2020-06-14, 14:52
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Up-in-the-air
Träffade inte SE. Han måste ha slutat för jag hade med internreklamavdelningen att göra en del, dvs hans efterträdare, jag träffade även Häggström och Bergström. Internpost var när jag började ett system som kallades Memo, ett terminalbaserat mailsystem. För övrigt som jag minns det var inpasseringskort och stämpelkort detsamma. Skandia måste varit ganska tidiga med att införa detta.

Däremot verkar det inte otänkbart att personer från reklamavdelningen befann sig på Luntmakargatan 14 kvällstid där printrarna och annan off-set utrustning fanns. Ofta kördes stora utskrifter av försäkringsbrev kvällstid/nattetid som jag minns det. Det måste finnas massor med människor i forumet som bättre kan redogöra för detta som arbetade längre än jag på Skandia.
Det var det jag tänkte att han eventuellt väntade på att se utskrifterna. Men som sagt jag har inte sett vad för arbete han utförde en fredagkväll. Det känns ju rätt relevant för att bedöma hur trovärdiga hans vittnesuppgifter är. Fanns det ett legitimt skäl till övertidsarbetet är det en befriande omständighet för SE. Fanns det inte är det en besvärande omständighet. Det måste hans chef och/eller personalchefen Roland Bergström undersökt.
Enligt väktarna och Per Häggström saknade de nyckel till Engströms kontorsdörr. Samtidigt som de hade nycklar till samtliga andra enligt uppgift.

Är det något som förvånar dig?
Citera
2020-06-14, 14:59
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Såsom vilka, och enligt vilka?

Vilka poliser skulle ha varit framme redan 23.24, dvs 6 minuter före Söderström och Windén?

Det var då Söderström var framme.... Han har fel när han tror han var framme strax innan 23:30. Uppenbarligen

Du har tidsuppgifter från både LL och AD. Du har larminspelningen. Du har bankomatuttaget med tidsangivelser. Utstämpling med tidsangivelse.
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-06-14 kl. 15:02.
Citera
2020-06-14, 15:01
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det var då Söderström var framme....

Du har tidsuppgifter från både LL och AD. Du har larminspelningen. Du har bankomatuttaget med tidsangivelser. Utstämpling med tidsangivelse.

Söderström har aldrig vidgått han kom fram 23.24; Han vidgår att han kom fram 23.30.
Dom berömda 6 minuterna....

https://www.youtube.com/watch?v=mDYJNrlwvj8

Han hävdar att han stog i korsningen Sveavägen-Kungsgatan kl. 23:28
Senast redigerad av Nostradumbass 2020-06-14 kl. 15:05.
Citera
2020-06-14, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Up-in-the-air
Träffade inte SE. Han måste ha slutat för jag hade med internreklamavdelningen att göra en del, dvs hans efterträdare, jag träffade även Häggström och Bergström. Internpost var när jag började ett system som kallades Memo, ett terminalbaserat mailsystem. För övrigt som jag minns det var inpasseringskort och stämpelkort detsamma. Skandia måste varit ganska tidiga med att införa detta.

Däremot verkar det inte otänkbart att personer från reklamavdelningen befann sig på Luntmakargatan 14 kvällstid där printrarna och annan off-set utrustning fanns. Ofta kördes stora utskrifter av försäkringsbrev kvällstid/nattetid som jag minns det. Det måste finnas massor med människor i forumet som bättre kan redogöra för detta som arbetade längre än jag på Skandia.
Det var det jag tänkte att han eventuellt väntade på att se utskrifterna. Men som sagt jag har inte sett vad för arbete han utförde en fredagkväll. Det känns ju rätt relevant för att bedöma hur trovärdiga hans vittnesuppgifter är. Fanns det ett legitimt skäl till övertidsarbetet är det en befriande omständighet för SE. Fanns det inte är det en besvärande omständighet. Det måste hans chef och/eller personalchefen Roland Bergström undersökt.

Jäsikens så intressanta grejer du har att bjuda på! har hört om internttryckeriet tidigare men inte så här detaljerat.

