Citat:
Ursprungligen postat av
enough-is-enough
Ja det är synd att ingen hittat teorin där alla vittnessagor går ihop...
Cherrypicking har blivit det nya modeordet.
Det var synd att KP inte la fram en lösning, men SE är möjlig GM.
Ögonvittnens utsagor kan av naturen inte överlappa hundraprocentigt. Jag tycker man får se på det ungefär som opinionsmätningar, det finns en bred huvudfåra i mitten och sen finns det enstaka outliers som ligger som små öar långt från kusten. I den händelse det finns enskilda extrema outliers, är det liksom inte huvudfåran det är fel på.
När det gäller t ex utseendet på mördaren finns det inga
massiva outliers, det är liksom ingen som sagt att han hade orange täckväst eller var 205 cm lång med platinablont Hulk Hogan-hår fladdrande i vinden. Det handlar mer om småtjafs som svart 3/4 rock eller mörkblå 3/4 täckjacka, 35 eller 50 år, ögonkast över vänster eller höger axel etc. Det blir därför sjukt tröttsamt med alla som tror att varje liten skillnad är en showstopper eller hypotesdödare.
Citat:
Ursprungligen postat av
enough-is-enough
Nu är du så där tvärsäker igen, pga en enda detalj. Som när du kom fram till att OP sköts med andra skottet. Du repeterade "case closed 30 ggr på två dagar. Tror du fortfarande OP sköts med andra skottet?
LJ säger att GM tittar bakåt. Du väljer att fokusera på detaljen att han tittar över höger axel. Kombinerat med kroppsvridningen blir det att titta mot den väg han kom ifrån.
Jag förstår inte riktigt heller denna fullkomliga besatthet av en detalj som är i klass med att inte minnas tydligt om det var guppkeps, herrhatt eller stickad mössa.
Eller OK, jag "förstår" såtillvida att jag inser att drivkraften är en bibliskt stark bias som skriker efter att omedelbart få begrava SE-spåret och omsluta det i en Tjernobyl-sarkofag, så att ingen ens tänker tanken igen. Men det blir liksom inte mer övertygande för att man extrakryddar det med "spricker som troll i solen".