2020-06-10, 14:37
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Vilken pinsam historia för åklagarmyndigheten. Är de verkligen så här inkompetenta? Det är skrämmande.
Citera
2020-06-10, 14:37
Medlem
Citat:
I en mindre uppmärksammad intervju på engelska med SR:s Radio Sweden sa chefsåklagare Krister Petersson inför årsdagen av Palmemordet den 19 februari i år:

– Vi analyserar saker som funnits i utredningen på nytt, vi har fått fram teknisk bevisning och vi har förhört vittnen.

Har dålig koll men varför uttalade sig han så här innan i Feb, vilken teknisk bevisning handlade det om?
Citera
2020-06-10, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whistlehead
Palme och hans kompisar ändrade ju Sveriges grundlag - för evigt....

Ingen behöver taga ansvar för sina beslut.

Vi fyller landet med neger och arab....och du som skattebetalare skall hålla käften.....vi tar 80% av dina pengar för att ge till andra länder...

och du skall hålla käften!!

Det är en punkt i Svensk historia där saker efter det gick snett. Istället för att höja ansvarsnivån och se till att politiker kan ställas till svars så ville OP lätta på ansvarsbördan för tjänstemän. De ska inte behöva stå till svars för vad inkompetenta politiker gör var såklart tanken.

Men det var ju grundkaraktären hos OP, att slingra sig ur ansvar genom att ifrågasätta, debattera när det gällde det egna. Men anklaga när det gällde andra.

Slemmig och hal som en ål var han. Tittar man på bilder och jämför hur han såg ut i början av sin karriär och mot slutet så ser man denna min jämförelse tydligt. Folk brukar över tid se ut som de är andligt, fysiskt.

Men har var en fascinerande och trollbindande person, på gott och ont. Vilket vart hans fall.
Citera
2020-06-10, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tintinikongo
Två saker Jag undrar över. Om det var Stig. Hur kunde han veta att Palme skulle på bio utan Säposkydd?
Varför hade Stig en revolver och ammunition på sin arbetsplats?

Det där var fråga 235 och fråga 456 på min lista över "Varför Skandiamannen måste vara oskyldig".
Citera
2020-06-10, 14:39
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Dom skulle ju kunna öppna hela arkivet?

Det är MÅNGA privatspanare som har anklagat utredarna för att vara gate keepers snarare än utredare.

Det låter bra i teorin men jag är rädd för att det är på tok för många stollar som inte kommer att kunna hantera det. Sen misstänker jag att det kan finnas mycket känsligt material där också.
Citera
2020-06-10, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tintinikongo
Två saker Jag undrar över. Om det var Stig. Hur kunde han veta att Palme skulle på bio utan Säposkydd?
Varför hade Stig en revolver och ammunition på sin arbetsplats?
Ja, det är lite sådana frågor som gnager.
Om det var planerat undrar man ju hur han gjorde. Kanske hade han pistolen med sig av någon anledning bara, men va fan vet jag.
Citera
2020-06-10, 14:40
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Well, handledsväska känns också helt rätt för en kokett narcissist som Engström, som ju hamnade i SVD 1981 efter att ha ’korats’ till Sveriges mest androgyne man. Skulle inte förvåna om han hade rosa stringtrosor på sig under trenchcoaten på mordkvällen, Ed Wood style. Jag hade räknat bort den där plufsiga flintisen tills jag såg honom sprinta i rekonstruktionen, Jesus, kvinnorna flög åt alla håll som vettskrämda duvor...

Kan definitivt se honom skriva polishäcklande brev ungefär som Zodiacmördaren, verkar ha varit det man ville DNA-testa. Jag går inte hela vägen i skuldfrågan på så pass lite material, men av de kända personerna från mordplatsen är han iaf en 50 ggr troligare kandidat än CP.

Du är ju bara för festlig. Det roliga är att din stil ger dina analyser extra tyngd. Credd!
Citat:
Ursprungligen postat av George Wittig
Möjligt. Personligen tror jag fortfarande att det var en snetänd Christer Pettersson som misstog Palme för Sigge Cedergren. Han väntade på Sigge men råkade skjuta Palme istället. Det förklarar hur det kunde ske just där, när det var en tillfällighet att statsminstern befann sig just där och tog just den vägen hem. Och också det taffliga utförandet, bara ett skott i Palme och lämna enda vittnet levande. Fel man på fel plats, precis som hänt många andra som råkar hamna emellan. Ganska demokratiskt att det den här gången råkade ske statsministern... Men jag vet att om det inte sker nåt mirakel så kommer det aldrig att bekräftas. Och det var rätt att frikänna CP i hovrätten, bevisningen var väldigt tunn.

CP har flera gånger erkänt och sen tagit tillbaka, men det går ju inte att ta så hårt på. Som han själv sa i en intervju "kanske det ger lite stålar".
Kan så klart inte heller uteslutas, fast det verkar som utredningen gjort det. Snacka om B att valet faller på SE för att han är den ende som inte kan räknas bort. Det var väl dags att lägga ned utredningen, kort och gott...
Citera
Medlem
Wotans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
Ja det kommer jag ihåg! Ett skämt av stora mått.

Ja, lite tramsigt och väldigt underhållande. Det roligaste var när Christer fick pundar-bryt på Silbersky, Silbersky fick panik och skrek "Christer, Christer" på Skånska. Aschberg fick gå imellan, Christer tog sin plastkasse och gick. Tror det finns på Youtube?
Citera
Medlem
George Wittigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burzi
Det där var fråga 235 och fråga 456 på min lista över "Varför Skandiamannen måste vara oskyldig".

Fler läckor i teorin om Engström än förklaringar tycker jag...
Citera
2020-06-10, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiccardoTubbs
Har dålig koll men varför uttalade sig han så här innan i Feb, vilken teknisk bevisning handlade det om?

Det undrar vi också, och vi kan lugnt konstatera att vår vän chefsåklagaren blev förbjuden att avslöja det han visste idag. Av vem då och varför då?
Citera
2020-06-10, 14:43
Medlem
Skandiamannen, myten, legenden. Han har suttit och småsupit inne på sitt kontor i det nästan tomma skandiahuset, nu lattjar han runt med revolvern i händerna medans han står ensam i hissen på väg ner till gatuplan. Han lägger i patroner, det är fredagkväll och man vet aldrig. Han stämplar ut och just som han rättat till gubbkepsen får han syn på paret Palme. Revolvern i handledsväskan kommer upp.

Vilken story.

Finns det för övrigt någon som har en prydligare handstil än Stig Engström?
Citera
2020-06-10, 14:44
Medlem
Teabag-ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Precis bevisen mot CP är svaga men ändå starkare än bevisen mot Engström. Ska vi lotta vem vi tror mest på?

Nej Engström var iallafall vapenvan, hade någon form av motiv iallafall, i bättre skick och fanns på platsen. Alltså starkare än Pettersson som misstänkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in