2020-06-11, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polox
SE har ju sagt att han var stressad, hann förmodligen inte byta några ord, och även på vägen försökte han kolla tiden på sin klocka, som dock hade så mörk urtavla att han var tvungen att söka sig till en ljuskälla för att kunna se tiden.
Jo han tjatar oavbrutet om den där svarta urtavlan i alla förhör och intervjuer, men I call bullshit. Han hade ju så förbenat bråttom att hinna med tåget och visste vad klockan var när han passerade ut, då är det väl bara att knata på till T-banan i maxfart. Men istället hittar han på alla möjliga fördröjningar. Går inte närmaste vägen längs väggen, utan i en lång omständig loop ut till ytterkanten av trottoaren (där ingen går pga inklämd mellan träd och parkerade bilar). Där får han plötsligt för sig att han måste titta på klockan. Han säger det är bökigt att få fram den pga alla lager av vinterkläder (men i rekonstruktionsvideon halar han fram klockan på typ en nanosekund utan problem), och vips måste han återigen korsa hela trottoaren som han nyss korsade åt andra hållet - nu för att komma i närheten av skyltfönstret så det kan lysa upp klockan som han visste vad den var högst en halvminut tidigare.

Allt det där är uppdiktat för att förklara hur det kunde ta så länge för honom att gå de 40 metrarna från Skandia till mordplatsen att han omöjligen skulle hunnit bevittna själva mordet, än mindre utföra det.

Just den delen av storyn fick Skandias passervakt Häggström att fatta misstankar, så till den grad att han och kollegan gjorde en egen liten rekonstruktion. Ur vittnesförhöret:

"Vi har försökt att provgå det där och om man går rakt ut, man stämplar som han gjorde och bara knallar på och släpar stegen efter sig, fötterna efter sig, då har du gott om tid på en minut bort till Tunnelgatan. Du är, inom minuten är du i korset, då släpade vi fötterna efter oss. Om vi lägger till 30 sekunder för ett kort samtal om lite grann då har vi alltså 1,30. Då slutar vi på 23.20.-30. Då har han alltså pratat bort en halv minut."

(Observera att han inte säger ATT Engström pratade med någon vakt, han säger bara att även om man så skulle ha pratat bort en halv minut har man fortfarande bra marginal att hinna till mordplatsen, därför går det inte ihop).
Citat:
Underligt speciellt då uppgifter om att han syns på gatorna denna dag vid andra tider. Dock hade ju Skandiahuset många ingångar och även underjordiska kulvertar till närliggande fastigheter som kanske kunde användas för passage. Speciellt fanns ju en dörr ut mot Luntmakargatan, som användes på Alvar Lindencronas tid av den hemliga stay-behind-organisation han ansvarade för.

SE var en lustig kurre, en av få med egen nyckel till sitt kontor (ingen väktare kom in där enligt uppgift), så man kan ju undra om han inte hade en funktion inom någon hemlig underrättelsegrupp? Varför har detta inte utretts? Han var ju vapenkunnig och var tidigare försvarsanställd, samt moderat, en idealisk bakgrund för underrättelsetjänst kan man tycka.
Nja, jag tror mer på att han var en väldigt privat och konstig kuf som inte ville att nån skulle snoka bland hans prylar. T ex att nån vakt skulle hitta ett vapen i hans skrivbordslåda.
Citat:
Kanske är det detta om KP menar med att det inte går att "komma runt" SE? Dvs bakom honom finns figurer ur den hemliga världen, vilken är svårutredd eller tabu för civila myndigheter ("above the law"?). Kanske även därför som Hans Holmér inte ville gå vidare med detta spår, han hade ju själv försänkningar i denna bransch (Ebbe, IB etc)...

Att SE rusar ut vid tiden för mordet behöver faktiskt inte betyda att han är mördaren, kanske har han någon slags jour pga av ett spänt läge, och ger sig ut på spaning när det står klart för somliga att det börjar hetta till. Det finns uppgifter om att en viss aktivitet förekom i Skandiahuset denna natt, så SE var möjligen inte den ende som "jobbade över"?

