2020-06-12, 17:34
Medlem
Vi kan förvänta oss nedåt nästa vecka, om vi inte får väldigt positiva nyheter.

Det är vad jag tror.

Jag tänker mig att sluta gäspa när OMX30 når under 1500 i alla fall. Vi ligger faktiskt på plus 1 år fortfarande.

Det stör mig att den ISK jag har kopplad till optionshandel är tom på kapital. Jag har två ISK, en för optioner och en för lån. Kör man optioner för man 5% ränta från första kronan, så där vill man inte låna.

Så stör det mig att det kostar att flytta pengar mellan ISK:ar...

Det enda som inte stör mig är att det är helg!!
Citera
2020-06-12, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fineman
Det har rasat en del sista halvtimmen nu. S&P strax på minus.
blev minus men nu över 1% plus. Ganska svängigt.
Citera
2020-06-12, 21:13
Medlem
Norwegian är på rea, någon mer som vågar chansa?

Dom lär ju inte kursa i vilket fall i och med att staten gick in och stöttade.
Citera
2020-06-12, 21:15
Medlem
sinewaves avatar
Spännande nu, S&P500 över 1% eller ej? :)
SPY står just nu på +0.9%

Däremot är det mesta över SMA200 på dagliga fortfarande.

Edit: SPY slutar på +1.2%
Senast redigerad av sinewave 2020-06-12 kl. 22:04.
Citera
2020-06-12, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AciDsun
Norwegian är på rea, någon mer som vågar chansa?

Dom lär ju inte kursa i vilket fall i och med att staten gick in och stöttade.

Bara för att de inte kommer kursa behöver det inte vara en bra affär, de kan ju komma ut som ett betydligt mindre bolag på andra sidan. Börsvärdet är nu ca 3 ggr mer än SAS (9 vs 3 miljarder) om man vill ha lite perspektiv. Kommer även behövas fler nyemissioner med följande utspädning. Tror det kommer bli värre innan det ev. blir bättre.
Citera
2020-06-12, 22:34
Medlem
c-d af ands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c-d af and
Har börjat titta på möjligheten att vi snart kan få en kraftig nedgång. Men vi ska nog vidare upp ett tag till.
Mitt privata pensionssparande på isk:n betalar jag månatligen in till. Men börjar vi få en kraftig uppgång så är jag beredd att blanka index.
Men pensionsparandet fortsätter i vanlig takt.
Skrev detta den 8:e juni. OMXS30 låg på ca 1721 när jag skrev detta. Nu ligger index på ca 1609.

Hade fel om vidare uppgång men nedgången var på tajmad på pricken. Agerade dock inte på det hela då jag väntade in vidare uppgång tyvärr.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Spännande nu, S&P500 över 1% eller ej?
SPY står just nu på +0.9%

Däremot är det mesta över SMA200 på dagliga fortfarande.

Edit: SPY slutar på +1.2%

200 är viktigt
Elefanternas riktmärke
USA stänger grönt på fredag ...
Citera
Medlem
Det kan verkligen gå både upp och ner vad gäller börsen, (och jag menar aktiemarknaden). Finns flera saker som talar för båda hållen. Tex kan man tänka sig att börsen borde gå lägre pga att Corona inte är under full kontroll, det är nytt och en andra våg kan komma osv för att inte tala om de ekonomiska konsekvenser varav de flesta sannolikt inte har visat sig ännu. Har svårt att tro på någon exakt inprisning (vilket förövrigt inte är det lättaste ändå) utan det handlar, vare sig man vill tro det eller inte, ofta om psykologi och impuls.

