2020-06-13, 11:00
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morningcloud
Kan inte återge något vittnesmål i detalj just nu, men hennes uppbragthet, rop och desperation på platsen förefaller äkta.

Det ser jag inte som några problem alls. Även om hon varit med om detta är det en extremt omtumlande upplevelse att se och höra sin man bli skjuten. Det är en sak att planera och en annan sak att uppleva det.
Citera
2020-06-13, 11:00
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyssna Kompis
Jag får inte ihop följande:

KPs PowerPoint:
x Lämnade enligt egen uppgift arbetsrummet 23:15
x Pratade med väktarna en kort stund
x Använde sitt inpasseringskort kl 23:20 (stämpeluret gick en minut fel, så klockan var 23:19)
x Lämnade Skandia via Sveavägen 44

KPs ord (ordagrant med reservation för något formaliafel, någon får gärna korrekturkontrollera):
”... han jobbade på första våningen på Skandiahuset och gick ned för trappan. Bytte några ord med väktarna nere i receptionen och stämplade sen ut från sin arbetsplats. Enligt den teknik som Skandia hade så hade han ett inpasseringskort och vi har kunnat notera att det inpasseringskortet användes klockan 23:20, men eftersom stämpeluret gick fel, så var den verkliga tiden 23:19 när han gick ut. Och han lämnade då Skandiahuset via Sveavägen 44.”

Förhör med HO, 860612, s167:
”... sedan stod vi och pratade ett par minuter...”
”Nej, om han har stämplat ut så gjorde han det innan man kom ut till receptionen så att säga, så det är en sådan sak som vi inte såg om han gjorde eller inte”. Det här förhöret innehåller också uppgifter om

Det här är den mest centrala motsägelsen och om vi går på HO:s uppgifter så blir det kopiöst svårt att få ut SE på Sveavägen 23:19. Troligen är han ute mellan 23:20 och 23:23

Jag har två funderingar:
1) Finns det någonting i de delar av utredningen som är offentlig som plockar ut Engström på Sveavägen 23:19, som KP hävdar?

2) Hur pass säker är mordtidpunkten 23:21:30?
Mordtiden är så säker som den kan bli. 23,21,30. Plus minus 10 sekunder. Läs Inuti Labyrinten noga flera gånger så förstår du varför.

SE stämplade ut i spannet 23,19,00-23,20,59. För att därefter gå in i receptionen. Här finns det enligt mig ingen tvekan.

Lika lite som att det inte finns någon tvekan om att han därefter samtalade med väktarna. För att därefter lämna Skandia via dörren till receptionen. Som naturligtvis saknade alla former av maskiner.
Citera
2020-06-13, 11:01
Medlem
Fortfarande en efterlysning av all "dokumenterad" radiokommunikation som avlyssnats under mordnatten.

Kan man sätta samband med frekvens som radiotrafiken ägt rum på så kan man lite lättare se vem som pratat i etern!
Citera
2020-06-13, 11:02
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagharenbil
Satt precis och tittade igenom presskonferensen igen i lugn och ro. Har haft mina tvivel tidigare om SE. Men lyssnar man noga på vad dom faktiskt sa så pekar ju faktiskt det mesta mot honom. Som KP sa "jag anser att det vi har skulle räcka till att hämta se". Sen hade vi kunnat bygga vidare på det med förhör, husrannsakan, kläder o.s.v.

Samtidigt är det ju helt sjuka saker de tar upp i presentationen. Som att SE hånade polisen. Varför är det ens en punkt i deras usla PowerPoint?

Dels är det inte relevant om SE skulle ha "hånat" polisen, dels är det en tolkning.
Citera
2020-06-13, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Det ser jag inte som några problem alls. Även om hon varit med om detta är det en extremt omtumlande upplevelse att se och höra sin man bli skjuten. Det är en sak att planera och en annan sak att uppleva det.
Sant.
Citera
2020-06-13, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Jo, det är väl så! Jag anammade aldrig idén om att Palme blev utbytt. Däremot gav det lite bränsle till idén om polisspåret. Att polisen var inblandad på något sätt, därav parodin till utredning med stolpskotten Holmer, Ölvebro och Petersson i spetsen.

