2020-06-12, 08:52
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gavins-Friend
Bara jag som knappt kan se skillnad på PS4 och PS5? Grafiskt sett. Kanske för man inte kollar i 4K? Har förvisso en S10 som har bra skärm.

Hade iofs. förväntat mig att detta skulle bli den generation där skillnaden i grafik gör minst hopp. Det enda imponerande var krabban i trailern till nya Horizon.

Nytt Horizon som väntat. Det är en stor grej för mig. Hade tänkt strunta i PS5 så länge som möjligt då jag har Switch och massa spel jag inte kört på PS4 men Horizon lockar mycket. Såg väldigt annorlunda ut jämfört med första, världen ser intressant ut.

Jag såg heller ingen direkt skillnad rent grafiskt sett.
Men Sony hade sagt att dom spelar upp det i 1080p och i 30Hz på grund av rådande omständigheter, och att spelen kommer se bättre ut i antingen 1080p 60hz elled 4K 60hz.

Jag har sett ett av spelen i högre upplösning och bättre framerate och då tappade jag fan hakan, så jag känner väl spontant att resterande spel vi fick se igår är minst lika bra när det gäller grafiken.
Men som direkt svar på det du sa så håller jag med dig, i streamen såg jag ingen direkt skillnad (speciellt Gran Turismo) men vet att det kommer bli skillnad när man väl sitter där med en PS5.
Senast redigerad av Sainsburys 2020-06-12 kl. 08:55.
Citera
2020-06-12, 08:59
Medlem
Gavins-Friends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mhn
Om detta pris stämmer, vilket jag hoppas, så är det väldigt billigt. Jämför t ex med PS3, med mycket lägre prestanda än vad PS5 kommer att ha, som gick lös på 6500 kr (motsvarande 7600 kr i dagens penningvärde) när den släpptes.
Vilket gjorde att PS3 sålde skitdåligt i början.
Läs här exempelvis: https://www.pcworld.com/article/140253/article.html
Klart den hade lägre prestanda... är många år sen. När man sänkte priset på PS3 och introducerade slim började den sälja bättre. PS3 var ju dyr att producera, de gick väl minus redan på första priset men planade ut över tid. Sony lär ha tänkt på detta. Tror PS5 kommer sälja mycket bättre i början.

499$ blir ju i Sverige typ 6000kr eller mer. Tycker inte det är särskilt dyrt faktiskt, typ vad man förväntade sig vad den skulle kosta. 2007 när PS3 släpptes var det dyrt men inte 2021.

Men beror ju på spelen också. Med Spiderman och Horizon (om det släpps vid lansering eller strax efter) är det ju en ok start. Några andra som såg bra ut också.

SJW har fått som de vill. En svart Spiderman och verkar vara mer spel där huvudkaraktärerna är kvinnor än män.
Citera
2020-06-12, 09:01
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Vilket gjorde att PS3 sålde skitdåligt i början.
Läs här exempelvis: https://www.pcworld.com/article/140253/article.html
Klart den hade lägre prestanda... är många år sen. När man sänkte priset på PS3 och introducerade slim började den sälja bättre. PS3 var ju dyr att producera, de gick väl minus redan på första priset men planade ut över tid. Sony lär ha tänkt på detta. Tror PS5 kommer sälja mycket bättre i början.

499$ blir ju i Sverige typ 6000kr eller mer. Tycker inte det är särskilt dyrt faktiskt, typ vad man förväntade sig vad den skulle kosta. 2007 när PS3 släpptes var det dyrt men inte 2021.

Men beror ju på spelen också. Med Spiderman och Horizon (om det släpps vid lansering eller strax efter) är det ju en ok start. Några andra som såg bra ut också.

SJW har fått som de vill. En svart Spiderman och verkar vara mer spel där huvudkaraktärerna är kvinnor än män.

Och man får inte glömma att PS3 var dyr då BluRay lanserades ungefär samtidigt, så PS3 var deras första konsol med BluRay, vilket tyvärr ökade priserna.
Sony tjänade inget på PS3 i början och fick tillbaka pengarna på tillbehör och spel som de själva hade utvecklat.
När priserna på BluRay-spelarna gick ned så började Sony äntligen tjäna pengar på PS3.
Citera
2020-06-12, 09:03
Medlem
Sainsburyss avatar
PS4 och VR är ju ganska kul, dock så har man tyvärr inte tillräcklig hög upplösning och grafiken är inte speciellt bra i deras VR-spel på grund av att konsolen inte pallar av det.

Hur tror ni PS5 kommer kunna hantera VR? Kan den i alla fall spela upp 1080p i "vanlig ordning" fast i VR, med samma grafik som om man hade spelat spelet utan VR i 1080p?
Citera
2020-06-12, 09:07
Medlem
Gavins-Friends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Jag såg heller ingen direkt skillnad rent grafiskt sett.
Men Sony hade sagt att dom spelar upp det i 1080p och i 30Hz på grund av rådande omständigheter, och att spelen kommer se bättre ut i antingen 1080p 60hz elled 4K 60hz.

