2020-06-14, 14:30
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Saker som motsägs av Holmérs mannar ska man ta med en stor skopa salt...

Endast Söderström och Windén som vet och därmed har rätt, eftersom de som första poliser på plats skrev ned ankomsttiden 23.30, oberoende av varandra dessutom!

Holmérs mannar som LL och taxi?
Citera
2020-06-14, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Up-in-the-air
Hej, jag arbetade på Skandia under 90-talet. Samma stämpelsystem som 1986 var då i bruk. Stämpelsystemet satt vid hissarna, på väg ut mot foajén där nattetid väktare satt, dagtid receptionister. Jag tillhörde en lätträknad skara som på den tiden då och då arbetade övertid. Det var extremt ovanligt, gissar att det var det också 1986.

Att någon tjänsteman arbetade till 23.20 en fredagkväll betraktar jag som i princip unikt, särskilt innan ledigheter, då de flesta stämplade ut tidigare. Jag är säker på att Per Häggström och Roland Bergström undersökte bevekelsegrunderna för detta. Det har inte framkommit några uppgifter om vad för arbete han ska slutföra.

När det gällare väktaren, HO, som jag träffade upprepade gånger vid övertidsarbete. Han var inte den typen man småpratade med. Jag betvivlar att man småpratar med honom längre än typ 15-30 sekunder på vägen ut.Han var rapp i munnen, ironisk, smårolig men inte en social personlighet. Jag vill på intet sätt säga något negativt om honom, men om ni förstår en typisk ABAB-vakt. Tiden det tar att gå från gamla entrén till mordplatsen kan inte handla om mer än 10-15 sekunder. Så nära är det för er som inte är från Stockholm. Jag bedömer en trolig tid för stämpling, hälsning inkl. artighetsfraser, rask promenad till mordplatsen är max 45 sek.

Värt att veta är att förutom väktarna och SE, bör ett arbetslag med dataoperatörer varit i tjänst på Luntmakargatan 14, mittemot baksidan av det s.k. Thulehuset (Sveavägen 44) där datahallen och de stora skrivarna som skrev ut försäkringsbrev fanns. Det fanns en kulvert mellan dessa byggnader som användes när grindarna till Luntmakargatan 14 var stängda efter 18. Jag har hört skrönor om att dessa operatörer under 80- och 90-talet "smet ut" på lokal under arbetstid när det var lugnt. Kan vara en av anledningarna till att bakdörrar på Thulehuset var öppna.

Kan också vara så att några av dessa var bekant med SE under tiden och har mer uppgifter. Det var vanligt att dessa spelade bridge, och jag har någonstans läst att SE var bridgespelare. Det fanns en aktiv bridgeklubb internt på Skandia som någon gång i månaden spelade bridge i konferenscentret på Sveavägen 44 som låg på insidan av den södra gaveln på bottenvåningen (vy mot Tunnelgatan),

Någon av dataoperatörerna som var i tjänst bör vara i livet, men jag är säker på att Per Häggström och Roland Bergström i internutredningen varit i kontakt med dessa. Har inte sett uppgifter om dessa.
Intressant!

Man undrar ju onekligen ifall den "förundersökning" Häggström ämnade genomföra den där torsdagen blev av. De skulle snoka runt på SEs arbetsrum, bl a i syfte att kolla ifall han hade fått ut en fysisk nyckel till "cykelvägen" som vissa som jobbat lite längre kunde få ut.

Jag får huvudvärk när jag försöker lägga pussel av allting som HO/ALG säger om olika utgångar, ronder, rutiner, larm som går och larmas av, "La Carterie" och nån obskyr konspirationsteori om Östtyskland och Anette Kohut.

Vad har du för tankar om allt det här med möjligheter kring att SE skulle ha genat in via någon bakväg på väg från Grand, och sen checkat ut för syns skull? Bra, dåligt eller ens genomförbart? Man vill ju gärna veta hur realistiskt det är att han var både Grandmannen och mördaren, eller om det enda gångbara alternativet är att han fick en blixtingivelse nånstans runt 23:20.
Citera
2020-06-14, 14:34
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
När säge Söderström detta? 1989? När SE varit i tv och tidningar och förhörts i domstol.

