2020-06-10, 14:44
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiccardoTubbs
Har dålig koll men varför uttalade sig han så här innan i Feb, vilken teknisk bevisning handlade det om?

haha, ja han berättade ju att dom hade gjort dna-undersökningar. Han berättade dock inte till vad
Citera
2020-06-10, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Headon
De nämnde att släktingar till SE hade topsat för DNA- prov. Alltså hade de DNA från misstänkt gärningsman men att detta inte kunde knytas till SE?

Eller hur ska man tolka det? Hade det matchat så hade ju det varit den stora nyheten.

Hur var det med mordvapnet, skulle det ha kommit från grannen som var vapensamlare eller nämndes det överhuvudtaget på presskonferensen?
Ja i efterhand verkar det ju väldigt onödigt att topsa släktingar när inget DNA från vapen eller brottsplatsen fanns att jämföra mot?
Citera
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Tvärtom menar du väl? Engström befann sig ju garanterat i området vid den aktuella tidpunkten. Inget talar för att Chrispter Petterson gjorde det, tvärtom.

Engström var inte den ende Palmehataren som fanns inom gångavstånd från mordplatsen och CA ägde t.o.m. en Magnum, det är långt tyngre än vad man har mot Engström. CP är utpekad av Lisbet och även om det kan ifrågasättas är det mer än man har mot Engström.
Citera
Medlem
George Wittigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burzi
Det undrar vi också, och vi kan lugnt konstatera att vår vän chefsåklagaren blev förbjuden att avslöja det han visste idag. Av vem då och varför då?

Man behöver inte misstänka konspirationer när människors inkompetens och önsketänkande räcker. Åklagaren trodde att dom hade bra bevis på gång. Kanske till och med en revolver (som att den finns kvar) att testa. Men det rann ut i sanden och kvar stod man med tunnast tänkbara indicier mot Engström. Men har man utlovat resultat kan man inte bara sitta tyst, man måste löpa linan ut... Även om man vet att det inte blir bra. Har själv hållit en del presentationer där jag VET att resultaten är skit men det är vad jag har och jag måste försöka få det att låta bra... Hoppas dock att jag lyckades göra ett bättre intryck än KP lyckades med.
Citera
2020-06-10, 14:47
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryffelhund
Skandiamannen, myten, legenden. Han har suttit och småsupit inne på sitt kontor i det nästan tomma skandiahuset, nu lattjar han runt med revolvern i händerna medans han står ensam i hissen på väg ner till gatuplan. Han lägger i patroner, det är fredagkväll och man vet aldrig. Han stämplar ut och just som han rättat till gubbkepsen får han syn på paret Palme. Revolvern i handledsväskan kommer upp.

Vilken story.

Finns det för övrigt någon som har en prydligare handstil än Stig Engström?
Toppklass på det här inlägget! Jag citerar för att lätt kunna söka fram det vid behov.

Inte alls så jävla osannolikt scenario, när man tänker efter. "Där är ju Palme!" *booom*
Citera
2020-06-10, 14:48
Medlem
wizzmans avatar
Jag är väl ensam om att hålla med Peterson och hans plädering. Bitarna faller på plats, garanterat att det var Engström som mördade palme.
Citera
Medlem
George Wittigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teabag-d
Nej Engström var iallafall vapenvan, hade någon form av motiv iallafall, i bättre skick och fanns på platsen. Alltså starkare än Pettersson som misstänkt.

Och CP var en labil knarkare som inte hade några problem med att bruka våld medan Engström var en försäkringsförsäljare utan brottslig historia... Jag lutar mer åt CP men bevisen räcker inte i nåt av fallen.
Citera
Medlem
RegnochSols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
haha, ja han berättade ju att dom hade gjort dna-undersökningar. Han berättade dock inte till vad

Han svarade senare i SVT:s ”7-minuters intervju” att det handlade om brev.
Citera
2020-06-10, 14:49
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teabag-d
Nej Engström var iallafall vapenvan, hade någon form av motiv iallafall, i bättre skick och fanns på platsen. Alltså starkare än Pettersson som misstänkt.

Stigs så kallade motiv var väl bara att hustrun berättat att Stig sagt typ "Äsch nu är Palme på tv igen" nån gång.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tintinikongo
Två saker Jag undrar över. Om det var Stig. Hur kunde han veta att Palme skulle på bio utan Säposkydd?
Varför hade Stig en revolver och ammunition på sin arbetsplats?
Då han jobbade i Skandiahuset ett kort stenkast från mordplatsen är det väl inte SÅ himla långsökt att han skulle ha sett dem gå in på bion utan vakter? Efter det hade han minst 2 timmar på sig att förbereda (1 tim 49 min plus reklam) Han behöver inte vara skyldig för det, men just ditt frågetecken här kan ju rätas ut ganska enkelt. Han kanske hade sett dem röra sig i kvarteren tidigare, det är ju inte som att det var första gången i sitt liv Palme syntes på Sveavägen.
Senast redigerad av CrispyKreem 2020-06-10 kl. 14:51.
Citera
Medlem
Skvistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Är helt enig med dig. Lägg därpå till, hur vanligt förekommande det är att GM intar den vittnesroll och medverkar i rättegångar som SE gjorde, det krävs en grav personlighetsstörning eller ballar av stål för att fixa det. Och, vad är oddsen för att en gök i Sverige vid ett statsministermord ens skulle våga inta den roll som SE gjorde? Han spelade korten helt rätt, eftersom han "klarade sig" i alla år. Det är inte omöjligt att han behöll mordvapnet till dagarna innan sitt eget självmord, dumpade det kort innan, säkert inte långt ifrån där han bodde vid tidpunkten.

Synd att han inte tog livet av sig med revolvern

Hade varit pricken över i:et tycker jag!
Citera
Medlem
Headons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorkherren
Ja i efterhand verkar det ju väldigt onödigt att topsa släktingar när inget DNA från vapen eller brottsplatsen fanns att jämföra mot?

Precis, och än värre om det inte matchade hans DNA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in