2020-06-14, 07:27
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Om Jena hade infört munskydd i mitten av mars med det här resultatet så hade det varit mer övertygande för mig, eftersom man då skulle kunna se med egna ögon att Tysklands smitta faktiskt fortsatte att öka ett par veckor efter Jenas. Det är förändringen relativt andra städer som är intressant, så varför man utelämnar den informationen begriper jag inte.

Det tar ju någon vecka innan folk börjar respektera munskyddsregler uppåt 100%. Folk ska köpa munskydd också, inte helt lätt om du inte får gå och köpa några utan att ha munskydd. Sen respekterar folk ofta inte ens det även när de har. Det är fortfarande många här i Spanien som inte har munnskydd trots att du inte får gå in i butiker utan.
Citera
2020-06-14, 07:32
Medlem
arbetets avatar
Dagens Nyheter väljer också att hedra de döda:

En dag, 118 liv

Människorna bakom siffrorna.

Berättat för Viviana Canoilas, Evelyn Jones, Linus Larsson och Josefin Sköld.

Publicerad 2020-06-13

Fortsätter här: https://www.dn.se/en-dag-med-covid-19/
Citera
2020-06-14, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Varför de gör detta finns utförligt beskrivet i rapporten på ett övertygande sätt. Du dock klarar inte av att visa metodfelen som du anser finns och kan inte heller visa varför det är relevant att jämföra med worldometer eller den "faktiska rådatan" när rapportförfattarna visar varför de inte anser att det är det. Just metoddelen i studien är utförlig så det finns absolut inga hinder för dig att peka på bristerna.
Låt gå för att jag forskar, men det är inom teknisk innovation. Jag ägnar mig inte åt populationsstudier. Även om jag läser in mig på matematiken, så kan jag inte tillräckligt om den där metoden för att avgöra vad som är rätt/fel (aldrig hört talas om en syntetisk kontrollgrupp förr). Jag inväntar granskning av någon mer insatt, som använt metoden.

Jag säger bara att det är en kritisk punkt och svaghet i rapporten. Överbearbetning av data är ett klassiskt misstag som man ser gång på gång.
Citera
2020-06-14, 07:41
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Låt gå för att jag forskar, men det är inom teknisk innovation. Jag ägnar mig inte åt populationsstudier. Även om jag läser in mig på matematiken, så kan jag inte tillräckligt om den där metoden för att avgöra vad som är rätt/fel (aldrig hört talas om en syntetisk kontrollgrupp förr). Jag inväntar granskning av någon mer insatt, som använt metoden.

Jag säger bara att det är en kritisk punkt och svaghet i rapporten. Överbearbetning av data är ett klassiskt misstag som man ser gång på gång.
Du avfärdar hela studien p.g.a. att du "känner" något alltså.

Jepp, då vet vi!
Citera
2020-06-14, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Dagens Nyheter väljer också att hedra de döda:

En dag, 118 liv

Människorna bakom siffrorna.

Berättat för Viviana Canoilas, Evelyn Jones, Linus Larsson och Josefin Sköld.

Publicerad 2020-06-13

Fortsätter här: https://www.dn.se/en-dag-med-covid-19/

The counting of the dead stage of the “rally around the flag” technique has begun. I imagine heads will roll in the government within a couple of months.
Citera
2020-06-14, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det tar ju någon vecka innan folk börjar respektera munskyddsregler uppåt 100%. Folk ska köpa munskydd också, inte helt lätt om du inte får gå och köpa några utan att ha munskydd. Sen respekterar folk ofta inte ens det även när de har. Det är fortfarande många här i Spanien som inte har munnskydd trots att du inte får gå in i butiker utan.
Visst är det så. Mitt ”problem” med studien är att Tysklands smitta började falla brant redan en vecka innan Jena införde munskyddstvång.

