2020-06-13, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Ja det är slående hur samtliga utredare blir inkompetenta när det kommer in i Palme-utredningen, även i KPs fall när han varit omvittnat kompetent. Det är för mycket för att inte på allvar resa frågan om han på ett eller annat sätt tvingats välja en lösning han inte tror på. Hans självsäkerhet att han kommer lösa mordet innan halvårsskiftet var som bortblåst och istället fick vi se hur dåligt han mådde över att presentera detta dravel utan några som helst bevis, detta var inte hans plan.
OM KP har hotats till tystnad, får vi väl förmodligen aldrig reda på det om t ex skada av eventuella barn har ingått i hotet. Skulle kunna vara en parallell till LP och sönerna. Håller helt med om att KPs framtoning under presentationen var slående annorlunda än tidigare.
Citera
2020-06-13, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Det verkar som att man faktiskt försökt undersöka Barbro, Leon och AGAG. Dessutom har man begärt information om elva namngivna fallskärmsjägare hos säpo.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e89Ora/okanda-militarsparet-i-palmeutredningen-fallskarmsjagare

Fördelen med att ärendet lagts på is, det kommer ut intressanta saker som är mer relevant än något annat vi hört om på 30 år
Citera
2020-06-13, 11:33
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Högst oklart, iaf för mig.

Tidigare har ju Douglas, P.Wallenberg. Tetrapackdynastin pekats ut.
Citera
2020-06-13, 11:37
Medlem
FurirRevaers avatar
Jag har läst nånstans att t ex 23:20 skulle kunna vara allt från 23:20:00-23:20:59. Dvs ytterligare ett osäkerhetsmoment.
Citat:
Ursprungligen postat av Robert Prytz
Nej, man skulle vilja veta vilken modell de hade. Och om den verkligen gick fel. Om den avrundar till närmsta minut kan man nog lätt luras till att den går fel.
Citera
2020-06-13, 11:38
Medlem
Märklig vändning i tråden.
Många inlägg om att LP är inblandad.

Försök med er fantasi att sätta er in i hennes situation .Hon agerade precis som en nära anhörig skulle bete sig.
Hennes vittnesmål från mordplatsen ska tas med hänsyn av det trauma hon faktiskt upplevde.

Hon ingick inte i någon konspiration ,däremot blev hon manipulerad av HH och hans kumpaner.

Jag anser det mer troligt att HH ingick i en konspiration än LP.
Att han fick ansvar för den här utredningen är en gåta bara det. Förhållandena på LAC var inte heller glasklara. Någon på LAC fördröjde saker och ting.

När jag iakttar KP under pressträffen är han en slagen man,den information han ger ut är inte den han kom fram till.
Polisen däremot ser självsäkrare och mer avslappnad ut.Skyddar han sin egen yrkeskår?
I tre år har han jobbat med sånt som vi kan ta del av i Filter.
Någon satte stopp för hans framfart, tyvärr.

Jag hoppas att det finns någon journalist som vågar gräva i det och får fram sanningen.
Någon där ute sitter inne med sanningen det är jag övertygad om!
Citera
2020-06-13, 11:40
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Jo jag håller helt med om att bevisbördan ligger på KP för detta och han har inte presenterat några bevis om detta. Jag var ändå intresserad av att veta om saken var styrkt av vakten eller inte bara.

Men GW sa detta också, även en medelmåttig advokat skulle få SE friad omedelbart.

Det vi kommer in på är kriterierna för att kunna lägga ned en utredning. Hur specifika är kriterierna för det? Finns det praxis?

I intervjun med expressen 8:45 in i klippet säger KP att han anser SE är skäligen misstänkt men rättar sedan sig själv och säger på sannolika skäl misstänkt. Frågan är om den graden av misstänklighet i regel och praxis är acceptabel för att lägga ned en utredning av denna art. Det är alltså en fråga, för jag undrar.

https://www.expressen.se/nyheter/hon-forsvarar-kritiserade-palmespanaren-holmer/
Citera
2020-06-13, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e89Ora/okanda-militarsparet-i-palmeutredningen-fallskarmsjagare

Vilka är fallskärmsjägarna?

Officeren som varnade/hotade Anna Hage är en stark kandidat med sin basker.
Citera
2020-06-13, 11:43
Medlem
Det här var en intressant fråga.

"Dessutom ställer chefsåklagaren i dokumentet en rak fråga till Säkerhetspolisen:

”Pågick det någon militär kuppförsvarsövning och/eller antisabotageverksamhet/övning i Stockholm vid tidpunkten kring mordet på Olof Palme?”"

Citera
2020-06-13, 11:44
Medlem
FurirRevaers avatar
Spännande att AB tydligen får botanisera fritt ur åklagarens anteckningar. Får mig att misstänka att det som presenterades på presskonferensen var en sorts brasklapp. Nu kommer det han hade velat säga på presskonferensen men inte kunde.
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Det verkar som att man faktiskt försökt undersöka Barbro, Leon och AGAG. Dessutom har man begärt information om elva namngivna fallskärmsjägare hos säpo.

Citera
2020-06-13, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Spännande att AB tydligen får botanisera fritt ur åklagarens anteckningar. Får mig att misstänka att det som presenterades på presskonferensen var en sorts brasklapp. Nu kommer det han hade velat säga på presskonferensen men inte kunde.

Du menar väl tvärtom? Det han presenterade fungerade inte så nu kommer brasklappen.
Citera
2020-06-13, 11:45
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Märklig vändning i tråden.
Många inlägg om att LP är inblandad.

Försök med er fantasi att sätta er in i hennes situation .Hon agerade precis som en nära anhörig skulle bete sig.
Hennes vittnesmål från mordplatsen ska tas med hänsyn av det trauma hon faktiskt upplevde.

Hon ingick inte i någon konspiration ,däremot blev hon manipulerad av HH och hans kumpaner.

Jag anser det mer troligt att HH ingick i en konspiration än LP.
Att han fick ansvar för den här utredningen är en gåta bara det. Förhållandena på LAC var inte heller glasklara. Någon på LAC fördröjde saker och ting.

När jag iakttar KP under pressträffen är han en slagen man,den information han ger ut är inte den han kom fram till.
Polisen däremot ser självsäkrare och mer avslappnad ut.Skyddar han sin egen yrkeskår?
I tre år har han jobbat med sånt som vi kan ta del av i Filter.
Någon satte stopp för hans framfart, tyvärr.

Jag hoppas att det finns någon journalist som vågar gräva i det och får fram sanningen.
Någon där ute sitter inne med sanningen det är jag övertygad om!

Nej hon agerade allt annat än som någon som fått sin man mördad skulle göra. Det finns ingen mordutredare som någonsin varit med om ett så motsträvigt vittne som Lisbet, detta saknar motstycke.
Citera
2020-06-13, 11:47
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Skulle hon verkligen offrat Christer Petterson? Var hon så kallhamrad?
Det behöver i så fall inte bero på att hon var kallhamrad. Kan inte uteslutas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in