2020-06-14, 05:18
Moderator
Chantres avatar
Citat:
57 nya fall av coronasmitta registrerades i Kina det senaste dygnet. Det är den högsta dygnssiffran sedan i april och oron växer för att smittspridningen åter ska ta fart i landet.
Enligt myndigheterna har 36 av dem smittats i Peking, där smittspridningen har lett till att invånare i flera bostadsområden har tvingats lämna sina hem.
https://www.sydsvenskan.se/2020-06-14/fortsatt-okning-av-virusfall-i-kina

Vågar man sätta Beijing i lockdown?
Citera
2020-06-14, 06:01
Medlem
Trodde att jag hade missat något. Men tydligen inte.

Emanuel Karlsten
@emanuelkarlsten
Resultatet av antikroppstesterna på allmänheten är sena. De kommer inte att publiceras av Folkhälsomyndigheten denna vecka, meddelar pressavdelningen i ett mejl nu.
12:48 PM · Jun 12, 2020·Tweetbot for iΟS
Citera
2020-06-14, 06:26
Medlem
Jag ändrar mig. Var först av åsikten att en coronakommission skulle tillsättas i ett senare sked för om den tillsätts nu så kommer medierna släppa coronabevakningen (redan usel) och börja plocka lågt hängande politiska frukter för att fylla sina spalter och sändningar med.

Nu anser jag att regeringen och myndigheterna behöver en överrock innan vi hamnar i en situation att vi får internationella förmyndare på oss. Vi är redan delvis där då grannarna har satt oss i lockdown. De hjälpte regeringen som då återigen inte behövde göra någonting. Så kommissionen måste bli en överrock. Medierna kommer att bli usla även i fortsättningen och skippa coronabevakningen som är för svår för dem och börja bevaka politisk positionering. Men det må vara hänt.

Expressen skrev en bra ledare. Fakta därifrån om mörkläggningen.

Folkhälsomyndigheten slutade att föra minnesanteckningar, eftersom de kunde begäras ut av medier. Kommunerna i Region Sörmland mörkade hur smittan spreds på äldreboenden. Arbetsmiljöverket raderade mejl ”för att undvika en svår debatt” om munskydd på äldreboenden.

https://www.expressen.se/ledare/lat-inte-s-komma-undan-med-sin-morklaggning/

KDs Ebba har redan börjat positionera sig inför kommissionen genom att utpeka regeringen för att "med berått mod" slängt folk under bussen och SDs Åkesson har sagt "massaker" och tyckte mig se "folkmord" i SvD.

När vi passerar 5000 döda då kommer vi att uppmärksammas ännu mer och siffrorna kommer inte att kunna bortförklaras. Utrikesministern får försöka putsa den svenska fasaden men siffrorna kommer inte att kunna kallas för fake news.
Citera
2020-06-14, 06:39
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Jag ändrar mig. Var först av åsikten att en coronakommission skulle tillsättas i ett senare sked för om den tillsätts nu så kommer medierna släppa coronabevakningen (redan usel) och börja plocka lågt hängande politiska frukter för att fylla sina spalter och sändningar med.

Nu anser jag att regeringen och myndigheterna behöver en överrock innan vi hamnar i en situation att vi får internationella förmyndare på oss. Vi är redan delvis där då grannarna har satt oss i lockdown. De hjälpte regeringen som då återigen inte behövde göra någonting. Så kommissionen måste bli en överrock. Medierna kommer att bli usla även i fortsättningen och skippa coronabevakningen som är för svår för dem och börja bevaka politisk positionering. Men det må vara hänt.

Expressen skrev en bra ledare. Fakta därifrån om mörkläggningen.

Folkhälsomyndigheten slutade att föra minnesanteckningar, eftersom de kunde begäras ut av medier. Kommunerna i Region Sörmland mörkade hur smittan spreds på äldreboenden. Arbetsmiljöverket raderade mejl ”för att undvika en svår debatt” om munskydd på äldreboenden.

https://www.expressen.se/ledare/lat-inte-s-komma-undan-med-sin-morklaggning/

KDs Ebba har redan börjat positionera sig inför kommissionen genom att utpeka regeringen för att "med berått mod" slängt folk under bussen och SDs Åkesson har sagt "massaker" och tyckte mig se "folkmord" i SvD.

När vi passerar 5000 döda då kommer vi att uppmärksammas ännu mer och siffrorna kommer inte att kunna bortförklaras. Utrikesministern får försöka putsa den svenska fasaden men siffrorna kommer inte att kunna kallas för fake news.

Håller med om allt du skriver här, och utrikesministern ljuger, ja. Upprepade gånger har hon ljugit både för svenska folket och för utländska journalister och ambassadörer. Det är helt sinnessjukt.

