Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-09, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zag
Nej, det finns inget sånt regelverk. Det finns de principer som kallas fri bevispröving och fri bevisvärdering. Sen finns det rättspraxis, med olika prejudikat i högre instanser (HR och HD).

Och nej, man kan inte "dömas på sannolika skäl". Man kan mistänkas på sannolika skäl. Kriteriet för att döma någon är att gärningen ska vara bevisad "bortom rimligt tvivel".

Då har KP lagt en gedigen fälla för sig själv.
Jag misstänker en krock mellan vad som anses polisiärt godtagbrt, och vad som svenska folket anser kan kallas redogörelse.
Som någon sa, en revolver, lite DNA, lite bevis, ett namn knyts till platsen på grund av teknisk bevisning.
En teori utarbetad av KP presenteras.

Alla stirrar storögt. Muttrar, och fortsätter jaga sanningen i flashbacktråden.
Citera
2020-06-09, 17:55
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Om PU säkrat vapnet, varför väntar man då nästan ett halvår innan man går ut med det?

Vet vi när de hittade vapnet? Visst kan det väl ha varit ännu tidigare än så?
Citera
2020-06-09, 17:56
Medlem
Mingla101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Menar du att Suhonen kan få 20 mille för att han säger att någon sagt till honom att PU har mordvapnet?

Jag menar att han är socialdemokrat och en nyckelspelare i en slug plan ...
Citera
2020-06-09, 17:57
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mingla101

Han är mer kommunist än socialdemokrat.
Citera
2020-06-09, 18:00
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mingla101
Du menar ingenting. Du pratar om belöning och politisk agenda och lögn, allt i en enda röra som inte betyder någonting. Det är osannolikt att Suhonen ljög, så är det bara.
Citera
2020-06-09, 18:01
Medlem
KP sa ju i en intervju att det var tre spår han arbetade med.

https://www.youtube.com/watch?v=OZS2_JRQ4ww
5:15

Vilka spår tror ni?

Jag tror det rör sig om de spår det surras om mest på flashback.
SE, CA, Sydafrika.
Citera
2020-06-09, 18:01
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Spännande! Eftersom det inte nämns någon med det namnet i folkbokföringen så torde han väl ha uppgett fel namn? Eller är det ett hörfel månne?

Det har sin förklaring. Korrekt att han inte finns i folkbokföringen.
Citera
2020-06-09, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Lucka 3 - ”Almsäter och Ekman”

Jag har med stor säkerhet id:at ”Almsäter”.

Skriven i Täby 1985-12-31. Arbetade vid mordtillfället på ett företag i Stockholms län, som ägdes av en företagare inom transportsektorn i Norrbotten. Bytte jobb i mars 1986.

Hög källtrovärdighet, sakriktigheten hög. Osäkerhet i fotoidentifiering finns med tanke på drygt 30 år mellan foton. I hög grad avhjälpt av datorstöd med prognos på utseende.

Bedömt tidigt vid platsen, möjligen en del av IM:s observation av ett ungdomsgäng strax före mordet.

Samma som jag kom fram till. Men är nog mest av akademisk karaktär i nuläget
Citera
2020-06-09, 18:10
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Det har sin förklaring. Korrekt att han inte finns i folkbokföringen.

Du kan ju inte snacka om lucköppning med dina inlägg! Det är knappt att dina luckor står på glänt ens..

De verkar endast till för att du ska försöka glänsa med att du grävt fram totalt onödiga uppgifter...
Eller vad är poängen? Har jag missuppfattat?
Citera
2020-06-09, 18:15
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Att man övergav CP som svenska folket köpt är en kollektiv insats som tvingat PU dit de är idag är några fås verk. Utan oss hade det inte hänt vilken lösning de än presenterar. Så är det. Därmed inte sagt att vi lämnat tipsen som ledde fram till slutsatsen.

Vilken lösning de än presenterar skapar klarhet när de måste släppa förundersökningsekretessen.
Menar du att om KP t.ex. presenterar en lösning med SE som GM så tror du att uppgifter om WT-män och poliser blir offentliga?

Låter... optimistiskt?
Citera
2020-06-09, 18:19
Medlem
Apostelns avatar
Många verkar tro på nån sorts konspiration. Själv tror jag det är SE som gjort det mer eller mindre på impuls. Han verkade söka enormt med bekräftelse, och vad skulle vara större i palmehatarkretsar än den största gärningen?
Han var inte smart, men de som ledde utredningen initialt var än sämre.
Han själv placerar sig på mordplatsen, men om jag förstått det rätt är det inget annat vittne som gör det - alltså kan han ha varit GM. Att han återvände dit och pratade med nån polis som vägrade lyssna är det, som jag förstått det, återigen bara han som påstår.
Citera
2020-06-09, 18:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Jag tror inte det kommer fram något namn i morgon, endast att de kommit över vapnet. Hade de haft en gärningsman, död eller levande, hade namnet sipprat ut vid det här laget.

Nej, den senaste utredningsgruppen är inte som de tidigare. Dels är de bara fem, och dels verkar de ha agerat proffsigt hela vägen. Finns absolut ingen anledning till läckor här, och notera gärna att de som läckt inte är utredare utan politiker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in