2020-06-11, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Nej, alla gjorde inte det, och en del tyckte det var bra att klockan gick ett par minuter för fort så att man alltid hade marginal. Men nu var visst klockorna kontrollerade vilket i praktiken omöjliggör Engström som GM såvida han inte hade hjälp av någon annan.

Om han passerade ut 23.19 och samtalet med väktaren var något kortare än de angivna "ett par minuter" så hinner han, men jag medger att det är tight, och att det i så fall är en obegriplig slump.
Citera
2020-06-11, 12:44
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Förklara hellre varför man la locket på Engström innan han var ordentligt utredd! Där har du en märklig sak.

Palmeutredningen är inte en polisutredning som alla andra. Det är ett spektakel drivet av sossarna för att leda bort uppmärksamheten från "spår" som är till skada för de konspiratörer som var inblandade i mordet. Holmér körde PKK som villospår. Sen kom CP in, för då hade man slagit fast att det skulle vara en ensam GM. Varför Holmér sket i "Skandiamannen" beror nog på att han uppfattades som inte ha med saken att göra. Han är ett vittne som kom till platsen efter händelsen. Palme ligger redan på marken när "Skandiamannen" kom till platsen.

Nu tror jag att Petersson trodde att han kunde redovisa Sydafrika. Men, se, det gick inte för det SKA JÄVLAR I MIG vara en ensam galning till GM.
Citera
2020-06-11, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Hur är det fastslaget exakt när skotten föll 23:21:20 ?

Taxichauffören som larmade larmcentralen. Eller han kanske inte var taxichaufför förresten. Men larmsamtalet iallafall.
Senast redigerad av Manskahahusvagn 2020-06-11 kl. 12:48.
Citera
2020-06-11, 12:48
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Norges tidigare statsminister Gro Harlem Brundtland reste tillsammans med Olof Palme bara några veckor före mordet och säger i en intervju med SvD att han då fruktade för sitt liv.

– Ombord på planet sa Palme att han var orolig. Han hade märkt att vissa personer verkade följa efter honom i landet, säger hon till tidningen.

https://omni.se/harlem-brundtland-flog-med-palme-veckor-fore-mordet-han-var-orolig/a/8mn9yx
Citera
2020-06-11, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zag
Om KP skulle gå ut offentligt med att statsministern eller regeringen utövat påtryckningar i ett rättsärende skulle det utlösa en regeringskris och innebära slutet på Löfvens politiska karriär. Så jag har mycket svårt att tro på din teori, och ännu mer svårt att tro på att KP skulle vika sig i ett sånt läge.

Om det är rikets säkerhet som står på spel så absolut. Typ spår in i dåvarande Säpo eller något åt det hållet. Då lär KP bli tvungen att lägga sig. Men det känns inte så troligt gällande enbart Sydafrika 80-tal. Inte ens samma stat längre.

Det hade varit att dom väldigt nyligen fått nytt material från Sydafrika som involverade personer inom dåvarande Säpo eller högt upp i militären. Då hade det ju givetvis tagit tvärstopp. Inget stat sitter och polisutreder sin egen säkerhetspolis eller underrättelsetjänst.
Citera
2020-06-11, 12:55
Medlem
JustZlatans avatar
Joakim Palme säger att Stig Engströms utseende stämde överens med mannen som hans bror såg utanför biografen.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/joakim-palme-om-beskedet-xxxxx

Stig Engström skulle alltså ha väntat utanför biografen på att Palme gått ut och sen följt paret och skjutit honom vid Tunnelgatan där Stig hade planerat sin flykt. Då han jobbade precis där kunde Stig Engström vägarna och gatorna i området.
Citera
Bannlyst
....

Håller med GW fortfarande att mördaren lever..
https://youtu.be/wZFu-fyYf30

Citera
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Palmeutredningen är inte en polisutredning som alla andra. Det är ett spektakel drivet av sossarna för att leda bort uppmärksamheten från "spår" som är till skada för de konspiratörer som var inblandade i mordet. Holmér körde PKK som villospår. Sen kom CP in, för då hade man slagit fast att det skulle vara en ensam GM. Varför Holmér sket i "Skandiamannen" beror nog på att han uppfattades som inte ha med saken att göra. Han är ett vittne som kom till platsen efter händelsen. Palme ligger redan på marken när "Skandiamannen" kom till platsen.

Nu tror jag att Petersson trodde att han kunde redovisa Sydafrika. Men, se, det gick inte för det SKA JÄVLAR I MIG vara en ensam galning till GM.
Petersson säger dock att man inte kan utesluta att Engström ingick i en konspiration.
Citera
2020-06-11, 12:56
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zag
Om KP skulle gå ut offentligt med att statsministern eller regeringen utövat påtryckningar i ett rättsärende skulle det utlösa en regeringskris och innebära slutet på Löfvens politiska karriär. Så jag har mycket svårt att tro på din teori, och ännu mer svårt att tro på att KP skulle vika sig i ett sånt läge.

Du är godtrogen du. Höga tjänstemän påverkas hela tiden att ta beslut efter "påtryckningar". Det är så det fungerar, men tro du gärna att det skulle orsaka regeringskris.
Citera
2020-06-11, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Hur är det fastslaget exakt när skotten föll 23:21:20 ?
Är lite nyfiken över det också. Har sett detta klockslag på olika bloggar/artiklar men jag fick uppfattningen att tidsslagen kan eventuellt fela lite också.
Citera
2020-06-11, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du har påstått detta flera gånger. Har du någon som helst källa att backa upp din påstådda vapenexpertis?

(för nytillkomna: PU (och LGWP) hävdar att pipan måste varit minst 4” för att inte få uppsvampning när den mjuka blydelen lämnar pipan under högt tryck. bobo är av avvikande uppfattning)

LGWP säger bara det en gång Sonny sagt sedan Sonnys förklaring av avvikelserna mellan kulorna raderats där han mumlade om att pipan utvidgats av värmen från det första skottet vilket är en fri fantasi. Han har ingen oberoende expert utan litas som tidigare på PU. Han har kanske förstått att han inte skall göra det nu.

Uppsvampning sker inte varje gång utan det sker helt slumpvis. Avsaknad av tecken på uppsvampning betyder alltså inte att man kan avskriva kortare pipor. Som jag tror alla förstår är avvikelserna vid sk uppsvampning små annars skulle vapnet smälla i ansiktet stup i kvarten.

Försök gärna få kontakt med Firearmsidnätverket för ballistiska experter världen över som i många fall utbildar tekniker. De kommer att ge svaren. De är bäst i världen. De är mina källor!

Finns små avvikelser. Svar ja FBIs tekniker ser sådana avvikelser mellan kulorna att de inte ens kan säga 100% att de är från samma pipa.

Argumentet är därmet falsifierat. Där finns en avvikelse som kan ses trots att kulorna är skadade.
Citera
2020-06-11, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Joakim Palme säger att Stig Engströms utseende stämde överens med mannen som hans bror såg utanför biografen.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/joakim-palme-om-beskedet-xxxxx

Stig Engström skulle alltså ha väntat utanför biografen på att Palme gått ut och sen följt paret och skjutit honom vid Tunnelgatan där Stig hade planerat sin flykt. Då han jobbade precis där kunde Stig Engström vägarna och gatorna i området.
Blev inte det svårt med tidslinjen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in