Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Polisen borde naturligtvis inte ha gett tillstånd till de demonstrationerna. De hade både 50-personersregeln och farsotsparagrafen att motivera sitt "nej" med, så det borde inte ha varit några problem alls. Bara ren flathet/mesighet från deras sida.
Nej, sådana idioter kan varken använda mask eller knyta sina skosnören, men det betyder inte att majoriteten av alla människor inte kan det. Och jag kan inte se att något skulle bli värre av att folk hanterade sin mask fel (ibland) än att de inte hade någon alls.
Det jag försöker säga är, att många av oss skulle vara tacksamma om någon helt enkelt skulle sätta ner foten och förbjuda folk att mötas helt och hållet - tills det här är över. Så att vi själva slapp säga ifrån. MASSOR med människor är ju även i det dilemmat när det gäller begravningar, bröllop och dop. De VET att de inte borde gå (allra värst är det såklart för dem i riskgrupp, och särskilt om de måste åka dit kollektivt), men när dessa tillställningar nu får hållas, så verkar det nonchalant att tacka nej. Som att man inte bryr sig om den döda, den dödas anhöriga, brudparet, dopbarnet...
Men som sagt: de som vill och kan använda munskydd FÅR ju göra det redan nu. Och de som inte kan använda dem kommer inte att kunna göra det oavsett om skydden skulle bli obligatoriska.
Så om du är rädd, skydda dig själv istället för att lita på andra.
Jag kan inte heller förstå din ”finkänslighet” dvs. att du inte vågar avstå tillställningar trots att du är rädd och därför vill få till ett generellt förbud.
Jag kan inte tänka mig ett samhälle där allt är förbjudet ”för säkerhets skull” trots att smittan drabbar bara en viss minoritet. Man kan ju inte tvinga resten av samhället att isolera sig när man inte ens vet hur många år det hela handlar om.