2020-06-12, 01:23
Medlem
TrolleriKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tremendously
Morelius tittade på den personen som sedermera tog upp en pistol och sköt. Flera minuter innan. Samtidigt som Skandiamannen fortfarande var inomhus. Det faktum kan man inte kringgå.

Skitsnack, precis som hela ditt inlägg.

I sitt första vittnesmål avgivet på morgonen den 1a mars säger Morelius att GM kommer gående bakom och skjuter. I det andra förhöret, som görs två veckor senare, ändrar han sig och säger han tror att GM stod där och väntade, men han understryker att han är osäker på den uppgiften.

Läs själv: http://www.itdemokrati.nu/page36z.html
Citera
2020-06-12, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Jag har förstått att många är besvikna på onsdagens pressträff.

Undertecknad också (underkänt) även om jag måste säga att det mer i egenskap av deras yrkesroll. Ja, KP sa nog lite för mycket i februari. Synd. När man sen såg presskonferensen så fanns inte den där självklara säkerheten. KP såg rätt moloken ut i långa stunder. Hans M sa innan mötet att folk kommer säkert ha åsikter. Där hade han ju iaf inte fel. Jag tänkte att det var en bra analys. Med förhoppningen att det finns alltid folk som inte accepterar bindande bevisning.

Tyvärr dock. Det känns som att något gick fel på vägen. Vad? Vet ju bara KP o HM.

Dom hade världens chans, o sumpade den. Sad but true :-(

Sen det är klart. O det måste vi ju erkänna och det tror jag ingen förnekar. Att det var ett stort misstag att sålla bort SE med tanke på hans förehavanden och de han sa. KP var ju inne på just det, om han hade varit åklagare då, eller om samma sak hade hänt idag, hade han utan vidare plockat in honom och låtit SE förklara sig samtidigt som det gjorde husrannsakning, kanske t om ha sin dag i rätten osv.

Jag har fortfarande förtroende för nämnda herrar. Att erkänna misstag är också en styrka. Hoppas att vi får någon slags insikt framöver vad som "gick fel"?
Det blev en perfekt storm av antiklimax.

- Alla förhoppningar om ny teknisk bevisning (mordvapen, DNA på anonyma bekännelsebrev etc) grusades.

- Inga nya namn eller vinklar, den huvudmisstänkte var skåpmat för Palmenördar och var dessutom redan grundligt avhandlad i närtid av Pettersson/Filter.

- Förväntningarna var galna redan från början, media trissade upp dem ännu mer och pricken över I blev klappträt Suhonen som sa att de hade mordvapnet enligt säkra källor djupt inne i regeringen.

- Linköpings-jackpoten ställde ner skåpet mindre än 24 timmar innan, och satte ribban på stavhoppshöjd för vad man kan förvänta sig av moderna cold case-genombrott.

- Presentationen var helt ofattbart tråkig och amatörmässig. Direktsändning från FHM:s lokaler med vad som såg ut som ett par upphängda vita lakan som dekor. På sedvanligt coronamanér knappt en käft i rummet, inga fotoblixtar. Det kändes som en sån där sändning från en lokal-TV-kanal på 90-talet.

- Jag har sett proffsigare PowerPoint gjord av barn. Är det för mycket begärt att Åklagaren hyr in en konsult i ett par dagar för att fixa det? Måste han göra den själv?

Med det sagt, har man väl tagit smällen så att man kan se presentationen igen med korrekt kalibrerade förväntningar om innehåll och tempo, är den faktiskt mer gedigen än sitt rykte och första intryck.
Senast redigerad av CrispyKreem 2020-06-12 kl. 01:26.
Citera
2020-06-12, 01:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Jag har förstått att många är besvikna på onsdagens pressträff.

Undertecknad också (underkänt) även om jag måste säga att det mer i egenskap av deras yrkesroll. Ja, KP sa nog lite för mycket i februari. Synd. När man sen såg presskonferensen så fanns inte den där självklara säkerheten. KP såg rätt moloken ut i långa stunder. Hans M sa innan mötet att folk kommer säkert ha åsikter. Där hade han ju iaf inte fel. Jag tänkte att det var en bra analys. Med förhoppningen att det finns alltid folk som inte accepterar bindande bevisning.

Tyvärr dock. Det känns som att något gick fel på vägen. Vad? Vet ju bara KP o HM.

Dom hade världens chans, o sumpade den. Sad but true :-(

Sen det är klart. O det måste vi ju erkänna och det tror jag ingen förnekar. Att det var ett stort misstag att sålla bort SE med tanke på hans förehavanden och de han sa. KP var ju inne på just det, om han hade varit åklagare då, eller om samma sak hade hänt idag, hade han utan vidare plockat in honom och låtit SE förklara sig samtidigt som det gjorde husrannsakning, kanske t om ha sin dag i rätten osv.

Jag har fortfarande förtroende för nämnda herrar. Att erkänna misstag är också en styrka. Hoppas att vi får någon slags insikt framöver vad som "gick fel"?

