2020-06-11, 23:20
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jag syftade på senaste veckorna när jag skrev att det inte kommit något avbrott.

Det vi såg nu var väl ganska väntat.

Själv gjorde jag dock bort mig och trodde korrigeringen skulle komma tidigare.

Jag missade helt att den normala rytmen för vinsthemtagningar osv förmodligen var helt satt ur spel senaste veckorna pga att det helt enkelt inte fanns lika mycket vinster att plocka hem som under längre stadigare uppgångar.

Jo, ok och ja -- jag har inte varit så förtjust i att det varit för många obetydliga röda dagar (den största är på runt -1% men den är också i maj, i juni är den största -0.26%...). Det brukar inte vara särskilt positivt då man då i princip "samlar på sig nedsida". Ungefär som att öka trycket i en flaska tills denna sprängs, det är något stabilare att låta det pysa lite ibland (en skitjämförelse, men får gå).

Vid mer volatila perioder är ganska ofta det mesta satt ur spel på ett eller annat vis. Därför bör man tolka all data som suspekt (och alla Flashbackare som inhyrda NWO-agenter).

Denna nuvarande nedgång kan rentav tolkas som positiv då det skrämmer iväg 'svenssons', det är när 'det bara kan gå upp' som det är ännu värre. Nu började det visserligen vara lite detta 'det kan bara gå upp', men inte till någon grad där det är precis som att folk glömt att det faktiskt går ned ibland.
Citera
2020-06-11, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Dagliga,

* S&P500 VIX på 47% för tillfället (det är väldigt högt)
* SPY (S&P500) stannar dagen precis vid SMA200
* DJI öppnar och stänger under SMA200
* SPX (S&P500) handlas för närvarande under SMA200
* OMXS30 öppnar och stänger under SMA200
* SPX har dunsat i dess nuvarande trendkanal (dvs hittat support där)
* SPY's öppning skapar hela 2 övre 'gaps' på dagliga vilket är ganska uppseendeväckande (och något som stinker 'fake')

Mest intressant att SPX träffade den långa trendkanalen på dagliga och där stötte på support:
https://i.imgur.com/hDgHIdV.png
De gröna linjerna

Om detta bryts skulle nästa nivå kunna bli området kring fib 0.618, där finns mycket prisdata (en. 'confluence').

-

Andra tidsperioder,

* RSI14 på 4h för SPX (S&P500) står är för tillfället på under 20, senast det inträffade var 27 februari
* MFI14 (Money Flow Index) följer med RSI14 på 4h ned och står under 15 för SPX
* RSI14 på 4h för OMXS30 är på samma nivå som på den lokala botten 14 maj (12 maj-14 maj gick OMXS30 -7%, i nuvarande nedgång från toppen till botten ligger det också på -7%)
* RSI14 för SPY på 4h har inte varit så lågt sedan 24 mars, en dag efter botten för SPY
* 'Engulfing bearish' för SPY för veckodatan just nu, SPY måste stänga över 303 imorgon för att så inte ska bli fallet (dvs gå upp ca 0.97% från stängning)
* De flesta börser är över de flesta medelvärden för veckodatan utom DJI som slåss med EMA21 för tillfället, det råder alltså ingen björntrend sett till veckoperspektivet. SPY har t ex 10.7% ned till SMA200 för veckodatan (vanligt vid utdragna lågkonjunkturer är att kurserna ligger under SMA200 på veckodatan under betydligt längre tid än ett par månader)

Mycket data för tillfället där mycket pekar åt helt olika håll.
Summan av det blir i princip 'vi får se', inga kritiska dödskors har ännu inträffat eller är på väg att ske heller (ännu -- dvs 'vi får se').

-

Summa summarum
För dagliga är MACD fortfarande positivt och kommer så att vara ett tag. Sett endast till MACD är vi ganska tydligt i en tjurtrend. Tittar man istället på kortare 4h står t ex RSI14 väldigt lågt, men där är det ganska ofta så att RSI14 + kortare intervaller kan slå något snett. På dagliga har vi ett dödskors för MACD för SPX, men dessa kan komma och gå på ett par dagar så det måste inte betyda för mycket (men det är ändå mer negativt än positivt).

