2020-06-13, 00:07
Medlem
NRK-journalisten: Sverige ses som ett värstingland

Kyrre Nakkim säger att många norrmän är skeptiska till coronaläget i Sverige.

– Man hör mycket om dödsfall i Sverige. Intrycket är att Sverige är ett värstingland när det gäller coronasmitta, säger han.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7494723
Citera
2020-06-13, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Är helt med på det du är inne på. Vården var ju i spillror redan innan pandemin. Den som någon gång har tillbringat 24 timmar i väntrummet på akutmottagningen eller väntat ändlöst länge på en operation lär skriva under på det. Nu är det tvärkört. Jag antar att vi kommer bli sedda som spetälska för mycket lång tid framöver, för som jag tolkat regeringen och uttalanden som kommer därifrån och FHM ligger det ingen kursändring i pipeline. Man tänker fortsätta köra på denna linje och så länge vi gör det finns det ingen väg ut ur pandemin, om vi inte får vaccin. I bästa fall ligger väl ett vaccin runt årsskiftet, men många tycks tro att det bara är önsketänkande. Är ändå hoppfull, men misslyckas vaccin befinner sig Sverige i ett läge som kommer vara svårt att ta sig ur. Det kommer vara en katastrof både på ett mänskligt och ett ekonomiskt plan. Det här med att hålla samhället öppet hela tiden och sträva efter immunitet genom nedsmittning känns som rysk roulette. Jag känner till personer som dött av det här viruset. Arbetskamrater i god form med aktivt idrottsutövande har fått kraftigt nedsatt andningskapacitet. Ingen vet om lungorna får bestående skador och hur omfattande det är. Jag tror det finns en förbannat god anledning till varför WHO klassar den smitta som samhällsfarlig. Hur Sverige kunnat agera så ansvarslöst i hanteringen är för mig helt ofattbart. Man tror att man spelat smart genom att inte stänga ned, men jag blir mer och mer övertygad om att man dragit en nitlott med denna strategi. Påminner lite om det där med att pissa i brallan. Det känns säkert skönt till en början att inte stänga ned. Effekterna på ekonomin blir inte omedelbart katastrof, men vartefter som pandemin löper på och andra länder ser Sverige som paria blir det mer och mer obehagligt. När andra länder lägger det här bakom sig, eller åtminstone har smittan under kontroll fortsätter en busslast med människor att avlida i Sverige varje dygn. Inte skapar det någon trygghet i alla fall.

Kolla övriga världen så ser du att viruset fortsätter spridas i ilfart. Hösten är oviss för alla länder i Europa och världen innan ett vaccin. Inte bara Sverige. Smittspårning är inte världens enklaste sak bara för att Björn Olsen påstår det. Det finns en jävla anledning att vi gav upp det i Sverige. Vi hade inte resurser nog att fortsätta när smittan fick fäste på olika platser. Norge hade dem resurserna. Vi hade dem inte efter åratal av konstiga investeringar i genus-trams och annat jox.
Vi kommer se nya utbrott i större delen av Europa i höst. Inte bara Sverige. Hade detta varit en inhemsk smitta som bara påverkade Sverige hade jag förstått den irrationella rädslan för isolation av övriga världen i ett Sverige-perspektiv. Nu gör jag det inte då viruset finns i alla länder. Världen kommer rimligtvis vilja bekämpa denna smitta tillsammans och tillslut kommer man lyckas. Det kommer dras riktlinjer och det kommer tillämpas regler internationellt kring hur man hanterar framtida utbrott och framförallt hur man hanterar nationer där det finns stora smitta för stunden. Tror du exempelvis EU's medlemsstater kommer acceptera faktumet att deras stat blir isolerat vid ett nytt smittutbrott i just deras land? Tror du exempelvis Polen, vid en ny våg hade accepterat att isoleras från helt omvärlden över en natt? Nej, det hade dem såklart inte. Länder och dess medborgare kommer inte bli isolerade från omvärlden då det kommer dras riktlinjer och planeras kring hur man minskar den ekonomiska effekten av framtida pandemi-utbrott.
Internationalismen är här för att stanna. Varken covid-19 eller någon annan framtida sjukdom kommer ändra på det.
Citera
2020-06-13, 00:12
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Vad gällde din jämförelse då?

Det här.

Death/1M population
477 Sweden
106 Germany
102 Denmark
59 Finland
52 Estonia
45 Norway
32 Poland
27 Lithuania
14 Latvia
källa: https://www.worldometers.info/coronavirus/

Jag har lägre chans att överleva ju äldre jag är för att jag bor i Sverige.

