Citat:
Ursprungligen postat av
Blackhawkdown
Nu ska jag erkänna att jag inte har läst exakt alla vittnesmål och kan ha missat något. Men såhär ser bilden i mitt huvud ut av vad som hände. Delvis KP:s teori kombinerat med Stay Behinds kopplingar till Skandia som jag anser måste vara central.
1. SÄPO Medlem inom Stay Behind (Möjligtvis även Sydafrikansk spion) rapporterar till C.G Östling att O.P Ska vara utan livvakter.
2. C.G Östling har därför span på O.P denna kväll och bekräftar efter Bio Grand att inga livvakter har hämtat upp LOP. (Alternativt en annan Grand-Man)
3. C.G Östling meddelar via Walkie Talkie till GM1: Anti Avsan vilken väg Palme tar nerför Sveavägen.
4. Anti Avsan går till Dekorima hörnan och ställer sig där.
5. Ett par minuter innan så får Anti Avsan (Dekorima mannen) order av C.G Östling att utföra mordet, samtidigt står de finska flickorna och pratar med Anti Avsan (som håller i Walkie Talkie och pistol), även bland annat Morelius ser A.A.
6. Strax efter meddelar A.A via Walkie Talkie till C.G Östling att flera vittnen sett A.A
7. C.G Östling meddelar GM2: Skandia Mannen (Stig Engström) via Walkie Talkie att GM1: Anti Avsan är avslöjad och att dom måste byta skytt omedelbart. SE är reservskytt och redå. (Vi vet att Skandia har kopplingar till Stay Behind och detta är huvudkontoret vi pratar om). Han lägger ner Walkie-Talkien tar pistolen, skyndar sig att stämpla ut.
8. Anti Avsan har tagit sig iväg och det är det som Cheva Mannen Leif först ser när han springer iväg med älg steg.
9. SE hinner ikapp OP och skjuter han.
10. SE springer tunnelgatan upp, Jeppson ser SE. Men även Chevamannen som ser detta när han stannat. Men möjligtvis sett 2 olika personer.
11. Anti Avsan som gömt sig utanför syn frågar i sin Walkie Talkie: "Hur har ni det där uppe"
C.G Östling svarar: "Bra, fast förjävligt kallt. Statsministern skjuten"
12. Yvonne Nieminen ser SE på David Bagares Gata när han försöker få ner pistolen i väskan, samtidigt som han springer.
13. SE gör sig av med vapen eller gömmer väskan (tillfälligt)
14. SE kommer tillbaka 23:40 till Skandia för att gömma den Walkie Talkie som han glömt efter att C.G Östling ropade ut SE med kort varsel som reservskytt.
Nu vet jag inte om denna teori tagits upp, men vad tycker ni talar emot detta?
Citat:
Ursprungligen postat av
H24
Anti Avsan är inte finsk utan estnisk. Skillnaden mellan finska och estniska är större än den mellan exempelvis svenska och norska. De finska flickorna kan definitivt ha förstått Avsan, men det är orimligt att de inte skulle kommentera språket inför utredningen eller journalisterna. En svensk som hört en norsk prata på mordplatsen hade ju inte beskrivit honom som svensktalande därför att man som svensk förstod vad som sades.
Enligt obekräftad uppgift har även de finska flickorna dementerat inför Borgnäs att det är Avsan de sett. Men byt ut honom mot valfri faktiskt finsktalande i samma krets och du har ett scenario. Tänkbara är Bror Perä, Carl-Gustav Östling själv (som var finsktalande och dessutom ägde ett kortpipigt vapen som kvinnorna beskriver) eller helt enkelt någon som ännu inte namngivits.
Även om jag inte känner till alla vittnesmål så tycker jag att denna teori är synneligt intressant och skulle förklara att det inte var spontant att SE sköt Palme. Dessutom skulle det stämma överens med betydligt fler nyckelvittnen än vad KP beskriver. Eftersom han kopplar bara ihop slutskedet av denna process jag beskriver i detta scenario.
Och kopplingen mellan Stay Behind och Skandia skulle bli supertydlig eftersom då i detta fall SE är reservskytt. Men det du säger stämmer nog att man får byta ut Anti Avsan mot exempelvis Bror Perä. Med så många alibis som faller i detta kombinerat med av vad flera nyckelvittnen säger så håller jag denna teori väldigt högt.
Jag är en av dom personerna som inte alls tror på att OPs mord är slumpartat utan att inblandade har säkerställt att OP inte hade livvakter denna kväll, men att några olika personer har setts och att scenariot mellan dessa går att koppla ihop. Att flera vittnesmål ger olika uppgifter anser jag har att göra med att dom sett olika delar i kedjan av hela händelsen.
OP hade han nästan alltid livvakter, vilket gör oddsen för att det är slumpartat mord rätt så osannolikt.