2020-06-15, 19:46
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Sonny Björk i "Veckans juridik" 2017...

https://www.youtube.com/watch?v=Q_vvHfF5AUg

https://www.bgplay.se/video/hard-kritik-mot-nfc-s-statistiska-sannolikhetskalkyler-som-fallande-bevisning

Intressanta videos (fast samma avsnitt på dessa två länkar?!) som tar en stund att kika på - dryga 48 minuter. Det får bli lite senare idag eller innan rättegången imorgon.

För i sak kanske han har rätt Sonny Björk men då måste väl hela den forensiska bevisningen samt organisationen ÄNNU en gång ses över? Alternativt domslut av domar byggda på forensikernas resultat? Alternativt att man inte får fälla någon för ett brott med bevisning av forensikerns resultat?
Citera
2020-06-15, 19:47
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Men den uppgiften är ju ostridig i målet. Han har ju medgett att han tog tåget mot Göteborg (gick av i Ljungskile) för att leta efter Wilma. Att han köpte en ungdomsbiljett kan ju förklaras med "mygel" och att det är billigare....
Ja det kan det. Är seriöst oroad efter de senast mord dråp rättegångarna. Är åklagare gammaldags, är beviskrav högre eller är det för att NFC ska spara pengar?
Citera
2020-06-15, 19:49
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalle46
Han kommer inte att fällas för mord. Möjligen brott mot griftefrid, 2 år - häktestid. Han kanske släpps helt fri med en rejäl slant av våra skattepengar. Att stycka en människa och få 2 års fängelse är ju helt sinnessjukt, det är ju rena berömmet. Släpps han fri hoppas jag verkligen någon tar hand om rättvisan själv!

Man har god lust att köra ett 70 tal mil och gå ut och leta efter kroppen 😢
Letar folk fortfarande ?
Citera
2020-06-15, 19:51
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Ja, så kan han resonera. Men alla med hjärna förstår ju att för att lyckas få det utbrett över sådana ytor krävs ändå en viss mängd. Möjligtvis om man av någon sjuk anledning blandat med vatten och gått och skvätt precis överallt i lägenheten, utan att T märkt något då naturligtvis.

Fy fan. Hoppas han döms till mord.
Ja, det är väl här man hoppas att rätten ska förstå innebörden i ”bortom rimligt tvivel” - om man tar den tekniska bevisningen och lägger ihop det med alla faktiska omständigheter i fallet, då står det ju klart ”bortom rimligt tvivel” att T är en mördare.

Sedan undrar jag hur Sonny Björk kunde sitta och säga att det inte alls är säkert att det använts trubbigt våld mot W. Man har ju huvudet, det uppvisar alla spår av trubbigt våld - ska hon ha kastat sig Själv upprepade gånger mot soffbordskanten, eller?
Citera
2020-06-15, 19:54
Medlem
Lalle46s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Letar folk fortfarande ?
Ja jag har ungefär lika långt.. Man blir så frustrerad. Vet inte men jag tycker organisationerna letar så sällan. Eller känns det bara så?
Citera
2020-06-15, 19:57
Medlem
Finns det ingen liverapportering från rättegången? Letat febrilt
Citera
2020-06-15, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Intressanta videos (fast samma avsnitt på dessa två länkar?!) som tar en stund att kika på - dryga 48 minuter. Det får bli lite senare idag eller innan rättegången imorgon.

För i sak kanske han har rätt Sonny Björk men då måste väl hela den forensiska bevisningen samt organisationen ÄNNU en gång ses över? Alternativt domslut av domar byggda på forensikernas resultat? Alternativt att man inte får fälla någon för ett brott med bevisning av forensikerns resultat?

Jag garderade mig för att Veckans Juridiks uppspelning krånglade när jag kollade.
Nu drar du "ganska stora" växlar. Visst har Sonny Björk rejält med kritik, men idag i Uddevalla var det endast Wilma-fallets kriminaltekniska utredning som Sonny Björk kommenterade :-)

...Och återigen, glöm inte: Sonny Björk säger att det INTE GÅR ATT FASTSTÄLLA när/hur Wilma dog. Han har aldrig sagt att det inte är Tishko och han har aldrig sagt att polisen har helt fel.
Citera
2020-06-15, 20:04
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ja jag har ungefär lika långt.. Man blir så frustrerad. Vet inte men jag tycker organisationerna letar så sällan. Eller känns det bara så?

Det har ju varit många fina människor som letat efter W i omgångar men det måste vara lätt att missa något, tänk om hon skulle hittas om man gjorde en insats till

( jag vet vad många tror även jag, men man kan ju hoppas ) kanske T kläcker något som ger en ledtråd ?
Citera
2020-06-15, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Ja, det är väl här man hoppas att rätten ska förstå innebörden i ”bortom rimligt tvivel” - om man tar den tekniska bevisningen och lägger ihop det med alla faktiska omständigheter i fallet, då står det ju klart ”bortom rimligt tvivel” att T är en mördare.

Sedan undrar jag hur Sonny Björk kunde sitta och säga att det inte alls är säkert att det använts trubbigt våld mot W. Man har ju huvudet, det uppvisar alla spår av trubbigt våld - ska hon ha kastat sig Själv upprepade gånger mot soffbordskanten, eller?

Men då kan väl du som straffrättsexpert och oerhört bevandrad i bevisvärdering berätta vad "bortom rimligt tvivel" är. Så shoot, vad är innebörden av "rimligt tvivel" i ett mordmål?
Citera
Medlem
Citat:
Han kommer inte att fällas för mord. Möjligen brott mot griftefrid, 2 år - häktestid. Han kanske släpps helt fri med en rejäl slant av våra skattepengar. Att stycka en människa och få 2 års fängelse är ju helt sinnessjukt, det är ju rena berömmet. Släpps han fri hoppas jag verkligen någon tar hand om rättvisan själv!

Det blir inget skadestånd. Han kommer dömas för brott mot griftefriden. Hans förklaring med folien runt huvudet med hans fingeravtryck på kommer aldrig fungera. Han har givit en alltför orimlig förklaring till att någon annan skulle planterat huvudet där.

Vidare ska tilläggas att när personer frikänns inte är automatiskt så att de får skadestånd från JK om de kräver det. Har man exv enligt JK försvårar utredningen så blir det inget skadestånd eller nedsatt skadestånd. Dock i detta fall kommer det inte bli skadestånd av ovan nämnda skäl.

Mord blir nog svårt att döma honom för som du säger.
Citera
Medlem
Många kommer säkert ihåg fallet med Lisa Holm. Där var det ju också luddigt hur hon dött och var hon dött. Hon hade ju också kunnat tagit livet av sig själv och sedan att Litauern hängde upp honom och gömt henne. Inga vittnen, inte jättemycket teknisk bevisning. Men där dömde som tur var kräket för mord och jag anser att i detta fallet är det MER bevisning som talar för rätt mördare.
Citera
2020-06-15, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Letar folk fortfarande ?

Jag har cirka 37 mil. Fem timmar dit. Känner i hela kroppen att jag åker, en helg. Är vaken hela helgen och letar, sover någon timme i bilen om det behövs. Så vet precis din känsla..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in