2020-06-13, 07:10
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrfan
Fyfan vad äckligt det är att läsa Johan carlssons intervju i DN. Som han försöker slingra sig och hur den äckliga självgodheten slinker igenom. FYFAN det här äcklet måste ställas inför svars.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/johan-carlsson-smittan-kom-in-fran-lander-som-gick-under-var-radar/

Kanske skall vi skicka en inbjudan till Johan Carlsson att gå med i denna tråd. Hade han varit aktiv i denna tråd i januari 2020 så hade han kunnat läsa om Flashbackare som varnade om virus från olika länder. Länder som Carlsson tydligen missade.
Citera
2020-06-13, 07:12
Medlem
Håller med om att de flesta inte kan hantera munskydd, det är bara att studera vem som helst på någon nyhetssändning. Kanske skulle det gå med lite utbildning (via TV). Men för sjuk- och äldre-vård tycker jag åtminstonde man borde införa det!
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag håller inte med.

Efter att man har tillåtit tusentals människor samlas i storstädernas centrum för att demonstrera mot en svart knarklangares död, då har man suttit sin chans att förbjuda studentfirandet för svenska ungdomar.

Alla skulle ha förstått om man hade varit konsekvent. Men eftersom polisen hela tiden har hävdat (felaktigt) att de inte har någon möjlighet att förhindra sådana här demonstrationer då anser jag att de inte ska förhindra annat firande heller.

Och på tal om munskydd så hade många demonstranter munskydd. De fanns på hakan, pannan eller lyfter bort från munnen när de skulle prata/skrika.

Precis som Tegnell hela tiden har sagt. Folk kan inte använda dem. De används som någon sorts dekoration istället.

Samma sak när man tittade på demonstranter i USA.
Citera
2020-06-13, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Polisen borde naturligtvis inte ha gett tillstånd till de demonstrationerna. De hade både 50-personersregeln och farsotsparagrafen att motivera sitt "nej" med, så det borde inte ha varit några problem alls. Bara ren flathet/mesighet från deras sida.

Nej, sådana idioter kan varken använda mask eller knyta sina skosnören, men det betyder inte att majoriteten av alla människor inte kan det. Och jag kan inte se att något skulle bli värre av att folk hanterade sin mask fel (ibland) än att de inte hade någon alls.

Det jag försöker säga är, att många av oss skulle vara tacksamma om någon helt enkelt skulle sätta ner foten och förbjuda folk att mötas helt och hållet - tills det här är över. Så att vi själva slapp säga ifrån. MASSOR med människor är ju även i det dilemmat när det gäller begravningar, bröllop och dop. De VET att de inte borde gå (allra värst är det såklart för dem i riskgrupp, och särskilt om de måste åka dit kollektivt), men när dessa tillställningar nu får hållas, så verkar det nonchalant att tacka nej. Som att man inte bryr sig om den döda, den dödas anhöriga, brudparet, dopbarnet...

Men som sagt: de som vill och kan använda munskydd FÅR ju göra det redan nu. Och de som inte kan använda dem kommer inte att kunna göra det oavsett om skydden skulle bli obligatoriska.

Så om du är rädd, skydda dig själv istället för att lita på andra.

Jag kan inte heller förstå din ”finkänslighet” dvs. att du inte vågar avstå tillställningar trots att du är rädd och därför vill få till ett generellt förbud.

Jag kan inte tänka mig ett samhälle där allt är förbjudet ”för säkerhets skull” trots att smittan drabbar bara en viss minoritet. Man kan ju inte tvinga resten av samhället att isolera sig när man inte ens vet hur många år det hela handlar om.
Citera
2020-06-13, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Håller med om att de flesta inte kan hantera munskydd, det är bara att studera vem som helst på någon nyhetssändning. Kanske skulle det gå med lite utbildning (via TV). Men för sjuk- och äldre-vård tycker jag åtminstonde man borde införa det!

Munskydd ska användas inom vården. Inget snack om saken. Både inom sjukvården och äldreomsorgen.

Men "vanliga människor" tycks vara för dumma i huvudet för det.

Den som är rädd om sig skaffar sina egna ansiktsskydd och använder dem korrekt.

Problemet löst.
Citera
2020-06-13, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Haha, så fånigt när era argument kring sakfrågan kokar ned till att nån har skrivit många inlägg i en tråd, över flera månaders tid. Har sett flera såna idag, som har hoppat på diverse användare med just ett sådant argument, som att det skulle ha ngt med saken att göra... 🤔

Skriva från datorn, nu tramsar du nog igen.. Man kan skriva på forum ifrån något som kallas för mobiltelefon också, vet du. 😉