Jag har sett ett av spelen i högre upplösning och bättre framerate och då tappade jag fan hakan, så jag känner väl spontant att resterande spel vi fick se igår är minst lika bra när det gäller grafiken.
Men som direkt svar på det du sa så håller jag med dig, i streamen såg jag ingen direkt skillnad (speciellt Gran Turismo) men vet att det kommer bli skillnad när man väl sitter där med en PS5.
Jo precis.

Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Och man får inte glömma att PS3 var dyr då BluRay lanserades ungefär samtidigt, så PS3 var deras första konsol med BluRay, vilket tyvärr ökade priserna.
Sony tjänade inget på PS3 i början och fick tillbaka pengarna på tillbehör och spel som de själva hade utvecklat.
När priserna på BluRay-spelarna gick ned så började Sony äntligen tjäna pengar på PS3.
Yepp.

Fick vibbar av 2001: A Space Oddysey av hur konsolen ser ut. Tycker den är rätt snygg, har iofs. aldrig fattat varför folk bryr sig så mycket om det.
Citera
2020-06-12, 09:14
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Jo precis.
Fick vibbar av 2001: A Space Oddysey av hur konsolen ser ut. Tycker den är rätt snygg, har iofs. aldrig fattat varför folk bryr sig så mycket om det.

Jag gillar faktiskt hur konsolen såg ut, vit och svart. Dom verkar alltid visa sina konsoler som stående istället för liggandes. Samma sak för PS4 och förmodligen (kommer ej ihåg) samma för PS3.
Det enda jag tyckte var att den nya vita PS5 handkontrollen såg ut som Xbox handkontroll.

Jag gillar Playstations handkontroll när det gäller bilspel, sport och kanske även plattformsspel. Men när det gäller skjutspel så föredrar jag Xbox kontroll då joystickarna sitter på olika höjder.

Hoppas PS5 säljer en handkontroll med joysticks på olika höjder, likt Xbox handkontroll. Men det tror jag inte kommer hända.
Citera
2020-06-12, 09:37
Medlem
Vilket floppat event

Allt är verkligen bara dåligt med detta.
Konsolen är ful. Dåliga spel som visades. Grafiken är likadan. Svart Spiderman. Kvinnor som huvudkaraktärer.

Allt går åt helvete nu verkar det som ...
Och vad beror de på? Jo människor är pengakåta svin.
Citera
2020-06-12, 09:41
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandcat
Vilket floppat event

Konsolen är ful. Dåliga spel som visades. Grafiken är likadan. Svart Spiderman. Kvinnor som huvudkaraktärer.

nu är du bara elak... tycker konsollen ser väldigt futuristisk och cool ut. Visst spelen kanske inte blir sådär jättebra vid launch men vafan... ge det tid bara.
Citera
2020-06-12, 09:48
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandcat
Vilket floppat event

Varför tycker du konsolen var ful? Jag tycker den var stilren, att den ser extremt modern ut.
Min PS4 ser ju omodern ut som den stora fyrkantiga klump den är.
Grafiken håller jag med dig om dock, men det hade Sony förvarnat oss om att dom bara kommer kunna streama eventet i 1080P och i 30FPS.

Jag har sett ett spel i högre upplösning och 60FPS och tappade hakan hur realistiskt det såg ut, så du kommer nog inte bli besviken när du väl spelar ett spel sen.
Citera
2020-06-12, 10:18
Medlem
EliasAlucards avatar
Jag gillar designen för PlayStation 5, ser riktigt futuristisk ut, som direkt tagen ur Back to the Future II, riktigt häftigt. Färgerna är också snygga, det var på tiden med en rasistvit PlayStation som lyser blått, tråkigt med svarta PlayStations hela tiden. Ser fram emot den, hoppas bara att den får bra spel också, för att rent spelmässigt var PS4 en besvikelse, mer än vad PS3 redan var. Apple har förstört TV-spelsvärlden med alla jävla iPhonespel.

Bra också att den har nästan full bakåtkompatibilitet med PS4, vore bra om Sony senare släpper en mjukvarupatch så att de PS4-spel som inte riktigt fungerar på PD5:an, rullar på som de ska. Hoppas att Sony kör med AMD hela tiden framöver, även i PS6 osv. AMD all the way baby!
Senast redigerad av EliasAlucard 2020-06-12 kl. 11:02.
Citera
2020-06-12, 10:41
Medlem
Konsolen ser ut som en router eller ett modem, men det spelar väl ingen roll så länge den är bra
Citera
2020-06-12, 10:47
Medlem
Nihennas avatar
Hur kan man tycka att spelen som visades verkade dåliga? Massa intressant ju, även bland de mer okända titlarna.

Jättenyfiken på de båda med döds-loopen. Två roguelikes i riktig 3D?
Även det där gulliga spelet med de små svarta hårbollarna verkar sjukt intressant.
Det där destruction derby-spelet verkar också kul.

Sen så klart Demon's Souls remastered och Horizon: Zero Dawn 2
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in