2020-06-13, 03:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Esrum
Sverige för bra statisik. Ger en massa pengar till EU och uppfyller diverse kvoter liksom Tyskland medans i stort sett resten av unionen vägrar uppfylla det

Ovenstående giver en god indikation om det....selvgodhed*i fuldt flor.

*Selvgodhed - det at være overdrevent tilfreds med sig selv og føle sig moralsk hævet over andre.
https://ordnet.dk/ddo/ordbog?aselect=selvgod&query=selvgodhed
Vad jag gillar mellan våra länder är många saker. Vi har ett utmärkt affärsmässigt utbyte som jag uppskattar mycket. Vi kombinerar där det bästa av Sverige och Danmark. Jag tycker om alla nordiska länder men vad gäller läkemedelsföretag så ligger Sverige och Danmark i en väl och framgångsrik utvecklad symbios. Danmark betyder mycket för mig och det är ett fint land som jag hoppas kunna resa till snart igen.
Senast redigerad av Trxhobit 2020-06-13 kl. 04:01.
Citera
2020-06-13, 04:03
Medlem
Merwinnas avatar
Jag önskar att kommunerna hade vågat hålla på förbudet mot studentfirande. Nu var en massa föräldrar "tvungna" att gå och fira sin student igår - jag bland annat - för man kan inte säga till sitt barn att "du får springa ut utan någon som väntar på dig, jag vågar inte komma". En 19-åring skulle nog förstå det med hjärnan, men inte med hjärtat... Fullt på bussen både dit och hem var det också.

Som med så mycket annat elände, så var det de dominanta, tongivande eleverna - skrikhalsarna - som skrek till sig detta. För mitt barn hade det inte spelat någon roll om det hade blivit inställt, säger h*h. Denna typ brukar även skrika till sig annat som bara blir ett elände för många andra ungdomar: bal (bara dom som har en partner får gå), skolresa (ett Helvete för den som inte har några kamrater och måste gå runt där ensam, inte vet vem den ska dela rum med, kanske sängväter, är mörkrädd, skriker i sömnen, tar mediciner som han/hon inte vill att kamraterna ska se...) Och vuxenvärlden står flata, viker ner sig, offrar de svaga...

Nu får man räkna inkubationstiden igen... sju dagar med stor oro, och sedan avtagande i sju dagar till...
Citera
2020-06-13, 05:12
Medlem
Debattartikel i Aftonbladet, 23 forskare: Varför vägrar Tegnell införa munskydd?
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/dOyMXB/varfor-vagrar-du-infora-munskydd-tegnell
Citera
2020-06-13, 06:18
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Debattartikel i Aftonbladet, 23 forskare: Varför vägrar Tegnell införa munskydd?
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/dOyMXB/varfor-vagrar-du-infora-munskydd-tegnell
Oj, har man hittat en kompis till!
Eller är det för att man inte vill kallas de tjutvå längre?
Citera
2020-06-13, 06:19
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2

Jag tror att Tegnell VILL smitta ner oss allihopa. Det har nog alltid varit hans våta dröm att få en befolkning och en smittsam sjukdom att experimentera med - att köra sin älskade folkimmunitetsstrategi på. Och Löfven lämnade snällt över befolkningen till hans experimentlusta. Tegnell VILL inte ha några åtgärder som (effektivt) kan minska smittspridningen och så småningom utrota viruset. Han har från början inte velat ha mer åtgärder, än att vi planar ut kurvan för sjukvårdens skull.

Det ser man ju på att han har motarbetat precis ALLA effektiva åtgärder från start: stängda gränser, reserestriktioner, stängda skolor, screening av flygplanspassagerare, lockdown, testning, smittspårning, tvingande karantän för smittade, munskydd...
Citera
2020-06-13, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Du ser suddigt för han skriver inte om symptom utan om att de gamla inte lättare blir smittade utan snarast tvärtom.
Ja. Det är en sak att riskera att smittas och en annan att riskera allvarliga komplikationer, när man väl är smittad.

Jag är inte en han f.ö. om det nu spelar nån roll.
Citera
2020-06-13, 06:37
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Är det någon som vet varför Sars och Mers försvann rätt snabbt men Covid-19 håller sig kvar?
Sars smittar inte förrän sjukdomen brutit ut, vilket gör det enkelt att hitta och isolera de sjuka. I gengäld smittar det väldigt effektivt när det väl smittar.
Mers smittar väldigt dåligt mellan människor.

Kombinera det med en hård smittspårnings och isoleringspolitik i de länder i Asien där Sars först dök upp så gick det att utrota sjukdomen. Eftersom dödligheten är hög för båda så var det lätt att fatta den typen av beslut, ingen som velade omkring och ansåg att flockimmunitet var the way to go.
Citera
2020-06-13, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Kolla Irans siffror. Snälla de har minst dubbelt så många döda.
Tror du på Vitrysslands 5 om dagen konstant i 4 månader också?
0 i Nordkorea?
Brasilien gräver inte abnorma massgravar för att det är kul.
Ingen idé att diskutera detta med dig. Det får väl komma fram efteråt- som med förintelsen etc.
Jo, men vi diskuterar säsongseffekter nu, och hur många dödsfall kan man mörka? Det råder inga tvivel om att smittan gått mycket snabbare i Europa. Hitta ett tropiskt land där dödstalen stigit med samma fart som UK, Italien, Belgien, Frankrike, Spanien eller Sverige.
Citera
2020-06-13, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag önskar att kommunerna hade vågat hålla på förbudet mot studentfirande. Nu var en massa föräldrar "tvungna" att gå och fira sin student igår - jag bland annat - för man kan inte säga till sitt barn att "du får springa ut utan någon som väntar på dig, jag vågar inte komma". En 19-åring skulle nog förstå det med hjärnan, men inte med hjärtat... Fullt på bussen både dit och hem var det också.

