2020-06-11, 18:23
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Haha är du i farten nu igen, var för du alla dina historier ifrån egentligen?
Fortsatt mer intresserad av data än av dina förvirrade tankar. Det enda som hänt här är att det blivit fler av din typ, dvs folk som av någon anledning tycker känslor och drömmar är mycket, mycket viktigare om man ska få fram siffror.
2020-06-11, 18:31
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Fortsatt mer intresserad av data än av dina förvirrade tankar. Det enda som hänt här är att det blivit fler av din typ, dvs folk som av någon anledning tycker känslor och drömmar är mycket, mycket viktigare om man ska få fram siffror.

Det var inga data i ditt påstående men det behövs förstås inte för dig, om du tänker det så stämmer det eller hur?
2020-06-11, 19:16
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Det var inga data i ditt påstående men det behövs förstås inte för dig, om du tänker det så stämmer det eller hur?
Data visar att BR Stockholm krachade 2017, fortsatte ned 2018, var påväg upp 2019 och nu, Juni 2020 är nere vid botten 2018 igen.

Den av oss som bryr sig om data kommer alltså konstatera detta.

Den som tillämpar genusvetenskap och försöker känna sig till priserna är du. Du har säkert en massa spännande, oeralistiska förhoppningar och drömmar du kan berätta om i något forum. Men att du tror att dessa fungerar som ett argument mot data är faktiskt förvirrat.

Om det inte framgår är hela anledningen att jag kallar dig en flummig drömmare att du fått alla verktyg att titta på data själv. Eftersom du prioriterar känslor har du inte gjort det, men det betyder inte att detta ska upprepas i varenda inlägg av dem som inte har den genusvetenskapliga läggningen.
Senast redigerad av Trillske 2020-06-11 kl. 19:18.
2020-06-12, 00:09
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Data visar att BR Stockholm krachade 2017, fortsatte ned 2018, var påväg upp 2019 och nu, Juni 2020 är nere vid botten 2018 igen.

Det var inte vad du skrev nyss:
Citat:
Om du bor i en bostadsrätt du köpt i Stockholm senaste 3-4 åren har din boendekostnad varit astronomisk per månad.
Men inget av dina två påståenden är korrekta.
- Det är knappast en krasch att 2017 gå tillbaks till nivån som gällde 2016
- Det fortsatte inte ned 2018
- Vi är efter uppgången 2019 inte nere på botten 2018 igen

Jag förstår att du har många önskedrömmar men det är skillnad på önskedrömmar och verklighet.

https://www.valueguard.se/indexes
2020-06-12, 00:19
Medlem
vnc-s avatar
Citat:

Den av oss som bryr sig om data kommer alltså konstatera detta.

Den som tillämpar genusvetenskap och försöker känna sig till priserna är du. Du har säkert en massa spännande, oeralistiska förhoppningar och drömmar du kan berätta om i något forum. Men att du tror att dessa fungerar som ett argument mot data är faktiskt förvirrat.

Om det inte framgår är hela anledningen att jag kallar dig en flummig drömmare att du fått alla verktyg att titta på data själv. Eftersom du prioriterar känslor har du inte gjort det, men det betyder inte att detta ska upprepas i varenda inlägg av dem som inte har den genusvetenskapliga läggningen.

Vad yrar du om?

Botten 2018 för innerstan var på 85k/kvm, priserna i innerstan ligger på 96k/kvm just nu.

Var inte du foliehatten som ville påstå att man skulle värdera svenska bostäder i usd, då borde det väl vara rally på svenska bostäder just nu med tanke på prognosen för usd.

Gå och lägg dig.
2020-06-12, 02:02
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Det var inte vad du skrev nyss:
Men inget av dina två påståenden är korrekta.
- Det är knappast en krasch att 2017 gå tillbaks till nivån som gällde 2016
- Vi är efter uppgången 2019 inte nere på botten 2018 igen

Jag förstår att du har många önskedrömmar men det är skillnad på önskedrömmar och verklighet.
Lilla gubben, jag tog mig först och främst friheten att ta bort din länk över 6 veckor(!) gammal data. Jag har poängterat det innan: är du helt oförmögen att hantera data, låt då någon vuxen göra det. Tog mig även friheten att ta bort den rad som var helt felaktig, eftersom det är såhär ni funkar: ni har fundamentalt fel, sen skriver ni någon felaktig hittepå-detalj (som att marknaden inte bottnade 2018), och sen blir diskussionen kring en irrelevant detalj.

