2020-06-15, 09:26
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Omsättningen blir 4% lägre för 2020.

Den minskningen i omsättning har vi placerat i färre flygresor, färre hotellnätter, färre restaurangbesök mm.

Att en BNP minskning leder till lägre bostadspriser har jag varit väldigt konsekvent med. Om du fantiserar om något annat så är det just fantasier. Det har iaf inget med verkligheten att göra.
Nu vet du även hur stort BNP-raset 2020 blir av corona. Du kan allt. Har du informerat regeringen? De föreslår som alternativscenario med en långvarig corona-kris 10%.
https://www.svd.se/regeringen-varnar-for-alternativt-scenario

Nåväl. om det blir 4% så har v alltså 4% mindre (i UK 20% mindre) att röra oss med i år. Detta kommer att påverka bostadspriserna neråt. Precis som jag skrev? Prova att inte argumentera och rätta någon som du håller med. Googla på slingerbult.

Hur var det med ditt påstådda krav på Arbetsmiljöinspektioner i hemmet för 1 miljon distansarbetare inklusive mig själv? Det mest verklighetsfrämmande jag någonsin läst på fb. Alla dina inlägg i all framtid kommer att utvärderas från ditt svar på denna fråga.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-06-15 kl. 09:29.
Citera
2020-06-15, 10:19
Medlem
Av rent intresse jag bor själv i en förort utanför stockholm och här har det blivit budgivning på alla bostadsrätter men sen ser jag lägenheter innanför tullarna och där verkar det gå trögare någon som vet vad kan bero på?

Man tycker ju att förortspriserna är.de första som bör dyka då de flesta här har kanske enklare jobb inom servicesektorn jämfört med innanför tullarna där folk kanske är med utbildade?
Citera
2020-06-15, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Bostadsrätterna är i botten. Att du inte ser någon kris där är något du bara kan beskylla dig själv för.

Men ja, villa-ägare är ju vinnare i det här fallet. Man kan nog rent av formulera det som att alla utom folk som lallar runt med enkla jobb och bor i en kooperativt ägd plåtburk i city är vinnare (än så länge, åtminstone). Det är bara det att de kooperativt ägda plåtburkarna i city och de enkla jobben är en så stor del av landet.

Nej, de är inte i botten. Vart tittar du någonstans? Här är de lika dyra som vanligt. Önsketänkande från din sida.
Citera
2020-06-15, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xlxerox
Det har ju varit väldigt stabilt under coronan och efter coronan kommer det att fortfarande vara stabilt.

Allt nonsens om minskat BNP kommer inte ha effekt eftersom det har stöttats med statliga säkringar.

Det finns ju inget säkrare att investera i trots allt. Nedgångar av olika grad har alltid kommit och gått genom årtiondena, men långsiktigt har det alltid varit en god investering. Bostadsmarknaden är en sån grundläggande faktor i vårt samhälle så om den skulle gå under i något inferno så skulle det betyda att resten av samhället gör det också och då spelar det ingen roll att stirra sig blind på enbart bostadsmarknaden. Alla drabbas då oavsett boendeform. Då skulle det heller inte vara intressant att diskutera bostadsrätternas värde. Vi skulle ha långt större problem.

Men ja, jag ser inget som helst tapp där jag bor i alla fall. Nyligen gick en trea för 6.2m vilket är drygt 63k kvm. Det är ännu högre än normalt.

Det enda jag märker är att det inte är lika många objekt ute till salu, men det är ju för att säljarna vill vänta på ett bättre tillfälle. De få som väl kommer ut krigas det ofta om. I alla fall här. Det kanske inte är så i mindre attraktiva områden. Jag har ingen aning.
Citera
2020-06-15, 12:12
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Nej, de är inte i botten. Vart tittar du någonstans? Här är de lika dyra som vanligt. Önsketänkande från din sida.
"Här"; du bor alltså ute i random bondesamhälle. Det är mycket möjligt att de låga priserna varken är högre eller lägre än innan där. Det du måste fatta är att stadens bostadsrätter kör över hela statistiken. Där du befinner dig bor ni glest. Ingen utom er bryr sig, det påverkar inte aggregerad statistik.

Att jag skulle "hoppas" att oattraktiva betongklumpar går ned i pris tyder på att du förutsätter att alla är begränsade av dina egna möjligheter. Förutsätt inte att alla är lika svaga som du så förstår du snabbt mer.
Citera
2020-06-15, 12:52
Medlem
Citat:
"Här"; du bor alltså ute i random bondesamhälle. Det är mycket möjligt att de låga priserna varken är högre eller lägre än innan där. Det du måste fatta är att stadens bostadsrätter kör över hela statistiken. Där du befinner dig bor ni glest. Ingen utom er bryr sig, det påverkar inte aggregerad statistik.

Att jag skulle "hoppas" att oattraktiva betongklumpar går ned i pris tyder på att du förutsätter att alla är begränsade av dina egna möjligheter. Förutsätt inte att alla är lika svaga som du så förstår du snabbt mer.

