2020-06-02, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnubbenXX
Då är jag fucked

Varför är du fucked? För att socialtjänsten troligen inte beviljar din höga hyra under en längre period? För att du inte vill att hyresvärdar och andra ska veta varifrån din inkomst kommer? Att det är en anledning till varför du inte vill försöka byta till ett billigare boende? Läste nämligen tidigare i tråden att du vill få in hyrespengar direkt på ditt bankkonto och betala själv. Eller för att du tror att det är mer eller mindre omöjligt att hitta billigare boende under tiden som du lever på bidrag?

Handlar det om att du inte vill att hyresvärden ska känna till att du får försörjningsstöd, och att de betalar hyran, så kanske du ska försöka ändra ståndpunkt.
Citera
2020-06-11, 13:19
Medlem
Har hamnat i en prekär situation. Fick 8 000 kr från CSN i slutet av maj, hyresfritt juni-juli. Saknar nu helt inkomst inför juli, dvs pengar till mat och räkningar. Har länge haft höga inkassokostnader, omkring 2 500 kr. Väntade mig att få jobb eftersom jag är relativt nyutbildad, men corona kom ivägen och jag har inte lyckats få nåt annat heller. Kommer soc neka mig om jag nu söker matpengar* inför juli? Kommer de hänvisa till csn-pengarna jag fick och hävda att jag borde ha splittat upp dem över juni-juli, dvs ca 4000 per månad (varav hälften går till inkasso)?

* Existensminimum minus hyran, dvs runt 4 500 kr

Captain Hindsight-svar undanbedes. Har nog med ångest.
Citera
2020-06-11, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baast
Har hamnat i en prekär situation. Fick 8 000 kr från CSN i slutet av maj, hyresfritt juni-juli. Saknar nu helt inkomst inför juli, dvs pengar till mat och räkningar. Har länge haft höga inkassokostnader, omkring 2 500 kr. Väntade mig att få jobb eftersom jag är relativt nyutbildad, men corona kom ivägen och jag har inte lyckats få nåt annat heller. Kommer soc neka mig om jag nu söker matpengar* inför juli? Kommer de hänvisa till csn-pengarna jag fick och hävda att jag borde ha splittat upp dem över juni-juli, dvs ca 4000 per månad (varav hälften går till inkasso)?

* Existensminimum minus hyran, dvs runt 4 500 kr

Captain Hindsight-svar undanbedes. Har nog med ångest.

När du kontaktar socialtjänsten, säg inte att du vill ansöka om matpengar bara. Du kan ju ansöka om matpengar, men det brukar klassas som akut bistånd. För sådana ärenden brukar det vara så att man går till försörjningsstödsmottagningen under specifika öppettider. Det kan exempelvis vara under 1 ½ timme under eftermiddagen. Medan försörjningsstödsenheten har längre öppettider för andra ärenden. Det kan stå på din kommuns hemsida, eller så får du informationen när du ringer. Summan för matpengar är dock betydligt lägre än deras existensminimum, eftersom det är tänkt att pengarna endast ska gå till mat. Inte till andra kostnader (nöjen, kläder och skor etc som är inbakat i riksnormen). För närvarande ligger deras riksnorm/existensminimum för en ensamstående person på 4160 kr (inte 4500 kr som du verkar hoppas på).

Det är försörjningsstöd som du vill ansöka om, inte akut bistånd (matpengar). Bara så att du har koll på skillnaden.

Nu görs det ju individuella bedömningar. Så svårt att veta hur de bedömer ditt fall, men det skadar inte att ansöka om försörjningsstöd. Och vid behov ansöka om akut bistånd (matpengar). Om du exempelvis får avslag på ansökan om försörjningsstöd, eller om den ansökan av någon anledning drar ut över tiden.
Citera
2020-06-11, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naturallime
När du kontaktar socialtjänsten, säg inte att du vill ansöka om matpengar bara. Du kan ju ansöka om matpengar, men det brukar klassas som akut bistånd. För sådana ärenden brukar det vara så att man går till försörjningsstödsmottagningen under specifika öppettider. Det kan exempelvis vara under 1 ½ timme under eftermiddagen. Medan försörjningsstödsenheten har längre öppettider för andra ärenden. Det kan stå på din kommuns hemsida, eller så får du informationen när du ringer. Summan för matpengar är dock betydligt lägre än deras existensminimum, eftersom det är tänkt att pengarna endast ska gå till mat. Inte till andra kostnader (nöjen, kläder och skor etc som är inbakat i riksnormen). För närvarande ligger deras riksnorm/existensminimum för en ensamstående person på 4160 kr (inte 4500 kr som du verkar hoppas på).

Det är försörjningsstöd som du vill ansöka om, inte akut bistånd (matpengar). Bara så att du har koll på skillnaden.

Nu görs det ju individuella bedömningar. Så svårt att veta hur de bedömer ditt fall, men det skadar inte att ansöka om försörjningsstöd. Och vid behov ansöka om akut bistånd (matpengar). Om du exempelvis får avslag på ansökan om försörjningsstöd, eller om den ansökan av någon anledning drar ut över tiden.

