2020-06-10, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmergom
Tror ni vi kommer få se hans lgh när FUP kommer ut? Tror han var sunkig och inte skötte hygien och dylikt, hoppas det hittas smaskig info på datorn!

Bilder från lägenheten kommer säkert, men inga digitala enheter redovisas.
Det brukar bara heta "Ingenting av intresse för utredningen påträffades".
Citera
2020-06-10, 14:43
Medlem
ballobass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tour_de_france
Dataspåret diskuterades redan 2007 på Sweclockers:

https://www.sweclockers.com/forum/post/7942861

Kan det vara så att DÖN blev blåst på en gamingdator? Han skrev ju sitt gymnasiearbete om Counter-Strike.

NEJ!!!
Citera
2020-06-10, 14:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PDetective
Är du åklagare, polis och bödel i ett? Som en Flashback-variant av Judge Dredd eller? Vi kan inte veta i nuläget om brorsan är skyldig till något skyddande eller inte

Nej men jag tycker dom borde hållit brodern i minst 48 timmar pressat honom på frågar osv, tror du på riktigt att hans bror inte visste om vad D gjort?
Citera
2020-06-10, 14:45
Medlem
tour_de_frances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballobas
NEJ!!!

Vadå nej? Kom med lite egna tankar istället.
Citera
2020-06-10, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TOGEVIC
Finska rötter hos MGM?
Svenskar (MGM har ju ett tydligt svenskt namn) är inte mest kända för att kniva som dubbelmördaren gjort. Däremot är det mer vanligt att finnar (eller finska zigenare, eller för den delen afghaner, hazarer) gör sånt emellanåt.
Snubben ser ju svensk ut och har ett svenskt namn - men kanske att han har finskt blod?!Inte säkert. Detta är för övrigt en märklig slaskdiagnos, en helt onödig skräpdiagnos.

Jag tror mer på att Daniel Nyqvist har diagnos inom autismspektrumet.Helt absurt detta!!Stor skandal!

Kan ha varit så att Daniel försökte undvika all form av kontakt så mycket som möjligt när han visste att dna sökningen var igång. Han kan ha beställt genom mathem.se eller tagit hjälp av någon för att inhandla varor hem. Mycket frågor som kommer nu men vissa människor ser så vanliga ut så att du inte ens fokuserar på om du har sett just den personen.
Citera
2020-06-10, 14:47
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Det kanske kan bli en liknande bedömning som man gjorde med Matt*as Fl*nk (i, i)?

Det finns vissa uppgifter i media som tyder på att DÖN drack en hel del alkohol.

Rätten kanske bedömer det som att han hade en självförvållad allvarlig psykisk störning vid brottstillfället? DÖN har supit i flera dagar, drabbas av delirium/psykos och begår ett vansinnesdåd. Antingen av allmänt hat mot mänskligheten eller pga en paranoid psykos.

Och då är frågan om han visste om att han kunde få en psykos av sitt supande eller inte?

Visste han om det kan han straffas. Annars kan han eventuellt frias eftersom det kan brista i uppsåtsrekvisitet.

Var han frisk i huvudet ska han förstås straffas. Var han sjuk när han begick brottet, men är frisk idag, så blir det kanske varken aktuellt med vård eller fängelse.

Jag tänker att en allvarlig psykisk störning, självförvållad av rus, och där han ej varit medveten om psykosrisken, i allra högsta grad är möjlig. Det som talar för det är att han, vad vi vet, skött sig sen det hände. Är det så, då kan han tyvärr också frias.

Eventuellt är han inte tillräckligt sjuk, idag, för att dömas till vård men det är ju förstås omöjligt att veta med de uppgifter vi har. Det krävs i princip att man inte klarar av att leva ett normalt liv för att man ska anses vara psykiskt sjuk. Det går lätt att googla sig fram till hur man gör bedömningen.

NB: Bedömningen i de allmänna domstolarna svänger kraftigt åt båda håll i liknande fall (sjuk vid brottet - frisk vid rättegången). Ibland blir det livstid och ibland blir det ingen påföljd alls.