Vad tänker du om det?
Jag tror att Hedberg och Dammegård ljuger medvetet för att få folk att börja tänka i nya banor och så har dom förmodligen narcissistiska personligheter. Polisspåret har funnits sen 80talet och även Leif GW är inne på inblandning av personer från polis/Säpo.
Citera
2020-06-13, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Håller med dig om att ett proffs skulle ha valt en 22. Dock kanske proffset trodde att det fanns med livvakter med kroppsskydd. Då kör man ett tyngre vapen samt vill ha en stor smäll.

Då ställer man in, packar ihop och går hem.
Citera
2020-06-13, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona

SE stämplade ut i spannet 23,19,00-23,20,59. För att därefter gå in i receptionen. Här finns det enligt mig ingen tvekan.

Jag tror inte detta är helt klart eftersom

× En stämpelklocka kan antingen avrunda till närmsta hela minutslag eller till senast passerade minutslag - det är helt upp till programmeraren. En person som stämplar ut 23,18,31 hade i första fallet fått tiden 23,19,00 och i andra fallet 23,18,00.

× Jag spenderar inte en sekund gratis på mitt jobb. Jag stämplar oftast ut efter att ha pratat med vakten trots att det innebär ett par meters promenad tillbaks igen. Iallafall om det är den trevlige av våra två vakter som sitter där.
Senast redigerad av Robert Prytz 2020-06-13 kl. 11:31.
Citera
2020-06-13, 11:14
Medlem
Kan KP ha hotats allvarligt in i det sista , och därför fått ändra allt till SE som GM? Han har ju tidigare varit omvittnat kompetent. Att inte ha full koll på "detaljen" ( hans ord att han inte kan minnas alla detaljer) om tid och exakt plats för utloggning är för osannolik. Kanske gjordes presentationen, i så fall, så tafflig som den var för att det skulle vara en ledtråd till att det här inte var hans egentliga slutsats.
Citera
2020-06-13, 11:16
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robert Prytz
Jag tror inte detta är helt klart eftersom

× En stämpelklocka kan antingen avrunda till närmsta hela minutslag eller till senast passerade minutslag - det är helt upp till proframmeraren. En person som stämplar ut 23,18,31 hade i första fallet fått tiden 23,19,00 och i andra fallet 23,18,00.

× Jag spenderar inte en sekund gratis på mitt jobb. Jag stämplar oftast ut efter att ha pratat med vakten trots att det innebär ett par meters promenad tillbaks igen. Iallafall om det är den trevlige av våra två vakter som sitter där.
Vilket enligt dig skulle leda fram till utstämplingstiden?
Citera
2020-06-13, 11:16
Medlem
Det verkar som att man faktiskt försökt undersöka Barbro, Leon och AGAG. Dessutom har man begärt information om elva namngivna fallskärmsjägare hos säpo.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e89Ora/okanda-militarsparet-i-palmeutredningen-fallskarmsjagare
Citera
2020-06-13, 11:19
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morningcloud
Kan KP ha hotats allvarligt in i det sista , och därför fått ändra allt till SE som GM? Han har ju tidigare varit omvittnat kompetent. Att inte ha full koll på "detaljen" ( hans ord att han inte kan minnas alla detaljer) om tid och exakt plats för utloggning är för osannolik. Kanske gjordes presentationen, i så fall, så tafflig som den var för att det skulle vara en ledtråd till att det här inte var hans egentliga slutsats.

Ja det är slående hur samtliga utredare blir inkompetenta när det kommer in i Palme-utredningen, även i KPs fall när han varit omvittnat kompetent. Det är för mycket för att inte på allvar resa frågan om han på ett eller annat sätt tvingats välja en lösning han inte tror på. Hans självsäkerhet att han kommer lösa mordet innan halvårsskiftet var som bortblåst och istället fick vi se hur dåligt han mådde över att presentera detta dravel utan några som helst bevis, detta var inte hans plan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in