Allra senast i augusti 1986, enligt följande förhör:

http://lennartremstam.blogspot.com/2015/05/gosta-soderstrom-blir-intervjuad.html

Väldigt uppenbart alltså att första polisbil, 2520, med Gösta Söderström och Ingvar Windén anlände på mordplatsen klockan 23.30, och 23.30.10 anlände piketbussen 3230, då SE bistod dem med att peka ut mördarens flyktväg!

Senast redigerad av Död o återfödd 2020-06-14 kl. 14:39.
Citera
2020-06-14, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Då står det klart att stämpeluret satt innanför receptionen.
Varför påstår då Petersson att stämpeluret satt utanför?
Den elektroniska stämplingen skedde före man kom till receptionen. "Inpasseringskort" anno 1986 låter mer som ett sånt där lås där man stack in ett kort och sen tryckte in en kod manuellt. Parallella system vad det verkar.
Citera
2020-06-14, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Artikeln i skydd och säkerhet där Skandiamannen pratar om Palmemordet

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/Intervju-i-Skydd-S%C3%A4kerhet-nr-5-1992.pdf

Denna intervju ger ju inte på något sätt en indikation att SE är den osannolika mördaren. Den ger ju med all tydlighet uttryck för Stigs uppfattning att CP är gärningsman, en åsikt de flesta ur allmänheten delar vid den tidpunkten.
Man får ju intrycket att han gärna broderar ut sin berättelse, oavsett om det handlar om sina egna förehavanden på mordplatsen eller om sättet CP fått tillgång till revolver, så sammantaget bekräftar allt Stigs beteckning som "elefanten i porslinsbutiken" bland vittnena.
Varje gång länken till denna intervjun postas bör det ses som en del i att rentvå SE från smutskastningen av desperata, inkompetenta, mörkläggande och/eller idiotiska personer som KP och HM.

Ā propos att mordanklaga på extremt lösa grunder - Hans Melander verkar ha en fäbless för alldeles för korta byxor. Enligt mordplatsvittnena så hade ju GM för korta byxor, vilket den propra SE inte kan ses ha på några bilder, och GMP har ju antytt att GM vill blanda sig i utredningen och vad vore väl bättre än att ta över och styra allt åt helvete fel - så vad fan gjorde Hans Melander 28 feb -86??
https://www.svd.se/palmegruppens-spaningsledare-jobbet-ar-klart
Senast redigerad av Westrogothia 2020-06-14 kl. 15:10.
Citera
2020-06-14, 14:37
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Allra senast i augusti 1986, enligt följande förhör:

http://lennartremstam.blogspot.com/2015/05/gosta-soderstrom-blir-intervjuad.html

Väldigt uppenbart alltså att första polisbil, 2520, med Gösta Söderström och Ingvar Windén anlände på mordplatsen klockan 23.30!

Förutom att de motsägs av i stort sett alla andra tidsuppgifter.
Citera
2020-06-14, 14:42
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Förutom att de motsägs av i stort sett alla andra tidsuppgifter.

Såsom vilka, och enligt vilka?

Vilka poliser skulle ha varit framme redan 23.24, dvs 6 minuter före Söderström och Windén?
Senast redigerad av Död o återfödd 2020-06-14 kl. 14:46.
Citera
2020-06-14, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leonheart
Stort tack för ditt inlägg! Detta är välkommen information!

Hur såg det ut med internpost på den tid du arbetade? Var lades denna? Om SE nu arbetat med något som sedan skulle lämnas vidare, var skulle han lagt det då?

Träffade du SE under din tid på Skandia eller hade han hunnit förtidspensionerad?

Träffade inte SE. Han måste ha slutat för jag hade med internreklamavdelningen att göra en del, dvs hans efterträdare, jag träffade även Häggström och Bergström. Internpost var när jag började ett system som kallades Memo, ett terminalbaserat mailsystem. För övrigt som jag minns det var inpasseringskort och stämpelkort detsamma. Skandia måste varit ganska tidiga med att införa detta.