Jag har inte orkat läsa alla inlägg senaste dygnet pga av allt tjafs om preskriptionen så om det här redan varit på tapeten så ber jag om ursäkt.
Det är inte på något sätt märkligt om DN de facto var allvarligt psykiskt störd vid morden men inte är det nu. I sådana fall kan han varken dömas till rättspsykiatrisk vård eller till fängelse. Å andra sidan visade ju HD i Flinkfallet att det går att vara synnerligen kreativ, för att undvika ett sånt utfall i ett rättsfall som väckt stor folklig upprördhet. Fast självförvållat rus är ju a priori något mer sannolikt vid ett brott som utförts runt midnatt än vid ett som utförts vid åtta-niotiden på morgonen.

Om domen blir fängelse tror jag inte att det blir livstid, trots att det är normalutfallet vid dubbelmord. Dels borde DN isåfall komma i åtnjutande av en viss knäppskallerabatt, men dels har det uttalats i tidigare domar - kommer inte just nu på rak arm vilka - att man vid straffmätningen bör ta viss hänsyn till om brottet begåtts för mycket länge sedan.
Citera
Bannlyst
Vet ni varför jag tror att han har 0 skulder hos fogden och har haft koll på sina utgifter? Jo svaret är enkelt storebrorsan har skött alla räkningar betalat allt åt D osv, en sådan psykopat kan inte ta hand om sig själv och vet knappast om vad OCR nummer är och hur man betalar räkningar..
Citera
Medlem
ballobass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tour_de_france
Vadå nej? Kom med lite egna tankar istället.

Tror inte han går och mördar pappans son för att han blivit blåst på en dator.
Jag tror att han hamnat i en psykos eller har haft tankar på att mörda någon.
Citera
2020-06-10, 14:48
Medlem
Vi är ju flera som diskuterat hur han tog sig hem efter morden. En tes är att han sprang som i en halvcirkel därför att han hade en bil parkerad någonstans. Jag blev nyfiken på om han hade körkort vid tillfället för dåden och ringde Transportstyrelsen. Tydligen tog han körkort i juli året efter dubbelmordet. Dock kan man ju köra bil utan körkort.

Men jag tänker på detta med att han kan ha varit så pass psykotisk att han inte visste vad han gjorde. Om han tar körkort inte jättelång tid senare så kräver ju det en viss kognitiv kapacitet i form av plugg till teori och övningskörning och detta förbereds ju en tid innan man gör proven. Jag tänker att en person som är så illa däran inte borde klara av det. Likaså har han gett en full redogörelse över vad som har hänt och uppgett en förklaring. Det får mig att undra över om han verkligen var psykiskt sjuk i rättslig mening.

Såklart kan han ha haft en tillfällig psykos och sedan mått bättre. Därför har han tänkt på det som skett och analyserat förloppet. Men när jag läser att han kan bli frikänd om han var psykiskt sjuk då och anses frisk idag så blir jag rädd. Jag vill ju att offrens anhöriga ska få rättvisa.
Citera
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
De uttryckte det i presskonferensen som att det var "någon som var bekant med honom i unga år". denne tipsare skall ha berättat om DN:s stora intresse för knivar. Man kan ju undra varför det tog honom 16 år att ringa polisen.

Telefonsamtalet kom rätt snart efter jul och nyårshelgerna. För en del var den 13:e första arbetsdagen för året. Kan tipsaren felaktigt ha trott att brottet preskriberades vid årsskiftet 2019/2020 (efter 15 år) och därför ringde just när hen gjorde?
Citera
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmergom
Nej men jag tycker dom borde hållit brodern i minst 48 timmar pressat honom på frågar osv, tror du på riktigt att hans bror inte visste om vad D gjort?

Är man inte anhållen eller häktad, så är man inte skyldig att stanna kvar för förhör längre än 6 timmar. Är det ännu mer viktigt att verkligen behålla personen ett tag till, så kan det bli 6 timmar till. Totalt 12 timmar.
Citera
Medlem
Får tips om GM som dom tycker är intressant och kallar in han på förhör som han inte dyker upp på. "Typiskt, han kom inte", sätter sig i fikarummet och dricker kaffe. Det ska vara blåljus direkt i ett sånt läge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in