2020-06-11, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Ja, oerhört märkligt vilken skillnad det var mellan den optimistiske KP för ett halvår sedan då han hade "säkrat tekniska bevis" och den KP som satt vis presskonferensen som plötsligt inte hade några tekniska bevis. Verkade inte som det var samma människa.

Gick rykten hos polisen att dom i februari hittat en revolver i Spånga.
Sen har du webbtv intervjun med kvinnan som trodde att hennes man gömt mordvapnet i spånga.

Och PU uppslupna stämning där dom trodde sig ha "teknisk bevisning".
Och Suhonens "dom har en revolver".

Att det inte var SE torde stå klart för alla, även PU.

Vad kan ha hänt, kan man rimlligen anta att KP fick tummen ned och var tvungen att gå på SE spåret då det skulle vara försent att backa tillbaka till "vi har ingenting".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tsarevitj
Hur kunde Engström veta att Palme med fru var på bio? Han gick ju in på Skandia innan makarna Palme kommit till biografen. Om han var mördaren finns då bara två förklaringar:
1. Han deltog i en konspiration där andra personer meddelade honom om paret Palmes rörelser.
2. Han gick ständigt omkring med en laddad revolver och råkade på paret Palme då han var på väg hem.

Inget av detta är särskilt trovärdigt. Då är teorin om chansen att få uppmärksamhet genom att ljuga betydligt sannolikare.

Det ligger dessutom helt i linje med Stig Engströms personlighet.

Stig Engström drog en vals då och då för att göra sig märkvärdigare än vad han var.

Stig Engström är oskyldig till mordet på Olof Palme.

Det är orimligt att tro något annat.
Citera
Medlem
informaticss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tiptree
Bröderna Mozart började 21.15, så för att ha sett dem måste SE ha varit ute vid den tiden eller strax därförinnan.
Men väktaren i Skandiahuset, ALG, är i förhör säker på att han kom in efter att ha ätit vid 20.10. Så tidigt finns det ingen sannolikhet att han ska ha sett Palme ute.
En väktare, dvs. en person som sannolikt ser upp till polisyrket under den tiden, är ett lätt offer för utpressning.
Edit. kom ihåg hur bio fungerade för inte allt för länge sedan. Man befann sig ofta utanför biografen en timme innan filmen började för att hämta ut biljetter, m.m.
Senast redigerad av informatics 2020-06-11 kl. 08:49.
Citera
2020-06-11, 08:48
Medlem
Jag kommer bara på ett sätt som Skandiamannen kan bli gärningsman.
Då är det ett impulsdåd.
Han är av någon outgrundlig anledning beväpnad när han lämnar Skandia,

Antingen är han så pass tidigt ute att han går i motsatt riktning paret Palme , vänder och följer efter , skjuter på mordplatsen
Eller samtidigt som han går ut från Skandia ser han paret Palme, går efter och skjuter på mordplatsen
Citera
2020-06-11, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan111
Kan det vara så att regeringen satt munkavel på Melander och K.P? K.P var ju så oerhört positiv i början och man hade säkrat det ena efter det andra. Igår såg dem ju bara ut som totalt förvirrade individer som blivit slängda i att hålla ett oplanerat tal, deras kroppsspråk lyste ju av osäkerhet och försvar. Tråkigt och stor förlust för Sverige. Man undrar ju om man grep dubbelmördaren i Linköping för att flytta lite fokus från Palme-utredning. Dubbelmördaren i Linköping var ju misstänkt redan i januari då han nekade att topsa sig.

Nej, något mer ligger i görningen fallet är absolut inte avklarat.

När KP lämnat över till kollegan efter sitt första anförande sjönk han ihop och bara satt och stirrade.
Det var helt livlöst.

Betänk här att i Februari var han i artiklar i varenda dagstidning glatt leendes,
https://nxt.kristianstadsbladet.se/nyheter/palmeaklagaren-vi-borjade-fran-borjan/

Det kan ju vara så enkelt att dom gick ut för tidigt och sen fick göra så gott dom kunde men det kan lika gärna vara att dom blivit slagna på fingrarna och fått backa.
Citera
2020-06-11, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Samma tanke slog mig. Grå, trött och lite uppgiven malde han sig igenom Filters märkliga antaganden. Vände bort blicken. Blek. Och Melander såg ut att kunna somna när som helst.

