2020-06-14, 01:31
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Då skulle lånen minska med 99% samtidigt som bostaden ökar nominellt i SEK. Så jo det skulle de som äger belånade bostäder bli rikare av.
Hur kan så många av er här inne vara så förvirrade? Ingen utom du pratar om lån. Lån har inget med saken att göra.
2020-06-14, 01:57
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
INGEN (i den här kontexten; en sån här tråd på flashback) bryr sig om vad som "spelar roll för dig". Det är inte vad som diskuteras.

Vi pratar här om monetärt värde, inte om dig och din situation.

Pedagogisk: om vi devalverade SEK till 1% av sitt nuvarande värde skulle din bostad bli värd åtminstone hundratals miljoner kronor, men du skulle inte blivit rikare av det.

Citat:
Hur kan så många av er här inne vara så förvirrade? Ingen utom du pratar om lån. Lån har inget med saken att göra.

Det är klart lånen har betydelse, hur kan du vara så okunnig att du inte förstår det?

Låt oss ta ett exempel som utgår från det du skrev ovan:

- Du har en bostad värd 5 miljoner och lån på 4 miljoner kr.
- Detta innebär en nettoförmögenhet om 5 - 4 = 1 miljon kr

- Devalvering av SEK till 1% som gör att bostaden blir värd 500 miljoner.
- Detta innebär en nettoförmögenhet om 500 - 4 = 496 miljoner kr

- De 1 miljonerna kronorna i nettoförmögenhet innan devalveringen var värt motsvarande 100 miljoner kronor efter devalveringen men nettoförmögenheten har stigit mer, den har stigit till 496 miljoner kr.
2020-06-14, 02:38
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Det är klart lånen har betydelse, hur kan du vara så okunnig att du inte förstår det?
Nej, ens personliga lån har absolut ingenting med monetär värdering av ens bostad att göra.

Ledsen att behöva skriva det, men problemet här är att du är utvecklingsstörd. Inte som ett angrepp - det är det faktiska problemet. Och jag har inte den typ av utbildning som krävs för att hantera det.
2020-06-14, 02:40
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Nej, ens personliga lån har absolut ingenting med monetär värdering av ens bostad att göra.

Ledsen att behöva skriva det, men problemet här är att du är utvecklingsstörd. Inte som ett angrepp - det är det faktiska problemet. Och jag har inte den typ av utbildning som krävs för att hantera det.

Vad var det i beräkningarna du inte förstod?
Misslyckas du att se att personens nettoförmögenhet efter inflationskompensering har ökat?
2020-06-14, 10:37
Medlem
Citat:
INGEN (i den här kontexten; en sån här tråd på flashback) bryr sig om vad som "spelar roll för dig". Det är inte vad som diskuteras.

Vi pratar här om monetärt värde, inte om dig och din situation.

Pedagogisk: om vi devalverade SEK till 1% av sitt nuvarande värde skulle din bostad bli värd åtminstone hundratals miljoner kronor, men du skulle inte blivit rikare av det.

Du är lite snurrig är jag rädd. Du pratar först om att boendekostnaden ökar när SEK försvagas mot godtycklig valuta. Och det handlar inte bara om MINA boendekostnader, utan för merparten av svenska befolkningen som har sina lån, sina löner, och sina utgifter i SEK. Så det är visst det som diskuteras här.

Om jag tjänar 100kr/h så innebär det att min timme är värd 100kr. Om min totalkostnad för min bostad är 10000kr så behöver jag arbeta 100 timmar för att betala det. Det är det ENDA som är relevant när det gäller boendekostnad, sålänge man säljer sin bostad till minst samma pris som man köpt den. Sålänge detta är sant så kan SEK fluktuera bäst den vill.
2020-06-14, 13:02
Medlem
Citat:
Vad var det i beräkningarna du inte förstod?
Misslyckas du att se att personens nettoförmögenhet efter inflationskompensering har ökat?

Vad spelar det för roll när person relativt sett blivit mycket fattigare?
2020-06-14, 13:03
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RunePettersson
Vad spelar det för roll när person relativt sett blivit mycket fattigare?

Vad var det du inte förstod, mitt räkneexempel visar att man relativt sett blir rikare.
2020-06-14, 13:23
Medlem
Citat:
Vad var det du inte förstod, mitt räkneexempel visar att man relativt sett blir rikare.

Så folk i Venezuela är relativt sett rikare sen deras valuta kraschade?
2020-06-14, 13:44
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RunePettersson
Så folk i Venezuela är relativt sett rikare sen deras valuta kraschade?

Halmgubbe.

Läs mitt räkneexempel så ser du att det jag skrivit stämmer. Om det är någon beräkning du inte förstår så får du gärna ställa frågor om det. Dina egna halmgubbar får däremot du ta med dig själv.
2020-06-15, 18:43
Medlem
liksom-fbs avatar
https://omniekonomi.se/stockholms-bomarknad-visar-ovantad-styrka-i-juni/a/LA2qPp
Stockholms bomarknad visar ”oväntad styrka” i juni

Priserna på bostadsrätter i Stockholm steg 2,4 procent under första halvan av juni, enligt Danske Banks boprisindikator, rapporterar Direkt.

– Bostadsmarknaden i Stockholm visar på oväntad styrka. Bostadsrättspriserna i Stockholms kommun stiger för andra månaden i rad och i accelererande takt, säger Michael Grahn, chefekonom på Danske Bank, enligt nyhetsbyrån.

Det är uppåt på bostadsmarknaden ser jag.

Tung dag för alarmisterna.

Men det är klart att om folk skall börja jobba hemma mer så behöver dom köpa upp sig på fler rum. Det lär ju driva upp priserna.
Om det är det som ligger bakom är väl lite oklart dock.
2020-06-15, 20:29
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
https://omniekonomi.se/stockholms-bomarknad-visar-ovantad-styrka-i-juni/a/LA2qPp
Stockholms bomarknad visar ”oväntad styrka” i juni

Priserna på bostadsrätter i Stockholm steg 2,4 procent under första halvan av juni, enligt Danske Banks boprisindikator, rapporterar Direkt.

– Bostadsmarknaden i Stockholm visar på oväntad styrka. Bostadsrättspriserna i Stockholms kommun stiger för andra månaden i rad och i accelererande takt, säger Michael Grahn, chefekonom på Danske Bank, enligt nyhetsbyrån.

Det är uppåt på bostadsmarknaden ser jag.

Men det är klart att om folk skall börja jobba hemma mer så behöver dom köpa upp sig på fler rum. Det lär ju driva upp priserna.
Om det är det som ligger bakom är väl lite oklart dock.

Det är väl mest psykologi som styr kortsiktigt - domedagen från Kinapesten uteblev och allt rullar på. Dock kommer de mer långsiktiga konsekvenserna med effekter på realekonomin sjunka in senare och då kan priserna backa något igen.

Kommer en smäll mot fastighetssektorn som tvingar upp räntorna kan det snabbt gå utför, det är väl den största risken för de som köper med maxbelåning nu. RB och FI har ju stöttat med obligationsköp och amorteringsfritt.
2020-06-15, 23:55
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Ditt narrativ är att bostadspriserna ska ner, för ditt narrativ säger att staten har sänkt BNP och att detta sänker bostadspriserna.

Har du en tung dag eller är du dement?

Jag har såklart inte jättestort intresse av dina inlägg, men inte ens jag har missat detta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in