EDIT: Island är inte vårt grannland så jag tog bort det.
Senast redigerad av gloffgloff 2020-06-13 kl. 00:32.
Citera
2020-06-13, 00:12
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberregn
Precis vad jag misstänkte. Hur kunde man hävda att de flesta fall är "milda" och bara ter sig som en helt vaaaanlig förkylning när man egentligen inte visste och och heller inte undersökt milda fall, särskilt inte i Sverige? Tror inte det rör sig om "enstaka fall" heller.

Blir de någonsin friska? Finns det t ex andra sjukdomar som har så långvarig påverkan på kroppen, så man kan få något hum om prognosen? Alla som hyllar Sverigemodellen går väl med på att åtminstone få denna kroniska variant, annars borde de sluta med hyllandet.

En bekant (45-åring) som fick den "milda" varianten är inne på sin åttonde vecka med hosta och feber.

Nä du Tegnell. Mig lurar du inte...
Citera
2020-06-13, 00:25
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Ja ibland flaggas svart t ex vid starka strömmar.
Jo, men det är inte Ebola vi pratar om nu, utan något som de flesta klarar utan problem.
Citera
2020-06-13, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Äsch, t.o.m. Tengen har ju sagt att detta är mycket mycket värre än influensa. Då borde förnekarna ge sig, tycker man, när deras husgud t.o.m. sagt emot dem. Jag kommer sluta svara på alla tramsinlägg om influensa nu, det tillför inget alls i diskussionen om Covid.

Om du ser mig så mkt i tråden som du säger, så betyder det att du själv spenderar minst lika mkt tid här... 😉 PS Jag är kvinna och kan därmed det här med multi-tasking.
Nja såg att du skrivit nära 3000 inlägg i denna tråd. Låter inte sunt, tänk på hälsan. Stora risker med mkt stillasittande framför dator etc (btw skandal att inte FHM infört restriktioner avseende tvång på motion, och begränsningar i datatrafik, det är fan massmord/masslakt) .

Covid är värre än säsongsinfluensan. 2018 var extra hårt men ändå var IFR en faktor 2-3 lägre jmf med covid. Jag har aldrig likställt corona med säsongsinfluensan.
Citera
2020-06-13, 00:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Kolla övriga världen så ser du att viruset fortsätter spridas i ilfart. Hösten är oviss för alla länder i Europa och världen innan ett vaccin. Inte bara Sverige. Smittspårning är inte världens enklaste sak bara för att Björn Olsen påstår det. Det finns en jävla anledning att vi gav upp det i Sverige. Vi hade inte resurser nog att fortsätta när smittan fick fäste på olika platser. Norge hade dem resurserna. Vi hade dem inte efter åratal av konstiga investeringar i genus-trams och annat jox.
Vi kommer se nya utbrott i större delen av Europa i höst. Inte bara Sverige. Hade detta varit en inhemsk smitta som bara påverkade Sverige hade jag förstått den irrationella rädslan för isolation av övriga världen i ett Sverige-perspektiv. Nu gör jag det inte då viruset finns i alla länder. Världen kommer rimligtvis vilja bekämpa denna smitta tillsammans och tillslut kommer man lyckas. Det kommer dras riktlinjer och det kommer tillämpas regler internationellt kring hur man hanterar framtida utbrott och framförallt hur man hanterar nationer där det finns stora smitta för stunden. Tror du exempelvis EU's medlemsstater kommer acceptera faktumet att deras stat blir isolerat vid ett nytt smittutbrott i just deras land? Tror du exempelvis Polen, vid en ny våg hade accepterat att isoleras från helt omvärlden över en natt? Nej, det hade dem såklart inte. Länder och dess medborgare kommer inte bli isolerade från omvärlden då det kommer dras riktlinjer och planeras kring hur man minskar den ekonomiska effekten av framtida pandemi-utbrott.
Internationalismen är här för att stanna. Varken covid-19 eller någon annan framtida sjukdom kommer ändra på det.

Anledning till att vi gav upp smittspårning berodde nog dels på bristande resurser som du var inne på. Jag tror också att det byggde på antagande om att smittspridningen skulle likna den vid en influensa, vilket har visat sig vara helt fel. Den byggde också på antagandet att dödligheten skulle vara lägre. Vidare trodde inte FHM att övriga länder skulle klara av med det de har gjort. Att först slå tillbaks smittan genom hård lockdown, därefter isolera och smittspåra fall som dyker upp.

