2020-06-11, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Vittnesmålet från första förhöret stämmer bättre med SE än med CP. Förutom glasögonen. Men det är väl enklaste sättet att förändra sitt utseende. Frånvaron av glasögonen skulle kunna förklara den intensivt stirrande blicken.

Det är först efter att hon sett CP på video som hon ändrar sig.

Tog han av glasögonen när han skulle skjuta? Är det normalt?
Citera
2020-06-11, 16:35
Medlem
FarbrorAgges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fulmendum
Är sista länken rätt? Får upp en Krimkvart som inte verkar ha med Palmemordet att göra?

Fel av mig! Denna är det:

https://www.youtube.com/watch?v=rIdNq71Dug8
Citera
2020-06-11, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Att döma av Engströms slipning hade han inte särskilt starka glasögon, och han sa själv att han bara behövde dem på avstånd, när han jobbade i ateljén körde han utan. Vet inte varför alla vill göra honom till Mr. Magoo som skulle förväxla Palme med ett träd om han inte hade brillorna på sig.
Citera
2020-06-11, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fulmendum
OK, tolkade det mer som att han menade att deras ställningar var en indikation på vilken sida av varandra de gått. Inte att han hade sett dem gå.
Du har möjligen inte hela Proletären-intervjun tillgänglig? Den verkar intressant.
Finns här: http://proletaren.se/artikel/elefanten-i-porslinsbutiken
Citera
2020-06-11, 16:47
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alplandskap
Vakten borde rimligtvis vara förhörd och ha en uppfattning om detta. Det skulle vara intressant att veta var man stämplar. Faller det sig naturligt att börja småprata med vakterna innan eller efter stämplingen?

Är det ett kort man drar för att få upp en dörr, t ex, är det naturliga att man drar kortet precis innan man kliver över tröskeln.

1986 var det knappast ett passerkort som man bara drog. De stämpelklockor jag sett ser ut så här:
https://twitter.com/MyHeritageSE/status/1023150830487261187/photo/1
Citera
2020-06-11, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Du har noll koll på vilka som befinner sig runt dig på lite håll. Skjut Palme sen älgar du rätt in i en polispatrull.

Missförstod dig, du har naturligtvis rätt. Tänkte på att precis bakom Palme inget svårt skjuta
för en närsynt, men helt klart problematiskt när man springer vidare.
Citera
2020-06-11, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
1986 var det knappast ett passerkort som man bara drog. De stämpelklockor jag sett ser ut så här:
Nåja, det var 1986, inte 1956. Finns beskrivet av ut- och inpasseringskontrollanterna Bergström och Häggström hur systemet fungerade.

Bergström: "Vi har alltså en dator som är till för tidredovisning och så det här för dörröppning /.../ det är alltså att betrakta som en nyckel man öppnar dörren med helt enkelt /.../ tanken är att man ska öppna dörren med kortet när man går in här. Och vi ska ha möjlighet att i efterhand se vilka som har gått in i huset med kortet /.../ Och när han då gått ut kl 23.19 här och sedan han också hade sagt att han gått tillbaka så tittade jag då om han hade gått in, hur dags han gick in igen /.../ men då var det så att han har inte öppnat dörren själv med hjälp av kortet"

Häggström "vi har de här inre skjutdörrarna i entrén som är låsta med elektroniskt lås /.../ om du lämnar Skandia måste du för att komma in igen använda kortet /.../ varenda gång jag går in och ut måste jag sticka in kortet för att öppna dörren"

Så det var ett fullt fungerande elektroniskt system med kort för att öppna dörrarna, vilket då samtidigt registrerades av datorn som virtuella 'stämplingar'. Men vakterna kunde 'buzza in' kända personer med en knapp i repan, och då registrerades ingen stämpling. Det var vad som skedde när SE kom tillbaka c:a 23:40-45.
Senast redigerad av CrispyKreem 2020-06-11 kl. 17:17.
Citera
2020-06-11, 17:14
Medlem
fulmendums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Finns här: http://proletaren.se/artikel/elefanten-i-porslinsbutiken
Tack. Dock fortfarande inte helt övertygad om att han motsäger sig själv. Skulle behöva sett vilka rekonstruktionsbilder han reagerat på för att veta bättre.
Citera
2020-06-11, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn

Han sköt på mycket nära håll, kanske mindre än en halvmeter.

Jag har svårt att tro på SE som gärningsman, men sammanlagt skulle det tre faktorerna viss alkoholpåverkade, halt väglag och inga glasögon kunna resultera i en udda gångstil.

