2020-06-11, 00:11
Medlem
Man undrar vad PU sysslat med de tre senaste åren egentligen.

Sydafrika och Stig Engström?

De uppgifter man tog fram var ju väl kända saker baserade på Lars Jeppssons, Yvonne Nieminens och Stig Engströms vittnesmål
De hade ju dessutom Filters material och Lars Larssons bok
Andra mordplatsvittnen verkade rätt ointressanta tydligen

Till exempel blev Lisbet Palmes vittnesmål ratat, den enda gången hennes vittnesmål verkar ha varit intressant var när hon pekade ut Christer Pettersson

Någon gång måste man ge upp men detta blev inte gjort på något bra sätt

Vi fick inte heller veta om Stig Engström hade några kopplingar till WACL eller andra liknande organisationer, vi vet bara att han umgicks i Palmekritiska kretsar bland annat en del militärer

Ett sidospår på detta,
Tänk om någon lyckades undersöka Stay behind, Barbro och Leongrupper mm
Hur aktiva de var i Skandiahuset 1986

Walkietalkies.

Sidospår 2.
Tänk om vi fick tillgång till Stasiarkiven och se vilka som finns med där.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ok, alla vittnesuppgifter i hela fallet ska vara med på samma slide. Got it.
Men det är ju samma jävla metodik som vid förundersökningen mot CP. Man tar bara upp det som talar för honom, inte emot.
Citera
Medlem
p.norths avatar
Efter dagens utspel så har man fått svart på vitt, och att historien upprepar sig.
Frågan är vad är det man vill dölja?
En hittepå historia som man trodde att man kunde ro i land med, varför alla dessa syndbockar? Kalle anka utredning.
Nää.. Släpp all material fritt.
Låt mvagrippa, boboslacke, macay och några till ordna upp mordet en gång för alla.
Så less..
Citera
2020-06-11, 00:12
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Och nu säger KP att inpasseringskortet användes 23:19...

Ljuga? Den kvinnliga väktaren uppger både 20:10 och 21. Så det får du skylla på henne.
När säger ALG att SE kom tillbaka kl.21?
Jag läser i förhör 860610 att hon säger att SE kom tillbaka 20:10.

Syftar du på PHs uppgifter?
Citera
2020-06-11, 00:13
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ok, alla vittnesuppgifter i hela fallet ska vara med på samma slide. Got it.
Tycker du att det var svar på min fråga? Var det så jag skrev? Ser inte du att han sållar det som inte passar in?

Jag frågar igen: tycker du att åklagare KPs framställning var hederlig och objektiv?
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-06-11 kl. 00:24.
Citera
2020-06-11, 00:16
Bannlyst
Citat:
Öh, nej, precis tvärt om har jag sagt. Ju nyare förhör ju större är risken att man påverkats av media. Så de nyaste förhören är mindre sanningsenliga.

Byt namn, osmakligt att döpa sig efter en polis med så dålig renommé.
Förlåt, menade tvärtom.

Men min poäng kvarstår. Du fastnar alldeles för mycket på att nyare förhör inte är sanningsenliga.
Citera
2020-06-11, 00:17
Medlem
kaktjuvens avatar
https://omni.se/a/6jL6lo

Är det någon som kan utveckla detta?
Vad var syftet med ett möte med just Sydafrika?

Och vad har Sydafrikas underrättelsetjänst lämnat över?

Dages presskonferens är helt klart underkänt!

Jag trodde faktiskt att dem skulle gått på Sydafrika spåret men men...

Har alltid utgått från att mordet på Olof Palme har att göra med Sveriges illegala vapenhandel.
Det är bara att dölja den röda tråden från,
Cats Falck
Carl Argenon
Olof Palme

Alla hade på ett eller annat sätt en anknytning till den illegala vapenhandel och tänkte sätta stopp för detta och alla tre har dött hastigt mitt i livet och på väldigt otydliga sätt.
Citera
2020-06-11, 00:17
Medlem
Hans Ölvebro och Lennart Gustafsson är inte så imponerade av dagens insatser.,

"Palmeåklagaren Krister Petersson totalsågade de äldre Palmeutredarnas insatser kring Skandiamannen.

Nu slår de tillbaka – med besked.

– Det är lika tokigt som Christer Pettersson det här, säger mångårige Palmeutredaren Lennart Gustafsson.

– Det är inte schyst att skylla på avlidna som inte kan försvara sig, säger tidigare spaningsledaren Hans Ölvebro.
Det stormar kring chefsåklagaren Krister Petersson.

Flera rättsexperter är mycket skeptiska till dagens Palme-besked. I en intervju med Expressen underströk han dock att Palmegruppen varit eniga och i en intervju med Sveriges Radios Ekot försvarade han sig ytterligare:

– Alla människor har rätt att ha sin åsikt, vi har presenterat det material som vi står för inom Palmeutredningen, men jag kan inte påverka vilka uppfattningar människor har om den.

Hårda ord från tidigare Palmeutredarna
Nu kommer också fler hårda ord från tidigare Palmeutredare, som är kritiska till Petersson sågning av den tidiga Palmeutredningen där Skandiamannen redan 1986 och 1987 avfärdades som möjlig gärningsman.

