Citat:
Ursprungligen postat av
Amberfly
Alla pengar som kommer in på ditt konto kommer att betraktas som inkomst. Det kvittar om det är spelvinster, kredit, lön, bidrag, lån eller annan inkomst.
Men ja, kredit plus spelkontoförsäljning kan leda till att du får avslag denna månaden. Om summan överstiger riksnormen samt skäliga kostnader för hyra etc.
Vad gäller telefonsamtalet? Ska de ringa angående nyansökan (och sedan skicka in alla papper per post), istället för att låta dig komma dit på möte och lämna in då? Det är vanligt att just första gången man ansöker om försörjningsstöd leder till ett möte med en socialsekreterare, men kan tänka mig att de har ändrat sina rutiner pga coronatider. Om telefonsamtalet gäller ansökan (och ersätter möte), så får du helt enkelt vänta tills den 30:e. Om det är akut, och du absolut inte kan vänta längre så kan du alltid ansöka om akut bistånd tills dess du eventuellt får försörjningsstöd beviljat.
Om jag förstår det rätt så gäller samtalet ''nybesök'' som jag gissar innebär genomgång av den inskickade ansökan med bifogade handlingar. Samt att handläggaren kommer vilja veta hur det gick med kontakten med arbetsförmedligen som har ett stöd program jag förmodligen kan ingå - fick detta tips av handläggaren då det är samma person som svarade i mitt första samtal till kundtjänsten för att starta hela processen.
Baserat på era kommentarer så skulle jag inte bli beviljad, testade även provberäkning.
Pga av skatt återbäring (10k), insättning av kredit (ca 10k) för betalning av fakturor o hushållet samt även då inkomsten för försäljningen (5800) så har jag runt 25k total inkomst under dessa 3mån jag ska redovisa. Utgifter som soc skulle bry sig om och förmodligen bevilja är ju då ungefär 4600kr i månaden (hyra,el,telefon,
tandvård).
Så om jag förstår det rätt så kommer dessa 25k ''inkomst'' -9200kr (4600+4600) vara pengar jag ''har'' och är därav inte berättigad för någon stöd inom en snar framtid.
Något positivt jag fått ut av detta är att jag iaf tog kontakt med lån/kredit givare och ornade enbart ränt betalning samt betalningsfria månader - så im looking at the bright side.