2020-06-14, 02:14
Medlem
Redivivuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Vilka ser något mer?

Och det tycker jag bara utifrån det vittnesmålet. Engström hade inte Olles Brorsa.

Kan man inte säga att andra kanske såg något mindre?
Jag har ju redan nämt LJ och YN. Vi skall nog inte bolla detta för mycket.
Citera
2020-06-14, 02:17
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redivivus
Sant, man är inte vidare rationell i en sådan situation. Det kanske är det enda vi är överens i om detta.

Men du anser att AB:s vittnesmål om "Olles brorsa" likväl väger tyngst och är tämligen felfritt?

AB såg ju bara ryggen på GM.

Han såg Olles brorsa.

Jag vet inte vad det är för fel på dig.

Men du argumenterar för att det närmaste vittnets redogörelse är felaktig.

Tämligen felfritt får stå för dig själv.

Och jag kan tala om för dig att ändrar du inte sätt att argumentera på, hamnar du i idiotboxen.
Citera
2020-06-14, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnabelAnders
Enkelt, revolvern hade ljuddämpare och lät inte särskilt mycket. Yvonne N hade inte hört skotten t.ex. Han hade hunnit en bit bort o missat det hela

Ja för att ljuddämpare fungerar jättebra att använda på en revolver.. Det hade behövt ha varit en väldigt speciell typ av revolver i så fall:
Nagant M1895 Revolver
Citera
2020-06-14, 02:20
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Jag har ju redan nämt LJ och YN. Vi skall nog inte bolla detta för mycket.

Uppenbarligen inte. De kan ha sett en jagande Engström.

Vad vi kan konstatera är att ingen pekar ut Stig Engström.

Du vet, någon på en gata bredvid mordet sprang och verkade se ut som Engström, är faktiskt inte ett bevis.
Citera
2020-06-14, 02:24
Medlem
Redivivuss avatar
Citat:
Han såg Olles brorsa.

Jag vet inte vad det är för fel på dig.

Men du argumenterar för att det närmaste vittnets redogörelse är felaktig.

Tämligen felfritt får stå för dig själv.

Och jag kan tala om för dig att ändrar du inte sätt att argumentera på, hamnar du i idiotboxen.
Sådär, där kom det typiska flashbackstrollet fram. Du är uppenbarligen här nu för att bolla och trolla och komma ingen vart. Du vill av någon orsak inte att det skall vara SE som är GM. Du har valt ut åt dig en position helt efter eget tyckande. Kanske inte mer eller mindre än någon annan, förvisso, men ändå.

Jag använder dina egna ord och appellerar dem på dig själv, eftersom du är helt inkonsekvent:

Citat:
Man kan inte göra så att man bara förnekar vissa vittnens utsagor utifrån vad man själv tror.
Vilket är exakt vad du själv gör.

Citat:
Du tycker inte det, och det är väl något du får fundera över.
Och du får fundera över varför du anser att SE är totalt omöjlig som GM.

Citat:
Människor som är upphetsade vittnar ofta fel.
Men AB kan inte vittna fel om det hetaste tipset om en "Olles brorsa" på skallen. Det har du bestämt dig för.

Så var detta avslutat.
Senast redigerad av Redivivus 2020-06-14 kl. 02:27.
Citera
2020-06-14, 02:31
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Sådär, där kom det typiska flashbackstrollet fram. Du är uppenbarligen här nu för att bolla och trolla och komma ingen vart. Du vill av någon orsak inte att det skall vara SE som är GM. Du har valt ut åt dig en position helt efter eget tyckande. Kanske inte mer eller mindre än någon annan, förvisso, men ändå.

Jag använder dina egna ord och appellerar dem på dig själv, eftersom du är helt inkonsekvent:

Vilket är exakt vad du själv gör.

Och du får fundera över varför du anser att SE är totalt omöjlig som GM.

Men AB kan inte vittna fel om det hetaste tipset om en "Olles brorsa" på skallen. Det har du bestämt dig för.

Så var detta avslutat.

Han kan ha vittnat fel, men ingen annan har utpekat Engström.

Eftersom du nu har låst fast dig vid det får jag påpeka att du totalt har missuppfattat.

Vad är det för mening att fortsätta med dessa inlägg från dig?

Du måste vara fullare än jag är.

Och trollaren är du. Jag har erfarenhet av sådana sedan före 1990.

Vad kan jag säga mer? Förmodligen ingenting.

Ja, och om dina egna ord, det är inte så att man läser dem.
Citera
2020-06-14, 03:22
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
SE fungerar bara för mig om han har medhjälpare, att han får veta "nu går de åt ditt håll" nu har de lämnat bion etc".
Mycket mer logiskt är han en lallare som antingen får panik, eller tittar på mordplatsen alldeles när det har hänt från ett tiotals meters håll.

Om han hade medkonspiratörer så lär ju de ha svettats varje gång han var med i media.

