2020-06-13, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
The virus seems to be seasonal. Hopefully we’ll be done with it for good and it isn’t.

We can see that Europe started decelerating around the end of Spring, for example, while the Southern Hemisphere is still suffering as they enter their winter season.

Without any seasonal protection it’s possible that cases and deaths will begin to rise in Europe again and that without a careful strategy in place for mitigation that this will likely last longer – mostly because we’ll have to wait until March for any kind of seasonal protection from the virus to take place.
Ja, jag tror att det är säsongsbundet, men jag tror att de länder i Europa med liten smittspridning ligger värre till inför hösten än de länder med stor smittspridning.

I en annan tråd har jag propagerat för att släppa på alla restriktioner under sommaren för att ge ekonomin maximal återhämtning under den period på året där faran är som lägst. Då är vi bäst rustade inför en möjlig andra våg (som kanske eller kanske inte slår hårt mot Sverige).
Citera
2020-06-13, 16:40
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
OK. Då har vi avstämning om tre veckor och ser hur läget ser ut.

Det kan vi absolut göra även om jag tror den stora ökningen kommer komma först i mitten av Augusti alternativ lite efter skolstarten.

Medans Sverige jublar över 20 döda på en lördag så har våra grannländer inte ens så många tillsammans de senaste 2 veckorna. Så den absurd sak att säga att det går ner och allt ser bra ut
Citera
2020-06-13, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Det kan vi absolut göra även om jag tror den stora ökningen kommer komma först i mitten av Augusti alternativ lite efter skolstarten.

Medans Sverige jublar över 20 döda på en lördag så har våra grannländer inte ens så många tillsammans de senaste 2 veckorna. Så den absurd sak att säga att det går ner och allt ser bra ut
Om det kommer så sent som i mitten av augusti, blir det ännu svårare att hinna upp till 10000 dödsfall till hösten (räknat som slutet av september).

Att kurvorna pekar nedåt i Sverige ser man ju genom att jämföra dödstalen i dag med dödstalen för en månad sedan. Låt övriga Norden sköta sitt -- de, om något, verkar vara livrädda för en andra våg.
Citera
2020-06-13, 16:44
Medlem
En fråga i all välmening, när man talar om en andra våg, menar man då att det är det nuvarande viruset som tar ny fart ?

Anledningen att jag frågar är att under spanskan så sa man att den andra vågen hade en muterad variant som dels slog hårdare mot en annan åldersgrupp men även var dödligare.
Citera
2020-06-13, 16:44
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Innan epedemin hade sverige inte i närheten av lägst arbetslöshet. Det jag pratar om är nutid. Konsekvensen av att inte ha lockdown. Hurdet ser ut nu. Det finns inga siffror på det, endast uppskattningar.

Ditt eget inlägg 15,47

Citat:
Du har helt missat att vi nästa har lägst arbetslöshet i EU nu? Att vi har en strålande ekonomi. Exempelvis var det endast Sverige som ÖKADE sin BNP första kvartalet 2020. Vi har bland de lägsta statsskulderna i EU. Ja, jäkla skitland. Really

Och det var när jag skrev att vi kommer inom kort få högst och att vår ekonomi kommer på sikt bli dåligt med tanke på läget och hur Sverige hanterar denna kris.

Jag vet inte riktigt om du förstår vad du ens skriver själv när du blandar och ger men inte står för det du skriver.
Citera
2020-06-13, 16:45
Medlem
Muadarams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Tack för att du förmedlar detta inlägg från Facebook. Har du länk?

Det var nyttig läsning, särskilt för de yngre personer som längtar tillbaka till den goda tiden. Nu är vi som tagit denna pestsjukdom på allvar, glada över att vi håller stenhård distans.

Att Regeringen Tegnell & Co bedriver experiment med flockimmunitet när människor drabbas så hårt när de smittas, är oförlåtligt.
https://www.facebook.com/profile.php?id=835356683&__tn__=%2CdCH-R-R&eid=ARBDsqvBD2RLjJH4THouH99pvEK9PC6UtLb-z4aXE2nsKIt_nap6manKmAyYHwwAE8VTQbzJLy3vujUy&hc_re f=ARQfoz0GYIlM_KNLcvQNwh1VuJGxjx-ytn1wUnQ9QAMbb4-KUsTWFsVCke3x7tgwmOg&fref=nf
Citera
2020-06-13, 16:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Absolut, siffrorna är inaktuella. Det spelar ingen roll att de är de senaste siffrorna, de är ändå inaktuella.