Som med så mycket annat elände, så var det de dominanta, tongivande eleverna - skrikhalsarna - som skrek till sig detta. För mitt barn hade det inte spelat någon roll om det hade blivit inställt, säger h*h. Denna typ brukar även skrika till sig annat som bara blir ett elände för många andra ungdomar: bal (bara dom som har en partner får gå), skolresa (ett Helvete för den som inte har några kamrater och måste gå runt där ensam, inte vet vem den ska dela rum med, kanske sängväter, är mörkrädd, skriker i sömnen, tar mediciner som han/hon inte vill att kamraterna ska se...) Och vuxenvärlden står flata, viker ner sig, offrar de svaga...

Nu får man räkna inkubationstiden igen... sju dagar med stor oro, och sedan avtagande i sju dagar till...

Jag håller inte med.

Efter att man har tillåtit tusentals människor samlas i storstädernas centrum för att demonstrera mot en svart knarklangares död, då har man suttit sin chans att förbjuda studentfirandet för svenska ungdomar.

Alla skulle ha förstått om man hade varit konsekvent. Men eftersom polisen hela tiden har hävdat (felaktigt) att de inte har någon möjlighet att förhindra sådana här demonstrationer då anser jag att de inte ska förhindra annat firande heller.

Och på tal om munskydd så hade många demonstranter munskydd. De fanns på hakan, pannan eller lyfter bort från munnen när de skulle prata/skrika.

Precis som Tegnell hela tiden har sagt. Folk kan inte använda dem. De används som någon sorts dekoration istället.

Samma sak när man tittade på demonstranter i USA.
Citera
2020-06-13, 07:00
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag håller inte med.

Efter att man har tillåtit tusentals människor samlas i storstädernas centrum för att demonstrera mot en svart knarklangares död, då har man suttit sin chans att förbjuda studentfirandet för svenska ungdomar.

Alla skulle ha förstått om man hade varit konsekvent. Men eftersom polisen hela tiden har hävdat (felaktigt) att de inte har någon möjlighet att förhindra sådana här demonstrationer då anser jag att de inte ska förhindra annat firande heller.

Och på tal om munskydd så hade många demonstranter munskydd. De fanns på hakan, pannan eller lyfter bort från munnen när de skulle prata/skrika.

Precis som Tegnell hela tiden har sagt. Folk kan inte använda dem. De används som någon sorts dekoration istället.

Samma sak när man tittade på demonstranter i USA.

Polisen borde naturligtvis inte ha gett tillstånd till de demonstrationerna. De hade både 50-personersregeln och farsotsparagrafen att motivera sitt "nej" med, så det borde inte ha varit några problem alls. Bara ren flathet/mesighet från deras sida.

Nej, sådana idioter kan varken använda mask eller knyta sina skosnören, men det betyder inte att majoriteten av alla människor inte kan det. Och jag kan inte se att något skulle bli värre av att folk hanterade sin mask fel (ibland) än att de inte hade någon alls.

Det jag försöker säga är, att många av oss skulle vara tacksamma om någon helt enkelt skulle sätta ner foten och förbjuda folk att mötas helt och hållet - tills det här är över. Så att vi själva slapp säga ifrån. MASSOR med människor är ju även i det dilemmat när det gäller begravningar, bröllop och dop. De VET att de inte borde gå (allra värst är det såklart för dem i riskgrupp, och särskilt om de måste åka dit kollektivt), men när dessa tillställningar nu får hållas, så verkar det nonchalant att tacka nej. Som att man inte bryr sig om den döda, den dödas anhöriga, brudparet, dopbarnet...
Citera
2020-06-13, 07:02
Medlem
Lyssningsvärt om regionen Veneto som klarat sig bättre. Där har de studerat Vó. En professor intervjuas.

Man isolerade kommunen och testade alla. 3% hade smittan. 89 personer. 40% var asymptomatiska. Andra testomgången visade att asymptomatiska kunde smitta.

I Vó stängde man samhället och isolerade de smittade. Spridningen minskade med 98%. Ingen smittades på 3 månader.

Tester och lockdown är effektivt, menar professorn.

https://sverigesradio.se/artikel/7493186

Vad tror ni? Kommer vi att få börja med lockdowns nu då vi redan har massdöd? Eller överlåter vi det beslutet till andra länder för vi befinner ju nu i lockdown genomförd av våra grannländer och andra länder som inte välkomnar oss.

Helt uppenbart är det så att om ett land, i det här fallet Sverige, inte klarar av att sköta sig så kommer världen att sätta Sverige i karantän vilket nu har hänt. Snopet.
Citera
2020-06-13, 07:05
Medlem
Jag tror att FHM initialt missbedömde viruset och de trodde det skulle bete sig mer som influensa - då kanske flockimmunitet hade varit bättre att satsa på? Nu har det visat sig att det lättare går att kontrollera och då bör man ändra strategi!
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tror att Tegnell VILL smitta ner oss allihopa. Det har nog alltid varit hans våta dröm att få en befolkning och en smittsam sjukdom att experimentera med - att köra sin älskade folkimmunitetsstrategi på. Och Löfven lämnade snällt över befolkningen till hans experimentlusta. Tegnell VILL inte ha några åtgärder som (effektivt) kan minska smittspridningen och så småningom utrota viruset. Han har från början inte velat ha mer åtgärder, än att vi planar ut kurvan för sjukvårdens skull.

Det ser man ju på att han har motarbetat precis ALLA effektiva åtgärder från start: stängda gränser, reserestriktioner, stängda skolor, screening av flygplanspassagerare, lockdown, testning, smittspårning, tvingande karantän för smittade, munskydd...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in