Tack för svaret! Så det finns en chans att de kan ta hänsyn till min situation med inkasso? Dvs individuell bedömning. Bra att veta ang matpengar.
Citera
2020-06-11, 22:00
Medlem
Citat:
Tack för svaret! Så det finns en chans att de kan ta hänsyn till min situation med inkasso? Dvs individuell bedömning. Bra att veta ang matpengar.

I vanliga fall tar de inte hänsyn till privata skulder, inte ens inkasso. Så det finns en möjlighet att de anser att du borde ha skippat att betala 2500 kr till inkasso, och istället använt dessa pengar till din egen försörjning (mat etc). I regel är det också så att man har ett eget ansvar för att planera sin ekonomi. Vilket kan påverka dig.

Så visst, det finns en risk att du får avslag för att du valde att använda pengar till att betala en inkassoskuld. Men jag skulle inte påstå att det är 100% garanterat, utan det finns en möjlighet att du trots allt får försörjningsstöd. Om inte, så kan du åtminstone ansöka om akut bistånd.
Citera
2020-06-12, 01:28
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Dom tar INTE hänsyn till inkasso/skulder utan som anser att du ska ha skitit i att betala/bett om uppskov och använt pengarna till uppehälle/mat istället.
Citera
2020-06-12, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Dom tar INTE hänsyn till inkasso/skulder utan som anser att du ska ha skitit i att betala/bett om uppskov och använt pengarna till uppehälle/mat istället.

Okej, bra att veta. Är avgifter jag haft rullande i flera år pga ekonomiska felsteg som yngre.

Antar att jag inte kommer bli beviljad något om de nu kollar tre månader bakåt. Har inte haft mycket pengar, men det kan ju vara så att de anser att jag borde ha lagt undan 4 000 kr till juli utifall att. Har en tusenlapp att leva på fram till augusti, så ångesten är befintlig. Testar att gå till kyrkan och fråga efter matkuponger sen, om inte annat.
Senast redigerad av Baast 2020-06-12 kl. 01:49.
Citera
2020-06-12, 01:50
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena

Ja, min efarenhet också.

Men ibland kan de ändå godkänna akut bistånd till mat, 56 kr/dag.
Citera
2020-06-12, 17:38
Medlem
Är det någon som vet hur det blir med försörjningstöd när jag under de senaste halvåret levt på kredit kort samt skattåterbäring?

Jag skall inskicka mina handlingar för att sedan ha första samtalet den 30e.
Hur ser dom på att jag swishar ca 5600kr till morsan som täcker hyra,el,mat samt husdjurets medicine.
jag har då varje månad överför via bankgiro insättning den summan + nån hundring för mitt eget livs spendering.

Nu har jag dessvärre inte hittat någon anställning och krediten är maxad därav är jag behov av försörjningstöd. Lägenheten är 3 rum o kök med hyra på 8033 som jag delar med morsan som pga av hälso anledningar behöver livnära sig på ekonomisk bistånd. lägenheten är för tre personer, men pga av psykisk ohälsa så kan mamma inte flytta från stället hon bott hela sitt liv. Fick med ett hyreskontrakt för att göra mig som inneboende - är detta det bästa alternativet för min situation?

Kommer dom se mina kredit insättningar som inkomst? trots att jag självklart kan redovisa att det kommer från mitt kreditkort? och som tydligt används för betalning av lån/kred samt swish till morsan.
Jag har en utlandsinbetalning inkommen som gäller försäljning av spel account vars pengar jag swishade till morsan då det var 5800kr. - Hur redovisar jag underlag på detta? självklart en inkomst men kan detta i kombination med kredit insättning för betalning av lånen göra så att därav inte är berättigad till stöd?

Kundtjänst var väldigt otydlig hur jag gör med denna månads utgifter när samtalet jag får är den 30e o därav försenade betalningar. Det låter som att mitt försörjningsstöd kommer nästa månad?
Kundtjänst informerade mig även att jag behöver göra konto utdraget för 3mån - 3 dagar innan samtalet med handläggaren?? alltså 27e, inte för att det kommer ändra hur den ser ut... betalar alltid min del den 25e. När i skjuten vill dom ha in min ansökan kan de mena? jag vill inskicka allt idag så de har god tid att handlägga.

