2020-06-13, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Tror nog inte det är så lätt att räkna på. Är flera matematiker som försökt och misslyckats. Man vet helt enkelt inte vilja ingångsvärden man ska sätta in i en Model.
Det är mycket enkelt att räkna på detta då man endast behöver lite grundläggande kunskaper om derivata. Problemet är som jag nämnde att utvecklingen inte beter sig deterministiskt osv och att resultatet kan diffa beroende på vilken dag man börjar räkna på (som du säger, vilka ingångsvärden man ska använda sig av). Beräkningarna är alltså väldigt enkla men tillförlitligheten är nödvändigtvis inte det. Nu har jag ju grundat detta sen 1:a april och har alltså dagliga data för drygt 70 dagar vilket är ganska mycket. Dör det mycket mer än vanligt typ imorn eller i ett par dagar eller extra få kan dock det slutliga resultatet diffa på flera dagar. Kanske ett par veckor t.o.m. Men knappast mycket mer. Men men vi får se.
Citera
2020-06-13, 00:40
Medlem
Citat:
Är flera matematiker som försökt och misslyckats.
Misslyckats? Vad kom de fram till då?
Citera
2020-06-13, 00:52
Medlem
Själv tycker jag det är fascinerande att folk avvaktar med att investera med oro för corona, andra våg osv. Extremt låg dödlighet bland unga, många bär redan på smittan utan att veta om det (symptomfria) och det läggs resurser på vaccin på ett sätt som är sällan skådat i världshistorien där miljarders miljarder plöjs med i flera olika vaccinkandidater.

Om 2 år kommer folk se tillbaka på detta som en "höna av en fjäder" och konstatera att nedstängning var bra för att stoppa smittan, men förödande för ekonomin. Sen säger jag inte att man ska strunta i allt och låta alla gamlingar dö i corona, men rädslan är imo helt klart överdriven. I stora drag håller jag med Elon Musks kritik som han framförde i senaste Joe Rogan-intervjun.

Sen är ju människor primärt känslostyrda varelser. Som jag brukar säga, ha inte för höga förväntningar, det är människor vi pratar om.
Citera
2020-06-13, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fineman

Med hur många som skulle dö och när flock immunitet skulle uppstå.
Senast redigerad av bombayduck1 2020-06-13 kl. 00:57.
Citera
2020-06-13, 00:56
Medlem
Citat:

Detta är OT men kolla på hur tex Tom Britton har ändrats sig och Imperial college felaktiga prognoser.
Citera
2020-06-13, 01:00
Medlem
Citat:
Med hur många som skulle dö och när flock immunitet skulle uppstå.
Ok jag vet inte hur de gick tillväga vad gäller flockimmunitet men hur många tror de skulle dö då? För om du kallar det ett misslyckande så måste ju siffrorna vara alldeles uppåt väggarna då ingen sitter på facit än (och troligtvis aldrig vad gäller den exakta siffran).
Citera
2020-06-13, 01:02
Medlem
Citat:
Detta är OT men kolla på hur tex Tom Britton har ändrats sig och Imperial college felaktiga prognoser.
Skulle inte påstå att det är speciellt OT då tråden handlar om när man ska ”gå in och fynda efter Corona”. Då kan det vara fördelaktigt att veta när kurvan förväntas vända.
Citera
2020-06-13, 01:16
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frozzzt
Där kom dagens YT. Saknat din "kvällslektyr"

Köpte in Investor idag rätt hårt. Har länge haft en något udda perversion för svenska investmentbolag. Skönt att få lite utlopp för det och lätta på trycket.

Investor är en favvo för många. Tappat lite momentum, kan tyckas.. Förmodligen vettigare att köpa deras bästa bolag separat. Detsamma gäller f ö Latour och Bure.
Citera
2020-06-13, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pallot
Själv tycker jag det är fascinerande att folk avvaktar med att investera med oro för corona, andra våg osv. Extremt låg dödlighet bland unga, många bär redan på smittan utan att veta om det (symptomfria) och det läggs resurser på vaccin på ett sätt som är sällan skådat i världshistorien där miljarders miljarder plöjs med i flera olika vaccinkandidater.

Om 2 år kommer folk se tillbaka på detta som en "höna av en fjäder" och konstatera att nedstängning var bra för att stoppa smittan, men förödande för ekonomin. Sen säger jag inte att man ska strunta i allt och låta alla gamlingar dö i corona, men rädslan är imo helt klart överdriven. I stora drag håller jag med Elon Musks kritik som han framförde i senaste Joe Rogan-intervjun.

Sen är ju människor primärt känslostyrda varelser. Som jag brukar säga, ha inte för höga förväntningar, det är människor vi pratar om.

Du måste ju sätta rädslan i relation till något, i det här fallet prislappen.

Och det fanns gott om människor som var rädda för att börsen var för högt värderad på nästan dessa nivåer redan innan Corona.

Jag kan inte direkt se att man är varken mer rädd eller känslostyrd för att man har en lite mer avvaktande inställning just nu.

Men jag är ju iofs bara människa. WT dessutom.
Senast redigerad av rotebro-conny 2020-06-13 kl. 01:29.
Citera
2020-06-13, 02:34
Medlem
Citat:
Ok jag vet inte hur de gick tillväga vad gäller flockimmunitet men hur många tror de skulle dö då? För om du kallar det ett misslyckande så måste ju siffrorna vara alldeles uppåt väggarna då ingen sitter på facit än (och troligtvis aldrig vad gäller den exakta siffran).

Det har du rätt i. Vi har inget facit än men jag vill minnas att Tom Britton uppskattade dödstalen i ett span och att si och så många dött innan midsommar och resten i en andra våg höst 2020 vinter 2021. Kan ha sett fel och orkar inte googla mig till de olika uppskattningarna som gjorts och dom ser väldigt annorlunda ut från matematiker till matematiker. Det är alltså olika teoretiska utgångspunkter man har och utifrån dessa uppstår olika ingångsvärden.
Citera
2020-06-13, 02:35
Medlem
Citat:
Skulle inte påstå att det är speciellt OT då tråden handlar om när man ska ”gå in och fynda efter Corona”. Då kan det vara fördelaktigt att veta när kurvan förväntas vända.

Absolut. Finns dock en del saftiga trådar redan som tar upp Corona. Den här bl. a.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2020-06-13, 09:55
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Räknade lite snabbt på när dödstalen i Corona rimligtvis bör börja sjunka.
Om vi nu säger att detta är on topic, då det skall avgöra när "efter corona" gäller, så har dödstalen i Sverige fallit sedan 24 April. Så vad menar du egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in