Engströms lager.... Jag tänkte La Carterie... men den lokal du beskriver är också intressant som "Engströms lager".

Jag har sagt det förrut gällande Engström och staybehind, i ett ockupations scenario är tryckpressar viktigare än kpistar för en moståndsrörelse.

Men vad har du på La Carterie? Ägare? Ingångar från Skandia etc? En Holk för polisspanare?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
"Engström säger i tidningen skydd och säkerhet att han jobbade med några projektarbeten bland annat en broschyr för Valmet.
Jag sysslar med AD-arbete.
Det handlade om en traktorförsäkring de ville informera om i skriftlig form"

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/Intervju-i-Skydd-S%C3%A4kerhet-nr-5-1992.pdf

Det verkar m.a.o. helt legitimit och logiskt att han väntade på att se broschyren som trycktes där på Luntmakargatan 14 och med största sannolikhet kuverterades den kvällen.
Lite spekulativt men logiskt. Allt det här måste finnas i internundersökningen och ger en lite annan bild än den att han satt och smygsöp på kontoret när alla gått hem, som KP insinuerat.

Återigen operatörerna av de stora printrarna och kuverteringsmaskinerna visste, traktorförsäkringar borde handlat om ett utskick på upp till 10.000, kanske mer. Dvs. på Skandia ett stort och viktigt jobb.

När det gäller internpost fanns det givetvis sådana där bruna kuvert som lades i postfack. Inget som jag särskilt minns. Jag har inga närmare minnen av låsta utrymmen. Jag satt i ett landskap, chefen hade låsbart rum tror jag. Men städare och väktare måste ju haft tillträde. Men detta var 90-tal.
Citera
Bannlyst
Citat:
Holmérs mannar som LL och taxi?
Tror du verkligen på ljungqvist i sammanhanget?
Citera
2020-06-14, 15:08
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Tror du verkligen på ljungqvist i sammanhanget?

På tiderna som uppges tidigt. Ja.
Citera
2020-06-14, 15:09
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Stämplingen, mekanisk eller elektronisk, skedde vid hissarna
dvs innanför väktarna. Varför påstår Petersson något annat?

Varför förstöra en bra historia med sanningen.
Citera
2020-06-14, 15:12
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Nu är du så där tvärsäker igen, pga en enda detalj. Som när du kom fram till att OP sköts med andra skottet. Du repeterade "case closed 30 ggr på två dagar. Tror du fortfarande OP sköts med andra skottet?

LJ säger att GM tittar bakåt. Du väljer att fokusera på detaljen att han tittar över höger axel. Kombinerat med kroppsvridningen blir det att titta mot den väg han kom ifrån.

Du får det att låta som att jag hakar upp mig på en oviktig detalj. KP och Filter måste givetvis förklara detta. Man kan inte bara strunta i saker och säga "Jo visst men det var i alla fall SE som sköt Palme ".

Det här är inte en oviktig detalj, den är avgörande.

Skottordningen har ingen betydelse för detta, varför ska den ha det?

Eftersom du vägrar bry dig om problemet så finns väl inget ytterligare att säga i frågan? Jag anser att LJ-frågan avgör saken. Det var inte SE. Vilket många redan insett.

Du behöver bevisa att GM såg LJ från trappkrönet.
Citera
2020-06-14, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litentuvan
Jäsikens så intressanta grejer du har att bjuda på! har hört om internttryckeriet tidigare men inte så här detaljerat.

Engströms lager.... Jag tänkte La Carterie... men den lokal du beskriver är också intressant som "Engströms lager".

Jag har sagt det förrut gällande Engström och staybehind, i ett ockupations scenario är tryckpressar viktigare än kpistar för en moståndsrörelse.

Men vad har du på La Carterie? Ägare? Ingångar från Skandia etc? En Holk för polisspanare?

