Citat:
Ursprungligen postat av
andersaanderssona
I tråden finns det redovisad fakta som visar att det som vittnen efteråt har svårast att minnas är en gärningsmans klädsel.
Som också visas i detta fallet. Beskrivningarna divergerar så mycket så att det med säkerhet inte går att komma fram till ''sanningen''. Det är enbart mördaren som sitter på facit.
Kan tänka mig att sånt material finns, minns själv ett klipp där en väsktjuv rusade in i ett rum fullt av juridikstudenter och snodde lärarens väska, sen skulle alla ge signalement på tjuven. Inte en siffra rätt nånstans.
Om jag hade varit utredare skulle jag nästan ha grämt mig inför att överhuvudtaget fråga MOP-ögonvittnen hur de tyckte att den ivägspringande mördaren såg ut. Jag ser liksom matrisen av felkällor framför mig och inser att de kommer att fylla luckorna med inbillat jox för att framstå som maximalt hjälpsamma och observanta. Att de som satt i bilarna skulle ha tillförlitliga videoinspelningar i sina huvuden håller jag för ganska hopplöst, även om Delsborn känns uppfriskande skarp. LJ och YN är de två man har nån liten nytta av för att de har mycket större nät att fiska med tack vare att de såg honom under mycket längre tid.
Vittnesutsagorna om Grandmannens utseende är mina favoriter för att de ändå konvergerar så pass mycket. Att många av dem skriker "SE" i megafon får man sen värdera utifrån hur det passar med den totalt orubbliga teori man klamrar sig fast vid.