Så aktuella siffror är inaktuella. Du är inte lite korkad du . Hur klarar du av att andas ?
Citera
2020-06-13, 16:47
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ja, jag tror att det är säsongsbundet, men jag tror att de länder i Europa med liten smittspridning ligger värre till inför hösten än de länder med stor smittspridning.

I en annan tråd har jag propagerat för att släppa på alla restriktioner under sommaren för att ge ekonomin maximal återhämtning under den period på året där faran är som lägst. Då är vi bäst rustade inför en möjlig andra våg (som kanske eller kanske inte slår hårt mot Sverige).
Tegnell hävdar att det inte är säsongsbetonat som vanlig influensa och att en andra våg är mindre troligt. Dock kan enstaka utbrott blossa upp, likt det som har hänt i Peking i dagarna.
Citera
2020-06-13, 16:48
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Har nån sagt att folk har dött av Corona är ditt fel?
Däremot är det DU som sitter här och skriver om att du hoppas att över 10 miljoner svenskar ska drabbas av en massa skit.
Uppenbarligen är inte några tusen döda ett för dig tillfredsställande resultat utan du vill ha mer.

Jag vet inte vad det är med folk. Vad har jag skrivit om att jag hoppas att 10 miljoner svenskar sak drabbas av en massa skit?

För jag tycker det är rätt och förstår varför man inte tar emot Svenskar pga av hur vi hanterat denna pandemi??

Fattar inte vad det är för fel på folk som inte kan skilja på fakta och saklig grund till sina påstående.

Att Sverige förtjänar att stoppas är för helvete regeringens fel. Inte ens agg emot regeringen och tegnell men däremot om jag säger att jag förstår andra länder då blir det ett jävla liv.
Typiskt Sverige 2020
Citera
2020-06-13, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Vet inte om det tagits upp tidigare men FHM lade upp de senaste resultaten från deras antikroppsstudie igår:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/6561cbb8fcb8435788fb69f5fd1b4356/seroepidemiologiska-studier-genomgangen-covid-1-delrapport-1.pdf

Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
The virus seems to be seasonal. Hopefully we’ll be done with it for good and it isn’t.

We can see that Europe started decelerating around the end of Spring, for example, while the Southern Hemisphere is still suffering as they enter their winter season.

Without any seasonal protection it’s possible that cases and deaths will begin to rise in Europe again and that without a careful strategy in place for mitigation that this will likely last longer – mostly because we’ll have to wait until March for any kind of seasonal protection from the virus to take place.

Det verkar fortfarande ligga väldigt lågt med antikroppar?

Är det därför FHM inte går ut och jublar i media, eller? Utan bara tyst publicerar rapporten på webbsida. (Trots att Tegnell gick ut häromdagen i media och sa att vi ligger högt i immunitet... )

Verkar fortfarande ligga nånstans mellan 5-10 %? (Bara kastat ett öga snabbt på studien).

Vad säger du, OUFCompulsive? (Se länkade studien här ovan) 🤔
Citera
2020-06-13, 16:50
Medlem
Citat:

I don’t think Sweden has much over a 5-7% infection-rate. Deaths x 100 seems to be the best (but crude) approximation. Higher than a lot of other countries, but I don’t think we’ll see that really factor into the second wave as much as I’d like to hope. I think Europe in general will be in a lot of danger, regardless of whether 1%, 3% or 10% of a country has been infected in the first wave.

I can see the arguments for easing restrictions during the summer. I think people should be encouraged to be outdoors more where the risk of infection is lower – while continuing to socially distance indoors. But I don’t think we can ease up on restrictions regarding crowds (but that depends on how hard America spikes in cases after their protests. If the impact is minimal, then I don’t see how one can argue against easing crowd restrictions.)
Citera
2020-06-13, 16:50
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Vet inte om det tagits upp tidigare men FHM lade upp de senaste resultaten från deras antikroppsstudie igår:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/6561cbb8fcb8435788fb69f5fd1b4356/seroepidemiologiska-studier-genomgangen-covid-1-delrapport-1.pdf
Men vad i helvete.... Detta säger ju att enbart 6,1% hade antikroppar i mitten av maj... Giesecke var ju helt ute och cycklade.

Vid den tidpunkten så var det cirka 3 700 döda.. Då får vi räkna men 40 000 döda innan vi uppnår flockimmunitet (utan vaccin om det nu kommer).

Fy fan.. Det här är ju för jävligt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in