De har tilldelats munkavle, därav detta fiasko.
Citera
2020-06-12, 01:38
Avslutad
SE är rätt GM, men han har inte agerat själv, vilka de är har mörklagts nu, KP tvingas till tystnad, dock får KP avslöja rätt GM men inget mer.
Att SE lämnar jobbet exakt rätt minut för att döda OP var inte en tillfällighet, han fick denna information av de som nu mörkas bort. KP har löst mordet men får bara lämna ut GM för ev rikets säkerhet.
Senast redigerad av LawNumberSix 2020-06-12 kl. 01:40.
Citera
2020-06-12, 02:28
Medlem
Mullrets avatar
Utredningen borde ha varit uppdelad i olika team som fokuserat på varsitt spår.. Nu sprang alla åt samma håll beroende på vad man tyckte för dagen. Hade team SE kommit längre än KP? Absolut, samt all information är färskvara.
Utredningen är dåligt skött, känns som en mörkläggning.

Kan det vara horor, narkotika och spioneri som skall mörkas?
Citera
2020-06-12, 02:33
Medlem
Tremendouslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrolleriKonto

I sitt första vittnesmål avgivet på morgonen den 1a mars säger Morelius att GM kommer gående bakom och skjuter. I det andra förhöret, som görs två veckor senare, ändrar han sig och säger han tror att GM stod där och väntade, men han understryker att han är osäker på den uppgiften.

Ur andra förhöret:

"Jag ser en kille som står där".

"Så kommer det två personer, varav den ena går något före, och som jag uppfattade det så vad det en kvinna. Sen kommer det upp en man, nu efteråt alltså, han stod alltså vid, om det är ett skyltfönster eller mot väggen redan när den här gruppen som kom bakifrån Kungsgatan sett gående, när de hade gått förbi och kvinnan och mannen kommer gående då går han ut bakom, och som jag uppfattade det som han tog tag i axeln på honom eller på något sätt. Jag uppfattade det som att nu händer det någonting. Jag trodde att det skulle bli bråk, jag fick en sån där underlig känsla. Sen small det bara två skott. Han som sköt, efter skotten så tog han ner handen lugnt och fint, tog ett par steg bakåt och kvinnan hon vände sig om och ropade. Då rör han sig lugnt och försiktigt, backar han och vänder sig om och går och tittar ett par gånger, sen så försvinner han och joggar bort. Han rusar inte."

Den personen han beskriver här är inte Skandiamannen: https://www.youtube.com/watch?v=0jfQjCnsY98

Han säger inte så som du påstår att han gör i det första förhöret. Han säger följande:

"Han ser två personer komma gående på trottoaren på Sveavägens östra del i riktning mot Sergels Torg. Han ser sedan en man komma upp bredvid dessa båda personer bakifrån."

Han säger inte att det kommer tre personer, eller att det går först två personer, sen en person bakom. Tror du inte att han hade noterat att personen kommer gåendes bakifrån och sagt det om så nu var fallet? Nu när han noterade att det kom två personer gåendes. Jag menar. Är man så observant vid tillfället att man noterar att det kommer två personer gåendes, så skulle man troligtvis även notera om det gick en person bakom dessa. Han är väldigt tydlig med i sitt andra förhör att mannen stod vid gathörnet redan innan. Vet du om Morelius var med på den första rekonstruktionen?

Sedan säger han detta. Under första förhöret.

"Den man som kommit ifatt de andra två sprang sedan Tunnelgatan österut."

Han säger aldrig att mannen kom gåendes bakom, och kommer ikapp. Han säger att han ser en man komma upp bredvid dessa två. Det är du som vill tolka det så. Troligtvis eftersom du tror att det är Skandiamannen som utfört mordet.
Senast redigerad av Tremendously 2020-06-12 kl. 03:00.
Citera
2020-06-12, 02:57
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
SE är rätt GM, men han har inte agerat själv, vilka de är har mörklagts nu, KP tvingas till tystnad, dock får KP avslöja rätt GM men inget mer.
Att SE lämnar jobbet exakt rätt minut för att döda OP var inte en tillfällighet, han fick denna information av de som nu mörkas bort. KP har löst mordet men får bara lämna ut GM för ev rikets säkerhet.

Rikets säkerhet...haha vilket skämt. Du menar att det finns kopplingar till islamister, aha jo ja då förstår jag att det finns en risk i dagens Sverige.
Citera
2020-06-12, 03:45
Medlem
frank-costellos avatar
Enligt den här artikeln så ska Sigge Cederholm ha identifierat den man han såg komma springades på Luntmakargatan, strax efter det att Olof Palme blev skjuten, som Christer Petterson. I polisförhör så ska Cederholm ha sagt att han inte visste vem mannen han såg var, men ska senare ha erkänt till ett vittne att det var Christer Petterson.

