2020-06-10, 23:47
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Jan Länninge gjorde lumpen på K1 som kustjägare tidigt sextital. Han gjorde flera vändor som FN-polis där han bland medarbetarna fick rykte om sig att vara lite av en kuf. Hans raketartade marsch från en mindre prestigefull rotel till chef på KK1 väckte harm och ilska i leden på den självmedvetna Våldsroteln.

Redan 1983 blev han sekreterare i den första "norrmalmsutredningen" som skulle utreda våldstendenserna och besöken på Stellan Åkebrings nazianstrukna träffar i gamla stan. Han är alltså fullt medveten om vilka som är HHs livvakter och deras bakgrund. Det är omvittnat att livvakterna sitter med i palmerummet allt som oftast tillsammans med bl a JL.

Som jag skrivit många gånger tidigare är JL min huvudkandidat som den polis som Rolf Dahlgren fick besök av mordkvällen. Knappast någon som jobbade närmare Hans Holmer.

Efter dagens dragning, där KP la upp en smashboll mot dåvarande spaningsledaren åt oss, så blir han än mer intressant.
Citera
Medlem
majkenofdooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
Sårad yrkesstolthet kan man inte bluffa bort. Tyckte det lös igenom att man satt med något man själv inte ens trodde på och i processen bröt mot all tänkbar juridisk praxis.

Fan, hela sättet dom la fram det förde tankarna till vilka privatspanande rättshaverister som helst. Vilda spekulationer om ”Engströms kontorsskor” avlöste utvalda vittnesutsagor som förstärkte favorithypotesen.

Det enda som var övertygande under presskonferensen var kritiken mot den tidiga spaningsledaren. Att anföra en dålig jävla powerpoint 4 månader efter att man säger sig vara säker på att presentera mödaren med ingen ny information är inte rimligt. Nog fan hade han mer han trodde sig presentera? Om det beror på bakslag eller annat går såklart inte att säga. Men hela grejen att ställa till med mediauppståndelse för det här och tidigare var en ansedd tjänsteman som verkat respekterad och ganska lågmäld? Nää det är något som skaver.
Citera
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
"... Björkman som menar att mördaren hade en mörk stickad mössa på sig". 1.10.40 in i SVT play-klippet om presskonferensen.
Hittade uttalandet ovan nu. Men den delen av presentationen är ju ännu mindre objektiv än ”Signalementet”, för nu har det tidigare favoritvittnet LJ försvunnit ur sammanställningen. Kan det möjligen bero på att han, förutom den ”säkra iakttagelsen” av (”något som såg ut som”) keps, säger att GM hade ”mörk dunjacka”?

Jag tycker helt ärligt att KP & co har gjort ett bedrövligt jobb. Han har haft tre år på sig att stänga ihop den här,säcken. Ingen kan begära att alla detaljer skall passa in i det scenario han presenterar, men det är hans skyldighet att åtminstone bemöta de nyckel-vittnen som inte passar in. Han har istället körsbärsplockat som vilken privatspanare som helst. Vad exakt har han gjort i 3 (!) år, avlönad av oss alla?
Citera
2020-06-10, 23:48
Medlem
p.norths avatar
KP antyde flera gånger om SE alkohol vanor mm.. Men hur var det egentligen 1986 med dessa vanor? Blir lite halv löjligt med såna påståender. Jag kan förstå om SE tog till alkohol och värk tabletter emellanåt och ännu mera på slutskede. Men det betyder inte att han skulle vara mördare för det.
En fråga till SE expertisen: har SE ens visat nå våldsamma inslag av sig ens?
Citera
2020-06-10, 23:51
Bannlyst
Citat:
KP har inte missat det. Det är inte fastslaget att HO och SE pratade 120 sekunder. HO förhörs 80 dagar efter mordet. Han har då sett SE på tv, han har dessutom pratat med SE några gånger till sen mordet. De pratade också efter mordet. HO:s uppgifter måste tas med en nypa salt.
Ärligt talat, allt du sagt genom månaderna är att ju äldre ett förhör, per automatik är det mindre sanningsenligt.

