2020-06-10, 20:33
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det finns sprickor med öppet vatten i Arktis nu också.

Jag citerar från mitt tidigare inlägg: "Notera också från din film hur Skate fick dyka plötsligt när den spricka de gått upp i började slutas igen, mer öppet än så var det aldrig, och som sagt, det var inte vid Nordpolen utan en bra bit därifrån."

Nu är det en (enorm) skillnad mellan sprickor och isfritt hav. Men jag förstår att du inte vill tillåta dig själv inse att vi bara de senaste 60-åren haft mycket mindre is kring Nordpolen än idag. Detta är dessutom dokumenterat i captains logg och amerikanska försvaret, m.m "Northpole open waters"

Men tro för allt i världen inte på dokumentationen som gjordes då, helt obeaktat den galna klimatdiskussion du och bolsjevikerna gärna för. Titta på videon, se själv. Ca 3:30 in har du Nordpolen öppet hav: https://youtu.be/vqWSe6dOgO0

Waterskiing in the Northpole, 1958
Citera
2020-06-10, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Nu är det en (enorm) skillnad mellan sprickor och isfritt hav.
Helt riktigt, och vad man ser på din video är sprickor. Hur tror du annars folk kan stå på isen runt omkring?
Citera
2020-06-10, 22:59
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Helt riktigt, och vad man ser på din video är sprickor. Hur tror du annars folk kan stå på isen runt omkring?

Du och jag hade en diskussion kring USS Skate tidigare. Captains logg rapporterar under flera år isfria vatten vid Nordpolen, deras färd till Arktis var planerad och skedde över tid. I videon åker karln för övrigt ut med en båt, så promenader kring den vetenskapliga stationen (som man förklarar var ett block is som flöt omkring vid Arktis som nu är täckt av is) kommer i ett senare skede. Det var varmare för, i vartfall på Arktis för 60-år sedan, rena Kanarieöarna.

Alarmisterna har gått en tuff 2020 vår till mötes i Arktis
https://youtu.be/MMn_qNY5KZE
Citera
2020-06-11, 08:34
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Du menar att isfria vatten vid Arktis på 1950-talet som nu 2020 är metertjock is ger dig känslan av att det var kallare förr ? Arktis och området där USS Skate dök upp var ju då varmt att isen var tunn eller obefintlig, det är dokumenterat.

Om du vill kan du notera att fet finns mycket väl dokumenterat i Amerikanska marinloggar och annat att isen 1958-59 var väsentligt mindre och att stora öppna hav fanns, något som därefter inte loggats.

Detta betyder att just området kring Nordpolen i modern tid varit väsentligt varmare och mindre istäckt än det är idag.
Du svarade inte på min fråga. Tror att detta motsäger den globala uppvärmningen?
Citera
2020-06-11, 16:18
Medlem
Jag kollade precis data från NSIDC angående den globala havsisen och det är 700K kvadratkilometer mindre is i dag än år 1980. Under de senaste 100 åren så var 70-80 talet ovanligt kalla. Den globala havsisen i dag ligger något över medianen.

Senaste siffrorna från NSIDC visar 23,547 miljoner km²

Medianen från 1979 har konstant legat runt 23 miljoner km²

Den globala trenden pekar till och med lite uppåt.

https://postimg.cc/64G9vv3p

Den kris som lasternassumma, humanlife, Xenonen, Trumpetflugan m.fl. babblar om är enbart påhittad.

Hjärnspöken som ni borde söka hjälp för.
Citera
2020-06-11, 17:40
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Jag kollade precis data från NSIDC angående den globala havsisen och det är 700K kvadratkilometer mindre is i dag än år 1980. Under de senaste 100 åren så var 70-80 talet ovanligt kalla. Den globala havsisen i dag ligger något över medianen.

Medianen från 1979 har konstant legat runt 23 miljoner km²

Den globala trenden pekar till och med lite uppåt.

https://postimg.cc/64G9vv3p

Den kris som lasternassumma, humanlife, Xenonen, Trumpetflugan m.fl. babblar om är enbart påhittad.

Hjärnspöken som ni borde söka hjälp för.
Nej, den pekar nedåt enligt den grafen.
Citera
2020-06-11, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Nej, den pekar nedåt enligt den grafen.

Jag hade fel, men inte som du tror.

Jag förstorade upp bilden och det visar sig att samtliga grafer är helt vågräta.
Citera
2020-06-11, 19:55
Medlem
Mark Gs avatar
Det är väl klart att de är vågräta. De visar ju medelvärdena för 1979 - 2019.
Senast redigerad av Mark G 2020-06-11 kl. 19:57.
Citera
2020-06-11, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mark G
Det är väl klart att de är vågräta. De visar ju medelvärdena för 1979 - 2019.

Det finns användare som påstår något annat och visar upp en graf med 45 graders nedförsbacke. Det kanske blir så om man väljer kvadratmillimeter som skala, samt körsbärsplockar ett antal år bakåt i tiden där det var mycket mindre is.

Citat:

Jag citerar mig själv. Den globala isen växer trots att Arktis befinner sig i en smältperiod.

I dag har den globala havsisen ökat till 23,718 miljoner km²
Citera
2020-06-11, 21:10
Medlem
Mark Gs avatar
Citat:
Det finns användare som påstår något annat och visar upp en graf med 45 graders nedförsbacke. Det kanske blir så om man väljer kvadratmillimeter som skala, samt körsbärsplockar ett antal år bakåt i tiden där det var mycket mindre is.

Men ett medelvärde kan ju ses som en konstant, som i ett koordinatsystem alltid måste bli en vågrät linje.

Citat:
Jag citerar mig själv. Den globala isen växer trots att Arktis befinner sig i en smältperiod.

... För att havsisen växer runt Antarktis, som alltid så här års... Alltså ingenting onormalt.
Citera
2020-06-11, 21:13
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:

Citera gärna NSIDC istället. Såhär.
Citat:

Sea ice extent averaged for May 2020 was 12.36 million square kilometers (4.77 million square miles), placing it in the fourth lowest extent in the satellite record for the month. This was 930,000 square kilometers (359,000 square miles) below the 1981 to 2010 May average and*440,000 square kilometers (170,000*square miles) above the record low mark for May set in 2016

http://nsidc.org/arcticseaicenews/

För Arktis då. I övrigt tar inte area hänsyn till massa.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2020-06-11 kl. 21:23.
Citera
2020-06-11, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mark G
Men ett medelvärde kan ju ses som en konstant, som i ett koordinatsystem alltid måste bli en vågrät linje.

Då borde kurvan för koldioxidhalten också vara helt vågrät.

Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Citera gärna NSIDC istället. Såhär.

http://nsidc.org/arcticseaicenews/

Det där gäller enbart för Arktis. Den totala havsisen verkar ju vara konstant, vilket bevisar tesen om att jordens energibudget också är konstant. Jag läste det någonstans, men kommer inte ihåg var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in