Vad EU accepterar eller inte, har ju egentligen visat sig vara helt verkningslöst. EU beslutar om direktiv efter direktiv som medlemsstater har kunnat strunta i utan några som helst konsekvenser. Ta bara frågan om statliga budgetunderskott. Italien, Grekland och andra medelhavsländer kan hålla på i årtionden utan att det händer något. Grundbulten inom EU är fritt flöde för kapital och och människor. Ändå stängde nästan vartenda land sina nationsgränser i och med virusutbrottet. Sverige och svenska politiker kan protestera bäst de vill när vi inte blir insläppta till andra länder, men de protesterar för döva öron. Är det något denna pandemi har visat är just hur sårbart det globala samhället är. Allt från varuleveranser till att man inte kan förlita sig till utländsk arbetskraft för att plocka bär.
Finns det något positivt med detta viruset tror jag det kan vara en ögonöppnare för att vården behöver oändligt mycket mer resurser och inte minst organiseras effektivare. Sedan var det ingen bra ide att avskaffa beredskapslager av sjukvårdsmaterial och mediciner. Jag tror även det skulle vara bra att staten håller med ordentliga matförråd. Vi kan inte förlita oss på att den globala öppna ekonomin löser det åt oss om det börjar hetta till. Vi är en avkrok längst upp i norra Europa.
Citera
2020-06-13, 00:31
Medlem
Klappasäftens avatar
Är det någon som vet varför Sars och Mers försvann rätt snabbt men Covid-19 håller sig kvar?
Citera
2020-06-13, 00:32
Medlem
Är jag bara okunnig? Eller är detta ett extremt jävla klustervirus?!?!
Helt otroligt hur det beter sig i mina oerfarna ögon.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/coronautbrott-pa-vrango-efter-korsammankomst
Citera
2020-06-13, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Men se , en mönstermedborgare...
Självklart blir det en ansträngning för vården under en period, konstigt vore annars. Men nu rivs de C-mottagningar som byggdes, kylcontainrar för coronaliken kom aldrig till användning och säljs till livsmedelsbranschen. Tom har det varit LUGNARE många perioder på akuten på vissa sjukhus eftersom folk inte vill gå dit längre för småskit.

Så usern jag citerad har alldels rätt i att kalla det för ett tramsvirus.
Galningarna i den här tråden som trodde att vi i maj skulle ha 10 000-tals döda, tom 100 000 döda får nu växla in på ett annat spår och intala sig att det blir en andra våg, som kommer att bli mycket värre.

Ja hmmmm lockdown gjorde ju ingen skillnad. Inte alls! Varför stängde de kring medelhavet? Hysteri!! Onödigt! 35000 döda på två månader trots lockdown som hade blivit minst 100 000 utan?
Gud va hysteriskt!

Låt inte alarmister vattna ur siffrorna för dig.
Jag varnade de för att göra det och i din attityd märks resultatet.
5000 döda trots historiska restriktioner i en och samma virussjukdom på 3 månader är makabert.

Huuuur kan man vara så efterbliven att hela världen går i lockdown och då när det bara tickar iväg till en halv miljon döda så skrattar man?
Asså?....??...... herregud TÄNK SNÄLLA
Citera
2020-06-13, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Nja såg att du skrivit nära 3000 inlägg i denna tråd. Låter inte sunt, tänk på hälsan. Stora risker med mkt stillasittande framför dator etc (btw skandal att inte FHM infört restriktioner avseende tvång på motion, och begränsningar i datatrafik, det är fan massmord/masslakt) .

Covid är värre än säsongsinfluensan. 2018 var extra hårt men ändå var IFR en faktor 2-3 lägre jmf med covid. Jag har aldrig likställt corona med säsongsinfluensan.

Haha, så fånigt när era argument kring sakfrågan kokar ned till att nån har skrivit många inlägg i en tråd, över flera månaders tid. Har sett flera såna idag, som har hoppat på diverse användare med just ett sådant argument, som att det skulle ha ngt med saken att göra... 🤔

Skriva från datorn, nu tramsar du nog igen.. Man kan skriva på forum ifrån något som kallas för mobiltelefon också, vet du. 😉

Återkom gärna när du har mer vettiga saker att prata om än om mina datorvanor, såsom covid förslagsvis. Ett förslag är att läsa på om t.ex. hur Sverigebilden och turismen skadas och uttrycka eventuella åsikter kring det. Peace. ☮️
Citera
2020-06-13, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Fast det är ju inte sant.

I Brasilien hade man flera hundra fall om dagen redan i mars. Därefter har det gått tre gånger långsammare än det gick i exempelvis UK.

Irans dödstal per capita ligger mellan Danmark och Tyskland. Trots att Iran var ett av de länder som drabbades först.

Indien har 6 döda/1M. Norge har nästan tio gånger högre dödstal.

Mörkning eller inte, det finns ju en gräns för hur mycket dödsfall man kan mörka även i dessa länder.

Kolla Irans siffror. Snälla de har minst dubbelt så många döda.
Tror du på Vitrysslands 5 om dagen konstant i 4 månader också?
0 i Nordkorea?
Brasilien gräver inte abnorma massgravar för att det är kul.
Ingen idé att diskutera detta med dig. Det får väl komma fram efteråt- som med förintelsen etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in