2020-06-13, 16:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Du missförstår mig i så fall det grövsta. Jag önskar ingen människa misär.
Nu är läget att Världen har stängt ner emot Sverige och Svenskar inte är välkomna. Jag förstår dom länderna och varför de gör de. Jag skrev redan i April att så kommer det bli.

Konsekvenser för Sveriges agerande kommer få stora konsekvenser så jag tror många inte förstå.
Men nu måste man agera för snart kommer det bli så tyvärr.

Det är faktiskt andra länder som nu tar avstånd från Sverige och det är väl där du ska lägga fokus på dom i stället för att hävda att jag vill människor illa.
Jag tycker alla som fått Sätta livet till för tegnell borde få upprättelse och familjer till avlidna få skadestånd och upprättelse.
Det skadeståndet kommer kanske inte kommer att gå till såna personer som du i första önskar ska få ÄNNU mer av våra ihoparbetade skattepengar.
Citera
2020-06-13, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Tegnell hävdar att det inte är säsongsbetonat som vanlig influensa och att en andra våg är mindre troligt. Dock kan enstaka utbrott blossa upp, likt det som har hänt i Peking i dagarna.
Utbrotten i Peking är annorlunda så till vida att Kina, med undantag för Hubei-provinsen, har varit praktiskt taget förskonat från smittan. Peking har egentligen aldrig haft ett första utbrott att tala om. Deras situation är snarare som Norges.

I Sverige håller smittan på att mer eller mindre självdö, och endast platser som sett väldigt litet smitta (Gotland, Bleking, Göteborgs södra skärgård, etc.) riskerar egentligen att få utbrott.
Citera
2020-06-13, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
I don’t think Sweden has much over a 5-7% infection-rate. Deaths x 100 seems to be the best (but crude) approximation. Higher than a lot of other countries, but I don’t think we’ll see that really factor into the second wave as much as I’d like to hope. I think Europe in general will be in a lot of danger, regardless of whether 1%, 3% or 10% of a country has been infected in the first wave.

I can see the arguments for easing restrictions during the summer. I think people should be encouraged to be outdoors more where the risk of infection is lower – while continuing to socially distance indoors. But I don’t think we can ease up on restrictions regarding crowds (but that depends on how hard America spikes in cases after their protests. If the impact is minimal, then I don’t see how one can argue against easing crowd restrictions.)
"Attack rate" för viruset är väldigt skevt över åldersgrupper (om detta vittnar statistiken). Om 10% i hela befolkningen har haft infektionen, kan det mycket väl motsvara 40% av den mottagliga populationen. På motsvarande sätt kan 1% i totalbefolkningen motsvara 4% i den faktiskt mottagliga befolkningen. Därför tror jag att det finns skillnader mellan länderna vad gäller deras kvarvarande mottaglighet för nya utbrott.
Citera
2020-06-13, 16:57
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Det skadeståndet kommer kanske inte kommer att gå till såna personer som du i första önskar ska få ÄNNU mer av våra ihoparbetade skattepengar.

Va? Jag fattar inte vad problemet är att läsa.

Att vi har en massmördare i Tegnell i landet så kan jag tycka att folk som förlorat sina nära och kära ska få något för det för visa någon slags medkänsla.
Och jag har ingen vän/släkting som avlidit i Covid-19.

Och folk som dött i förorterna och trotsat covid-19 och gått till mosken mm ska absolut inte få en jävla peng. Där ska fan inte mer bidrag betalas ut om det var det du menade.
Citera
2020-06-13, 16:59
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Är du igång och viftar med BNP-kortet? Är det inte för dig jag redan har förklarat några gånger hur det ligger till med BNP?

Då tar vi det igen:
BNP är kortfattat värdet av ett lands konsumtion av varor och tjänster. Saken är bara den att i vårt fall och i denna situation t ex sett till den inhemska turismen, är det frågan om en rundgång av pengar - pengar som till en del dessutom tillförts genom bidrag. Det innebär att det inte kommer in några friska pengar (eller ens genom arbete/produktion av varor och tjänster).
Det skulle möjligtvis kunna funka om vi var helt självförsörjande - men det är vi inte utan snarare tvärtom vilket i sin tur innebär att pengar rinner ut ur landet genom import.

Men vi exporterar ju. Ja, men nästan hälften av vår varuexport utgörs av maskiner och transportmedel - och hur pass stort är behovet av dessa i andra länder, och har man ens råd med det? Prioriteringarna ligger på annat.
Dessutom tillverkar många länder själva sånt ...

