2020-06-11, 07:11
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Om det nu är som Krister Petersson säger, att kulorna är i för dåligt skick för att kunna matchas mot något vapen så innebär det i praktiken att inget spår kommer kunna tas upp.
Även om man hittar en revolver hos någon tidigare misstänkt kandidat så kan man inte koppla det till kulorna och därmed är eventuella vapen man hittar värdelösa.
Därmed kommer vi aldrig få svaret, eftersom vapnet var sista hoppet om att få en lösning.

Jag uppfattade det som att ifall vapnet använts eller rostat igen så gick det inte att tyda. Men har det legat i en låda i 34 år så torde det nog kunna provskjutas. Känns som en efterhandskonstruktion att helt plötsligt så går det inte att göra vapenanalys.
Citera
2020-06-11, 07:12
Medlem
brutalares avatar
Försvinner förundersökningssekretessen nu?
Citera
2020-06-11, 07:13
Medlem
informaticss avatar
Jag förstår inte riktigt förslaget att lägga ned utredningen. Det fanns alltså endast två alternativ, att väcka åtal eller att lägga ned (om den som annars hade åtalats är avliden). Men är inte bevisbördan densamma? Annars kan man ju lägga ned vilka olösta mord som helst. Skulle en domstol inte bryta mot lagen om de fattade detta beslut?
Citera
2020-06-11, 07:14
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Jag uppfattade det som att ifall vapnet använts eller rostat igen så gick det inte att tyda. Men har det legat i en låda i 34 år så torde det nog kunna provskjutas. Känns som en efterhandskonstruktion att helt plötsligt så går det inte att göra vapenanalys.

Men det vapen man testat kom väl från vapensamlaren och var väl ganska intakt, ändå kunde man inte säga varken bu eller bä.
Men jag kan ju ha fattat fel, förstås.
Citera
2020-06-11, 07:16
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare

Nej, det gör den aldrig eftersom preskriptionstiden för mord är borttagen.
Citera
2020-06-11, 07:18
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idittfejs
Varför är Anette Kohut förhör fortfarande hemlig stämplat?
Enligt Gunnar Wall så släpptes förhören från Skandia av misstag i samband med CP-rättegångarna. Något som han beskrivit på sin blogg. Men i Kohuts fall fungerade sekretessen.

AK har till Sven Anér sagt att hon vittnat om samma saker som sina väktarkollegor. Det finns ingenting märkligt där. Jag tror henne.
Citera
2020-06-11, 07:23
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Ja. Kostar en miljon att få ut hela. Men det kommer fortfarande att råda viss sekretess.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/nu-kan-du-beg%C3%A4ra-ut-hela-f%C3%B6runders%C3%B6kningen-om-palmemordet-men-det-%C3%A4r-dyrt-1.2927 5015

''Sverige•Samtidigt som förundersökningen om mordet på Olof Palme lades ner, blev det också en allmän handling. Genom ett mejl till polisen kan vem som helst begära ut dokument. Men det kostar för den som vill ta del av hela protokollet''.

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2020/juni/utredningen-om-palmemordet-avslutad/

Fakta förundersökningen

• Begäran om att få del av handlingar ur förundersökningen skickas till registrator.kansli@polisen.se
• Polismyndigheten tar med stöd av avgiftsförordningen (SFS 1992:191) ut en avgift vid utlämnande av handlingar ur förundersökningen. Avgiften för att få ut hela materialet uppgår till omkring en miljon kronor.
• När en handling begärs utlämnad måste Polismyndigheten genomföra en sekretessprövning för att bestämma om handlingen kan lämnas ut. Polismyndigheten har avsatt en särskild grupp för att utföra sekretessprövning av det material som begärs ut från Palmeutredningen. Materialet är dock omfattande och komplext, varför sekretessprövningen kan antas ta viss tid. Det har tidigare uppskattats att det för en person med vana att läsa juridiska texter tar ca nio år bara att läsa igenom materialet. Polismyndigheten kommer därför att sträva efter att lämna ut handlingar successivt i de fall en begäran innefattar ett stort antal handlingar ur förundersökningen.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-06-11 kl. 07:28.
Citera
2020-06-11, 07:26
Medlem
MeanMachine69s avatar
Palmeutredningen är ett formidabelt fiasko och visar på svenska myndigheters, i detta fall Polisens stora inkompetens. Jämför gärna med Folkhälsomyndigheten, Socialstyrelsen och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap eller andra myndigheter.
Som man säger: ”Den dåliga nyheten är att polisen är oss på spåren. Den goda är att det är den svenska polisen.” Så jävla sant!!!
Varför har man aldrig utrett det s.k.valpspåret ordentligt? Det är allmänt känt att många på finansmarknaden hatade Palme för att han var med och införde valpskatten på aktier 1987. Strax innan han mördades förekom ett jättebråk mellan honom och aktörer på Stockholmsbörsen. Detta har aldrig utretts ordentligt, varför???
Citera
2020-06-11, 07:27
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Om det nu är som Krister Petersson säger, att kulorna är i för dåligt skick för att kunna matchas mot något vapen så innebär det i praktiken att inget spår kommer kunna tas upp.
Även om man hittar en revolver hos någon tidigare misstänkt kandidat så kan man inte koppla det till kulorna och därmed är eventuella vapen man hittar värdelösa.
Därmed kommer vi aldrig få svaret, eftersom vapnet var sista hoppet om att få en lösning.

Sonny Björk hävdade ju det motsatta förutsatt att vapnet är vid någorlunda gott skick. Stämmer det är det ju skandalöst dåligt och mycket märkligt att stänga ärendet av den anledningen.

