2020-06-10, 23:56
Medlem
CapsLockss avatar
Hade räknat med att vittnet Kohuts hemligstämplade dokument skulle få en avgörande roll om SE skulle läggas fram av KP som GM.

Men icke...

Anette Kohuts förhör skulle vara mycket intressant att grotta i
Citera
2020-06-10, 23:58
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zag
Lite sent svar, men: TP har faktiskt presenterat en tänkbar förklaring till ALG:s tidsuppgifter, 20.10 eller 21. Den finns på Gunnar Walls blogg och jag tror även i TP:s bok, och jag har försökt säga det här typ tre ggr., men det finns vissa uppgifter som inte verkar kunna fastna i den här tråden.
Menar du ALG påstådda fiffel med arbetstiden?

Men det är i så fall precis detta jag menar när jag säger att TP är så full med skit att det måste lukta. Det normala är att man lyssnar på vittnen (i alla fall de som inte rimligen är inblandade i brottet) och ser vad det leder. Om deras uppgifter är motstridiga eller inte stämmer med andras, då får man gräva vidare. Men så gör inte TP. Han har bestämt sig för att SE kan ha sett LOP innan bion. När detta motsägs av t.ex. ALG (men inte stöds av något utom hans egen fantasi) då skall vi övertygas om att ALG m.fl. ljuger.
Citera
2020-06-10, 23:59
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Ärligt talat, allt du sagt genom månaderna är att ju äldre ett förhör, per automatik är det mindre sanningsenligt.

KOm med något nytt snälla.

Öh, nej, precis tvärt om har jag sagt. Ju nyare förhör ju större är risken att man påverkats av media. Så de nyaste förhören är mindre sanningsenliga.

Byt namn, osmakligt att döpa sig efter en polis med så dålig renommé.
Citera
2020-06-11, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shasse
Är SE mördaren är detta också mitt scenario i stort. Men. Vad är då så känsligt för Lisbeth som hon inte vill berätta? För detta kan hon omöjligen glömma bort, oavsett om sekvensen bara varar i någon enstaka sekund om de pratar.

Enligt vittnet IM gick LP en bit framför OP när dom passerade korsningen Sveavägen-Tunnelgatan.
Jag tror SE försökte initiera en konversation med OP när MP passerade entrén till skandiahuset.
SE och OP växlade några ord samtidigt som LP går en bit framför och är allmänt oengagerad och ouppmärksam. (LP är knappast ovan vid att folk söker kontakt med hennes man och hon upplevde situationen som helt harmlös.)

Lägg där till tumultet och chocken från mordet som kan ha påverkat minnet. LP:s medverkan (eller brist på medverkan) i utredningen är verkligen ifrågasättbar.
Citera
2020-06-11, 00:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men då bör man ju bara lägga ner det. Inte beskylla en man som varken själv längre kan försvara sig eller ens har nära och kära som kan göra det. De har ju inga alls bevis att han gjort detta. Bara spekulationer.

Men de kanske valde att misstänka skandiamannen just för att han inte har släktingar kvar som kan stämma staten för förtal.
Citera
2020-06-11, 00:01
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
np, fick tillfälle att njuta av KPs flackande blick igen! :-)

Jag tror att inpasseringskortet var det normala sättet att komma in genom entrén. HO nämner någonstans att SE brukade knacka på dörren i stället för att använda gängse metod. Det framgår enligt mig på flera ställen att både HO och ALG inte har jätte-mycket respekt för SE. Det är ett av flera skäl till att jag håller det för ytterst osannolikt att de skulle ljuga om hans ankomsttid tidigare på kvällen.

Och nu säger KP att inpasseringskortet användes 23:19...

Ljuga? Den kvinnliga väktaren uppger både 20:10 och 21. Så det får du skylla på henne.
Citera
2020-06-11, 00:01
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Hur ska du kunna peka ut en enda GM i detta mord om man måste leva upp till varje vittnes minnesdetalj om signalementet?
Nej, det är precis det man inte kan utifrån signalementet vid MOP. Det kan man i princip aldrig vid spaningsmord (dvs okänd GM). Det krävs någon form av stödbevisning, och det trodde i vart fall undertecknad att KP hade.

