2020-06-15, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Som sagt, ingen pratar om bostäder under 2 mille. Det är rena fattiglapps-termer i svenska förhållanden. Det finns liksom inte ens i städer som drabbats vesäntligt av corona.

Poängen var att även de över 2 mille var det budgivning på. Alltså har du fel i båda fallen.
Citera
2020-06-15, 16:31
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xlxerox
Poängen var att även de över 2 mille var det budgivning på. Alltså har du fel i båda fallen.
Du kan hitta på massa frågor och sen säga att andra har fel om du tycker det är kul. Jag har endast (vad gäller prisfall) skrivit om aggregerade bostadsrätter i Stockholm.
Citera
2020-06-15, 17:47
Medlem
Inkommers avatar
Citat:
Ingen har påstått att billiga lägenheter i billiga delar av landet gått ned i pris, det är överhuvudtaget få som bryr sig om att titta. Det är liksom skitsamma om din lägenhet kraschar med 30%, för det har bara kostat dig några hundra tusen. Då vore det värre att bli av med jobb osv.

Detta verkar ju även gälla folk som kentuckufry, som sitter och gissar hur det gått för bostadsrätter i Stockholm.

Men för att återigen cementera: typ ingen tittar på bostäder värderade under två miljoner, för det är liksom inte intressant om man inte är 19 år och står på kontaktet. Aggregerade priser för Stockholm påverkar det inte, och ärligt talat påverkar det inte så mycket annat heller.
Vadå billigt!? Jag har en dyr lägenhet i ett fintområde. Få bryr sig om priserna i Stockholm.
Bara överflödiga oduglingar blir av med jobbet. Skaffa ett värde.
Citera
2020-06-15, 18:10
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkommer
Vadå billigt!? Jag har en dyr lägenhet i ett fintområde.
Det är ju dyrt om du jämför med en hydda i Uganda, men i Sverige är det vad de lägst stående arbetarna köper. Dels för att våra lägsta löner är relativt höga (eller höga löner relativt låga), dels för att vi har gjort det till en sport att trycka ned räntan, dels för att vi har en statlig bank som går i frontlinjen för att öka belåningsgrader (vilket gör att konkurrensen måste följa med).
Citat:
Få bryr sig om priserna i Stockholm.
Alla som överhuvudtaget har anledning att bry sig om en sån här tråd bryr sig specifikt om Stockholm, med kanske något måttligt intresse av centrala Göteborg. Om priserna så kraschar 50% är det inte jordens undergång för dig, för du har inte tappat mer än ett par årslöner, för du har ett ganska billigt boende. Lite annan situation Stockholm.

Om en massa människor i ditt läge skulle tappa någon årslön i nettotillgångar är det klart att även det skulle ha påverkan på ekonomin, men det är ju inte jämförbart.

Ovanstående är anledning 1 att inte bry sig om din ort. Anledning 2 är som sagt det jag gick igenom tidigare, som du såklart inte orkade läsa. OM bostadsmarknaden kommer gå ned i dina områden pga corona så kommer det inte ske under den här fasen, utan stegvis tack vare minskad ekonomisk aktivitet (mätt i sjunkande BNP osv). Det är liksom självklart.
Citera
2020-06-15, 18:39
Medlem
Citat:
Du kan hitta på massa frågor och sen säga att andra har fel om du tycker det är kul. Jag har endast (vad gäller prisfall) skrivit om aggregerade bostadsrätter i Stockholm.

Även om man räknar ihop alla bostadsrätter så har du fortfarande fel.

Du kan kalla dina fel för vad du vill men det är fortfarande fel.
Citera
2020-06-15, 18:45
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Nu börjar marknaden vända, länder öppna upp och industrier dra igång banden

Vad jag undrar, och frågat flera gånger - när kommer halveringen? Sitter ju här och väntar på att slå till? Alla experter som lovade halveringen - när kommer den?????
Citera
2020-06-15, 18:46
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Även om man räknar ihop alla bostadsrätter så har du fortfarande fel.

Du kan kalla dina fel för vad du vill men det är fortfarande fel.
Fel om vad? Jag har aldrig påstått något om huvurida din billiga bostadsrätt blivit billigare. Det enda jag tittar på är stockholm br, för det är vad som är intressant för tillfället. Anledningen att det är intressant är just att priserna gått ned snabbt och inte ännu visat några tendenser till återhämtning. Detta är liksom data, faktum.
Citera
2020-06-15, 18:50
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Arbetsgivaren ser inte det som en stor kostnad att ordna det hemma då utgifterna kan dras av mot skatt, arbetsmiljö är inte en avgörande faktor.
Verkligheten indikerar motsatsen. Jobba hemma talades det mycket om för flera år sedan. Men det slog aldrig igenom.
Och nu ser man arbetsmiljö som ett av problemen.