På pressträffen igår nämnde Carl Bildt att han den natten befarade att MOP kunde vara inledningen på "något större". Mikael Holmström säger liknande saker i sin bok "Den dolda alliansen", om hur vissa fruktade att sovjetiska tanks strax skulle rulla på gatorna. En sådan tankegång om externt hot var dock helt främmande för flera militärer, vad jag erfarit enligt en samtida källa i grå huset...
Även om man ponerar att en dylik organisation existerade, skulle bara en ytterst oförsiktig jubelidiot med noll omdöme och människokännedom släppa in en sån karaktär som SE i den. En narcissist som är så ivrig att synas och babbla en massa att han springer till alla möjliga tidningar och TV-kanaler och tjatar om att bli intervjuad - är det en lyckad kandidat för en topphemlig organisation som står och faller med att alla respekterar Fight Club-kodex? Nej, den medlemmen vill ingen klubb ha. Hela hans existens skriker "jag är ingen lagspelare".
Senast redigerad av CrispyKreem 2020-06-11 kl. 17:59.
Citera
2020-06-11, 17:53
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Då utgår du ifrån att det skulle vara ett ej registrerat vapen som använts vid mordet.

Och Sonny Björk, vilken var Palmegruppens expert på vapen i 24 år säger att han inte alls förstår detta uttalande eftersom kulorna måhända inte är i bästa skick men inte i så dåligt skick att man inte kan utläsa bomdatan på dem.

Om utredarna draggat Vedasjön (vilket man inte gjort) eller gått med metallsökare runt hans stuga (vilket man ej gjorde pga snö vid tillfället) och man funnit CAs vapen där, men den varit i så dåligt skick att man inte hade kunnat provskjuta den, så hade det inte räckt för att CA skulle vara en troligare GM än SE?

Även om man skulle dra upp en hel rysk armé ur Vedasjön skulle det inte spela någon roll. Jag tror inte ens en upphittad skriftlig bekännelse från CA skulle betyda något. Ingen bevisföring i världen kan knyta honom till brottsplatsen. Det är det enda som betyder något i sammanhanget.

Det innebär inte att jag är säker på att CA är oskyldig. Bara det att han till 99,9% är oåtalbar.
Citera
2020-06-11, 17:54
Medlem
frank-costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank-costello
I det här klippet från tingsrätten 1989, så säger ett vittne, Roger Östlund, som ska ha varit vän med Petterson, att ha såg honom utanför Grandbiografen på Kungsgatan, och att han ska ha försökt få kontakt med honom, men att Petterson ska ha avvisande. Petterson ska därefter, enligt Östlund, ha gått mot mordplatsen, upp på Sveavägen.
https://www.youtube.com/watch?v=VyoIt5Uw47Y#t=13m50s
Grandbigrafen som makarna Palme besökte mordkvällen ligger på Sveavägen och inte på Kungsgatan. Jag blandade ihop den på Sveavägen, som makarna besökte, med den biograf som tidigare låg vid korsningen Kungsgatan/Sveavägen.

Christer Petterson ska förövrig 1970 ha haft ihjäl en person på just Kungsgatan, efter att först ha hamnat i slagsmål med två okända män mitt under julruschen, varav han ska ha huggit ihjäl den ena.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Christer_Pettersson
Citera
2020-06-11, 18:30
Medlem
hela händelsen med Mop är likt ett schackspel dock då med det tlllägget att bonden hyrde en annan bonde i ett annat schackspel och då helt andra spelregler användes, undrar om nån levande i sverige
kan berätta om det andra sverige( utan blattas) o utan deklarationer men med stora pengar o stora
män
Citera
2020-06-11, 18:35
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Även om man skulle dra upp en hel rysk armé ur Vedasjön skulle det inte spela någon roll. Jag tror inte ens en upphittad skriftlig bekännelse från CA skulle betyda något. Ingen bevisföring i världen kan knyta honom till brottsplatsen. Det är det enda som betyder något i sammanhanget.

Det innebär inte att jag är säker på att CA är oskyldig. Bara det att han till 99,9% är oåtalbar.