Detta sista att det är en "blandad" bild av Sveriges coronahantering i utlandet stämmer helt enkelt inte. Om man inte ska räkna in galna amerikanska höger-publikationer (som jag tror att A.L. aldrig skulle hänvisa till annars), som hela tiden har hyllat Sveriges linje för att de inte vill ha lockdown i USA, av rent kapitalistiska skäl. I övrigt förundras folk. Jag fick precis en Facebook-kommentar av en tjej jag känner i URUGUAY, där hon frågade varför vi gör som vi gör i Sverige. Hela världen förfasas.
Citera
2020-06-14, 06:41
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
A new study has demonstrated that virus DNA can spread across a hospital ward in 10 hours.
(Källa: Medicalnewstoday)
The study, published as a letter to the editor in The Journal of Hospital Infection, confirms the importance of good hygiene practices, including wiping down surfaces to limit the spread of Sars-CoV-2.

If a person touches a surface that has the virus on it and then touches their face, they are at risk of contracting the virus. They can also pass the virus on to other people who touch the contaminated surfaces.

As well as maintaining social distance and regular hand washing, it is crucial to wipe down surfaces. An article in Infection Prevention in Practice notes that commonly used hospital-grade disinfectants are an effective way to kill the virus in clinical environments.

Analysis of the samples detected that the virus DNA had moved from the isolation room to 41% of sample surfaces throughout the ward within the first 10 hours. Surfaces included bed rails, door handles, armrests, and children’s books and toys in the waiting area.

After 3 days, the DNA of the virus had transferred to 52% of surfaces, returning to 41% by the fifth day.

The team found the majority of the positive samples near the handrail on the bed in the isolation room. In fact, bed rails throughout the were among the most common sites for the surrogate. However, they also found a significant number of the surrogate virus in clinical areas.

According to Dr. Lena Ciric, of University College London (UCL) in the United Kingdom and a senior author of the study, “[o]ur study shows the important role that surfaces play in the transmission of a virus and how critical it is to adhere to good hand hygiene and cleaning.

Dr. Cloutman-Green said: “People can become infected with Covid-19 through respiratory droplets produced during coughing or sneezing. Equally, if these droplets land on a surface, a person may become infected after coming into contact with the surface and then touching their eyes, nose, or mouth.

SJ önskar alla en skön sommar-semester.
De betonar iofs att det är virusets DNA som hittats. Vad händer t ex om man använder handsprit? Viruset förstörs eftersom höljet förstörs, men kanske fragment av dess genetiska material ändå kan finnas kvar? I så fall gör det mindre att detta inaktiva "skräp" kan detekterats på ytor. På Diamond Princess fann de "virus" på ytor efter 17 dagar, men det visade sig vara inaktivt. Varför säger de inget i artikeln om det virus-DNA som hittats var från aktivt virus eller ej?
Citera
2020-06-14, 06:50
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Är ju något skumt med Skånes siffror.

Döda:
Stockholm: 2168
Skåne: 202
V Götaland: 624

Varför dör inte folk i Skåne lika mycket? Även med hänsyn till folkmängden så sticker Skåne ut.

Sjukvården i Stockholm och Göteborg i kaos. I Malmö ett fåtal på sjukhus. Ändå skulle fler varit smittade i Skåne än i Göteborg? Märkligt.
Skåne ligger längre bort från Sveriges epicentrum Stockholm. Avstånd verkar ha betydelse.
Citera
2020-06-14, 06:57
Medlem
arbetets avatar
Citat:
https://www.sydsvenskan.se/2020-06-14/fortsatt-okning-av-virusfall-i-kina

Vågar man sätta Beijing i lockdown?
Om du ansträngde dig och tog reda på lite mer hade du fått se ett skolexempel på hur det går till när man hanterar klustersmitta under kontrollerade former. Man inför lokala karantänsregler och andra restriktioner där man intensivt smittspårar och isolerar smittade. Exakt så här kommer det se ut i länder där man har kontroll och inarbetade rutiner och vet vad man gör. Som i våra grannländer t.ex. I Sverige där vi fortfarande vägrar inse vad vi har att göra med så kommer vi att se okontrollerade klusterutbrott med tre- och fyrsiffrigt antal smittade som på Vrångö där man varken isolerar eller testar samtliga tänkbara smittade. Full trafik in och ut.
Citera
2020-06-14, 06:59
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Är ju något skumt med Skånes siffror.

Döda:
Stockholm: 2168
Skåne: 202
V Götaland: 624

Varför dör inte folk i Skåne lika mycket? Även med hänsyn till folkmängden så sticker Skåne ut.