Det är principiellt korrekt att vi (förmodligen) inte är nere på botten 2018 igen (nu var det alltså en botten 2018 plötsligt?.. idiot), vi är nämligen någon entaka procent över. Det ligger helt klart inom felmarginalen (det finns inget absolut korrekt sätt att mäta priser i ögonblicksbilder), men i sak kan du väl få ett meningslöst rätt.

Nu kommer vi till "astronomiska summor", vilket är poängen. Vi vet att du saknar förmåga att hantera data, så jag kommer här bjuda dig på den. Om du mot förmodan vill plocka fram egen, så varsågod! Redovisa den bara.

För 3 år sedan har vi ca 42 500:-/kvm områdesjusterat. Idag ca 37 500:-/kvm. Nu ska vi först bestämma normerare. Jag skiter i om du väljer USD eller EUR, men vill du mäta monetärtvärde i monopolpengar, frimärken eller SEK så får du hitta utvecklingsstörda kompisar att kramas med istället. För ditt räkneexempel väljer vi EUR (slump, ej cherry picking, jag vet inte, gissar USD gör din situation värre). För tre år sedan var SEK/EUR ca 0.10. Idag är det ca 0.095.

Räkneexempel baserat på ovan:
Bostadsrätt värderad till 4 000 000:-, 400 000EUR vid t0.
36 månader senare värderad till 3 528 000:-, 335 160EUR vid t36.

Nominellt monetärt resultat i SEK (om än helt meningslöst i den här kontexten): -472 000:-, eller ca -13 100:-/månad.
Nominellt monetärt resultat i EUR): -64 800EUR, eller ca -1800EUR/månad (eller ca -18 900:- om du nu förstår det bättre).

Nedan är i stort en ögonblicksbild (vi kan i princip behandla valutakurserna konstanta utan att förstör så mycket), så den redovisas i SEK så du fattar vad som står:
18 900:- månad, det låter inte "astronomiskt"? Okej, lugn, det är ju liksom inte klart. Vi har då mätt kostnaden av nominell förlust av innehavet. Låt oss fortsätta.
Antagande: 3000:-/månad till föreningen, 1000:-/månad i räntor. 1.5% kalkylränta (nu är jag snäll!), 85% belåning (förenklat statisk, utgående från orginalsumman) under hela perioden (nu är jag jättesnäll). Kalkylräntan för bundet kapital ger en alternativkostnad över (ej ränta på ränta) 60 000:-/år dvs 5000:- månad.

Vi är nu uppe i 26 900:-/månad för den där småskruttiga 2an eller 3an. D.v.s. extreeeemt mycket mer än det vi (med rätta) kallar kommunistiska ocker-hyror för andrahandslägenheter.

Är det klart där? Oh, absolut inte. Vi har såklart struntat i rätt stora kostnader, inte minst relaterat till risk. Men uträkningen är också extremt enkel och med flit undervärderad. Jag har varit tydlig med att jag tycker att du verkar helt oförmögen att fatta saker, så jag kommer liksom inte ge någon slags avhandling här, detta är 10 minuter windows calculator som kan innehålla diverse fel. Så poängen med "snälla" siffror är att om du mot förmodan gräver i detta blir det värre, inte bättre.

Du är välkommen att motiverat byta ut siffror här. Om det inte är helt efterblivet gjort finns en chans att jag omvärderar och tar dig på allvar, och då blir nästa svar lite nogrannare.