Du har rätt, men du glömmer en detalj vad gäller turismen, nämligen att vi även exporterar turistpengar som nu kommer stanna inom landet. Exakt hur turistnettot är vet jag inte men en hel del av bortfallen från utländska turister kommer täckas av inhemska turister som spenderar hemma istället för utomlands.
Citera
2020-06-13, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Du är forskare och "kollar på Worldometer"...?

Hahaha.....

Den skribenten anger nästan aldrig några källor. Men påstår sig ändå vara forskare. Och länkar till Worldometers för att kritisera riktiga forskarrapporter. Så jag tror vi bör ta hans/hennes påståenden om Covid och covidforskning med en rejäl grävskopa salt....
Citera
2020-06-13, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det krävdes en ungrare för att säga sanningen, ha ha.
Ja, den bästa godbiten är den här:
Tegnell borde fundera på varför en strategi inte klarade av att följa.
Citera
2020-06-13, 17:01
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Och du har fortfarande rätt att nu och innan epidemin så har Sverige en av de lägsta arbetslösheten i Europa som var ditt första inlägg i denna tråd??
OT:
Eh, nej.
Eller, "lägsta" är väl snarare ett relativt begrepp. Men om man med "lägsta" menar t.ex. på tionde plats eller bättre räknat på lägsta arbetslöshet så platsar inte Sverige i den ligan.

Var får ni allt ifrån? Do you make it all up as you go along?
Citera
2020-06-13, 17:02
Medlem
Intressant med debatten kring munskydd. Jag har varit rätt neutral i frågan tidigare men håller faktiskt med Björn Olsen och de andra 22 i frågan kring just detta. Det är extremt enkel åtgärd som egentligen inte gör något ingrepp alls på ekonomin. Beställ in och be folk använda i kollektivtrafiken och i affären. Ser inte nackdelen. Att folk skulle känna en "falsk trygghet" och bege sig ut trots sjukdom tror jag på intet sätt överskuggar fördelarna.
Förövrigt får jag känslan att Björn Olsen och de övriga forskarna nog stjälper mer än hjälper i deras debattinlägg.
Det är lite liknande vad som skett med SD i landets inrikespolitik. Om SD skriver ett debattinlägg kring fråga "X" så kommer hela etablissemanget se till att så inte blir fallet alldeles oavsett om det är korrekt eller inte. Detsamma gäller debatten kring covid-19 hanteringen. Hade Olsen och co varit tysta så hade vi antagligen satt fler åtgärder än vi har nu för att dämpa smittspridningen. Det är den bistra sanningen. Det är en stor mängd prestige inblandat både politiskt och kring covid-19 hanteringen från specifika grupperingar inom både politiken och folkhälsoväsendet.
Citera
2020-06-13, 17:04
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
OT:
Eh, nej.
Eller, "lägsta" är väl snarare ett relativt begrepp. Men om man med "lägsta" menar t.ex. på tionde plats eller bättre räknat på lägsta arbetslöshet så platsar inte Sverige i den ligan.

Var får ni allt ifrån? Do you make it all up as you go along?

Två bilar tävlar emot varandra. Den ena kom sist och den andra kom näst sist eller vad vill du komma med ditt inlägg?
Relativt begrepp att påstå något sådant men ändå ren fakta.
Citera
2020-06-13, 17:06
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Ja, den bästa godbiten är den här:
Tegnell borde fundera på varför en strategi inte klarade av att följa.

Citat:
Tegnell borde fundera på varför en strategi lanserades som andra inte klarade av att följa.

Det är väl i princip bara halva befolkningen som tar rekommendationerna på allvar, andra halvan verkar ju skita i det dessutom. Man kan inte ge rekommendationer i en pandemi, man måste peka med hela handen.
Citera
2020-06-13, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
En fråga i all välmening, när man talar om en andra våg, menar man då att det är det nuvarande viruset som tar ny fart ?

Anledningen att jag frågar är att under spanskan så sa man att den andra vågen hade en muterad variant som dels slog hårdare mot en annan åldersgrupp men även var dödligare.

Båda två är väl möjliga. Det är mindre sannolikt att det är en ond andra våg som har muterat till elakare, då Spanska sjukan brukar beskrivas som ett undantag. Men visst, det kan hända. Annars är det att viruset bara kommer tillbaka igen och ökar i sin smittspridning.

Med fria resor i Sverige som vi har nu, tror jag att det är ganska sannolikt att vi låter viruset överleva lättare inom landet i sådan grad, att spridningen ökar igen, kanske kraftigt, till hösten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in