Vägledning, info eller tips hade varit guld och uppskattas enormt.
Senast redigerad av Tootitoki 2020-06-12 kl. 18:29.
Citera
2020-06-12, 23:17
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tootitoki
Är det någon som vet hur det blir med försörjningstöd när jag under de senaste halvåret levt på kredit kort samt skattåterbäring?
Det beror på hur mycket du har haft på kontot de senaste 3 månaderna?
Om du har haft mer än vad som ingår i riksnormen så kan du bli nekad eller få avdrag för att de anser att du kunde ha sparat ...Vad står det att du skall betala i hyra i kontraktet som ni har skrivit?
Om du betalar halva hyran, elen och inte lever på mer än ca 4000 kr/mån för mat, kläder och annat så borde du inte överskrida normen men de anser inte att man behöver ha husdjur för att överleva.
Citera
2020-06-13, 01:09
Medlem
Citat:

Beror på dina inkomster, speciellt de senaste tre månaderna. Om det överstiger norm plus skäliga kostnader för hyra etc (om du får hyra beviljat), så kan du riskera att få avslag.

Kommer dom se mina kredit insättningar som inkomst? trots att jag självklart kan redovisa att det kommer från mitt kreditkort? och som tydligt används för betalning av lån/kred samt swish till morsan.
Jag har en utlandsinbetalning inkommen som gäller försäljning av spel account vars pengar jag swishade till morsan då det var 5800kr. - Hur redovisar jag underlag på detta? självklart en inkomst men kan detta i kombination med kredit insättning för betalning av lånen göra så att därav inte är berättigad till stöd?

Alla pengar som kommer in på ditt konto kommer att betraktas som inkomst. Det kvittar om det är spelvinster, kredit, lön, bidrag, lån eller annan inkomst.

Men ja, kredit plus spelkontoförsäljning kan leda till att du får avslag denna månaden. Om summan överstiger riksnormen samt skäliga kostnader för hyra etc.

Citat:
Kundtjänst var väldigt otydlig hur jag gör med denna månads utgifter när samtalet jag får är den 30e o därav försenade betalningar. Det låter som att mitt försörjningsstöd kommer nästa månad? Kundtjänst informerade mig även att jag behöver göra konto utdraget för 3mån - 3 dagar innan samtalet med handläggaren?? alltså 27e, inte för att det kommer ändra hur den ser ut... betalar alltid min del den 25e. När i skjuten vill dom ha in min ansökan kan de mena? jag vill inskicka allt idag så de har god tid att handlägga.

Vad gäller telefonsamtalet? Ska de ringa angående nyansökan (och sedan skicka in alla papper per post), istället för att låta dig komma dit på möte och lämna in då? Det är vanligt att just första gången man ansöker om försörjningsstöd leder till ett möte med en socialsekreterare, men kan tänka mig att de har ändrat sina rutiner pga coronatider. Om telefonsamtalet gäller ansökan (och ersätter möte), så får du helt enkelt vänta tills den 30:e. Om det är akut, och du absolut inte kan vänta längre så kan du alltid ansöka om akut bistånd tills dess du eventuellt får försörjningsstöd beviljat.
Citera
2020-06-13, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Alla pengar som kommer in på ditt konto kommer att betraktas som inkomst. Det kvittar om det är spelvinster, kredit, lön, bidrag, lån eller annan inkomst.

Men ja, kredit plus spelkontoförsäljning kan leda till att du får avslag denna månaden. Om summan överstiger riksnormen samt skäliga kostnader för hyra etc.

Vad gäller telefonsamtalet? Ska de ringa angående nyansökan (och sedan skicka in alla papper per post), istället för att låta dig komma dit på möte och lämna in då? Det är vanligt att just första gången man ansöker om försörjningsstöd leder till ett möte med en socialsekreterare, men kan tänka mig att de har ändrat sina rutiner pga coronatider. Om telefonsamtalet gäller ansökan (och ersätter möte), så får du helt enkelt vänta tills den 30:e. Om det är akut, och du absolut inte kan vänta längre så kan du alltid ansöka om akut bistånd tills dess du eventuellt får försörjningsstöd beviljat.

Om jag förstår det rätt så gäller samtalet ''nybesök'' som jag gissar innebär genomgång av den inskickade ansökan med bifogade handlingar. Samt att handläggaren kommer vilja veta hur det gick med kontakten med arbetsförmedligen som har ett stöd program jag förmodligen kan ingå - fick detta tips av handläggaren då det är samma person som svarade i mitt första samtal till kundtjänsten för att starta hela processen.

Baserat på era kommentarer så skulle jag inte bli beviljad, testade även provberäkning.
Pga av skatt återbäring (10k), insättning av kredit (ca 10k) för betalning av fakturor o hushållet samt även då inkomsten för försäljningen (5800) så har jag runt 25k total inkomst under dessa 3mån jag ska redovisa. Utgifter som soc skulle bry sig om och förmodligen bevilja är ju då ungefär 4600kr i månaden (hyra,el,telefon,tandvård).
Så om jag förstår det rätt så kommer dessa 25k ''inkomst'' -9200kr (4600+4600) vara pengar jag ''har'' och är därav inte berättigad för någon stöd inom en snar framtid.

Något positivt jag fått ut av detta är att jag iaf tog kontakt med lån/kredit givare och ornade enbart ränt betalning samt betalningsfria månader - så im looking at the bright side.
Senast redigerad av Tootitoki 2020-06-13 kl. 09:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in