EDIT: såg i förbifarten att kalkylen för bundet kapital är felaktig. Det kommer spara ett antal tusenlappar (som dock lätt plockas tillbaka av saker vi ignorerat, ville bara påpeka det så att du slipper jobba i onödan).
Senast redigerad av Trillske 2020-06-12 kl. 02:14.
2020-06-12, 02:04
Medlem
Citat:
Om du bor i en bostadsrätt du köpt i Stockholm senaste 3-4 åren har din boendekostnad varit astronomisk per månad.

Intressant, jag köpte just i Stockholm och just för ca 3 år sen. Min boendekostnad har inte ökat med mer än 25 bips på bolånet.

Skulle jag däremot sälja idag till samma pris som grannen med likvärdig bostad så skulle min månadskostnad för boendet gått från ca 12k till det ASTRONOMISKA 17k...
2020-06-12, 02:07
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Intressant, jag köpte just i Stockholm och just för ca 3 år sen. Min boendekostnad har inte ökat med mer än 25 bips på bolånet.

Skulle jag däremot sälja idag till samma pris som grannen med likvärdig bostad så skulle min månadskostnad för boendet gått från ca 12k till det ASTRONOMISKA 17k...
Alltså, den här tråden har inget att göra med huruvida det är bra eller dåligt att bo i en ägd lägenhet eller bostadsrätt. Sluta förvirra med personliga detaljer. Om du inte säljer är du (i princip) inte med i marknaden ens.

Däremot har du nog (du verkar inte se tex alternativkostnaden) lite svårt att förstå din bostadskalkyl, så det kan du ju titta på om det intresserar dig.
2020-06-12, 15:09
Medlem
Citat:
Alltså, den här tråden har inget att göra med huruvida det är bra eller dåligt att bo i en ägd lägenhet eller bostadsrätt. Sluta förvirra med personliga detaljer. Om du inte säljer är du (i princip) inte med i marknaden ens.

Däremot har du nog (du verkar inte se tex alternativkostnaden) lite svårt att förstå din bostadskalkyl, så det kan du ju titta på om det intresserar dig.

Sen har vi ju, trots att Riksbanken inte tycker det, haft en del inflation sen toppen av bubblan också. Så alla kalkyler bör ha med det vilket gör kalkylen ännu sämre..
2020-06-12, 18:49
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Lilla gubben, jag tog mig först och främst friheten att ta bort din länk över 6 veckor(!) gammal data. Jag har poängterat det innan: är du helt oförmögen att hantera data, låt då någon vuxen göra det.

Haha du är verkligen för rolig du, jag länkade till ValueGuards senaste siffror som är från 19:e maj. Hur ser din kalender när du får det till "över 6 veckor". Du tar trams till en helt ny nivå!

Sedan dess har marknadens rädsla för Covid minskad rejält och börsen har dragit rejält upp, vi sår se nästa vecka om ValueGuards nästa siffror har rört sig i samma riktning eller int.

Citat:
Ursprungligen postat av RunePettersson
Sen har vi ju, trots att Riksbanken inte tycker det, haft en del inflation sen toppen av bubblan också. Så alla kalkyler bör ha med det vilket gör kalkylen ännu sämre..

Nej det gör inte kalkylen sämre, åtminstone inte för dem med stora lån.
2020-06-13, 01:46
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Haha [insert the Joker eller annan människa som skrattgråter]
Hej stackare. Jag skrev ett långt inlägg med siffror åt dig. Tänker du att alla som läser ska missa det? Sitter du och drömmer "åhh, hoppas ingen såg att Trillske visade vilken liten fåntratt jag är"? Eller?

Svara gärna ärligt. Det blir en fin anekdotisk observation.
Senast redigerad av Trillske 2020-06-13 kl. 01:48.
2020-06-13, 01:59
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Hej stackare. Jag skrev ett långt inlägg med siffror åt dig. Tänker du att alla som läser ska missa det? Sitter du och drömmer "åhh, hoppas ingen såg att Trillske visade vilken liten fåntratt jag är"? Eller?

Svara gärna ärligt. Det blir en fin anekdotisk observation.

Efter att du inledde med en uppenbar lögn och dessutom i två tidigare inlägg också helt ogenerat ljög betvivlar jag att speciellt många finner det intressant att fortsätta att läsa om dina fantasier.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in