Däremot verkar det inte otänkbart att personer från reklamavdelningen befann sig på Luntmakargatan 14 kvällstid där printrarna och annan off-set utrustning fanns. Ofta kördes stora utskrifter av försäkringsbrev kvällstid/nattetid som jag minns det. Det måste finnas massor med människor i forumet som bättre kan redogöra för detta som arbetade längre än jag på Skandia.
Det var det jag tänkte att han eventuellt väntade på att se utskrifterna. Men som sagt jag har inte sett vad för arbete han utförde en fredagkväll. Det känns ju rätt relevant för att bedöma hur trovärdiga hans vittnesuppgifter är. Fanns det ett legitimt skäl till övertidsarbetet är det en befriande omständighet för SE. Fanns det inte är det en besvärande omständighet. Det måste hans chef och/eller personalchefen Roland Bergström undersökt.
Citera
2020-06-14, 14:46
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Den elektroniska stämplingen skedde före man kom till receptionen. "Inpasseringskort" anno 1986 låter mer som ett sånt där lås där man stack in ett kort och sen tryckte in en kod manuellt. Parallella system vad det verkar.
Här beskriver Skandias säkerhetschef Per Häggström exakt hur det gick till.

http://lennartremstam.blogspot.com/2015/05/skandiavittne-4-per-haggstrom-skandia.html
Citera
2020-06-14, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Vad blir det för problem?

Ja alternativ 3 känns rimligast med hästlängder.

Tycker faktiskt det mest graverande med SE är det obehagliga och lite självgoda sättet han har i media. Om han e värsta psykopaten som kommit undan med det perfekta mordet tänker man att han skulle sett ut och låtit ungefär som han gjort i media.

Visst kan SE ge intryck av att vara självgod, men obehaglig? Inte alls, och vad KP sa om att han "hånade" polisen är ju vidrigt, tvärtom hade väl många redan då börjat få intryck av att PU var en pajasutredning, vilket vi i efterhand vet var just vad det var. SE hade ju själv upplevt det från första parkett, tro fan att han var kritisk till polisens dåliga kunskaper i pusslande.
Citera
2020-06-14, 14:49
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Stämplingen, mekanisk eller elektronisk, skedde vid hissarna
dvs innanför väktarna. Varför påstår Petersson något annat?
Citera
2020-06-14, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Up-in-the-air
Träffade inte SE. Han måste ha slutat för jag hade med internreklamavdelningen att göra en del, dvs hans efterträdare, jag träffade även Häggström och Bergström. Internpost var när jag började ett system som kallades Memo, ett terminalbaserat mailsystem. För övrigt som jag minns det var inpasseringskort och stämpelkort detsamma. Skandia måste varit ganska tidiga med att införa detta.

Däremot verkar det inte otänkbart att personer från reklamavdelningen befann sig på Luntmakargatan 14 kvällstid där printrarna och annan off-set utrustning fanns. Ofta kördes stora utskrifter av försäkringsbrev kvällstid/nattetid som jag minns det. Det måste finnas massor med människor i forumet som bättre kan redogöra för detta som arbetade längre än jag på Skandia.
Det var det jag tänkte att han eventuellt väntade på att se utskrifterna. Men som sagt jag har inte sett vad för arbete han utförde en fredagkväll. Det känns ju rätt relevant för att bedöma hur trovärdiga hans vittnesuppgifter är. Fanns det ett legitimt skäl till övertidsarbetet är det en befriande omständighet för SE. Fanns det inte är det en besvärande omständighet. Det måste hans chef och/eller personalchefen Roland Bergström undersökt.

"Engström säger i tidningen skydd och säkerhet att han jobbade med några projektarbeten bland annat en broschyr för Valmet.
Jag sysslar med AD-arbete.
Det handlade om en traktorförsäkring de ville informera om i skriftlig form"

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/Intervju-i-Skydd-S%C3%A4kerhet-nr-5-1992.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in