2020-06-13, 16:30
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Så när du säger att Sverige har en av de lägsta arbetslösheten i Europa och jag bevisar att det inte har de så fortsätter du förneka det genom att fortsätta blunda för fakta och kalla den fullständigt inaktuell fast ditt svar är felaktigt.

Jag kan måste dig i höst när vi går om Spanien och Grekland i arbetslöshet också. För det kommer att hända för Sverige kommer tyvärr blir utfryst och det kommer slå hårt på våra jobb
Absolut, siffrorna är inaktuella. Det spelar ingen roll att de är de senaste siffrorna, de är ändå inaktuella.
Citera
2020-06-13, 16:30
Avslutad
Citat:
Suck. Det är inte mitt fel att de ser ut som det gör. Just den kommentaren du skrev nu skulle du ställa till Tegnell och Svetsaren.
Vad får dom inte den fråga i stället för mig? Den borde väl bara berättigad till dom eller?
Har nån sagt att folk har dött av Corona är ditt fel?
Däremot är det DU som sitter här och skriver om att du hoppas att över 10 miljoner svenskar ska drabbas av en massa skit.
Uppenbarligen är inte några tusen döda ett för dig tillfredsställande resultat utan du vill ha mer.
Citera
2020-06-13, 16:31
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Ja, det dör ju 250 personer om dagen i snitt i Sverige normalt sett, så på 20 dagar har 10 000 personer dött, oavsett vilket år det är.

Att du "tror 10000 döda" är inte värt mycket om du inte kan specificera närmare vad din tro bygger på. Dödstalen, IVA-inskrivningarna, ja, alla siffror pekar stadigt nedåt. Varför skulle de vända om och accelerera uppåt?

Jag bygger det på att Sverige kurva inte går nedåt som andra länder. jag bygger också på den teorin att Sverige är få länder som inte har koll på denna epidemi just nu. Nu när sommarn kommer och vi öppnar upp och många svenskar skiter i lagar och regler så tror jag vi kommer få se en ökning av döda inom kort. Antal Covid-19 smittade ökar och i det borde fler se som en farlig varningssignal även om fler testas. Det betyder att är det fler smittade så sprids den fortfarande till sjuka personer.
Citera
2020-06-13, 16:32
Medlem
Citat:
Medans du försvarar Tegnell och gråter åt oss som tyvärr rätt i det vi sagt så får vi fortsätta att se såna här idiotiska inlägg.
Jag tycker Sverige kan få stå sitt kast nu när man trotsar hela omvärlden och gör sitt eget race. Varför ska man då börja gråta om svält och hjälp om man ändå går sin egen väg?

Det är komisk hur du vill försöka svartmåla mig som att jag vill döda alla Svenskar när jag tvärtom vill göra allt för rädda vårt land.
Men kan kunna göra det måste man även förstå hur andra tänker, som länder runt omkring, ekonomi mm.
Vänsterflanken är för jävlig dåliga på ha koll på verkligheten och göra andra till martyrer när det inte passar deras egna värdsbild

Jag har sannolikt inte skrivet ett enda inlägg där jag försvarar Tegnell. Jag har varit kritiskt till den svenska hanteringen av pandemin och framförallt specifikt Tegnell då han har haft fel i stort sett alla uttalanden han gjort hittills med start i Januari.
Det jag eftersträvat har varit lite mer nyansering i att vi fortfarande inte har ett definitivt facit av helheten av pandemin vilket väldigt många verkar tro kontra övriga länder. Att vi har fler döda och fler smittade är dock fakta för tillfället.
Jag förstår dock att det blir kortslutning i hjärnkontoret om någon intar ett sådan roll. Det är väldigt svart eller vitt här på flashback.
Nej, mitt inlägg var riktat mot dig specifikt och hur du uttryckte hur du "hoppades" att Sverige och svenskar ska bli isolerade från omvärlden i någon form av protestaktion mot sittande styre utan att ta någon som helst hänsyn till att det finns människor här i landet som blir extremt hård drabbade av en sådan isolering.
Det är inte ett frisk synsätt att se på andra individer. Att önska människor misär.
Senast redigerad av karlkula12 2020-06-13 kl. 16:36.
Citera
2020-06-13, 16:32
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Absolut, siffrorna är inaktuella. Det spelar ingen roll att de är de senaste siffrorna, de är ändå inaktuella.

