2020-06-14, 03:28
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Min start-elva är spridd givetvis. Men storrökare som jag är så tycks inget mig bekomma

Ja jag är storsnusare, kanske hjälper det, kanske inte. Jag hoppas vi slipper respiratorn, jag vill inte ligga där.
Citera
2020-06-14, 03:31
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johej
Fluke?
Just nu ligger critical cases på 16744 i USA.
Ingen siffra i närheten av 258k.

Ja det är nog en fluke, dumma mig, jag borde ju givetvis ha tagit en skärmbild. Nu ser det ut som deras "critical cases" Faktiskt sjunker, det är ju positivt!
Citera
2020-06-14, 03:43
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Senaste rapporten finns ute nu. Lades ut igår. Den kan ses här (överst i listan av PDF-rapporter).

https://www.folkhalsomyndigheten.se/sok/?q=Delrapport

Det finns säkert en mängd bortförklaringar till att det är så lågt, men det där är det som uppmätts i alla fall. Som förut så är det från såna på vårdcentral osv, så finns därmed risk att urvalet är skevt (jämfört med randomiserat urval).

Citat:
Insamlingsperioden 11–17 maj (vecka 20)
Andelen antikroppspositiva var fortfarande högst i Stockholm (10,2%; 95% KI 7,06-14,18), medan andelen i Skåne var 4,4% (95% KI 1,47-9,75) och i Västra Götaland 4,2% (95% KI 1,94-7,86).
Är ju något skumt med Skånes siffror.

Döda:
Stockholm: 2168
Skåne: 202
V Götaland: 624

Varför dör inte folk i Skåne lika mycket? Även med hänsyn till folkmängden så sticker Skåne ut.

Sjukvården i Stockholm och Göteborg i kaos. I Malmö ett fåtal på sjukhus. Ändå skulle fler varit smittade i Skåne än i Göteborg? Märkligt.
Citera
2020-06-14, 03:46
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja det är nog en fluke, dumma mig, jag borde ju givetvis ha tagit en skärmbild. Nu ser det ut som deras "critical cases" Faktiskt sjunker, det är ju positivt!
Nä, jag kollade också så det stod 258000. Men det var uppenbarligen något fel. Såklart. Hade blivit fina dödstal annars.
Citera
2020-06-14, 03:48
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre

Döda:

Varför dör inte folk i Skåne lika mycket? Även med hänsyn till folkmängden så sticker Skåne ut.

Sjukvården i Stockholm och Göteborg i kaos. I Malmö ett fåtal på sjukhus. Ändå skulle fler varit smittade i Skåne än i Göteborg? Märkligt.

Skåningar är ett bättre folkslag helt enkelt. Vi är mer som Danskar! Ja vi pratar konstigt,
Citera
2020-06-14, 03:49
Medlem
Sooks avatar
Citat:

Döda:

Kanske har Region Skåne skyddat sina äldre bättre än Stockholm och Göteborg.
Citera
2020-06-14, 03:50
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Nä, jag kollade också så det stod 258000. Men det var uppenbarligen något fel. Såklart. Hade blivit fina dödstal annars.

Tack för att du stödjer min tes. Något var fel, inte för att det spelar någon roll! Livet går vidare.
Citera
2020-06-14, 03:53
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Denna studie är mycket svårbegriplig. Har de korrigerat för specificitet och känslighet, det framkommer inte - tror inte att de gjort det.

Skillnaden mellan Stockholm och Skåne är obegriplig. Det skulle betyda att Skåne skulle ha mycket lägre dödlighet. Det enda sättet de skulle ha det är om mycket färre äldre dog, men proportionerna är ungefär desamma. Min slutsats är då kanske att det finns en större bias uppåt i Skåne för de som söker sig till vårdcentraler.

Ett intressant resultat är den höga andelen som smittats bland barn, som också ökar. Det skiljer sig från länder med skolstängning. Det tyder på att de öppna skolorna har lett till spridning bland barn, det har säkert sedan letat sig in bland föräldrar, varav en del just jobbar med äldre.
I förhållande till folkmängden har det varit mest smitta runt Helsingborgsområdet.

Fram till i onsdags:
Helsingborg 296 konstaterade fall
Malmö 411 konstaterade fall
Lund 103 konstaterade fall

Bor väl runt 3x så många i Malmö än i Helsingborg/Lund.

Övriga orter i Skåne - låga siffror. Många orter har inte ens kommit över 10 st.
Citera
2020-06-14, 04:00
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Kanske har Region Skåne skyddat sina äldre bättre än Stockholm och Göteborg.
89% av de döda i Skåne är över 70 år.