Han både i praktiken vid brottsplatsen och hittade på ett alibi som inte höll, det är bullshit om något. Men bullshit är varken bevis mot CA eller SE. Ska vi stoppa in alla som kör med bullshit i finkan blir det ingen kvar som kan vakta.
Citera
2020-06-11, 18:36
Medlem
sillynamnams avatar
Den här pressträffen slår precis allt jag sett av pinsamma pressträffar.
Det här är den pinsammaste pressträff jag nånsin bevittnat i hela livet.
Jag satt kvar ända till the bitter end för jag tänkte att de kanske släpper något precis i slutet. Men nej.
Alltså är det inte brottsligt att leka med förväntningar på det här sättet? Lova en lösning?
Och så anklaga en död om inte kan försvara sig, utan att lägga fram några bevis.
Alltså det är så jävla dåligt.

Finns det någon som kan förklara det här för mig? Varför gör en åklagare så här?
Citera
2020-06-11, 19:15
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.

Inte ens om vapnet skjuts av och kulorna är mer än en 0:a?
Som sagt om vi ser till SE så är det enda att han är suspekt, dvs. att han ljugit om vissa detaljer om mordplatsen, vi har inget konkret; inget vapen, ingen ammunition, inget DNA, inget alls.
Citera
2020-06-11, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Nej, den medlemmen vill ingen klubb ha. Hela hans existens skriker "jag är ingen lagspelare".

Alltså du menar åter utpekas med rätta en "lone nut" som Palmes baneman? Fast med lite högre socioekonomisk status än CP denna gång. Hur troligt ska man tro detta är?

F.ö. är underrättelsetjänsten full av kufar, läs Frånstedts memoarer.
Citera
2020-06-11, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Vem säger det? Det finns fem aktuella personer som förhörts angående in- och utpasseringen: Tre vakter som jobbade för Securitas, och så två snubbar anställda av Skandia. Ingen av dem säger att de snackat med Engström på vägen ut. Dock säger en av dem att han pratat med Engström i telefon dagen därpå, och SE var mycket bestämd på punkten att han gick direkt ut på gatan 23:20 utan att prata med någon vakt.

Henry Olofsson säger ju det i sitt vittnesförhör. Men SE säger att det inte var så trots att Olofsson egentligen gett honom ett alibi.
Citera
2020-06-11, 19:38
Medlem
[quote=CrispyKreem|71915816]Det figurerade tre Securitasvakter den aktuella kvällen - Anna-Lisa Gahn, Anette Kohut och Henry Olofsson.

Saken är den att det bör ha figurerat en vakt till där, eftersom de gick 2 och 2, men ingen av de andra vakterna kan säga säkert vem denna fjärde vakt var. De hade bytt tider med varandra m.m. Kohuts förhör är dock hemligstämplat. Jag tycker personligen att det är något märkligt över förhören med de 2 vakter som det finns tillgängliga förhör på, men har svårt att sätta fingret exakt på vad det är.
Citera
2020-06-11, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Den här pressträffen slår precis allt jag sett av pinsamma pressträffar.
Det här är den pinsammaste pressträff jag nånsin bevittnat i hela livet.
Jag satt kvar ända till the bitter end för jag tänkte att de kanske släpper något precis i slutet. Men nej.
Alltså är det inte brottsligt att leka med förväntningar på det här sättet? Lova en lösning?
Och så anklaga en död om inte kan försvara sig, utan att lägga fram några bevis.
Alltså det är så jävla dåligt.

Finns det någon som kan förklara det här för mig? Varför gör en åklagare så här?
Frågan är om man är beredd att ta till sig de bevis som redan var kända före pressträffen:

1. Att Engström hade en mycket ovanlig lika liten handlovsväska som mördaren hade med sig.
2. Att Engström pekar ut vittnet som finns på Luntmakargatan 13 timmar efter mordet.
3. Att Engströms gubbkeps och trekvartlånga rock i övrigt överensstämmer med signalementet på mördaren.

Det här är inga små omständigheter.
Citera
2020-06-11, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Såhär är det, detaljen finns i ordvalet: ”vi kommer inte runt SE”.

KP ville avsluta PU, vilket är det enda riktiga. Han skulle dock aldrig lovat guld och gröna skogar innan han gjorde så.
Troligen var det huvudsyftet med att tillsätta KP, att avsluta PU. Han fick lösa det som han ville, bara PU avslutades.

Det säger en del om honom att han först skroderade om stort genombrott för att sen inte ens bli en tummetott.
verkar vara modellen för dagens tjänstemän, tegnellare, mycket snack och ingen verkstad. KP får väl bli sommarbabblare nästa år och lägga ut texten om sin egen förträfflighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in