2020-06-14, 13:36
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Ölvebro säger ju i artikeln att vittnen trott SE var gärningsmannen som de sett fly och det är därför han ringer till polisen på lördag. Vilka är dessa vittnen? De måste ju finnas om Ölvebro tar upp dom? Och varför skulle inte det väcka intresset? Han säger inte med ett ord att SE utretts och avförts av Holme'rs utredning. Ströms PM nämner han inte ens så det verkar inte legat till grund för att strunta i SE.
Som jag uppfattar det så är det SE som säger att vittnen uppfattat honom som mördaren. Inte att något vittne uppfattat SE som mördaren.

Det slående är att efter SE visat upp sig så är det inget vittne som ''klickar till'' och känner igen honom som gärningsmannen. Så vitt jag vet.
Citera
2020-06-14, 13:38
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ja det är synd att ingen hittat teorin där alla vittnessagor går ihop...

Cherrypicking har blivit det nya modeordet.

Det var synd att KP inte la fram en lösning, men SE är möjlig GM.

Jag ser det som nästan totalt osannolikt... ursäkta punchen, att han är mördaren, det är nån slags vrickad kortslutning efter 36 år att peka ut honom, och de tomtar som skriver böcker om honom som mördare är just , tomtar.

Nästan alla politiska mord som förekommit har begåtts av våldsamma män med en historia av antingen fanatism eller våld, ofta båda delar. De har alltid tidigare innan morden varit föremål för polis våld eller politisk fanatism.

LH Oswald
Miajolivic
Booth
Princip
Yigal Amir
Sihkiska livvakter

Listan är oändlig
SE passar in i den som olja i vatten.
Citera
2020-06-14, 13:41
Medlem
FurirRevaers avatar
Jo så har jag också uppfattat det tidigare men det går att tolka Ölvebro som att det verkligen fanns vittnen som sagt så. Lite otydligt men det har ju gått några år. Och jag tycker det är knepigt att de inte reagerar över den här vimsige gubben som envisas med att vilja vara i centrum. Precis en sådan snubbe som Lundin som Ölvebro verkligen pressar hårt, på slutet av förhören närmast anklagar honom för delaktighet i mordet.
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Som jag uppfattar det så är det SE som säger att vittnen uppfattat honom som mördaren. Inte att något vittne uppfattat SE som mördaren.

Det slående är att efter SE visat upp sig så är det inget vittne som ''klickar till'' och känner igen honom som gärningsmannen. Så vitt jag vet.
Citera
2020-06-14, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Allt går ju att komma runt om man bortser från mycket.

ALG uppger ju även att SE var tillbaka på jobbet runt 20:10.

Det blir problem oavsett alternativ 1 (SE visste) eller alternativ 2 (visste inte).

Alternativ 3 (SE var vittne) ger betydligt färre problem att lösa. Lägg där till att bevisen mot SE är noll, så säger jag att alternativ 3 är det riktiga.

Vad blir det för problem?

Ja alternativ 3 känns rimligast med hästlängder.

Tycker faktiskt det mest graverande med SE är det obehagliga och lite självgoda sättet han har i media. Om han e värsta psykopaten som kommit undan med det perfekta mordet tänker man att han skulle sett ut och låtit ungefär som han gjort i media.
Citera
2020-06-14, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
KP presskonferens var ju ett skämt där han cherrypickade bland all infon så det skulle passa hans tomterier, rent ut sagt.

Cherry picking är lite i underkant, men absolut. Minst två vittnen, kanske fler, avfärdar SE utan att ens blinka. Hade betalat bra mycket för att se Chevamannen inleda frågestunden efter PK med

"Jag var där, jag såg med egna ögon att det inte kan vara SE, hur förklarar du det?"

"Vi har ju nu Mårten Palme som ändrat sig i uppfattningen om att SE måste varit grandmannen och det väger tyngre som vittnesmål då det krävs en hel del mod att erkänna att man haft vanföreställningar i 34 år. Vi kommer inte runt det helt enkelt."
Citera
2020-06-14, 13:44
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Var det verkligen en vardag för SE? Han kanske hade en revolver på kontoret av någon anledning, men våga inte låta den ligga kvar när han skulle vara på semester.
Varför skulle han ha en revolver liggandes på kontoret, med ammunition till?

Jag har tänkt på att hustrun (sedermera ex-hustrun) sagt att SE var så väldigt feg. Möjligen hade han isf ett vapen för personskydd, även om det är långsökt. Knappast ett lånat vapen av vapensamlaren dock, då en sådan tvist på storyn gör den ännu mer långsökt.

Om SE bara fraktade en revolver från kontoret till hemmet denna kväll, så vore vapnet inte laddat då SE klev ut på gatan och senare ser LOP. SE ska då obemärkt ställa sig och ladda vapnet. Detta blir en ännu krångligare förklaring än att SE bar vapen till vardags.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Hur kommer det sig att du har fått se breven? Särskilt Skelleftehamnsbrevet är jag intresserad av.