Mest intressant blir att imorgon se vilka andra som också söker köplägen i tråden. För egen del är det helt givet att det är läge att börja söka köp (precis som det var läge idag) och att därför börja titta på att ta längre positioner (långa i detta fall blir relativt 'Coronakrisen' som bara pågått ett par månader, betyder alltså inte ett perspektiv på flera år).

Har följt tråden ett par dagar och måste bara få det yttrat: du är riktigt vass, tack för att du delar med dig av ditt kunnande. Inte ofta man stöter på personer som dig!

Jag kommer att börja småköpa imorgon, tror att detta blir en kortvarig dipp.
Citera
2020-06-11, 23:24
Medlem
Sjuntorparns avatar
Gick in med stor del av mina surt intjänade knegarpengar i Berkshire Hathaway för 179 dollar/aktie idag. 9.3 SEK per dollar.
Sparade en liten peng för fortsatta fall.
Några kommentarer till detta?
Citera
2020-06-11, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuntorparn
Gick in med stor del av mina surt intjänade knegarpengar i Berkshire Hathaway för 179 dollar/aktie idag. 9.3 SEK per dollar.
Sparade en liten peng för fortsatta fall.
Några kommentarer till detta?

Jag skulle hellre ha köpt SPP aktiefond USA eller något liknande.
Citera
2020-06-11, 23:28
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Mest intressant blir att imorgon se vilka andra som också söker köplägen i tråden.
Inte så att det har någon betydelse men jag köpte close vid 3003.

Om min bedömning stämmer får vi ett rally under resten av Juni. Sedan kan det för all del vara så att det inte startar än. Men jag har aug optioner så jag har tid. Kommer också att köpa ES om det börjar se ut som en stabil botten.

Jag gjorde också bedömningen att vi skulle stanna här och har ungefär samma kanal som du.
Citera
2020-06-12, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Vad kan denna nedgång bero på, en andra våg av corona?

Den här nedgången drevs nog i huvudsak av att man ville att det skulle gå ner.

I lägen som dessa med vecka/månadsperspektiv letar man ofta anledningar att handla upp resp ner börsen.

En nyhet som kommer i ett visst börsklimat kan mycket väl bemötas med en axelryckning medans en nyhet av samma dignitet i ett annat börsklimat nästan kan utlösa en krasch.

Man ska ha i minnet att många aktörer vill ha det på det här viset. Dom tjänar inga pengar på att börskurvan ser ut som en rak linje som dag ut och dag in går upp med 0.05% eller rättare sagt stor del av börsens aktörer skulle bli arbetslösa då.

Just nu fanns det ett sug efter nyheter som kunde utlösa det vi sett.

Citat:
Tror ni börserna går ner mer imorgon?

Precis som sinevawe skriver tror jag det är svårt och för tidigt att sia om i fall detta bara var en väntad (och välkommen) rekyl och paus inför fortsatta uppgångar eller om det ska tas på större allvar och ett tecken på att ett längre trendbrott inletts.

Usa stängde på dagslägsta och i morgon är det dessutom fredag och redan från början en sämre dag att vara exponerad mot börsen jämfört med veckans övriga dagar så det normala hade varit nedgång även i morgon.

Men nu är det även många som stått vid sidan och byggt frustration senaste månaden så allt vad normala mönster heter är satta ur spel.

Skulle inte förvåna mig om vi slutar dagen runt nollan.

Allt över -1% vid stängning ser jag som ett styrkebesked.

Själv håller jag mig helt klart avvaktande och ligger till större delen likvid en tid till.

Dock om det rasar rejält även i morgon -3% eller mer (vilket jag är tveksam till) kommer jag fynda för att behålla och sälja vidare på måndag.
Senast redigerad av rotebro-conny 2020-06-12 kl. 00:08.
Citera
2020-06-12, 00:08
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:

I lägen som dessa med vecka/månadsperspektiv letar man ofta anledningar att handla upp resp ner börsen.

En nyhet som kommer i ett visst börsklimat kan mycket väl bemötas med en axelryckning medans en nyhet av samma dignitet i ett annat börsklimat nästan kan utlösa en krasch.

Man ska ha i minnet att många aktörer vill ha det på det här viset. Dom tjänar inga pengar på att börskurvan ser ut som en rak linje som dag ut och dag in går upp med 0.05% eller rättare sagt stor del av börsens aktörer skulle bli arbetslösa då.