Hur tar man sig enklast ner från Malmskillnadsgatan igen om man vill komma ner norr om tunnelgatan?
Citera
2020-06-11, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell

Nejdå, det fanns elektroniska stämpelkort 1986 och tidigare än så till och med.
Citera
2020-06-11, 17:25
Medlem
Citat:
Och då sade jag det att gick du direkt ut på gatan då, stannade du inte och pratade med vakterna någonting. Nej, jag gick direkt ut. Det fann jag lite anmärkningsvärt för det är ganska vanligt att man stannar och byter ett par ord med vakterna.

SE har ju sagt att han var stressad, hann förmodligen inte byta några ord, och även på vägen försökte han kolla tiden på sin klocka, som dock hade så mörk urtavla att han var tvungen att söka sig till en ljuskälla för att kunna se tiden.

Citat:
På hans datalistor så kan han se att den här Engström då inte har använt kortet mer än två gånger under fredagen. Det är när han kommer till Skandia på morgonen 08.10, och när han går klockan 23.19. Det kanske inte är så underligt för en utomstående men för oss som jobbar i Skandia är det här mycket märkligt.

Underligt speciellt då uppgifter om att han syns på gatorna denna dag vid andra tider. Dock hade ju Skandiahuset många ingångar och även underjordiska kulvertar till närliggande fastigheter som kanske kunde användas för passage. Speciellt fanns ju en dörr ut mot Luntmakargatan, som användes på Alvar Lindencronas tid av den hemliga stay-behind-organisation han ansvarade för.

SE var en lustig kurre, en av få med egen nyckel till sitt kontor (ingen väktare kom in där enligt uppgift), så man kan ju undra om han inte hade en funktion inom någon hemlig underrättelsegrupp? Varför har detta inte utretts? Han var ju vapenkunnig och var tidigare försvarsanställd, samt moderat, en idealisk bakgrund för underrättelsetjänst kan man tycka.

Kanske är det detta som KP menar med att det inte går att "komma runt" SE? Dvs bakom honom finns figurer ur den hemliga världen, vilken är svårutredd eller tabu för civila myndigheter ("above the law"?). Kanske även därför som Hans Holmér inte ville gå vidare med detta spår, han hade ju själv försänkningar i denna bransch (Ebbe, IB etc)...

Att SE rusar ut vid tiden för mordet behöver faktiskt inte betyda att han är mördaren, kanske har han någon slags jour pga av ett spänt läge, och ger sig ut på spaning när det står klart för somliga att det börjar hetta till. Det finns uppgifter om att en viss aktivitet förekom i Skandiahuset denna natt, så SE var möjligen inte den ende som "jobbade över"?

På pressträffen igår nämnde Carl Bildt att han den natten befarade att MOP kunde vara inledningen på "något större". Mikael Holmström säger liknande saker i sin bok "Den dolda alliansen", om hur vissa fruktade att sovjetiska tanks strax skulle rulla på gatorna. En sådan tankegång om externt hot var dock helt främmande för flera militärer, vad jag erfarit enligt en samtida källa i grå huset...

Slutligen kan man ju undra vad SE menade med att "polisen, pressen och Norge" var efter honom...
Senast redigerad av polox 2020-06-11 kl. 17:39.
Citera
2020-06-11, 17:36
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Nåja, det var 1986, inte 1956. Finns beskrivet av ut- och inpasseringskontrollanterna Bergström och Häggström hur systemet fungerade.

Bergström: "Vi har alltså en dator som är till för tidredovisning och så det här för dörröppning /.../ det är alltså att betrakta som en nyckel man öppnar dörren med helt enkelt /.../ tanken är att man ska öppna dörren med kortet när man går in här. Och vi ska ha möjlighet att i efterhand se vilka som har gått in i huset med kortet /.../ Och när han då gått ut kl 23.19 här och sedan han också hade sagt att han gått tillbaka så tittade jag då om han hade gått in, hur dags han gick in igen /.../ men då var det så att han har inte öppnat dörren själv med hjälp av kortet"

Häggström "vi har de här inre skjutdörrarna i entrén som är låsta med elektroniskt lås /.../ om du lämnar Skandia måste du för att komma in igen använda kortet /.../ varenda gång jag går in och ut måste jag sticka in kortet för att öppna dörren"

Så det var ett fullt fungerande elektroniskt system med kort för att öppna dörrarna, vilket då samtidigt registrerades av datorn som virtuella 'stämplingar'. Men vakterna kunde 'buzza in' kända personer med en knapp i repan, och då registrerades ingen stämpling. Det var vad som skedde när SE kom tillbaka c:a 23:40-45.

Jag har sett sådana stämpelklockor som jag länkade till på 90-talet men det är bra att du kunde redogöra för hur det var på Skandia
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in