Jag har ärligt talat inga minnen från La Carterie. Säger mig ingenting. "Engströms lager" - nej det var Skandias datahall på Luntmakargatan 18, jag pratar om. Det fanns stordatorer, maskiner för att ta back-up sant tillhörande utrustning och skrivare för att skriva ut försäkringbrev och kuvertera dessa i fönsterkuvert. Tyvärr ingen mystik alltså.

När det gäller broschyrer vet jag inte om externa tryckerier användes. Antagligen. Någon på forumet vet säkert. Att de bladades in och kuverterades på 90-talet vet jag iallafall.
Senast redigerad av Up-in-the-air 2020-06-14 kl. 15:28.
Citera
2020-06-14, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Går det att med hjälp av tillgänglig bevisning kategoriskt avfärda SE som gärningsman? Jag tänker här närmast på stämpelklocka och tiden i relation till de avlossade skotten.

Nja, det finns en anledning till att man inte någonsin kan tillämpa sk omvänd bevisning dvs att någon inte gjort något annars är de skyldiga. I fallet SE är det liksom med CP så att för att det ens skall kunna vara möjligt förutsättes en lång serie okända och ytterst långsökta tillfälligheter som ingen i ett enda fall kan man ens göra trolig att han varken har medel, tillfälle eller motiv. Det visar sig vara tomma hypotetiska ofullständiga fantasier i sådan omfattning att man nog måste utelsuta denne utan rimliga tvivel om motsatsen. Hypoteserna som försöker trolla SE till GM är helt utan stöd. De har gjort sitt bästa att försöka konstruera ihop något men misslyckats på alla punkter. Detta arbetssätt förklarar varför Melander och KP inte hade en chans att lösa det. Det gör att man måste släppa allt för gott och gå vidare ochså i huvudtråden SE är så osannolik att det inte med några resurser går att komma förbi förtal av en död.

När det gäller Donald Forsberg mfl som talat om Barbrogrupper och Leongrupper med flera olika variationer och motsägelsen att de dels skulle vara förklaring till Wt iakttagelser och dels inte alls där vid tidpunkterna för WT iakttagelser luktar det fruktansvärt illa och när man dessutom vet att denna krets själva gett uttryck för stor misstro mot OP och dennes politik med en uppfattning att Moskvaresan skulle utgöra ett slutgiltigt förräderi.

Här finns medel (både för övervakning och tillgång till vapen och vapenträning) tillfälle (man ljuger uppenbart om var man varit när och på vilka uppdrag) och inte mist motivet.

Dessutom har man aktivt desinformerat och manipulerat utredningen under mycket lång tid.

Att som man gjort avskriva dem för att de inte talar är fullständigt oacceptabelt. Jag vet att det finns omfattande dokument som utpekar denna gruppering som övervakare av OP över tid, Jag vet att det finns vapen där som mycket väl kan vara mordvapnet som inte testats.

Att man då försöker fabricera en hypotes om SE är fan ta mig kriminellt.

Vi måste satsa på att ta fram allt detta i ljuset. Allt annat är avskrivet!
Citera
2020-06-14, 15:18
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Du får det att låta som att jag hakar upp mig på en oviktig detalj. KP och Filter måste givetvis förklara detta. Man kan inte bara strunta i saker och säga "Jo visst men det var i alla fall SE som sköt Palme ".

Det här är inte en oviktig detalj, den är avgörande.

Skottordningen har ingen betydelse för detta, varför ska den ha det?

Eftersom du vägrar bry dig om problemet så finns väl inget ytterligare att säga i frågan? Jag anser att LJ-frågan avgör saken. Det var inte SE. Vilket många redan insett.

Tittandet bakåt är ingen oviktig detalj, det har jag inte sagt. Men du plockar detaljen "tittar över axeln" som ett bevis för att GM inte tittade bakåt. Du bortser från att GM var på väg till höger där uppe enligt LJ, och då blir en titt över axeln en titt rakt mot där han kom ifrån. Du bortser från att LJ säger GM tittar bakåt. Du bortser från bilden från rekonstruktionen.

Det är självklart att GM vrider sig för att titta bakåt. Varför skulle han annars vrida sig om?
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-06-14 kl. 15:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in