Återkom gärna när du har mer vettiga saker att prata om än om mina datorvanor, såsom covid förslagsvis. Ett förslag är att läsa på om t.ex. hur Sverigebilden och turismen skadas och uttrycka eventuella åsikter kring det. Peace. ☮️
Nja du missförstod nog. Att du verkar vara besatt och blivit beroende av denna tråd var ett sidospår, som du själv valde att haka upp dig på. Dock förtar det ganska mkt av din trovärdighet. "Argumentationen" började med att du på en hånfullt sätt ifrågasatte min referens till en analys av expert på FHM som visade att 3000 dog av säsongsinfluensan 2018. Där nånstans ledde du oss bort från "sakfrågan".
Haha, tack men nej tack, jag tänker inte dras med någon evighetdiskussion med dig om Sverigebild och turism. Kanske ändå är bäst om du gör hela Sverige en tjänst och fortsätter lägga en heltidstjänst, i denna tråd, för att stoppa folkmordet/masslakten som på i Sverige just nu.
Senast redigerad av jerka11 2020-06-13 kl. 07:20.
Citera
2020-06-13, 07:19
Avstängd
Merwinnas avatar
https://www.forbes.com/sites/brucelee/2020/06/12/covid-19-coronavirus-leads-to-double-lung-transplant-for-woman-in-her-20s/#149a14dde070

Kolla in den här unga kvinnans lungor - finns både röntgenbild och bild på en av lungorna när den tagits ut! Fruktansvärt! (Handlar om den unga kvinnan i USA som fick lungorna helt förstörda av corona, och därför måste få båda utbytta.)
Citera
2020-06-13, 07:22
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Snarare att många går på semester de här dagarna och att viruset klingar av. Många experter inom FHM är väl värda en behövlig avkoppling.

Dessutom är ju pressmötena mer eller mindre upprepningar. Samma frågor och svar.

Man har ju dessutom öppnat upp för olika restriktioner i olika delar av landet nu under sommaren. 50 gränsen kunde ju höjas för områden med mycket låg smitta.

Vi får se om COVID-19 klingar av under sommaren.
Citera
2020-06-13, 07:27
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Debattartikel i Aftonbladet, 23 forskare: Varför vägrar Tegnell införa munskydd?
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/dOyMXB/varfor-vagrar-du-infora-munskydd-tegnell

Synd att inte alla dessa experter hoppade på Tegnell i början av smittan under feb/mars.
Citera
2020-06-13, 07:32
Medlem
Så nu är det utbrott i Peking. Norsk lax ligger pyrt till. Om jag förstår det rätt fann man corona vid laxdisken. Även utrustning hade corona på sig. Blir avbräck i laxförsäljning till Kina.

Beijing’s largest wholesale vegetable market – Xinfadi market – was shut down Saturday to curb the further spread of the COVID-19 after the novel coronavirus was detected among a few business owners and their equipment.

https://www.globaltimes.cn/content/1191455.shtml
Citera
2020-06-13, 07:37
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Jag undrar vad sambandet mellan köttmarknad-slakteri och covid-19 är? Det spreds ju smitta på flertalet slakteri i Tyskland och nu kopplas nya utbrott i Peking till en köttmarknad. Slumpen?

”Nya virusfall stänger delar av Peking

Elva bostadsområden i södra Peking har stängts på grund av nya konstaterade coronavirusfall kopplade till en köttmarknad i närheten. Hittills har sju fall kopplats till köttmarknaden Xinfadi.

Nio skolor och förskolor i närheten har stängts.

Xinfadimarknaden stängde under natten mot lördagen lokal tid, efter att två anställda vid ett köttforskningsinstitut som nyligen besökt marknaden konstaterats smittade under fredagen.”

Källa svt.se
Citera
2020-06-13, 07:44
Medlem
Om det är trångt och hög ljudnivå så man får halvskrika för att höras så sprids corona mycket effektivare, tror det är en stor del av förklaringen.
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag undrar vad sambandet mellan köttmarknad-slakteri och covid-19 är? Det spreds ju smitta på flertalet slakteri i Tyskland och nu kopplas nya utbrott i Peking till en köttmarknad. Slumpen?

”Nya virusfall stänger delar av Peking

Elva bostadsområden i södra Peking har stängts på grund av nya konstaterade coronavirusfall kopplade till en köttmarknad i närheten. Hittills har sju fall kopplats till köttmarknaden Xinfadi.

Nio skolor och förskolor i närheten har stängts.

Xinfadimarknaden stängde under natten mot lördagen lokal tid, efter att två anställda vid ett köttforskningsinstitut som nyligen besökt marknaden konstaterats smittade under fredagen.”

Källa svt.se
Citera
2020-06-13, 07:47
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men som sagt: de som vill och kan använda munskydd FÅR ju göra det redan nu. Och de som inte kan använda dem kommer inte att kunna göra det oavsett om skydden skulle bli obligatoriska.

Så om du är rädd, skydda dig själv istället för att lita på andra.

Jag kan inte heller förstå din ”finkänslighet” dvs. att du inte vågar avstå tillställningar trots att du är rädd och därför vill få till ett generellt förbud.

Jag kan inte tänka mig ett samhälle där allt är förbjudet ”för säkerhets skull” trots att smittan drabbar bara en viss minoritet. Man kan ju inte tvinga resten av samhället att isolera sig när man inte ens vet hur många år det hela handlar om.
Menar du att människor är för dumma för att lära sig någonting? Med det resonemanget blir ju allting meningslöst.🤦🏼‍♀️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in