Men smittspridningen bland "vanligt" folk måste ju ha varit ganska stor. Ändå känner jag inte en kotte som har varit sjuk i Corona.

Stod i och för sig i någon tidning igår att det var "mörk materia" som hade skyddat skåningarna.
Citera
2020-06-14, 04:17
Medlem
Citat:

Döda:

The sample selection bias is quite profound considering they are testing people from Vårdcentralen. This, and the possible fact that they might have overstated their tests capabilities - is likely to show a higher percentage infected across the board than otherwise. You can already see the test parameters in the fact that both VSG and Malmö bounce up and down around a certain range like a seesaw.

The true-results are going to be lower than what they’ve posted. This is the same sample Tegnell dismissed as not being representative of Sweden as a whole because it didn’t match his predictions.
Citera
2020-06-14, 04:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Mja, testa, spåra och isolera, med våld om så krävs. Det fungerar, kan man göra det för klamydia så kan man göra det för sars-cov2. Det handlar om vilja och mod. Något ledningen i det här landet saknar. Det är ingen jävla raketforskning.

Det är ju väldigt intressant att se hur värdelösa våra obildade politiker (med en svetsare i spetsen) och genompolitiserade fega byråkrater är när vi ställs inför ett verkligt problem som detta som kräver intelligens, mod och att någon vågar fatta beslut. I princip inget har blivit rätt.

Samtidigt jämför jag med min bäste väns hemland Korea där de har högt IQ, respekt för utbildning och kompetent ledning. De verkar göra rätt i princip allt och ibland har de till och med tänkt steget längre än oss alarmister verkar det som.

Min sydkoreanske kompis berättade idag att de öppnat upp alla barer och nattklubbar igenbi seoul efter att de nu fått kontroll på den lilla smittan som blossat upp efter att en smittad homofil bögat loss på fem bögklubbar nyligen. Som bekant satte de ju ungefär tiotusen nattklubbsgäster i två veckors karantän och fick snabbt stopp på smittan igen.

Eftersom mycket folk på bögklubbarna skrivit upp falska namn och telefonnummer i entrén (alla måste lämna namn och telenummer när de går på restaurang osv för smittspårning) så spårade de ju upp samtliga gäster via mobiltelefondata.

Hursomhelst. Snabbt har man nu därför infört QR-koder så att folk inte kan uppge fel namn längre. Man måste nu alltså scanna en QR kod när man går på klubb, restaurang osv.

Jag blev rätt imponerad över hur snabbt och effektivt de kan lösa sådana här problem. Att Sverige skulle kunna göra något liknande är ju helt uteslutet. Här har man ju inte efter 6 månaders utredning ens kunnat fatta att munskydd hjälper. Att de skulle börja spåra folk via QR koder kommer nog inte kunna ske före nästa århundrade.

Hursomhelst. En fråga dök snabbt upp i mitt huvud. Hur i helsike har de lyckats anställa så många smittspårare som krävs för att smittspåra och isolera tiotusentals människor på nolltid?

Svaret var enkelt och igen genialiskt. De har knappt anställt en enda. Istället använder de tusentals redan anställda inom staten från andra områden. Typ folk från försäkringskassan, patentverket, bibliotekarier osv har fått nya arbetsuppgifter under pandemin - de är nu smittspårare och har fått instruktioner om hur de ska arbeta.

Snacka om att detta aldrig skulle kunna genomföras i Sverige. Aldrig att någon på patent och registreringsverket skulle gå med på att hjälpa till med lite smittspårning. Det skulle nog dessutom anses helt omöjligt att genomföra och först skulle det krävas en utredning som förväntas bli klar efter valet.

Nej mina vänner. Sverige är verkligen passé. Ett riktigt shithole country. Framtiden ligger i Asien. Sveriges framtid är att vara socialbyrå åt tredje världen och just nu dödar vi av våra gamla för att spara pengar.
Citera
2020-06-14, 04:59
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
The sample selection bias is quite profound considering they are testing people from Vårdcentralen. This, and the possible fact that they might have overstated their tests capabilities - is likely to show a higher percentage infected across the board than otherwise. You can already see the test parameters in the fact that both VSG and Malmö bounce up and down around a certain range like a seesaw.

The true-results are going to be lower than what they’ve posted. This is the same sample Tegnell dismissed as not being representative of Sweden as a whole because it didn’t match his predictions.
True. Sounds as joke survey. Can it be that hard to just go out on the streets and stop people and collect blood sample randomly? I'm sure 99,9% av the people would do that.

Citat:
Det är osäkert om dessa resultat är representativa för befolkningen då en förändring skett rörande öppenvårdskontakter under pandemi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in