Precis som sinevawe skriver tror jag det är svårt och för tidigt att sia om i fall detta bara var en väntad (och välkommen) rekyl och paus inför fortsatta uppgångar eller om det ska tas på större allvar och ett tecken på att ett längre trendbrott inletts.

Usa stängde på dagslägsta och i morgon är det dessutom fredag och redan från början en sämre dag att vara exponerad mot börsen jämfört med veckans övriga dagar så det normala hade varit nedgång även i morgon.

Men nu är det även många som stått vid sidan och byggt frustration senaste månaden så allt vad normala mönster heter är satta ur spel.

Själv håller jag mig helt klart avvaktande och ligger till större delen likvid en tid till.

Dock om det rasar rejält även i morgon -3% eller mer (vilket jag är tveksam till) kommer jag fynda för att behålla och sälja vidare på måndag.

Okej! Jag köpte på mig redan idag, kanske skulle väntat till imorgon. Men går det ner imorgon igen så köper jag på nytt. Dessa är företag som gynnas av corona men ändå drogs några med i fallet. Några av de största teknikföretagen har stora produktsläpp framöver och deras Q4 gissar kommer bli hyffsade.
Citera
2020-06-12, 00:21
Medlem
Citat:
Okej! Jag köpte på mig redan idag, kanske skulle väntat till imorgon. Men går det ner imorgon igen så köper jag på nytt. Dessa är företag som gynnas av corona men ändå drogs några med i fallet. Några av de största teknikföretagen har stora produktsläpp framöver och deras Q4 gissar kommer bli hyffsade.

Får vi en riktigt nattsvart morgondag ser jag det som ett ypperligt fyndtillfälle för i alla fall ett kortare inhopp.

Men jag kör mest wt-trading så lyssna för Guds skull inte på mig

Hur som helst blir det en jäkligt spännande dag i morgon.

Lycka till!!
Citera
2020-06-12, 01:20
Medlem
Terminen indikerar starkt nedåt vid börsöppning i morgon. Ungefär 1% nu, blir det lika blodigt i morgon, som idag?
Citera
2020-06-12, 01:42
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Inte så att det har någon betydelse men jag köpte close vid 3003.

Om min bedömning stämmer får vi ett rally under resten av Juni. Sedan kan det för all del vara så att det inte startar än. Men jag har aug optioner så jag har tid. Kommer också att köpa ES om det börjar se ut som en stabil botten.

Jag gjorde också bedömningen att vi skulle stanna här och har ungefär samma kanal som du.

Jag tycker att det säger en del om man faktiskt skriver vilka nivåer man köper på och då när detta är aktuellt och inte lång tid senare (lättare att se ut som ett geni i efterhand trots allt). Det ger också personen som skriver ett par snäpp högre trovärdighet (något som kan vara en bristvara här).

Jag har inte gjort bedömningen att vi stannar, men det ser bättre ut än sämre iom att kanalen tydligt respekterades samt att alla relevanta index är nära SMA200 på dagliga. Jag kommer dock vara något försiktig imorgon och primärt gå på de längre tidsperspektivet och sedan köra DCA (dollar cost averaging) in för att minska risken något. Jag vill gärna se någon typ av positiva medelvärden på 30 eller 60 min..

Att index som SPX inte gått ned till och testat kanalen tidigare har också de senaste veckorna varit något udda.
Citera
2020-06-12, 01:46
Medlem
sinewaves avatar
Citat:

Skulle inte förvåna mig om vi slutar dagen runt nollan.

Tänk på att veckan stänger imorgon även om det är fredag. SPY måste upp ca 1%(om jag minns rätt) för att veckans candle inte ska resultera i en 'engulfing bearish' (inte särskilt positivt). Detta är definitivt något man bör hålla ett öga på imorgon då sådant brukar kunna påverka en del.
Citera
2020-06-12, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slampen
Terminen indikerar starkt nedåt vid börsöppning i morgon. Ungefär 1% nu, blir det lika blodigt i morgon, som idag?

Kan det säkert göra som reaktion på USA-börsen. Lär ju dock rekyla kraftigt på måndag isf, speciellt om börsen går bra overseas imorgon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in