Citat:
Ursprungligen postat av
revodneb
Mja, testa, spåra och isolera, med våld om så krävs. Det fungerar, kan man göra det för klamydia så kan man göra det för sars-cov2. Det handlar om vilja och mod. Något ledningen i det här landet saknar. Det är ingen jävla raketforskning.
Det är ju väldigt intressant att se hur värdelösa våra obildade politiker (med en svetsare i spetsen) och genompolitiserade fega byråkrater är när vi ställs inför ett verkligt problem som detta som kräver intelligens, mod och att någon vågar fatta beslut. I princip inget har blivit rätt.
Samtidigt jämför jag med min bäste väns hemland Korea där de har högt IQ, respekt för utbildning och kompetent ledning. De verkar göra rätt i princip allt och ibland har de till och med tänkt steget längre än oss alarmister verkar det som.
Min sydkoreanske kompis berättade idag att de öppnat upp alla barer och nattklubbar igenbi seoul efter att de nu fått kontroll på den lilla smittan som blossat upp efter att en smittad homofil bögat loss på fem bögklubbar nyligen. Som bekant satte de ju ungefär tiotusen nattklubbsgäster i två veckors karantän och fick snabbt stopp på smittan igen.
Eftersom mycket folk på bögklubbarna skrivit upp falska namn och telefonnummer i entrén (alla måste lämna namn och telenummer när de går på restaurang osv för smittspårning) så spårade de ju upp samtliga gäster via mobiltelefondata.
Hursomhelst. Snabbt har man nu därför infört QR-koder så att folk inte kan uppge fel namn längre. Man måste nu alltså scanna en QR kod när man går på klubb, restaurang osv.
Jag blev rätt imponerad över hur snabbt och effektivt de kan lösa sådana här problem. Att Sverige skulle kunna göra något liknande är ju helt uteslutet. Här har man ju inte efter 6 månaders utredning ens kunnat fatta att munskydd hjälper. Att de skulle börja spåra folk via QR koder kommer nog inte kunna ske före nästa århundrade.
Hursomhelst. En fråga dök snabbt upp i mitt huvud. Hur i helsike har de lyckats anställa så många smittspårare som krävs för att smittspåra och isolera tiotusentals människor på nolltid?
Svaret var enkelt och igen genialiskt. De har knappt anställt en enda. Istället använder de tusentals redan anställda inom staten från andra områden. Typ folk från försäkringskassan, patentverket, bibliotekarier osv har fått nya arbetsuppgifter under pandemin - de är nu smittspårare och har fått instruktioner om hur de ska arbeta.
Snacka om att detta aldrig skulle kunna genomföras i Sverige. Aldrig att någon på patent och registreringsverket skulle gå med på att hjälpa till med lite smittspårning. Det skulle nog dessutom anses helt omöjligt att genomföra och först skulle det krävas en utredning som förväntas bli klar efter valet.
Nej mina vänner. Sverige är verkligen passé. Ett riktigt shithole country. Framtiden ligger i Asien. Sveriges framtid är att vara socialbyrå åt tredje världen och just nu dödar vi av våra gamla för att spara pengar.