Men nej ditt lågbegåvade socfall det gör jag inte. Det är precis tvärtom. Närförort, extremt attraktivt område. Priserna är till och med högre än vad de var för ett år sedan. Du kan förmodligen bara drömma om att bo här.
Citera
2020-06-15, 15:39
Medlem
Inkommers avatar
Det var mig en klen krasch!
Priserna på väg upp igen efter att ha stannat av lite.
Någon sänkning blev det aldrig där jag bor.
Jag ska sälja min lägenhet när jag får 2 miljoner för den och sen leva loppan!!!
Citera
2020-06-15, 15:55
Medlem
Största krisen sedan andra världskriget och bostadspriserna ÖKAR?

Någon som kan förklara? För det här är bara absurt.
Citera
2020-06-15, 15:56
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkommer
Det var mig en klen krasch!
Priserna på väg upp igen efter att ha stannat av lite.
Någon sänkning blev det aldrig där jag bor.
Jag ska sälja min lägenhet när jag får 2 miljoner för den och sen leva loppan!!!
Ingen har påstått att billiga lägenheter i billiga delar av landet gått ned i pris, det är överhuvudtaget få som bryr sig om att titta. Det är liksom skitsamma om din lägenhet kraschar med 30%, för det har bara kostat dig några hundra tusen. Då vore det värre att bli av med jobb osv.

Detta verkar ju även gälla folk som kentuckufry, som sitter och gissar hur det gått för bostadsrätter i Stockholm.

Men för att återigen cementera: typ ingen tittar på bostäder värderade under två miljoner, för det är liksom inte intressant om man inte är 19 år och står på kontaktet. Aggregerade priser för Stockholm påverkar det inte, och ärligt talat påverkar det inte så mycket annat heller.
Citera
2020-06-15, 16:03
Medlem
Citat:
Ingen har påstått att billiga lägenheter i billiga delar av landet gått ned i pris, det är överhuvudtaget få som bryr sig om att titta. Det är liksom skitsamma om din lägenhet kraschar med 30%, för det har bara kostat dig några hundra tusen. Då vore det värre att bli av med jobb osv.

Detta verkar ju även gälla folk som kentuckufry, som sitter och gissar hur det gått för bostadsrätter i Stockholm.

Men för att återigen cementera: typ ingen tittar på bostäder värderade under två miljoner, för det är liksom inte intressant om man inte är 19 år och står på kontaktet. Aggregerade priser för Stockholm påverkar det inte, och ärligt talat påverkar det inte så mycket annat heller.

Du klagar och påstår att någon annan gissar men själv sitter du och spekulerar hejvilt och fullständigt felaktigt. Du påstår massa saker som inte är sant. Det har varit budgivning som vanligt på lägenheter under 2 mille och de går åt fort. Tänk dig hur det blir efter coronan.

Du är ju ute och cyklar i varje inlägg du gör. Vad är meningen med det?
Citera
2020-06-15, 16:11
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Största krisen sedan andra världskriget och bostadspriserna ÖKAR?

Någon som kan förklara? För det här är bara absurt.
Ja. Om du försöker läsa istället för att skriva en sekund så ska jag förklara (för sista gången).

I Stockholm - den enda del av landet som slagits riktigt hård av corona ännu - kraschade bostadsrättpriser abrupt i slutet av Mars. Tillbaka kring bottennivåerna 2018, och där är de kvar nu i Juni. Villor: snarare ändra hållet.

Kanske måste man ha en snabblektion om bostadsmarknader: de är tröga. Extremt tröga. Eventuella kracher tenderar att hålla på år, inte månader. För att se snabba fall på kort tid krävs väldigt speciella omständigheter, där folk i panik vill bli av med sina lägenheter.

Vi har sett det två gånger på kort tid: 2017, och nu i Mars 2020. 2017 handlade det om att en massa människor köpt lägenheter på spekulation och insett sitt misstag. 2020 handlade det mer om att folk hatade innerstadsbetongen, och blev plötsligt livrädda för att missa sin chans till exit. På ca två veckor(!) raderades den återhämtning pa 4-5% som skett senaste året.

Resten av marknaden då? Om den ska falla (pga arbetslösthet, BNP-fall osv) så sker det inte nu. Just nu vill folk till villor, till mindre områden, till mindre städer. Finns liksom ingen anledning alls att den typen av bostäder då skulle falla i pris. Ekonomiska effekter (att folk inte kan köpa eller inte har råd att bo kvar osv) kommer senare.

Om det blir ett fall på bostadsmarknaden av detta - utöver bostadsrätter i Stockholm - så kommer du se detta under de närmsta 1-2 åren.
Senast redigerad av Trillske 2020-06-15 kl. 16:15.
Citera
2020-06-15, 16:13
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xlxerox
Det har varit budgivning som vanligt på lägenheter under 2 mille och de går åt fort.
Som sagt, ingen pratar om bostäder under 2 mille. Det är rena fattiglapps-termer i svenska förhållanden. Det finns liksom inte ens i städer som drabbats vesäntligt av corona.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in