Sjukvården i Stockholm och Göteborg i kaos. I Malmö ett fåtal på sjukhus. Ändå skulle fler varit smittade i Skåne än i Göteborg? Märkligt.
Du får tacka danskarna som stängde ner Storköpenhamn och Jylland samt framförallt Kastrup. Hade man låtit smittan sprida sig som i Stockholm och inte stängt gränsen skulle läget med all sannolikhet sett annorlunda ut.
Citera
2020-06-14, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men vad är det som görs fel?
Vad/om det är fel kan jag inte avgöra. Men om det faktiskt förhåller sig på sättet som de säger, att Jena bromsade snabbare/tidigare, så borde man inte behöva ta omvägen att konstruera en syntetisk kontrollgrupp, utan man kunde ha mätt direkt mot den faktiska rådatan och presenterat denna.

Alltså att ta motsvarande rådata för några andra jämförbara tyska städer (utan att förvanska datan först) och se ifall Jenas smitta bromsade snabbare, och beräkna ifall skillnaden är statistiskt säkerställd.

Författarna har kanske rätt. Jag tar det inte för omöjligt. Men de har jämfört på ett tillkrånglat sätt som kräver omfattande expertgranskning, eftersom risken för fel skjuter i höjden när man börjar bearbeta data med egna antaganden och modelleringar. Författarna kan ha råkat infria sina egna förväntningar, genom att konstruera en syntetisk modell som bekräftar deras önskade resultat.

Om Jena hade infört munskydd i mitten av mars med det här resultatet så hade det varit mer övertygande för mig, eftersom man då skulle kunna se med egna ögon att Tysklands smitta faktiskt fortsatte att öka ett par veckor efter Jenas. Det är förändringen relativt andra städer som är intressant, så varför man utelämnar den informationen begriper jag inte.
Citera
2020-06-14, 07:03
Medlem
arbetets avatar
Reportage i Expressen idag:

ÄLSKADE – SAKNADE
Varje dag meddelar Folkhälsomyndigheten hur många nya inrapporterade dödsfall Sverige fått till följd av coronapandemin.

Siffror som ”77”, ”65” och ”74” har blivit vardag.

Men bakom varje nummer finns någons flickvän, pappa, kusin, farmor, vän eller livskamrat – som Camilla, Wafa, Roland och Amin.

Det här är 100 av de, i skrivande stund, 4 874 personer som gått bort till följd av den pandemi som skakat Sverige sedan i slutet av januari.
Fortsätter här: https://www.expressen.se/nyheter/qs/100-avlidna-/
Citera
2020-06-14, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Skåningar är ett bättre folkslag helt enkelt. Vi är mer som Danskar! Ja vi pratar konstigt,
Viruset kan kanske inte få fäste i Skåningarnas nedre luftvägar. Ni skorrar helt enkelt upp eventuella partiklar.
Citera
2020-06-14, 07:19
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Vad/om det är fel kan jag inte avgöra. Men om det faktiskt förhåller sig på sättet som de säger, att Jena bromsade snabbare/tidigare, så borde man inte behöva ta omvägen att konstruera en syntetisk kontrollgrupp, utan man kunde ha mätt direkt mot den faktiska rådatan och presenterat denna.

Alltså att ta motsvarande rådata för några andra jämförbara tyska städer (utan att förvanska datan först) och se ifall Jenas smitta bromsade snabbare, och beräkna ifall skillnaden är statistiskt säkerställd.

Författarna har kanske rätt. Jag tar det inte för omöjligt. Men de har jämfört på ett tillkrånglat sätt som kräver omfattande expertgranskning, eftersom risken för fel skjuter i höjden när man börjar bearbeta data med egna antaganden och modelleringar. Författarna kan ha råkat infria sina egna förväntningar, genom att konstruera en syntetisk modell som bekräftar deras önskade resultat.

Om Jena hade infört munskydd i mitten av mars med det här resultatet så hade det varit mer övertygande för mig, eftersom man då skulle kunna se med egna ögon att Tysklands smitta faktiskt fortsatte att öka ett par veckor efter Jenas. Det är förändringen relativt andra städer som är intressant, så varför man utelämnar den informationen begriper jag inte.
Varför de gör detta finns utförligt beskrivet i rapporten på ett övertygande sätt. Du dock klarar inte av att visa metodfelen som du anser finns och kan inte heller visa varför det är relevant att jämföra med worldometer eller den "faktiska rådatan" när rapportförfattarna visar varför de inte anser att det är det. Just metoddelen i studien är utförlig så det finns absolut inga hinder för dig att peka på bristerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in