Härtill är jag nödd och tvungen?

Vad hade han velat berätta egentligen?

Tre år. Optimism. Seriös och trovärdig.. Och sen det här?

En tragisk föreställning.

Den enda gång Melander kvicknade till med stort leende var när någon nämnde Sydafrika. "En stark motivbild".

Bevittnade vi återigen det alla tänkande människor redan insett. Det får inte komma en riktig lösning. Det ska va såna som SE och CP. Så är bestämt.

Den "riktiga" lösningen kanske inte främjade sverigebilden nu under corona, och inte heller förtroendet för SAP, som nu pga coronahanteringen kan anses hotat på sikt ? Sv. politiker vill ju uppenbarligen bättra på sverigebilden utomlands, och ett avslöjande som skakar grundvalarna kanske kom extremt olämpligt? Rikets image viktigare? Ingen aning, men att de läste ur en tidningsartikel? Är det sant? Låter isåfall INTE seriöst. Låter som ett hastverk.
Citera
2020-06-11, 08:56
Medlem
Citat:
Hur kunde Engström veta att Palme med fru var på bio? Han gick ju in på Skandia innan makarna Palme kommit till biografen. Om han var mördaren finns då bara två förklaringar:
1. Han deltog i en konspiration där andra personer meddelade honom om paret Palmes rörelser.
2. Han gick ständigt omkring med en laddad revolver och råkade på paret Palme då han var på väg hem.

Inget av detta är särskilt trovärdigt. Då är teorin om chansen att få uppmärksamhet genom att ljuga betydligt sannolikare.

Ja det enda nog KP bevisat med sin "utredning" är att 34 års inkompetens fortsätter eftersom hans kritik mot den tidigare utredningen nog var en av de få saker som de hade "träffat rätt".

Vi hade en avdankad alkis som misstänkt men som tyvärr var i livet och lyckades överklaga. Nu har vi i alla fall en avdankad alkis som är död och det är ju "positivt" ...

Så KP lyckades i sin utredning
Citera
2020-06-11, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag kommer bara på ett sätt som Skandiamannen kan bli gärningsman.
Då är det ett impulsdåd.
Han är av någon outgrundlig anledning beväpnad när han lämnar Skandia,

Antingen är han så pass tidigt ute att han går i motsatt riktning paret Palme , vänder och följer efter , skjuter på mordplatsen
Eller samtidigt som han går ut från Skandia ser han paret Palme, går efter och skjuter på mordplatsen

Beväpnad OCH med specialammunition..Stig Engström,helt random bara sådär.
Helt utan koppling både till vapen och framförallt ammunition.

Nej,den spädgrisen flyger inte.
Citera
2020-06-11, 09:01
Medlem
Citat:

Han förvarade revolvern på kontoret (som jag läst ofta var låst) och tyckte det kändes säkrast att ta hem den inför semestern? Nojade över att någon, trots den låsta dörren, skulle hitta vapnet?
Citera
2020-06-11, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av informatics
En väktare, dvs. en person som sannolikt ser upp till polisyrket under den tiden, är ett lätt offer för utpressning.
Edit. kom ihåg hur bio fungerade för inte allt för länge sedan. Man befann sig ofta utanför biografen en timme innan filmen började för att hämta ut biljetter, m.m.

När lämnade Palme bostaden?
Citera
2020-06-11, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberregn
Han förvarade revolvern på kontoret (som jag läst ofta var låst) och tyckte det kändes säkrast att ta hem den inför semestern? Nojade över att någon, trots den låsta dörren, skulle hitta vapnet?

..och ammunitionen,specialammon?

Hittade han några patroner på gatan dagen före?
Citera
2020-06-11, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackhawkdown
Nu ska jag erkänna att jag inte har läst exakt alla vittnesmål och kan ha missat något. Men såhär ser bilden i mitt huvud ut av vad som hände. Delvis KP:s teori kombinerat med Stay Behinds kopplingar till Skandia som jag anser måste vara central.

1. SÄPO Medlem inom Stay Behind (Möjligtvis även Sydafrikansk spion) rapporterar till C.G Östling att O.P Ska vara utan livvakter.