Artikeln är från 2006 och den tar upp Roger Östlunds död, som hade inträffat två dagar innan artikeln publicerades. Man nämner att Östlund var ett vittne utanför biografen Grand, en vän till Petterson som pekat ut Petterson både i tingsrätt och hovrätt, till att ha befunnit sig utanför biografen i samband med att makarna Palme var där.
https://www.expressen.se/nyheter/sigge-dumpade-vapnet-at-pettersson/
Senast redigerad av frank-costello 2020-06-12 kl. 03:54.
Citera
2020-06-12, 03:50
Medlem
Tremendouslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballobas
Fattar FAN inte hur de bara har släppt och accepterat att CA bara sålt sitt vapen så där!! Och ingen jävel trätt fram som möjlig köpare. Ja jösse vilket FIASKO.............

Det har troligtvis inte trätt fram någon köpare av hans vapen. Av en enda anledning. Det finns ingen köpare. Belöningen är ju 50 miljoner. Även om köparen inte vill riska sig själv så hade denne kunnat tvätta av det och lämna in anonymt under vapenamnesti. Vilket inte har skett. C.A trollade troligtvis bara Polisen för att han var trött på staten & livet. För man säljer ju inte iväg ett lagligt ägt vapen som mördat en statsminister till en främmande person?

Men foliehattar vägrar köpa de argumenten. Som vanligt. När något ska passa in.
Citera
2020-06-12, 03:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TrolleriKonto

Inte alls skitsnack ditt korkade fån. Första förhöret är ett telefonförhör där han som hastigast får säga vad som hänt utan att utveckla det vidare. I det andra är han väldigt tydlig med vad han sett.

Synd att ni Engström töntar måste ljuga så förbannat för att få ihop det
Citera
2020-06-12, 03:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tremendously
Ur andra förhöret:

"Jag ser en kille som står där".

"Så kommer det två personer, varav den ena går något före, och som jag uppfattade det så vad det en kvinna. Sen kommer det upp en man, nu efteråt alltså, han stod alltså vid, om det är ett skyltfönster eller mot väggen redan när den här gruppen som kom bakifrån Kungsgatan sett gående, när de hade gått förbi och kvinnan och mannen kommer gående då går han ut bakom, och som jag uppfattade det som han tog tag i axeln på honom eller på något sätt. Jag uppfattade det som att nu händer det någonting. Jag trodde att det skulle bli bråk, jag fick en sån där underlig känsla. Sen small det bara två skott. Han som sköt, efter skotten så tog han ner handen lugnt och fint, tog ett par steg bakåt och kvinnan hon vände sig om och ropade. Då rör han sig lugnt och försiktigt, backar han och vänder sig om och går och tittar ett par gånger, sen så försvinner han och joggar bort. Han rusar inte."

Den personen han beskriver här är inte Skandiamannen: https://www.youtube.com/watch?v=0jfQjCnsY98

Han säger inte så som du påstår att han gör i det första förhöret. Han säger följande:

"Han ser två personer komma gående på trottoaren på Sveavägens östra del i riktning mot Sergels Torg. Han ser sedan en man komma upp bredvid dessa båda personer bakifrån."

Han säger inte att det kommer tre personer, eller att det går först två personer, sen en person bakom. Tror du inte att han hade noterat att personen kommer gåendes bakifrån och sagt det om så nu var fallet? Nu när han noterade att det kom två personer gåendes. Jag menar. Är man så observant vid tillfället att man noterar att det kommer två personer gåendes, så skulle man troligtvis även notera om det gick en person bakom dessa. Han är väldigt tydlig med i sitt andra förhör att mannen stod vid gathörnet redan innan. Vet du om Morelius var med på den första rekonstruktionen?

Sedan säger han detta. Under första förhöret.

"Den man som kommit ifatt de andra två sprang sedan Tunnelgatan österut."

Han säger aldrig att mannen kom gåendes bakom, och kommer ikapp. Han säger att han ser en man komma upp bredvid dessa två. Det är du som vill tolka det så. Troligtvis eftersom du tror att det är Skandiamannen som utfört mordet.

Tyvärr är det så att alla som tror på Engström antingen ljuger så inihelvete,
kan inte läsa och/eller är rent allmänt korkade och inte vet vad dom pratar om.

Den springande punkten är att dom är korkade som få.
Citera
2020-06-12, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Om man pläderar för en inhemsk konspiration, då tycker jag att man också måste komma med motiveringar till vilka drivkrafter som fanns bakom en sådan.

För mig framstår det som meningslöst att fimpa Palme 1986. Om det skulle haft någon märkbar effekt borde det ha skett minst 10 år tidigare. Vid den här tiden var skadan redan skedd för Sveriges del och även om Palme själv försvann hade han installerat gott om påläggskalvar inom politiken som skulle föra hans arv vidare. Pga detta tycker jag trots allt att en ensam gärningsman med blandade politiska och personliga motiv känns betydligt mer trolig.
10 år tidigare hade väl inte varit så meningsfullt, då förlorade S o Palme regeringsmakten som borgarna sen hade till 1982. Från 73 - 76 var det lotteririksdag och blockskiljande frågor avgjordes genom lottning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in