Då är det dessutom någon veckas eftersläpning mellan smittotillfälle och officiell rapportering av fall.
Citera
2020-06-14, 07:54
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Nä, jag kollade också så det stod 258000. Men det var uppenbarligen något fel. Såklart. Hade blivit fina dödstal annars.
Det kan vara ett kolumnfel också. Det händer lite då och då. Kan t.ex. orsakas av att den som publicerar datat infogar en ny kolumn i sitt data set, och om konsumenten av datat (oftast ett script) identifierar kolumnen på ett index istället för på namnet (som i Excel) så blir det sådär. Kan vara det som hänt.
Citera
2020-06-14, 08:01
Medlem
qwerty-66s avatar
Kollade på intervju från Vietnam. Alla länder i Sydostasien verkar ju ha koll på hur man hanterar en pandemi. Först när man kommer till Indien o Pakistan som det börjar spåra ur.

Att Gieseckes "strategi" som ökar deras förmögenhet har så stort stöd i Sverige är helt otroligt. När folk dör sitter Gieseckes o räknar pengar.

Ja, Sveriges ledningen är helt inkompetenta att hantera riktiga problem som du skriver.

Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Det är ju väldigt intressant att se hur värdelösa våra obildade politiker (med en svetsare i spetsen) och genompolitiserade fega byråkrater är när vi ställs inför ett verkligt problem som detta som kräver intelligens, mod och att någon vågar fatta beslut. I princip inget har blivit rätt.

Samtidigt jämför jag med min bäste väns hemland Korea där de har högt IQ, respekt för utbildning och kompetent ledning. De verkar göra rätt i princip allt och ibland har de till och med tänkt steget längre än oss alarmister verkar det som.

Min sydkoreanske kompis berättade idag att de öppnat upp alla barer och nattklubbar igenbi seoul efter att de nu fått kontroll på den lilla smittan som blossat upp efter att en smittad homofil bögat loss på fem bögklubbar nyligen. Som bekant satte de ju ungefär tiotusen nattklubbsgäster i två veckors karantän och fick snabbt stopp på smittan igen.

Eftersom mycket folk på bögklubbarna skrivit upp falska namn och telefonnummer i entrén (alla måste lämna namn och telenummer när de går på restaurang osv för smittspårning) så spårade de ju upp samtliga gäster via mobiltelefondata.

Hursomhelst. Snabbt har man nu därför infört QR-koder så att folk inte kan uppge fel namn längre. Man måste nu alltså scanna en QR kod när man går på klubb, restaurang osv.

Jag blev rätt imponerad över hur snabbt och effektivt de kan lösa sådana här problem. Att Sverige skulle kunna göra något liknande är ju helt uteslutet. Här har man ju inte efter 6 månaders utredning ens kunnat fatta att munskydd hjälper. Att de skulle börja spåra folk via QR koder kommer nog inte kunna ske före nästa århundrade.

Hursomhelst. En fråga dök snabbt upp i mitt huvud. Hur i helsike har de lyckats anställa så många smittspårare som krävs för att smittspåra och isolera tiotusentals människor på nolltid?

Svaret var enkelt och igen genialiskt. De har knappt anställt en enda. Istället använder de tusentals redan anställda inom staten från andra områden. Typ folk från försäkringskassan, patentverket, bibliotekarier osv har fått nya arbetsuppgifter under pandemin - de är nu smittspårare och har fått instruktioner om hur de ska arbeta.

Snacka om att detta aldrig skulle kunna genomföras i Sverige. Aldrig att någon på patent och registreringsverket skulle gå med på att hjälpa till med lite smittspårning. Det skulle nog dessutom anses helt omöjligt att genomföra och först skulle det krävas en utredning som förväntas bli klar efter valet.

Nej mina vänner. Sverige är verkligen passé. Ett riktigt shithole country. Framtiden ligger i Asien. Sveriges framtid är att vara socialbyrå åt tredje världen och just nu dödar vi av våra gamla för att spara pengar.
Citera
2020-06-14, 08:07
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Jag ändrar mig. Var först av åsikten att en coronakommission skulle tillsättas i ett senare sked för om den tillsätts nu så kommer medierna släppa coronabevakningen (redan usel) och börja plocka lågt hängande politiska frukter för att fylla sina spalter och sändningar med.