2. C.G Östling har därför span på O.P denna kväll och bekräftar efter Bio Grand att inga livvakter har hämtat upp LOP. (Alternativt en annan Grand-Man)

3. C.G Östling meddelar via Walkie Talkie till GM1: Anti Avsan vilken väg Palme tar nerför Sveavägen.

4. Anti Avsan går till Dekorima hörnan och ställer sig där.

5. Ett par minuter innan så får Anti Avsan (Dekorima mannen) order av C.G Östling att utföra mordet, samtidigt står de finska flickorna och pratar med Anti Avsan (som håller i Walkie Talkie och pistol), även bland annat Morelius ser A.A.

6. Strax efter meddelar A.A via Walkie Talkie till C.G Östling att flera vittnen sett A.A

7. C.G Östling meddelar GM2: Skandia Mannen (Stig Engström) via Walkie Talkie att GM1: Anti Avsan är avslöjad och att dom måste byta skytt omedelbart. SE är reservskytt och redå. (Vi vet att Skandia har kopplingar till Stay Behind och detta är huvudkontoret vi pratar om). Han lägger ner Walkie-Talkien tar pistolen, skyndar sig att stämpla ut.

8. Anti Avsan har tagit sig iväg och det är det som Cheva Mannen Leif först ser när han springer iväg med älg steg.

9. SE hinner ikapp OP och skjuter han.

10. SE springer tunnelgatan upp, Jeppson ser SE. Men även Chevamannen som ser detta när han stannat. Men möjligtvis sett 2 olika personer.

11. Anti Avsan som gömt sig utanför syn frågar i sin Walkie Talkie: "Hur har ni det där uppe"
C.G Östling svarar: "Bra, fast förjävligt kallt. Statsministern skjuten"

12. Yvonne Nieminen ser SE på David Bagares Gata när han försöker få ner pistolen i väskan, samtidigt som han springer.

13. SE gör sig av med vapen eller gömmer väskan (tillfälligt)

14. SE kommer tillbaka 23:40 till Skandia för att gömma den Walkie Talkie som han glömt efter att C.G Östling ropade ut SE med kort varsel som reservskytt.

Nu vet jag inte om denna teori tagits upp, men vad tycker ni talar emot detta?

Citat:
Ursprungligen postat av H24
Anti Avsan är inte finsk utan estnisk. Skillnaden mellan finska och estniska är större än den mellan exempelvis svenska och norska. De finska flickorna kan definitivt ha förstått Avsan, men det är orimligt att de inte skulle kommentera språket inför utredningen eller journalisterna. En svensk som hört en norsk prata på mordplatsen hade ju inte beskrivit honom som svensktalande därför att man som svensk förstod vad som sades.

Enligt obekräftad uppgift har även de finska flickorna dementerat inför Borgnäs att det är Avsan de sett. Men byt ut honom mot valfri faktiskt finsktalande i samma krets och du har ett scenario. Tänkbara är Bror Perä, Carl-Gustav Östling själv (som var finsktalande och dessutom ägde ett kortpipigt vapen som kvinnorna beskriver) eller helt enkelt någon som ännu inte namngivits.

Även om jag inte känner till alla vittnesmål så tycker jag att denna teori är synneligt intressant och skulle förklara att det inte var spontant att SE sköt Palme. Dessutom skulle det stämma överens med betydligt fler nyckelvittnen än vad KP beskriver. Eftersom han kopplar bara ihop slutskedet av denna process jag beskriver i detta scenario.

Och kopplingen mellan Stay Behind och Skandia skulle bli supertydlig eftersom då i detta fall SE är reservskytt. Men det du säger stämmer nog att man får byta ut Anti Avsan mot exempelvis Bror Perä. Med så många alibis som faller i detta kombinerat med av vad flera nyckelvittnen säger så håller jag denna teori väldigt högt.

Jag är en av dom personerna som inte alls tror på att OPs mord är slumpartat utan att inblandade har säkerställt att OP inte hade livvakter denna kväll, men att några olika personer har setts och att scenariot mellan dessa går att koppla ihop. Att flera vittnesmål ger olika uppgifter anser jag har att göra med att dom sett olika delar i kedjan av hela händelsen.

OP hade han nästan alltid livvakter, vilket gör oddsen för att det är slumpartat mord rätt så osannolikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in