Verkar ju inte lite misstänksamt att först påstå självsäkert att man kommer leverera ett mordvapen i februari för att nu hävda att det inte kommer gå att binda det till några kulor. En mylla av konspirationsteorier som den gode GW sa.

Vad fan liksom.
Citera
2020-06-11, 07:33
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
Sonny Björk hävdade ju det motsatta förutsatt att vapnet är vid någorlunda gott skick. Stämmer det är det ju skandalöst dåligt och mycket märkligt att stänga ärendet av den anledningen.

Verkar ju inte lite misstänksamt att först påstå självsäkert att man kommer leverera ett mordvapen i februari för att nu hävda att det inte kommer gå att binda det till några kulor. En mylla av konspirationsteorier som den gode GW sa.

Vad fan liksom.

Ja, oerhört märkligt vilken skillnad det var mellan den optimistiske KP för ett halvår sedan då han hade "säkrat tekniska bevis" och den KP som satt vis presskonferensen som plötsligt inte hade några tekniska bevis. Verkade inte som det var samma människa.
Citera
2020-06-11, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Att man gick bort sig igen! Verkar ligga en förbannelse över det hela.

Visst - Engström kan vara skyldig. Om han råkar stämpla ut beväpnad med en skarpladdad(!) revolver (som han inte hade känd tillgång till) och sen får syn på paret Palme och emot allt som är känt om honom som person, ögonblickligen får för sig att mörda kallblodigt utan uppenbart motiv för att sedan återvända till Skandia efter 20 minuter.

...eller

Att han råkade bevittna mordet/mordplatsen lite avsides och sen, i linje med hans personlighet, förbättra på sin insats och sitt vittnesmål.

Skulle säga att alternativ 2 är ungefär 100000 gånger mer sannolikt.

Detta är fanimej sämre än på Holmers dagar.

Man får gädjas åt det lilla istället (Linköping).
Samt att den här tråden kommer leva vidare.

Precis! De håller fram hans personlighet som att den talar för att han är gm när den passar tusen gånger bättre in för att han gjorde en AB och gömde sig i en port, fast längre bort utom synhåll.

Finns vissa vittnen som inte utesluter att det är Skandiamannen men inte ett enda av dem pekar ut honom som gärningsman. Så vad grunda ens en ”huvudmisstänkning” på när varken motiv, vapen eller ens plats (annat än selektivt urval av vittnen och lika selektiv bortval) kan styrka att han är gm? Då är väl ”bevisningen” mot CP hundra gånger tyngre?

Och en sak till som stör mig att det inte behandlades: valet av ammunition. Det är något man väljer om man ska skjuta någon som har skyddsväst men på skjutbana eller för alla andra syften lämpar den sig dåligt. Har så svårt att få ihop den ammunitionen med scenariot Skandiamannen som ensam gm, som var det som KP presenterade. Om mordet är en ”stundens ingivelse” är detta ytterligare en slump och om han å andra sidan planerade det är det väldigt märkligt att han stämplade ut när han annars inte, vad jag förstått, brukade göra det. Eller inte alltid gjorde det iaf.

Sen intervjun som det refereras till där SE säger att det kan ha varit oplanerat. I samma intervju säger han ju även att det kan ha varit ett vådaskott, ”som i en älgjakt”. Varför lyfts denna delen av citatet bort, som helt omkullkastar trovärdigheten i hypotesen som sådan?
Citera
2020-06-11, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
tyckte man sa på pressträffen idag att den lisbeth såg när hon tittade upp alltså "alkoholisten" med stirrande blick var inte skytten utan christer petterson!?

och sedan sa man mer om det senare (men den fortsättningen missade jag)

var cp så nära? och i så fall borde han väl ha sett något?

eller missuppfattade jag något?

säkert tvåa på detta eller tjugotvåa

men kan det har varit så att det var 2 män som lisbeth sa i första förhöret och att christer petterson var den som lisbeth fick ögonkontakt med men att skytten var den andre och att det kanske var slumpen att cp var där just då?

men cp måste väl ha sett vem som sköt?

"Klockan 02.05 sänds ett rikslarm ut.

"Signalement på gärningsmän efter beskjutning av Sveriges statsminister: 2 gärningsmän, 40-45 år, mörkhåriga, en av gärningsmännen är påfallande lång, en av männen var iklädd mörkblå täckjacka, tillhör ev Ustasjarörelsen.""

https://www.expressen.se/nyheter/ake-teg-om-mordet-pa-olof-palme-i-30-ar/

sedan det här

"Strax före Christer Petterssons död knackade jag på dörren till en lägenhet i Sollentuna. Jag visste att Christer var där med en fyllkompis.

-Vem är det? skrek Christer genom dörren.

-Det är Håård, skrek jag tillbaka.

Christer var sönderslagen. Ett käkben var av och han blödde från djupa sår i ansiktet. Han höll en handduk mot såren.

Han måste till sjukhus tänkte jag.

-Du, Lennart, sa han. Jag vill träffa Mårten Palme. Jag vill säga något till honom.

Jag ringde Mårten Palme, träffade honom tillsammans med Aftonbladets redaktionschef Niklas Silow och förberedde ett möte.

Tiden gick, mötet flyttades framåt därför att Mårten Palme ville ha garantier för att inte något meningslöst eller otrevligt skulle hända.

-Mårten är den enda person jag litar på, sade Christer.

-Han kan lita på mig...du Lennart ska också vara med. Allt ska spelas in på band.

En eftermiddag satt vi i bilen på parkeringstaket i Sollentuna centrum och pratade om mötet när Christer oväntat sade:

-Jag ska tala om för Mårten vem som sköt hans far.

Hur vet du det?

-Det ska jag tala om för Mårten.

Bara fyra veckor senare, den 29 september 2004, avled Christer Pettersson."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G1ybm6/hosten-2004-sista-motet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här