Och du har fortfarande rätt att nu och innan epidemin så har Sverige en av de lägsta arbetslösheten i Europa som var ditt första inlägg i denna tråd??
Citera
2020-06-13, 16:33
Medlem
Citat:
Jag bygger det på att Sverige kurva inte går nedåt som andra länder. jag bygger också på den teorin att Sverige är få länder som inte har koll på denna epidemi just nu. Nu när sommarn kommer och vi öppnar upp och många svenskar skiter i lagar och regler så tror jag vi kommer få se en ökning av döda inom kort. Antal Covid-19 smittade ökar och i det borde fler se som en farlig varningssignal även om fler testas. Det betyder att är det fler smittade så sprids den fortfarande till sjuka personer.
OK. Då har vi avstämning om tre veckor och ser hur läget ser ut.
Citera
2020-06-13, 16:36
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Och du har fortfarande rätt att nu och innan epidemin så har Sverige en av de lägsta arbetslösheten i Europa som var ditt första inlägg i denna tråd??
Innan epedemin hade sverige inte i närheten av lägst arbetslöshet. Det jag pratar om är nutid. Konsekvensen av att inte ha lockdown. Hurdet ser ut nu. Det finns inga siffror på det, endast uppskattningar.
Citera
2020-06-13, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Ja, det dör ju 250 personer om dagen i snitt i Sverige normalt sett, så på 20 dagar har 10 000 personer dött, oavsett vilket år det är.

Att du "tror 10000 döda" är inte värt mycket om du inte kan specificera närmare vad din tro bygger på. Dödstalen, IVA-inskrivningarna, ja, alla siffror pekar stadigt nedåt. Varför skulle de vända om och accelerera uppåt?

The virus seems to be seasonal. Hopefully we’ll be done with it for good and it isn’t.

We can see that Europe started decelerating around the end of Spring, for example, while the Southern Hemisphere is still suffering as they enter their winter season.

Without any seasonal protection it’s possible that cases and deaths will begin to rise in Europe again and that without a careful strategy in place for mitigation that this will likely last longer – mostly because we’ll have to wait until March for any kind of seasonal protection from the virus to take place.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Fakta är att det inte alls går bra för vår ekonomi.

Såvida inte "bra" betyder stödåtgärder för flera hundra miljarder samtidigt som konkursnivån är på 08s nivå.

Exakt.

Svenskt näringslivs rapport, 11 juni.

Svenska data
Sverige har varit uppmärksammat internationellt för en delvis annorlunda strategi i begränsandet av smittspridningen. Mindre inslag av förbud och mer av rekommendationer har gjort att Sverige hittills har stängt ner mindre än flertalet övriga europeiska länder. Trots detta har en del branscher upplevt ett
nästan hundraprocentigt stillestånd som gjort att konkurser, varsel och arbetslöshet ökat
.

Coronakrisen drabbade Sverige under mars och har sedan dess lagt en våt filt
över ekonomin.

.....

Vår bedömning är att det dröjer ända till slutet på 2022 innan vi hämtar igen det tillväxttapp som coronakrisen orsakat.

Pekar även på att det föreligger stor osäkerhet framåt, självklart, där det kan bli bättre om länderna ej får andra våg, sämre om det blir andra våg, osv.
Citera
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag har inte läst hela artikeln och har kanske missat något. Men jag är också forskare, och även om jag inte kan ett skvatt om virus så har jag en högre matematisk utbildning än någon av de där tjugotvå personerna.

Om det fanns en så tydlig positiv effekt av munskydd, då borde det kunna påvisas även mot andra tyska städer, och Tyskland som helhet.

