljöronder där.
Varför skulle arbetsmiljöronden göras där jag inte arbetar? Det behöver du förklara.

Då har du inte läst innantill.
Jag börjar förstå varför det inte går att debattera med dig. Du kan inte ens läsa.

Du får frågan "Har du själv haft någon som utfört denna arbetsmiljörond hemma hos dig?" och ditt svar blir "??? jag jobbar på kontor". Detta efter att du själv skrivit om din arbetsmiljö i ditt eget hem och hur dina kollegor längtar till kontoret. Nåja, man ska väl helt enkelt inte lägga någon vikt alls på dina inlägg.

Din slutkläm är kul. "Då har du inte läst innantill". Det är uppenbart vem som inte kan läsa. Eller ens komma ihåg vad han själv skrivit.
Citera
2020-06-15, 20:50
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Jobbigt läge, priserna stiger:
https://omniekonomi.se/stockholms-bomarknad-visar-ovantad-styrka-i-juni/a/LA2qPp

Priserna på bostadsrätter i Stockholm steg 2,4 procent under första halvan av juni, enligt Danske Banks boprisindikator, rapporterar Direkt.
Statistikperioden är halva juni? Ja, då får vi väl lägga ner tråden.

Fast vänta. Du maskade meningen som kom efter. Jag tar med den ifall någon här vill göra en bedömning om Fake News.
Citat:
Priserna på bostadsrätter i Stockholm steg 2,4 procent under första halvan av juni, enligt Danske Banks boprisindikator, rapporterar Direkt.. Därmed är mer än hälften av coronafallet under mars-april redan upphämtat.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-06-15 kl. 21:14.
Citera
2020-06-15, 21:07
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag börjar förstå varför det inte går att debattera med dig. Du kan inte ens läsa.

Du får frågan "Har du själv haft någon som utfört denna arbetsmiljörond hemma hos dig?" och ditt svar blir "??? jag jobbar på kontor". Detta efter att du själv skrivit om din arbetsmiljö i ditt eget hem och hur dina kollegor längtar till kontoret. Nåja, man ska väl helt enkelt inte lägga någon vikt alls på dina inlägg.

Din slutkläm är kul. "Då har du inte läst innantill". Det är uppenbart vem som inte kan läsa. Eller ens komma ihåg vad han själv skrivit.
De som lever i verkligheten lär förstå att vi arbetar hemma tillfälligt. Det har jag också skrivit tidigare.
Att folk sitter på sängen och jobbar i 3 mån lär andra förstå att det inte är en normal situation. Varför du inte förstår det vet du väl själv hoppas jag.
Citera
2020-06-15, 21:12
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightwolfer
Det hade varit intressanta att göra en statistisk analys av prognosernas mot verkliga värdet och se hur bra de korrelerar. Kanske får tummen ur röven och gör det någon dag, man kan säkert göra bättre prognoser med tiden det håller jag dock med om, matematiska modeller kräver ju en del data innan dem blir effektiva.
De varierar i takt med att ny data kommer fram. Och blir bättre desto fler månader av året som avverkats.
Men just nu är det stora svängar. SEB ändrade från -6.5 till -5% från en månad till nästa. Men det skedde när april-data blev känt. Arbetslösheten drog dom också ned med 1.5%.

Så om du vill mäta träffsäkerheten så får du väga in när under året prognosen är gjord.
Men i botten finns några antaganden. Det är egentligen de som styr resultatet.
Citera
2020-06-15, 21:13
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
De som lever i verkligheten lär förstå att vi arbetar hemma tillfälligt. Det har jag också skrivit tidigare.
Att folk sitter på sängen och jobbar i 3 mån lär andra förstå att det inte är en normal situation. Varför du inte förstår det vet du väl själv hoppas jag.
Att du hittar på att folk distansarbetar genom att sitta på sängen (nej, det gör de inte), och sedan ska jag besvara det hitte-pået, är väl ändå ganska meningslöst.