Och om jag var deppad och skulle ta livet av mig, så skulle jag tamigfab berätta att jag faktiskt iaf lyckats med att mörda Palme
Citera
2020-06-14, 04:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Fast om Engström är oskyldig och det måste man ha som utgångspunkt, så är det ju inte en slump utan förutsättningen för att han skall bli vittne på det sätt han blir att mordet sker utanför hans fönster.

En svårförklarlig slump och något misstänkt blir det först satt i relation till att han är skyldig, och det är ju vad den svårförklarliga slumpen skall göra mer sannolikt.

Det blir ett cirkelresonemang.

Att någonting är en "otrolig slump" är ofta ett ihåligt argument, åt båda hållen, och det var inte vad jag riktigt menade, utan det var väl menat att vara lite ironiserande och aningen raljerande. Att mördaren flydde längs en flyktväg som Engström var så intimt bekant med man kan tänka sig är naturligtvis ingenting som bevisar att han var gärningsmannen, och några sådana bevis finns inte heller. Och då är han juridiskt oskyldig tills motsatsen bevisas.

Däremot är det ett indicium som logiskt passar in i ett scenarie där gärningsmannen är Engström och där han har stött på paret Palme på väg till Grand och sedan på ett hyfsat överlagt sätt planerat och gått till verket med att skjuta Olof Palme, och därefter på ett väldigt drivet och djärvt sätt sökt att leda misstankarna iväg från sig själv.

Det finns inga bevis. Men det finns många belagda fakta som stämmer väl överens och mig veterligen inget som motsäger att det gått till på det sättet. Därmed bör Engström i nuläget ses som huvudspår, för det finns ingen annan föreslagen gärningsman med en lika stark indiciekedja emot sig.

Det jag egentligen ville svara på här var ju den där invändningen som framförs med jämna mellanrum att det är för mycket slump eller för osannolikt att Engström kommer ner "precis i rätt tid" och att han därför är oskyldig. Den tycker jag inte håller alls.

Det argumentet är ju ett positivt påstående, som egentligen hävdar att Engström inte kan vara GM därför att han har alibi (han kan inte ha hunnit till mordplatsen då skottet föll).

Och då ligger bevisbördan för just det här påståendet på den som gör det. Och som sagt håller det inte, därför att vad som måste bevisas är inte att "det var på sekunden" eller att "det finns så många andra sätt saker kunde ha fallit sig på så varför skulle det då ha slutat just så?".

Nä, om man hävdar att tiden inte räcker till, då får man lov att bevisa att den verkligen inte gör det och att Engström därmed har alibi. Men det har ingen gjort, för kända fakta stödjer inga sådana slutsatser.
Citera
2020-06-14, 05:16
Medlem
Pinkuss avatar
När man ser intervjuer med Stig Engström så får jag känslan att han INTE är gärningsmannen. Får mer känslan av att han är en lustig kuf, lite nördig typ som gillar uppmärksamheten och försöka verka viktig.
Att han "ljuger"/hans uppgifter har luckor kan bero på samma sak, att han vill verka viktigare än han är och spela hjälte. Orkar inte läsa hela tråden, men flera saker framgår inte här...

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/06/10/sa-har-gick-mordet-pa-olof-palme-till-anser-aklagaren-skandiamannen-stig-engstrom

Menar de som tror att SE är skyldig att det var planerat långt innan eller stundens ingivelse?
Hur kunde han veta att OP skulle befinna sig där?
Hade SE med sig vapnet på jobbet?
Citera
2020-06-14, 06:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyssna Kompis
Skithäftigt att du kan bevisa detta utom rimligt tvivel, som du skrev i ett tidigare inlägg. Konstigt bara att KP hävdade annat, han bör ju trots allt sitta på mest information. Men det vore väl toppen om du kunde ta dig tid att upplysa oss om vilka bevis du sitter på. Då får vi ju ett slut på historien en gång för alla.

Du förstår väl att KP hade satt stopp för sin karriär, och kanske varit med om än hemskare saker än så, om han sagt annat än att SE var skäligen misstänkt? Jag är övertygad om att även KP har den uppfattningen att det bara finns en förklaring; att SE är gärningsman. Men det kan han ju i egenskap av åklagare gärna inte säga.
Citera
2020-06-14, 06:05
Medlem
Redivivuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkus
När man ser intervjuer med Stig Engström så får jag känslan att han INTE är gärningsmannen. Får mer känslan av att han är en lustig kuf, lite nördig typ som gillar uppmärksamheten och försöka verka viktig...
Varför tycker du det? Hans språk, ansiktsuttryck, rörelser och sätt att uttrycka sig är nervöst men ändå väldigt fokuserat. Detta med pusselbitarna är ju ett meddelande i sig. Stanna filmen och titta på hans blick.
Citera
2020-06-14, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryffelhund
Ja för att ljuddämpare fungerar jättebra att använda på en revolver.. Det hade behövt ha varit en väldigt speciell typ av revolver i så fall:
Nagant M1895 Revolver

Nu vet du nog inte vad du pratat om? https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bKgapq/mobilen-kan-overrosta-en-revolver-med-ljuddampare

Oavsett ljuddämpare eller inte så är det utrett att flera vittnen som var relativt nära inte hörde skotten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in