Den tidigare spaningsledaren Hans Ölvebro, som ledde utredningen från 1988, menar i stället att Skandiamannen avfärdades på goda grunder.

– Vi såg honom som en virrig gubbe som varit på plats och som ville framstå i bättre dager än verkligheten. Sådana finns alltid vid sådana här tillfällen.
"

https://www.expressen.se/nyheter/poliskritiken-lika-tokigt-som-christer-pettersson/
Citera
2020-06-11, 00:19
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Men det är ju samma jävla metodik som vid förundersökningen mot CP. Man tar bara upp det som talar för honom, inte emot.
Med den viktiga skillnaden att KP vet att ingen försvarare kommer att göra slarvsylta av den påse lösa indicier och vinklade urval av vittnesuppgifter han presenterade idag. Däremot kommer han att fä bära med sig dagens sorgliga föreställning resten av sin karriär. Jag skulle tycka synd om honom om det inte vore för det att han hade ett annat bra och hederligt alternativ.

Melander däremot, aj aj. När han närmast upprymt pratade om SA-spår (förlåt, ’uppslag’) då förstod jag hur kul det hela skulle bli för honom.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-06-11 kl. 00:24.
Citera
2020-06-11, 00:19
Medlem
leg0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idittfejs
Alltså vad fan! Kollar med intervjun av Pops med Anna (17-år då) på SVT, där säger hon att en man gör mun-mot-mun metoden. Det måste väl förfan vara Stig?

Nää du, det var S.Glantz som hjälpte Anna.
http://www.itdemokrati.nu/page36s.html
Citera
2020-06-11, 00:24
Medlem
Nu ska jag erkänna att jag inte har läst exakt alla vittnesmål och kan ha missat något. Men såhär ser bilden i mitt huvud ut av vad som hände. Delvis KP:s teori kombinerat med Stay Behinds kopplingar till Skandia som jag anser måste vara central.

1. SÄPO Medlem inom Stay Behind (Möjligtvis även Sydafrikansk spion) rapporterar till C.G Östling att O.P Ska vara utan livvakter.

2. C.G Östling har därför span på O.P denna kväll och bekräftar efter Bio Grand att inga livvakter har hämtat upp LOP. (Alternativt en annan Grand-Man)

3. C.G Östling meddelar via Walkie Talkie till GM1: Anti Avsan vilken väg Palme tar nerför Sveavägen.

4. Anti Avsan går till Dekorima hörnan och ställer sig där.

5. Ett par minuter innan så får Anti Avsan (Dekorima mannen) order av C.G Östling att utföra mordet, samtidigt står de finska flickorna och pratar med Anti Avsan (som håller i Walkie Talkie och pistol), även bland annat Morelius ser A.A.

6. Strax efter meddelar A.A via Walkie Talkie till C.G Östling att flera vittnen sett A.A

7. C.G Östling meddelar GM2: Skandia Mannen (Stig Engström) via Walkie Talkie att GM1: Anti Avsan är avslöjad och att dom måste byta skytt omedelbart. SE är reservskytt och redå. (Vi vet att Skandia har kopplingar till Stay Behind och detta är huvudkontoret vi pratar om). Han lägger ner Walkie-Talkien tar pistolen, skyndar sig att stämpla ut.

8. Anti Avsan har tagit sig iväg och det är det som Cheva Mannen Leif först ser när han springer iväg med älg steg.

9. SE hinner ikapp OP och skjuter han.

10. SE springer tunnelgatan upp, Jeppson ser SE. Men även Chevamannen som ser detta när han stannat. Men möjligtvis sett 2 olika personer.

11. Anti Avsan som gömt sig utanför syn frågar i sin Walkie Talkie: "Hur har ni det där uppe"
C.G Östling svarar: "Bra, fast förjävligt kallt. Statsministern skjuten"

12. Yvonne Nieminen ser SE på David Bagares Gata när han försöker få ner pistolen i väskan, samtidigt som han springer.

13. SE gör sig av med vapen eller gömmer väskan (tillfälligt)

14. SE kommer tillbaka 23:40 till Skandia för att gömma den Walkie Talkie som han glömt efter att C.G Östling ropade ut SE med kort varsel som reservskytt.

Nu vet jag inte om denna teori tagits upp, men vad tycker ni talar emot detta?
Senast redigerad av Blackhawkdown 2020-06-11 kl. 00:27.
Citera
2020-06-11, 00:25
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zag
Lite sent svar, men: TP har faktiskt presenterat en tänkbar förklaring till ALG:s tidsuppgifter, 20.10 eller 21. Den finns på Gunnar Walls blogg och jag tror även i TP:s bok, och jag har försökt säga det här typ tre ggr., men det finns vissa uppgifter som inte verkar kunna fastna i den här tråden.

Anna-Lisa Gahn kunde styrka sin uppgift med att hon handlat i anslutning till att hon såg
Stig Engström . Thomas Pettersson hade ett antagande som passade hans tes ang 2100.
Senast redigerad av mvagrippa 2020-06-11 kl. 00:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in