Jag började faktiskt läsa artikeln med ingången att den kanske hade bevisat på något nytt. Det såg lovande ut från grafen, eftersom jag trodde att det jämförande strecket var antalet fall i övriga Tyskland.

Jag är öppen för att byta ben i frågan om munskydd om det kommer en riktigt bra studie på det. Jag blev ärligt talat besviken när jag insåg att de jämförde mot en ”s yntetisk kontrollgrupp”, nån sorts teoretisk modell, som sen inte alls stämmer med den verklighet som rapporterats.

De har ritat ett streck där smittspridningen fortsätter oförminskat hela april ut. Sen kollar man på Worldometers, och då faller Tysklands smittspridning med 90% under samma period. Utan munskydd.
Du är forskare och "kollar på Worldometer"...?

Hahaha.....
Citera
2020-06-13, 16:38
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Jag har sannolikt inte skrivet ett enda inlägg där jag försvarar Tegnell. Jag har varit kritiskt till den svenska hanteringen av pandemin och framförallt specifikt Tegnell då han har haft fel i stort sätt alla uttalanden han gjort hittills med start i Januari.
Det jag eftersträvat har varit lite mer nyansering i att vi fortfarande inte har ett definitivt facit av helheten av pandemin vilket väldigt många verkar tro kontra våra övriga länder. Att vi har fler döda och fler smittade just nu är dock fakta.
Jag förstår dock att det blir kortslutning i hjärnkontoret om någon intar ett sådan roll. Det är väldigt svart eller vitt här på flashback.
Nej, mitt inlägg var riktat mot dig specifikt och hur du uttryckte hur du "hoppades" att Sverige och svenskar ska bli isolerade från omvärlden i någon form av protestaktion mot sittande styre utan att ta någon som helst hänsyn till att det finns människor här i landet som blir extremt hård drabbade av en sådan isolering.
Det är inte ett frisk synsätt att se på andra individer. Att önska människor misär.

Du missförstår mig i så fall det grövsta. Jag önskar ingen människa misär.
Nu är läget att Världen har stängt ner emot Sverige och Svenskar inte är välkomna. Jag förstår dom länderna och varför de gör de. Jag skrev redan i April att så kommer det bli.

Konsekvenser för Sveriges agerande kommer få stora konsekvenser så jag tror många inte förstå.
Men nu måste man agera för snart kommer det bli så tyvärr.

Det är faktiskt andra länder som nu tar avstånd från Sverige och det är väl där du ska lägga fokus på dom i stället för att hävda att jag vill människor illa.
Jag tycker alla som fått Sätta livet till för tegnell borde få upprättelse och familjer till avlidna få skadestånd och upprättelse.
Citera
2020-06-13, 16:39
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Å andra sidan kommer den inhemska turismen öka kraftigt. Det kan till och med helt täcka upp förlusten, eller delvis. Sen är sverige knappast ekonomiskt beroende av att nöjesparker är öppna. Det är mest besvärligt för nöjesparkernas ekonomi.

Med andra ord kommer detta knappt påverka vår BNP.
Är du igång och viftar med BNP-kortet? Är det inte för dig jag redan har förklarat några gånger hur det ligger till med BNP?

Då tar vi det igen:
BNP är kortfattat värdet av ett lands konsumtion av varor och tjänster. Saken är bara den att i vårt fall och i denna situation t ex sett till den inhemska turismen, är det frågan om en rundgång av pengar - pengar som till en del dessutom tillförts genom bidrag. Det innebär att det inte kommer in några friska pengar (eller ens genom arbete/produktion av varor och tjänster).
Det skulle möjligtvis kunna funka om vi var helt självförsörjande - men det är vi inte utan snarare tvärtom vilket i sin tur innebär att pengar rinner ut ur landet genom import.

Men vi exporterar ju. Ja, men nästan hälften av vår varuexport utgörs av maskiner och transportmedel - och hur pass stort är behovet av dessa i andra länder, och har man ens råd med det? Prioriteringarna ligger på annat.
Dessutom tillverkar många länder själva sånt ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in