Vad sägs om att istället analysera ditt påstående att man gör arbetsmiljöinspektioner i hemmet hos 1 miljon distansarbetare. Förklara hur du kom fram till det. Hasch-dimma?
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-06-15 kl. 21:29.
Citera
2020-06-15, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Överbelånade bostäder, vettlösa konsumtionslån, minskat bostadsbyggande, ökande arbetslöshet, företagsdöd, minskad export beroende på minskad efterfrågan i andra länder, nollränta, allmänt minskad konsumtion, bubbelekonomi.
Många dåliga tecken hopar sig över Sverige i denna tid.

Vad tror ni kära FB-are?
1: Kommer bostadsbubblan/lånebubblan att spricka och leda till halverade priser räknat i Kronor?

2: Blir det vräkningar och låne/bostadsskulder + Kronofogden för resten av livet?

3: Kommer kronkursen att halveras som en följd av "Svenska sjukan"?

4: Kommer folket börja använda "riktiga pengar" som Euro och Dollar för "riktiga affärer" (som man gjorde i östdiktaturerna) medan den värdelösa kronan bara används till att betala tex. skatter och elräkning ?
.

1. Risken för nedgång borde rimligtvis ökat. Halverade priser låter dramatiskt/relativt låg risk.
—> Intressant perspektiv, se ProfSteveKeen, ’How private debt and credit cause financial crisis’
https://youtu.be/Zc2t6X-gla0

2. Känns inte orimligt att ”utbudet” på Kronofogdes auktionssida kommer öka till hösten eller under 2021.

3. Hmm.

4. En ”expert” i ett avsnitt i podden ’Invest like the best’ av Patrick O'shaughnessy uppskattade risken till att USD kunde ”skrotas” till 5% (ersättas av en ny USD med en ratio till den nuvarande på x). Tycker själv att det låter tilltaget.
Och, Våran ekonomi känns relativt stark givet många andra länder. Jag ser det som högst osannolikt att något sådant skulle inträffa.

Jag inväntar själv Q2, framförallt Q3 rapporterna på svenska börsen. Ska blir spännande!
Citera
2020-06-15, 21:57
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
En kollega som jobbade hemifrån och blev angiven till sitt företag för att han inte hade en godtagbar arbetsmiljö hemma ?
Låter otroligt, men i Sverige är inget omöjligt.
Angiven kanske inte är rätta ordet. Men det kom fram till ansvariga chefer. Som sedan gjorde ett besök.

Citat:
När du skrev om ditt arbetsrum hemma som skulle passera en inspektion så antog jag att du jobbade hemifrån ibland, men det behöver naturligtvis inte vara fallet.
Jag brukar inte jobba hemifrån. Med det finns inga hinder att göra det undantagsfall. Att göra det reguljärt har inte varit möjligt de senaste åren. Iaf inte utan omständig process där hemarbetsplatsen skall godkännas.

När jag lyssnar på kollegor så vill de tillbaka. Så någon stor strävan att jobba hemifrån reguljärt verkar inte finnas.

Citat:
Är det verkligen ett krav i Sverige att människor skall ha 1-2 arbetsrum hemma för att kunna jobba på distans (och nu pratar vi inte om möjliga skatteavdrag) ?
Låter ju ännu mer otroligt.

Har du någon källa på det ?
Hur ska du annars lösa det??

1-2 vuxna som skall arbeta hemma och INTE störa varandras möten. => olika rum.
Och det måste gå att isolera sig från gapiga ungar. => Bakom stängd dörr => eget rum.
Proper arbetsplats. => Tar en del yta => eget rum. (Eller möjligen del i stort sovrum)
Avgränsad del av bostaden => eget rum. (Relevant ifall man vill ha skatteavdrag).

Hur tänkte du när du gick igenom detta tidigare och INTE kom fram till 1-2 arbetsrum?
Och vad kom du fram till?
Du skrev inte det men du måste väl ha kommit fram till något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in