Man kan också tänka sig en uppgång i och med att det från alla håll och kanter pumpas in mer pengar än vanligt på börsen och efterfrågan driver ju då upp priserna, nollräntor förstör obligationsmarknaden, möjlig inflation betyder att hålla cash är värdelöst, TINA utom aktiemarknaden i stort sett alltså, och det som alltså kan kännas som vettigast att sitta på med detta som grund blir ju då tex ädelmetaller, andelar i företag och bostäder (vilka samtliga går att handla i form av aktier). Sen kan ju ett fungerande vaccin möjligtvis vara ett faktum om något år eller två vilket ju är positivt. Tror att den närmsta framtiden blir rätt volatil. Kolla bara idag. (Ena stunden har ens totala värde ökat med 3% och en halvtimme senare -1%...)
Senast redigerad av Fineman 2020-06-12 kl. 22:59.
Citera
2020-06-12, 23:25
Medlem
Räknade lite snabbt på när dödstalen i Corona rimligtvis bör börja sjunka. Extrapolerade grundat på ett tredjegradspolynom med R^2-värde 0.9984 (för er som inte kan statistik så är det mycket högt. 1 = ett perfekt samband) och toppen nås runt slutet av denna månaden och då har ca 5000 dött (i Sverige). Detta är grundat från 1:a april fram till idag och förutsätter naturligtvis en exakt fortsatt utveckling men kan ju vara av någorlunda intresse kanske. Det kan självklart diffa på ett antal dagar, kanske även någon eller t.o.m. några veckor, (eller mer om nåt väldigt oförutsägbart händer). Kollade endast på dödstal då mörkertalet av naturliga skäl är extremt mycket lägre där än antalet smittade... Kan tänka mig att folk blir optimistiska när de på TV nämner att kurvan har vänt (vilket man kan tänka sig är nyheter. Nu kollar jag aldrig på TV men meddela mig gärna).
Senast redigerad av Fineman 2020-06-12 kl. 23:30.
Citera
2020-06-12, 23:43
Medlem
Haddock93s avatar
https://youtu.be/Kta4os5LR3Q

https://youtu.be/E6R0158x51k

Hoppas verkligen bolag blir bättre värderade framöver så man kan fynda när P/E ligger kring fair valde eller under valued. Sen sitta lång på det x antal år.

Hade varit drömmen om bubblan spricker snart
Citera
2020-06-13, 00:13
Medlem
Frozzzts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://youtu.be/Kta4os5LR3Q

https://youtu.be/E6R0158x51k

Hoppas verkligen bolag blir bättre värderade framöver så man kan fynda när P/E ligger kring fair valde eller under valued. Sen sitta lång på det x antal år.

Hade varit drömmen om bubblan spricker snart

Där kom dagens YT. Saknat din "kvällslektyr"

Köpte in Investor idag rätt hårt. Har länge haft en något udda perversion för svenska investmentbolag. Skönt att få lite utlopp för det och lätta på trycket.
Citera
2020-06-13, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fineman
Räknade lite snabbt på när dödstalen i Corona rimligtvis bör börja sjunka. Extrapolerade grundat på ett tredjegradspolynom med R^2-värde 0.9984 (för er som inte kan statistik så är det mycket högt. 1 = ett perfekt samband) och toppen nås runt slutet av denna månaden och då har ca 5000 dött (i Sverige). Detta är grundat från 1:a april fram till idag och förutsätter naturligtvis en exakt fortsatt utveckling men kan ju vara av någorlunda intresse kanske. Det kan självklart diffa på ett antal dagar, kanske även någon eller t.o.m. några veckor, (eller mer om nåt väldigt oförutsägbart händer). Kollade endast på dödstal då mörkertalet av naturliga skäl är extremt mycket lägre där än antalet smittade... Kan tänka mig att folk blir optimistiska när de på TV nämner att kurvan har vänt (vilket man kan tänka sig är nyheter. Nu kollar jag aldrig på TV men meddela mig gärna).

Tror nog inte det är så lätt att räkna på. Är flera matematiker som försökt och misslyckats. Man vet helt enkelt inte vilja ingångsvärden man ska sätta in i en Model eftersom osäkerhet råder hur virus beter sig och interagerar med individer. Detta gör mig orolig.

Det som gör mig positiv dock är om man ser på utvecklingen hittills:

En halv promille av Sveriges befolkning har dött, varav hälften inom äldreomsorg ( flera hundra över 80), många har bakomliggande sjukdomar. Endast 211 under 60 har dött.

Detta är naturligtvis fruktansvärt för enskilda individer och dess anhöriga men ser man på utvecklingen hittills är det ju inte direkt som att världen går under.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in