2020-06-13, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Vilket enligt dig skulle leda fram till utstämplingstiden?

Ja det blir väl då antingen
23,18,31-23,20,30
eller
23,19,00-23,20,59
beroende på hur klockan funkar.
Citera
2020-06-13, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Lite spännande läsning som kanske väcker någon tanke.
https://efolket.eu/smalandsk-smed-kan-leda-utredningen-om-mordet-pa-olof-palme-framat/
Fotnot: PG Vinge lever och kan kanske få en fråga om detta. Han är förhoppningsvis inte senil även om han trots allt är 97 år.

Who are the Swedish businessmen?

from the article "Tipset handlade om att bakom mordet på Olof Palme fanns en grupp svenska affärsmän, ett sydafrikanskt mordkommando och en person med någon form av anknytning till SÄPO."
Citera
2020-06-13, 11:22
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robert Prytz
Ja det blir väl då antingen
23,18,31-23,20,30
eller
23,19,00-23,20,59
beroende på hur klockan funkar.

Någon som vet vad som krävs för att justera tiden på en sådan här klocka?
Citera
2020-06-13, 11:23
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagharenbil
Satt precis och tittade igenom presskonferensen igen i lugn och ro. Har haft mina tvivel tidigare om SE. Men lyssnar man noga på vad dom faktiskt sa så pekar ju faktiskt det mesta mot honom. Som KP sa "jag anser att det vi har skulle räcka till att hämta se". Sen hade vi kunnat bygga vidare på det med förhör, husrannsakan, kläder o.s.v.

Håller med.

Det fanns utan tvekan tillräckligt med försvårande uppgifter för att frihetsberöva honom.
Oerhört klantigt att så inte blev fallet.

Dock är jag inte på något sätt övertygad om att han faktiskt var inblandad på något sätt gällande mordet.
Citera
2020-06-13, 11:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lyssna Kompis
Jag får inte ihop följande:

KPs PowerPoint:
x Lämnade enligt egen uppgift arbetsrummet 23:15
x Pratade med väktarna en kort stund
x Använde sitt inpasseringskort kl 23:20 (stämpeluret gick en minut fel, så klockan var 23:19)
x Lämnade Skandia via Sveavägen 44

KPs ord (ordagrant med reservation för något formaliafel, någon får gärna korrekturkontrollera):
”... han jobbade på första våningen på Skandiahuset och gick ned för trappan. Bytte några ord med väktarna nere i receptionen och stämplade sen ut från sin arbetsplats. Enligt den teknik som Skandia hade så hade han ett inpasseringskort och vi har kunnat notera att det inpasseringskortet användes klockan 23:20, men eftersom stämpeluret gick fel, så var den verkliga tiden 23:19 när han gick ut. Och han lämnade då Skandiahuset via Sveavägen 44.”

Förhör med HO, 860612, s167:
”... sedan stod vi och pratade ett par minuter...”

”Nej, om han har stämplat ut så gjorde han det innan man kom ut till receptionen så att säga, så det är en sådan sak som vi inte såg om han gjorde eller inte”.

Det här är den mest centrala motsägelsen och om vi går på HO:s uppgifter så blir det kopiöst svårt att få ut SE på Sveavägen 23:19. Troligen är han ute mellan 23:20 och 23:23

Jag har två funderingar:
1) Finns det någonting i de delar av utredningen som är offentlig som plockar ut Engström på Sveavägen 23:19, som KP hävdar?

2) Hur pass säker är mordtidpunkten 23:21:30?
SE kan inte vara ute på trottoaren 23:20. I själva verket är han ute 23:21 lite precis efter att mordet har skett. Mer rimligt 23:21:40-23:22 eftersom när han når mordplatsen så ser han Lars Jeppson vid trappan i Tunnelgatan, det vill säga den tid då GM är uppe på krönet 23:22:10.

Mordtidpunkten får anses vara rätt så säker. Frågan är om det är 23:21:20 eller 23:21:30.
Citera
2020-06-13, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Jag vill pusha för en tidigare uppgift jag hittade för några veckor sedan.
När LaRouche-rörelsen stämde FBI i början på 90talet för att få tillbaka sin anteckningsbok om
MOP efter en rassia (det enda dokument man ville ha tillbaka av en hel container beslagtagit material).