Tji fick vi, och då hade det rätta och rakryggade varit att presentera vad man gjort och sedan lagt ner PU. Då hade KP haft kvar min respekt i stället för att få medlemskap i Club Lambertz-Kwast.
Citera
2020-06-11, 00:03
Medlem
https://imgur.com/a/YwZcYLZ

Lite färska blommor. Kan möjligen bli fler, vem vet? Eller tvärtom, vem vet?
Citera
2020-06-11, 00:06
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Så det räcker inte att ha med AB:s stickade mössa på en slide och samtidigt läsa upp det? För Du kräver att det ska vara på det ställe i presentationen där DU tycker det passar bäst?

Det nämns, det står på en slide. Vad begär du?
Jag skrev det i åtminstone ett av mina inlägg.
- KP gör först en lista över signalement som skall binda SE till MOP. Där är ABs stickade mössa inte med, däremot LJs uppgift om keps.
- Sedan gör han en ny lista med andra uppgifter där ABs ”rockliknande plagg” och ”stickade mössa” är med, men inte tidigare favoriten LJs ”mörkblå täckjacka”.

Jag frågar igen, är detta ett hederligt och objektivt agerande av en åklagare enligt dig?
Citera
2020-06-11, 00:09
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag skrev det i åtminstone ett av mina inlägg.
- KP gör först en lista över signalement som skall binda SE till MOP. Där är ABs stickade mössa inte med, däremot LJs uppgift om keps.
- Sedan gör han en ny lista med andra uppgifter där ABs ”rockliknande plagg” och ”stickade mössa” är med, men inte tidigare favoriten LJs ”mörkblå täckjacka”.

Jag frågar igen, är detta ett hederligt och objektivt agerande av en åklagare enligt dig?

Ok, alla vittnesuppgifter i hela fallet ska vara med på samma slide. Got it.
Citera
2020-06-11, 00:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Mina tio steg som jag tror att man måste tillämpa för att lösa detta mord på riktigt, men det är nog inte möjligt innan Sossarna tappat den politiska makten. Dom har haft sin uppbackning inom utredningen i 34 år. De utger sig ofta för att vara sanningssökande debattörer, men har egentligen en helt annan agenda.

1. Samla alla vittnen från mordplatsen.
2. Sortera bort alla som satt i bilar.
3. Sortera bort alla som befann sig på fel sida av trottoaren.
4. Kontrollera de som blir kvar. Läs deras vittnesmål, och försök att sätta in dem i ett sammanhang.
5. Ta fasta på det som avviker, misstänkta lögner och annat som ser allmänt konstigt ut.
6. Har någon försökt att lägga ut villospår för utredningen?
7. Är den/de undermåligt utredda?
8. Varför är den/de undermåligt utredda?
9. Kan man skönja en motivbild?
10. Finns vapen m.m?

Helt enkelt på samma sätt som PU påstår att de jobbat med SE från 2017. GL
Det där är bara att slösa på tiden.

Jag tror ärligt talat att alla vittnen är genomtrötta på detta nu.

Nu när utredningen är nedlagd, lägg upp allt material för allmän beskådan och låt forskare samt privatspanare ta hand om detta. Fokusera kring wt-observationer och olika typer av span som fanns runtomkring och bena ut utifrån det. Utgå nödvändigtvis inte utifrån brottsplatsen. Finns det en WT-observation i city som kan kopplas till en i gamla stan så är man på rätt väg skulle jag säga. Finns identitet så börja låta polisen förhöra dessa.
Citera
2020-06-11, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Och trots detta har Lisbeth ingen aning om vem SE är. I ditt scenario (som ska ha skett under knappt 2 minuter) borde hon rimligtvis både sett ansikte och hört röst.

Enligt vittnet IM gick LP en bit framför OP, hon har inte behövt uppfatta vad som skedde bakom hennes rygg. Lägg till kaoset från den ögonblickliga attacken så kan det förklara saken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in