Citat:
Efter coronan kommer allt bli som vanligt igen, då stora negativa effekter har uteblivit pga statligt ingripande.
De stora negativa effekterna har orsakats av statligt ingripande.
Citera
2020-06-15, 19:02
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightwolfer
Om jag förstår det rätt är lundxxx analys att lägre BNP == minskade bostadspriser, det ni är oeniga om är hur stor BNP minskning är eller kommer att bli? Går det inte att ta reda på nutidens BNP minskning, vem gör beräkningarna? Till frågan gällande framtida BNP prognoser ser jag det väldigt svårt för någon här att förutspå när det är så många variabler kan påverka utgången. -Du kan säga BNP kommer att öka på grund av x, medans lundin kommer säga den kommer att sjunka på grund av y och sedan blir det väl bara en cirkulär argumentation som inte leder någonstans?
1. Att bostadspriserna faller vid BNP-fall går att se historiskt.
Dock kan fallen ibland bli så korta att de försvinner om man mäter på årsbasis. T ex steg bostadspriserna 2007-2008-2009. Den lilla dippen som fanns var så smal att den syns inte över året.
Däremot föll det tillbaka 2012. Den dippen var bredare. Men inte så djup.

2. SCB beräknar. Men tråden handlar om framtiden. Då är vi hänvisade till prognoser. KI sammanställer dessa.
Då BNP fallet i Sverige blivit mindre än befarat så uppjusterar prognosinstituten sina prognoser. Så påverkan på Sverige minskar. Senaste prognosen ger ett aggregerat BNP-tapp på 1% 2020-2021.

3. Även om prognoserna sprider så är de inte så avvikande. Avvikelserna handlar ofta om hur illa man räknar med att det går i omvärlden.
När omvärlden står och hugger sig i benet så påverkar det vår export negativt.
Men prognoserna blir bättre och bättre för varje månad som går. Mer mätdata har vi för 2020.
Citera
2020-06-15, 19:32
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Unk-Ard
Jag har själv arbetat på distans i drygt 4 år nu, dock inte i Sverige.
På min avdelning jobbar runt 80% på distans 4 dagar av 5.
Detta gick ganska snabbt att införa, tog bara en månad eller två.
Företaget har nu sagt upp nästan hälften av kontorsytan och kan genom detta spara ganska stora kostnader på hyra/el/AC och övriga relaterade utgifter.

Arbetsgivaren är även här skyldig att "tillhandahålla" en god arbetsmiljö genom att ersätta oss för inköp av de möbler och utrustning som behövs för att skapa en god mijö.
Men vad det innebär är att vi måste ta en obligatorisk e-kurs varje år om hur en god arbetsmiljö skapas med tanke på ergonomi, belysning etc. och sedan utföra detta i praktiken och skriva på ett dokument att detta blivit gjort.
Ingen har någonsin drabbats av någon arbetsmiljöinspektion i hemmet.

Nu skall ju Sverige i mycket vara annorlunda, men jag skulle skulle nog anta att distansarbete hanteras på ungefär samma sätt där.
Vad du berättar så ordnar din arbetsgivare detta genom att ta in underskrifter. Då har dom skyddat sig. Och det räcker kanske där du bor.

(Jag har faktiskt haft en kollega en gång som fick jobba hemifrån. Någon som besökte honom tipsade företaget att saker inte stod rätt till. Varvid företaget gjorde en arbetsmiljöinspektion. Och den var så katastrofal att vederbörande fick inställa sig på kontoret kl 8 nästa dag).

Citat:
Har du själv haft någon som utfört denna arbetsmiljörond hemma hos dig ?
Hur i all världen tänkte du nu???
Jag arbetar i ett kontor och har en arbetsplats där. Och det har gjorts arbetsmiljöronder där.
Varför skulle arbetsmiljöronden göras där jag inte arbetar? Det behöver du förklara.

Citat:
Därför tyckte jag ditt påstående om att det skulle vara så svårt för så många att få igenom denna arbetsmiljöinspektion i hemmet att distansarbete skulle kunna öka max ca 2% per år, lät väldigt konstigt.
Då har du inte läst innantill.
Det som bromsar där är de två skäl jag nämnde när jag skrev det.

Ingen av de kollegor jag känner till har en vettig arbetsmiljö hemma nu. Och det gör ju att de vill tillbaka. Worst case jag hört är en som sitter på sängen och jobbar. Och nu har gjort det i 3 mån.
Du tror väl inte på allvar att folk har 1-2 arbetsrum hemma?
Citera
2020-06-15, 19:35
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Nu vet du även hur stort BNP-raset 2020 blir av corona. Du kan allt. Har du informerat regeringen? De föreslår som alternativscenario med en långvarig corona-kris 10%.
I din något bisarra värld skall jag alltså informera regeringen om att deras egen prognos finns.

Resten du skriver är lite verklighetsfrånvänt.

Försök skriv något som har iaf någon relevans i verkligheten.
Citera
2020-06-15, 19:36
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Fel om vad? Jag har aldrig påstått något om huvurida din billiga bostadsrätt blivit billigare. Det enda jag tittar på är stockholm br, för det är vad som är intressant för tillfället. Anledningen att det är intressant är just att priserna gått ned snabbt och inte ännu visat några tendenser till återhämtning. Detta är liksom data, faktum.

Jobbigt läge, priserna stiger:
https://omniekonomi.se/stockholms-bomarknad-visar-ovantad-styrka-i-juni/a/LA2qPp

Priserna på bostadsrätter i Stockholm steg 2,4 procent under första halvan av juni, enligt Danske Banks boprisindikator, rapporterar Direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in