Då svarade domstolen att man fått ordentlig tillåtelse att läsa de hemliga dokumenten (man gick inte endast på FBIs rekommendation) och kan bekräfta att de skulle skada Sveriges förhållande till främmande "vänlig" makt om dessa kom ut. Vi tar det igen, LaRouche kunde inte få tillbaka sin anteckningsbok om MOP då det kunde störa Sveriges förhållande till inblandad vänlig/friendly makt. Det rör sig alltså inte om Sovjet som man aldrig skulle uttryckt sig så om. Frågan är om ens sydafrika räknas som vänlig-makt men troligtvis.

LaRouche överklagade och fick samma besked men förtydligat att juryn verkligen tagit del av de hemliga dokumenten och att det inte var aktuellt att låta dessa flyta omkring och att beslutet var deras.
Var det hela orsaken till LaRouche-rassian?

Påmminner också om tidningsartikeln med upphittad väska från amerikansk polis i sthlm som innehåller uppgifter om MOP skrivna av LaRouche. Denna hämtade av säpo och som bad uppgiftlämnaren glömma alltihop speciellt om de bläddrat i papperna.

Jag fortsätter att gissa.
Skulle man kunna peka ut Sydafrika, kanske
Skulle man peka ut USA,England,Frankrike,Tyskland, Norge ,Danmark eller Finland absolut inte

Ingen svensk regering oavsett partifärg skulle vilja peka ut något av dessa länder med en så allvarlig anklagelse.

Då pekar man hellre ut SE som dessutom är död och inte kan försvara sig, mycket enklare val
Citera
2020-06-13, 11:26
Medlem
FurirRevaers avatar
Ja det skulle kanske gett något om man kunnat göra det men det går ju inte. KP hade behövt haft något mer, något som gjorde det trovärdigt att han faktiskt skulle kunnat gått till åtal. Nu är jag tveksam om han ens hade haft tillräckligt för häktning. En gång kanske men absolut ingen omhäktning.
Citat:
Ursprungligen postat av Jagharenbil
Satt precis och tittade igenom presskonferensen igen i lugn och ro. Har haft mina tvivel tidigare om SE. Men lyssnar man noga på vad dom faktiskt sa så pekar ju faktiskt det mesta mot honom. Som KP sa "jag anser att det vi har skulle räcka till att hämta se". Sen hade vi kunnat bygga vidare på det med förhör, husrannsakan, kläder o.s.v.
Citera
2020-06-13, 11:26
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Håller med.

Det fanns utan tvekan tillräckligt med försvårande uppgifter för att frihetsberöva honom.
Oerhört klantigt att så inte blev fallet.

Dock är jag inte på något sätt övertygad om att han faktiskt var inblandad på något sätt gällande mordet.

Ja ett frihetsberövande av SE skulle inte vara några problem med dessa grunder men som KP själv medgav skulle det de har mot honom inte räcka för mer än så. De skulle vara beroende av att att de hittar något i en husrannsakan eller att han snackar. Skulle han alltså bara låta sin advokat sköta snacket skulle en åklagare inte ha mer att komma med och bli tvungen att frige honom.
Citera
2020-06-13, 11:27
Medlem
FurirRevaers avatar
Högst oklart, iaf för mig.
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
Who are the Swedish businessmen?

from the article "Tipset handlade om att bakom mordet på Olof Palme fanns en grupp svenska affärsmän, ett sydafrikanskt mordkommando och en person med någon form av anknytning till SÄPO."
Citera
2020-06-13, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Någon som vet vad som krävs för att justera tiden på en sådan här klocka?

Nej, man skulle vilja veta vilken modell de hade. Och om den verkligen gick fel. Om den avrundar till närmsta minut kan man nog lätt luras till att den går fel.
Citera
2020-06-13, 11:30
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nynyny
Glöm dessa ärkemytomaner!

Ole tror jag är hotad eller köpt. Hans tidigare verk utstrålade mer ärlighet.
En man som cyklat genom Iran under brinnande kring finns anledning att ställa frågor kring.
Citera
2020-06-13, 11:31
Bannlyst
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e89Ora/okanda-militarsparet-i-palmeutredningen-fallskarmsjagare

Vilka är fallskärmsjägarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in