Nu anser jag att regeringen och myndigheterna behöver en överrock innan vi hamnar i en situation att vi får internationella förmyndare på oss. Vi är redan delvis där då grannarna har satt oss i lockdown. De hjälpte regeringen som då återigen inte behövde göra någonting. Så kommissionen måste bli en överrock. Medierna kommer att bli usla även i fortsättningen och skippa coronabevakningen som är för svår för dem och börja bevaka politisk positionering. Men det må vara hänt.

Expressen skrev en bra ledare. Fakta därifrån om mörkläggningen.

Folkhälsomyndigheten slutade att föra minnesanteckningar, eftersom de kunde begäras ut av medier. Kommunerna i Region Sörmland mörkade hur smittan spreds på äldreboenden. Arbetsmiljöverket raderade mejl ”för att undvika en svår debatt” om munskydd på äldreboenden.

https://www.expressen.se/ledare/lat-inte-s-komma-undan-med-sin-morklaggning/

KDs Ebba har redan börjat positionera sig inför kommissionen genom att utpeka regeringen för att "med berått mod" slängt folk under bussen och SDs Åkesson har sagt "massaker" och tyckte mig se "folkmord" i SvD.

När vi passerar 5000 döda då kommer vi att uppmärksammas ännu mer och siffrorna kommer inte att kunna bortförklaras. Utrikesministern får försöka putsa den svenska fasaden men siffrorna kommer inte att kunna kallas för fake news.
Jag måste säga att jag blir djupt bedrövad och samtidigt lika road varje gång jag läser att någon på en myndighet 'raderat' mail för att förhindra insyn. I synnerhet när det uppmärksammats av en journalist. Då har man ju nämligen redan den insyn som någon försökte förhindra. Återstår då att få tag på de raderade mailen.

Är det verkligen någon som tror att man inte på en kafferast kan återskapa en maildatabas från en backup? Tror politikerna på fullt allvar att mailen 'försvinner' om de tracker på 'Delete'? Och journalisterna kan knappast vara så okunniga att de inte vet hur backupstrategin ser ut inom den statliga förvaltningen?

Det hela är högst märkligt.
Citera
2020-06-14, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Är ju något skumt med Skånes siffror.

Döda:
Stockholm: 2168
Skåne: 202
V Götaland: 624

Varför dör inte folk i Skåne lika mycket? Även med hänsyn till folkmängden så sticker Skåne ut.

Sjukvården i Stockholm och Göteborg i kaos. I Malmö ett fåtal på sjukhus. Ändå skulle fler varit smittade i Skåne än i Göteborg? Märkligt.
Den som kan tänka själv, och det är inte många, förstår att Malmö-S mörkar för insyn så att förlusten kan fortsätta. Att visa höga C19 siffror vore inte populärt i övriga landet. Malmö är redan som ett svart sughål i sveriges ekonomi och ett dubbelt så stort sughål son Göteborg.

Andra kommuner får betala skiten i Malmö och känna sig lite självgoda samt dra ned på vården och förberedelser för virus utbrott i egna landsting! Men kanske finns det en gräns även för en tafatt svensk? Skall det vara så svårt att förstå det för statistik nördarna i tråden? https://www.di.se/nyheter/staden-ett-svart-hal-for-bidragspengar/
Citera
2020-06-14, 08:18
Medlem
Merwinnas avatar
Är så less på detta. Jag har en massa internationella vänner på Facebook, i länder där smittan är kväst. För dom är det över, dom delar roliga anekdoter om hur dom brukade tvätta plastkassar med såpa och återanvända, etc. etc.. Här är vi mitt uppe i skiten fortfarande! Tack för det, Tegnell!
Citera
2020-06-14, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Trodde att jag hade missat något. Men tydligen inte.

Emanuel Karlsten
@emanuelkarlsten
Resultatet av antikroppstesterna på allmänheten är sena. De kommer inte att publiceras av Folkhälsomyndigheten denna vecka, meddelar pressavdelningen i ett mejl nu.
12:48 PM · Jun 12, 2020·Tweetbot for iΟS

Sen när blev det så komplicerat att göra lite tester?

Uppenbart att resultatet återigen inte blev önskvärt och att de nu antingen håller på att manipulera siffrorna eller hitta på en förklaring som de är redo med när de konfronteras av media och allmänheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in