De visades när de ville ha tag på brevskrivaren. Jag har glömt hur de visades i Veckans Brott i feb -15.
Tror det var i Expressen breven visats med.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=109&artikel=6103013

Här kan man med höra hur de letade efter mannen som var "resande i dammode".
Citera
Medlem
Citat:
Ja det är synd att ingen hittat teorin där alla vittnessagor går ihop...

Cherrypicking har blivit det nya modeordet.

Det var synd att KP inte la fram en lösning, men SE är möjlig GM.
Ögonvittnens utsagor kan av naturen inte överlappa hundraprocentigt. Jag tycker man får se på det ungefär som opinionsmätningar, det finns en bred huvudfåra i mitten och sen finns det enstaka outliers som ligger som små öar långt från kusten. I den händelse det finns enskilda extrema outliers, är det liksom inte huvudfåran det är fel på.

När det gäller t ex utseendet på mördaren finns det inga massiva outliers, det är liksom ingen som sagt att han hade orange täckväst eller var 205 cm lång med platinablont Hulk Hogan-hår fladdrande i vinden. Det handlar mer om småtjafs som svart 3/4 rock eller mörkblå 3/4 täckjacka, 35 eller 50 år, ögonkast över vänster eller höger axel etc. Det blir därför sjukt tröttsamt med alla som tror att varje liten skillnad är en showstopper eller hypotesdödare.
Citat:
Nu är du så där tvärsäker igen, pga en enda detalj. Som när du kom fram till att OP sköts med andra skottet. Du repeterade "case closed 30 ggr på två dagar. Tror du fortfarande OP sköts med andra skottet?

LJ säger att GM tittar bakåt. Du väljer att fokusera på detaljen att han tittar över höger axel. Kombinerat med kroppsvridningen blir det att titta mot den väg han kom ifrån.
Jag förstår inte riktigt heller denna fullkomliga besatthet av en detalj som är i klass med att inte minnas tydligt om det var guppkeps, herrhatt eller stickad mössa.

Eller OK, jag "förstår" såtillvida att jag inser att drivkraften är en bibliskt stark bias som skriker efter att omedelbart få begrava SE-spåret och omsluta det i en Tjernobyl-sarkofag, så att ingen ens tänker tanken igen. Men det blir liksom inte mer övertygande för att man extrakryddar det med "spricker som troll i solen".
Citera
2020-06-14, 13:46
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Sekretessdiskussioner kan bli ganska snåriga och jag vill inte göra om tråden till en diskussion om det.

Så jag gjorde ett inlägg i länktråden til en uppsats. Det är inte för att vara dryg. Den tar upp några tillfällen, dvs praxis, då handlingar begärts ut om MOP.

(FB) Palmemordet -länktråd-

Självfallet tycker jag att uppgifter kan och skall begäras ut och diskuteras i tråden men inte allmän sekretess som sådan.

Tack för länken.

Sidan 10 behandlar exakt det jag påstod:

”Offentlighets- och sekretesslagen reglerar handlingssekretess och tystnadsplikt i det allmännas verksamhet. Med sekretess avses ett förbud att röja uppgift vare sig det sker genom utlämnande av handling, muntligen eller på annat sätt, 1 kap. 1 § 2 st. OSL. Regleringen i OSL avser uppgift, medan TF reglerar handling. Om det föreligger en sekretessbelagd uppgift
i en allmän handling, finns således ett förbud att röja uppgiften och en skyldighet att lämna ut handlingen. Då måste den sekretessbelagda uppgiften maskeras innan handlingen lämnas ut.”

Alla allmänna handlingar (som inte är arbetshandlingar/oavslutade) är offentliga, det är utgångspunkten enligt vår ena grundlag, Tryckfrihetsförordningen.
Citera
2020-06-14, 13:47
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Vad blir det för problem?

Ja alternativ 3 känns rimligast med hästlängder.

Tycker faktiskt det mest graverande med SE är det obehagliga och lite självgoda sättet han har i media. Om han e värsta psykopaten som kommit undan med det perfekta mordet tänker man att han skulle sett ut och låtit ungefär som han gjort i media.
Om SE var tillbaka på jobbet runt kl 20:10 kan han inte sett Palme vid Grand innan bion.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoldatenSvejk
Cherry picking är lite i underkant, men absolut. Minst två vittnen, kanske fler, avfärdar SE utan att ens blinka. Hade betalat bra mycket för att se Chevamannen inleda frågestunden efter PK med

"Jag var där, jag såg med egna ögon att det inte kan vara SE, hur förklarar du det?"

"Vi har ju nu Mårten Palme som ändrat sig i uppfattningen om att SE måste varit grandmannen och det väger tyngre som vittnesmål då det krävs en hel del mod att erkänna att man haft vanföreställningar i 34 år. Vi kommer inte runt det helt enkelt."

Hade LL sagt så så hade svaret från KP varit lätt: "i förhör har du på rak fråga sagt att du inte sett SE på platsen".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
De visades när de ville ha tag på brevskrivaren. Jag har glömt hur de visades i Veckans Brott i feb -15.
Tror det var i Expressen breven visats med.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=109&artikel=6103013

Här kan man med höra hur de letade efter mannen som var "resande i dammode".

Ok, jag tänkte att du hade fått se dem eller kopior av dem genom att du hade träffat Svarten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in