KOm med något nytt snälla.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rugg
Här är min förklaring till vad som skedde på Sveavägen/Tunnelgatan 1986. (beskrev detta i Februari i år första gången).

Är SE mördaren är detta också mitt scenario i stort. Men. Vad är då så känsligt för Lisbeth som hon inte vill berätta? För detta kan hon omöjligen glömma bort, oavsett om sekvensen bara varar i någon enstaka sekund om de pratar.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
CP fick ett stort skadestånd som han sen söp upp

Fast hans oavsett måste de nu ge Christer en ursäkt!
Citera
2020-06-10, 23:52
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Jag mindes fel. Förlåt mig.

La märke till att de pratar om inpasseringskort, kan de avse en kortdragning för att öppna dörren ut till gatan?
np, fick tillfälle att njuta av KPs flackande blick igen! :-)

Jag tror att inpasseringskortet var det normala sättet att komma in genom entrén. HO nämner någonstans att SE brukade knacka på dörren i stället för att använda gängse metod. Det framgår enligt mig på flera ställen att både HO och ALG inte har jätte-mycket respekt för SE. Det är ett av flera skäl till att jag håller det för ytterst osannolikt att de skulle ljuga om hans ankomsttid tidigare på kvällen.
Citera
2020-06-10, 23:53
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Hittade uttalandet ovan nu. Men den delen av presentationen är ju ännu mindre objektiv än ”Signalementet”, för nu har det tidigare favoritvittnet LJ försvunnit ur sammanställningen. Kan det möjligen bero på att han, förutom den ”säkra iakttagelsen” av (”något som såg ut som”) keps, säger att GM hade ”mörk dunjacka”?

Jag tycker helt ärligt att KP & co har gjort ett bedrövligt jobb. Han har haft tre år på sig att stänga ihop den här,säcken. Ingen kan begära att alla detaljer skall passa in i det scenario han presenterar, men det är hans skyldighet att åtminstone bemöta de nyckel-vittnen som inte passar in. Han har istället körsbärsplockat som vilken privatspanare som helst. Vad exakt har han gjort i 3 (!) år, avlönad av oss alla?

Hur ska du kunna peka ut en enda GM i detta mord om man måste leva upp till varje vittnes minnesdetalj om signalementet?
Citera
2020-06-10, 23:53
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rugg
Här är min förklaring till vad som skedde på Sveavägen/Tunnelgatan 1986. (beskrev detta i Februari i år första gången).

Och trots detta har Lisbeth ingen aning om vem SE är. I ditt scenario (som ska ha skett under knappt 2 minuter) borde hon rimligtvis både sett ansikte och hört röst.
Senast redigerad av TemaSweg 2020-06-10 kl. 23:58.
Citera
2020-06-10, 23:54
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
jobbade på första våningen, stor sannolikhet att han kunde se delar av sveavägen,

Nej, han hade kontoret med fönster mot Luntmakargatan, nära hörnet till Tunnelgatan.
Citera
2020-06-10, 23:54
Medlem
Mina tio steg som jag tror att man måste tillämpa för att lösa detta mord på riktigt, men det är nog inte möjligt innan Sossarna tappat den politiska makten. Dom har haft sin uppbackning inom utredningen i 34 år. De utger sig ofta för att vara sanningssökande debattörer, men har egentligen en helt annan agenda.

1. Samla alla vittnen från mordplatsen.
2. Sortera bort alla som satt i bilar.
3. Sortera bort alla som befann sig på fel sida av trottoaren.
4. Kontrollera de som blir kvar. Läs deras vittnesmål, och försök att sätta in dem i ett sammanhang.
5. Ta fasta på det som avviker, misstänkta lögner och annat som ser allmänt konstigt ut.
6. Har någon försökt att lägga ut villospår för utredningen?
7. Är den/de undermåligt utredda?
8. Varför är den/de undermåligt utredda?
9. Kan man skönja en motivbild?
10. Finns vapen m.m?

Helt enkelt på samma sätt som PU påstår att de jobbat med SE från 2017. GL
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in